Kuva

Kannabis muissa medioissa

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Jorma

Re: Kannabis muissa medioissa

ViestiKirjoittaja Jorma » 10.9.2015 7:46

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uus ... iko_hamppu

Artikkelissa pikainen läpikäynti mahdolliseen lääkinnälliseen käyttöön.

seisake

ViestiKirjoittaja seisake » 11.9.2015 8:55

Mestis-vahti puolustaa huumeiden käyttöä: ”Saan kiittää kannabista, että olen löytänyt itseni” http://www.suomikiekko.com/2015/09/mest ... yt-itseni/

Huumekohu toi potkut nuorelle suomalaisvahdille – ”Harmi että tämä päättyi nyt näin” http://www.suomikiekko.com/2015/09/huum ... -nyt-nain/

vvihervirta

ViestiKirjoittaja vvihervirta » 11.9.2015 9:11

Jorma kirjoitti:http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/hoitaisiko_hamppu

Artikkelissa pikainen läpikäynti mahdolliseen lääkinnälliseen käyttöön.

Tämä artikkeli on näkyvissä vain tilaajille. Jos olet sellainen niin olisiko mahdollista saada tuo teksti kopioituna tänne? Ihan mielelläni lukisin sen enkä varmaankaan ole ainoa :)
Ehei ei se minun ole. Joku ketale varmaan laittoi tämän kannabiksen taskuuni.

Odysseus

ViestiKirjoittaja Odysseus » 13.11.2015 10:43

Videotaltioituja seminaariluentoja tämän kuun alussa pidetystä seminaarista, jossa pyrittiin käsittelemään kannabista kokonaisvaltaisesti lähinnä ehkäisevän päihdetyön kannalta. Saa ihan hyvän kuvan siitä, missä valistuksessa tällä hetkellä mennään ja millaisia argumentteja puolin ja toisin käytetään: http://phehkaisevatyo.pbworks.com/w/pag ... OKO%20KUVA

Locker

ViestiKirjoittaja Locker » 3.12.2015 22:09

Kohun ja keskustelun välissä: Julkisuuden henkilöt kannabiskysymyksen uudelleenmäärittelijöinä
http://politiikasta.fi/artikkeli/kohun-ja-keskustelun-välissä-julkisuuden-henkilöt-kannabiskysymyksen

kiinnostunut93

ViestiKirjoittaja kiinnostunut93 » 9.12.2015 15:48

Ei nyt sinänsä kannabikseen liity mutta kyllä sai kerran naurahtamaan tuo microsoftin mainos pilvipalveluista. :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=SVQUHFKZCuo

GreenGatsby

ViestiKirjoittaja GreenGatsby » 14.12.2015 12:17

Jussi Ahde kirjoitti Puheenvuoroon mielenkiintoisen postauksen oman masennuksen hoitamisesta kannabiksella:

http://jussiahde.puheenvuoro.uusisuomi. ... a-masennus

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jussi_Ahde

Kristallilapsi

ViestiKirjoittaja Kristallilapsi » 13.2.2016 14:53

Tämän on tiedetty jo vuosikymmenet. :think:
"jos metsään huumepoliisi haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt"

swazitime

ViestiKirjoittaja swazitime » 13.2.2016 17:20

Kristallilapsi kirjoitti:...

Tämän on tiedetty jo vuosikymmenet. :think:

Niinpä. No itellä oli kyllä ekana rööki 8.lk syksy,alkoholi(känni) 8.lk kevät ja hamppu(ROKKO :D ) 17-kesäsenä.
No kaikki tunnetuimmat oon kyllä kokeillu paitsi heroiini. Mahis oli kyllä kerran kauan kauan sitten intti-risteilyllä
kun jätkät poltteli vähän pelliltä.500mk 0.2g kuulosti kyllä hurjalta mut olihan ne jätkät aika letkeessä. :) Mitähän mahtaa jätkille kuulua? :think:

An0n
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja An0n » 26.4.2016 10:58

Uudehko sveitsiläisfirma pyrkii kannabismarkkinoille THC-vapaalla kannabissavukkeella. CBD ja muut kannabinoidit ovat kukassa tallella. Idea on sama kuin alkoholittomassa oluessa, voi nauttia tapojensa mukaisen savukkeen päihtymättä ja lisäksi tulee mm. CBD:n vaikutukset.

20 Minuten -lehden juttu saksaksi.
Firman sivut englanniksi.
Firman kauppa, josta näkyy mitä kaikkea he jo myyvät.
Il est l’heure de s’enivrer!
Pour n’être pas les esclaves martyrisés du Temps ... Baudelaire: Le Spleen de Paris

Julkkiskuvat vuotivat jo – sinäkin voit olla alasti pilvessä (Laura Manninen, Taloussanomat 4.9.2014)
Tout pour la dolce vita!

Tulintakas

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 8.12.2016 23:31

https://www.youtube.com/watch?v=uebL2g421qs

Seppo Rautavirta kuiskailee Kimmo Sasin kanssa hampusta Pikkuparlamentissa.

Olza

ViestiKirjoittaja Olza » 23.3.2017 16:26

http://areena.yle.fi/1-4033987

Juuso Pekkinen: Laillisen kannabiksen tulevaisuus

Kannabiksen viihdekäyttö, tai nykyisemmin aikuiskäyttö on laillista nyt 9 eri Yhdysvaltain osavaltiossa. Näissä osavaltiossa asuu yli puolet Yhdysvaltain kansalaisista. Marihuanan kasvatuksesta, myynnistä ja jakelusta on hetkessä muodostunut miljardien dollarien liiketoimintaa, jonka kasvulle ei näy loppua. Kuinka Yhdysvaltain esimerkki tulee vaikuttamaan Suomen päihdepolitiikkaan? Ja miten Suomalaiset kannabiksen parissa toimivat kansalaisjärjestöt näkevät Yhdysvaltain esimerkin? Onko raha sittenkin maailmanrauhaa kovempi valuutta marihuanan laillistamisessa? Vieraana Suomen kannabisyhdistyksen puheenjohtaja Timo Larmela ja Humaania päihdepolitiikkaa ry:n aktiivi Kimmo Wilska. Asiaa kommentoi myös Ehkäisevän päihdetyön EHYT ry:n asiantuntija Kim Kannussaari.
Kohtaamisia syvässä päässä. Juuso Pekkinen etsii suurempaa ymmärrystä ympäröivästä todellisuudesta. Hydraatiota intohimoiseen tiedonjanoon maanantaista torstaihin.

savuseppo

ViestiKirjoittaja savuseppo » 24.3.2017 1:56

TLDRDEEP - Kannabis

Voi hiisihemmo sentään. En olis itsekään uskonut että tälläisellä videolla isken pihalle. Syynissä siis ihan otsikon mukaisesti kannabis. Tässä pätkässä käsitellään ”pajaria” lähinnä päihdekäytössä mutta ei sovi unohtaa että hampulla on potentiaalia moneen muuhunkin.

http://areena.yle.fi/1-4071835

savuseppo

ViestiKirjoittaja savuseppo » 27.3.2017 17:01

Kannabis laastari uusi kivunhoidon muoto?

Maailmalla on kehitetty kannabis laastari, jonka sanotaan auttavan mm. fibromyalgian tuomiin kipuihin sekä hermosärkyyn. Onko kannabis laastari olla uusi tapa lievittää kipua?

– Huom! En ota kantaa tässä kirjoituksessa kannabiksen käyttöön, haluan tuoda esiin kiinnostavan aiheen, johon törmäsin vertaistukiryhmässä. En myöskään ole aiheen asiantuntija, tämä on minun näkemys aiheeseen –

Mikä ihmeen kannabis laastari?

Kyseessä on laastari, jonka kautta verenkiertoon vapautuu tietty määrä kannabidiolia (CBD). CBD:tä kutsutaan lääkkeelliseksi kannabidioliksi, sillä siitä ei saa psykoaktiivista vaikutusta ”pöllyä”, kuten esim. THC:stä saa (tetrahydrokannabidioli). CBD vapautuu laastarista hyvin hitaasti ihon läpi verenkiertoon ja siitä hermostojärjestelmään, jolloin käyttäjä saa lievitystä kipuihin. Laastarilla saa helpommin paikallista kivunlievitystä. CBD:n kerrotaan alentavan tulehduksellista kipua.

Laastareiden olemassaolosta/myynnistä tai niiden tehokkuudesta ei ole konkreettista faktaa, eikä täysin luotettavia lähteitä. Kuitenkin todella moni ulkomaalainen sidekudossairas vertaistukiryhmässä saa apua CBD öljystä ja kertovat testanneensa onnistuneesti myös kannabis laastareita. Googlailemalla aihetta, myös jotkut suomalaiset kertovat tilanneensa itselleen CBD öljyä. Fimean mukaan Suomessa CBD rinnastetaan reseptilääkkeeseen. Suomesta saa ilmeisesti erityisluvalla reseptivalmistetta Bediol, jota käytetään MS-taudin hoitoon.

Uskaltaako kannabiksesta puhua?

Kannabis on hyvin tulenarka keskustelunaihe, mutta mielestäni siitä voi puhua. Luulen, että krooniset kipuilijat haluavat tietää kaikki mahdolliset kivunlievityskeinot, joita on tarjolla. CBD:n käyttö on laillista monessa maassa, eikä sen sanota aiheuttavan suuria sivuvaikutuksia. Tutkimukset ovat kuitenkin vielä kesken, Scientific American artikkelin mukaan, onko kannabiksen pitkäaikainen käyttö täysin turvallista ja voiko se mm. syrjäyttää opiaattien käytön kivunhoidossa. CBD:tä voi käyttää myös öljymuodossa. Tekniikan maailma julkaisi 1.3. artikkelin tutkimuksesta Kanadassa, jossa potilas sai itse valita hoitomuotonsa ja 63 % tutkittavista päätyi hoitamaan lääkekannabista muiden lääkkeiden sijaan.

Miksi potilas ei saa valita kannabista hoidokseen Suomessa?

Minusta on yllättävää, ettei tästä aiheesta puhuta enempää. Itse käytän krooniseen kipuun luonnollisia hoitotapoja tai kevyitä särkylääkkeitä. Miksi meille ei tarjota mahdollisuutta käyttää kannabis laastaria tai öljyä kivunhoitoon? Sen sijaan kivunhoitoon käytetään paljon vahvempia ja koukuttavia lääkkeitä, kuten opiaatteja (ja opiaattilaastareita), joilla on huomattava määrä sivuvaikutuksia?

Haluaisitko sinä tietää lisää tästä hoitomuodosta? Minä haluaisin.

Lähteet:

Cannabis Science announces pharmaceutical development of pain patch for patients with diabetic nerve pain and fibromyalgia, Cannabis Science

Tutkimus paljasti: Kun ihminen saa itse valita hoitomuodon, kannabis voitti, Tekniikan Maailma 1.3.2017

This scientist thinks cannabis could be a wonder drug for treating MS, The Huffington Post 23.1.2017

Could medical cannabis break the painkiller epidemic?, Scientific American 1.9.2016

http://blogit.kauneusjaterveys.fi/slowi ... don-muoto/

savuseppo

ViestiKirjoittaja savuseppo » 23.4.2017 12:53

Kannabiksella rahoiksi

Kanna­biksen vilje­lystä odo­tetaan miljar­di­bis­nestä. Yhteis­kun­nalle kanna­biksen varo­maton käyt­tö to­sin voi ai­heuttaa mil­jardien las­kun.

Kanna­biksen vilje­lystä odo­tetaan miljar­di­bis­nestä. Näin us­kovat mm. suursi­joit­taja Geor­ge So­ros se­kä jouk­ko Face­bookin ja Pay­Palin en­tisiä joh­tajia ja perus­tajia. Mari­juanan kas­vatus on jo nyt USA:n kannat­ta­vinta vil­jelyä. Sen ar­vioitu tuot­to on 142 mil­jardia dol­laria kah­vin markki­noiden ol­lessa 80 mil­jardia.

Kanna­bikseen us­koo myös Ka­nadan itä­ran­nikon näivet­tyvän pro­vinssin New Bruns­wickin joh­to. Ka­nada ai­koo lail­listaa mari­juanan ke­sään 2018 men­nessä ja pro­vinssi ai­koo ol­la ensim­mäi­senä nettoa­massa tarjou­tu­vilta kanna­bis­mark­ki­noilta saa­tavat pika­voitot. Se on sijoit­tanut mil­joonia start-up-yri­tyksiin, joi­den us­kotaan tuo­van sa­toja, jo­pa tu­hansia uu­sia työpaik­koja vanhe­nevaan ja muutto­tap­piosta kär­sivään pro­vinssiin. Noin 100 000 kana­da­laista käyt­tää ”lää­ke­kan­na­bista” ja Ca­nadian Na­tional Me­dical Mari­juana Asso­cia­tionin mu­kaan käyt­täjien mää­rä nou­see 10 %:lla jo­ka kuu­kausi.

Myös Israe­lissa us­kotaan kanna­biksen tuo­maan hy­vään. Israe­lissa maa­talous-, tekno­logia- ja kanna­bis­poh­jainen lääke­teol­lisuus ovat yhdis­täneet voi­mansa. Maa­han on jo perus­tettu 500 yh­tiötä, jot­ka ai­kovat ja­kaa ole­tetut 20 mil­jardin dol­larin kanna­bis­mark­kinat. Is­raelin van­hin lääke­kan­na­biksen käyt­töön ja tuot­toon keskit­tynyt kanna­bisk­li­nikka on toi­minut jo 10 vuot­ta. Sil­lä on 9 000 poti­lasta, mu­kaan lu­kien sa­toja lap­sia.

Kanna­biksen laillis­ta­mista perus­tellaan rikol­li­suuden vähen­tä­mi­sellä ja ”tur­val­li­sempien” kanna­bis­tuot­teiden tarjoa­mi­sella. ”Lää­ke­kan­na­biksen” käyt­töä perus­tellaan lukui­silla käyttöai­heilla, jois­ta jonkin­laista näyt­töä on vain MS-tautiin liit­tyvän spas­ti­si­teetin lievi­tyk­sessä. Euroo­passa mm. Tans­ka ja Sak­sa ovat alka­massa ”lää­ke­kan­na­biksen” ko­keilun. Pää­tös on polii­tik­kojen, tutki­joita ei ole kuul­tu. Libe­raalien äänes­täjien li­säksi on toden­nä­köi­sesti kuul­tu myös mui­ta lob­baajia.

Can­nabis sa­tiva on mo­nien mahdol­listen lääke­mo­le­kyylien aar­rearkku. Varo­mat­to­masti avat­tuna se voi kui­tenkin ol­la varsi­nainen Pan­doran li­pas. Neuroinf­lam­maatioon, epi­lepsiaan, unet­to­muuteen, ki­puun, ahdis­tukseen ja mui­hin indi­kaa­tioihin vaikut­tavien ai­neiden eris­tä­minen ja muokkaa­minen turval­li­siksi lääk­keiksi tu­lee vie­mään vuo­sia, jol­lei vuosi­kym­meniä. Si­tä odo­tel­lessa kanna­biksen varo­maton käyt­tö voi ai­heuttaa yhteis­kun­nalle mil­jardien las­kun pitkäai­kaiseen kanna­biksen käyt­töön liit­tyvien on­gelmien vuok­si. Kun veron­mak­sajat mak­savat las­kua, sijoit­tajat ovat jo ne­tonneet voi­tot ja sijoit­tavat nii­tä uu­sin tuot­teisiin. Kana­da­lainen maanvil­je­lijä on myös siir­tynyt ta­kaisin to­maattien kasva­tukseen.

Kirjoit­taja:
Ei­ja Kal­so

Pro­fes­sori Ei­ja Kal­so on HUS:n kipuk­li­nikan yli­lää­käri.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/komm ... -rahoiksi/

savuseppo

ViestiKirjoittaja savuseppo » 4.5.2017 22:46

KERTA KIELTOLAIN PÄÄLLE

Vieraileva bloggaaja: Joni Heikkilä (Vihreä Lohikäärme -liike)

Kirjoituksen tarkoituksena on avata nykyistä huumausainepolitiikkaa, tuttavallisemmin kieltolakia, kannabiksen käyttäjän näkökulmasta.

https://www.city.fi/blogit/lohikaarme/k ... lle/133053

savuseppo

ViestiKirjoittaja savuseppo » 10.5.2017 2:26

HANNA, 25 VUOTTA

Mä en aio olla hiljaa koska pelkään leimautumista. Mä haluan huutaa tämän asian koko maailmalle koska tässä ei ole mitään mistä pitäisi vaieta ja hävetä.

Mä olen kärsinyt reilu 1,5v todella vaikeista MS-taudin neuropaattisista kivuista. Jalat ovat tuntuneet 24/7 siltä että ne palavat ilmiliekeissä. Lihaksia ja luita on tökitty ja viilletty puukoilla. Joka hetki. Iskua iskun perään. Mulla on tämän lisäksi ollut 24/7 sellaista repivää/paloittelevaa kipua. Ihankun joku repisi musta paloja nivel kerrallaan. Olen elänyt näiden kipujen kanssa 1,5v ja ainoa hetki kun lepään kivulta, on kun nukun. Joka aamu kun avasi silmät, sama helvetti jatkui. Päälle oli lapsi-arki. Reilu 2v uhmaikäinen, joka huutaa, itkee, raivoaa ja joka näkyy ja kuuluu. Tavarat kolisee. Koirat haukkuu. Arjen askareet tehtävänä tämä kipu läsnä jokaisessa hetkessä. Olin kiukkuinen, ärtynyt. Samalla piti olla määrätietoinen ja pitkäpinnainen äiti. Kasvattaa tytärtä rakkaudella ja rajoilla. Samalla piti olla vaimo, jutella ja olla lähekkäin. Antaa itsestään kaikkea, rakkautta ja kommunikointia. Avioliitto joutui venymään äärettömästi. Vaimo huusi, oli ärtynyt eikä kestänyt kosketusta. Vaimo torjui torjumisen perään.

Kipu mursi mua pala palalta. Joka päivä toivoi vain että saisi kuolla pois. Muttei voinut, koska äidit eivät luovuta. Äidit eivät lähde täältä omankäden kautta. Vaikka tulisi mitä, mä jatkan elämää vaikka se on tuskaa. Koska mä rakastan Ninniä. Sen ei tarvitse joutua kokemaan tuskaa mun takia. Mä kestän sen tuskan mielummin.
Matkan varrella oli lääkäreitä. Neurologeja jotka pitivät kipuja vakavina. Neurologeja jotka jättivät kuitenkin kivun kanssa yksin jos ensimmäinen määrätty lääke ei toiminut. Nostivat käsiään pystyyn ja sivuuttivat aihetta muiden vakavien oireiden takia. Jouduin taistella siitä, että pääsisin kipuklinikalle. Lopulta pääsin. Lääkäri totesi olevan vähän hukassa kanssani koska kipuni ovat niin kovia että vaatisivat vahvoja opiaatteja. Ja hän ei niitä määrää koska olen niin NUORI. Sen takia että sairastuin nuorena, en saa vahvoja lääkkeitä kotiin sillä kroppaa pitää säästää. Noh, lääkärin tietämys muutenkin aika mielenkiintoinen, hän luuli että Ms-tautiin kuolee. Puhui siitä että kauanko on ennustettu että elän. Että en kai vielä kuitenkaan kuole. Täh.

No, aloin jo luovuttaa. Jokaiselle lääkärille ehdotin itse etsimiäni lääkkeitä kokeiltavaksi, perehdyin lääkekannabikseen, jokainen lääkäri tyrmäsi moiset huumeet.

Alkuvuonna jalkani alkoivat jäykistyä järkyttävää tahtia. Kävely oli tuskaa ja joskus mahdotonta. Jalat olivat jatkuvassa krampissa ja puupölkyt. Liike tuntui katkovan lihakset. Minulla on synnynnäinen rakennevika polvissa ja polvilumpioni menevät herkemmin sijoiltaan. Hoito tähän on hyvin treenatut reisilihakset jotka tukevat polvea. Koska lihakseni olivat jäykät ja krampissa, ne eivät tukeneet polvea ja ne menivät sijoiltaan joka pv ~10kertaa. Jopa pöntölle istuessa.

Luin enemmän kannabiksesta koska se kuulemma tutkitusti auttaa MS-taudin spastisuuteen. Sain myös tietää, että lääkäriä joka sitä määräisi on todella vaikea löytää koska suomessa ei niitä montaa ole. Yritin kaivaa tietoa. Tuntui epätoivoiselta. Alkuun kannabis pelotti. Tuntui väärältä. Lopulta heräsin siihen että syön joka päivä 13 erilaista vahvaa lääkettä, opiaatteja mm. Pelko hälveni ja asenne muuttui siihen, että ihan sama mitä, kunhan se auttaa.
Sain eräs päivä viestin. Jossa kerrottiin tämä salainen tieto lääkärin nimestä. Sitä kun ei kukaan oikein suostu kertomaan. Varasin lääkärille ajan.

Vastaanotolla tuntui ensimmäistä kertaa koko elämäni aikana, että joku lääkäri kuuntelee ja haluaa auttaa. 45min ymmärrystä, tietoa jota en tiennyt sairaudestani, empatiaa ja läsnäoloa.

Lääkäri määräsi minulle lääkekannnabiksen vakavan ja invalidisoivan spastisuuden takia. Samalla kivunhoidoksi.
Olen käyttänyt lääkekannabista 2vk, hiljalleen annosta nostaen ja nyt tunnen sen. Kipu helpottaa. Puukot ovat hitaampia ja vähemmän teräviä. Iskut heikkenevät. Jalat eivät palakaan enää. Ne polttelevat, mutta helpompaa kestää. Repimiskipu on kokonaan poissa muualta kuin pohkeesta. Jalat eivät ole enää niin krampissa ja jäykät. Kävely on niiiiiin paljon helpompaa ja polvet eivät mene enää sijoiltaan useasti päivässä. Jalat ovat heikot, mutta ne tuntuvat ihanilta. Kihelmöi. Ihankun alkaisi saamaan jalkojaan takaisin. Jokanen askel ei satu enää niin paljon. Helpompi hengittää. Hymyilyttää. Ihana kävellä auringonpaisteessa metsässä koko perhe ympärillä. Rakkaani yhä koossa. Luonani vaikka olen ollut ihan kamala.

Mä olen aivan hemmetin onnellinen. Tiedän että tämä on romaani, ja harva tätä lukee, mutta mun oli pakko päästä kertomaan että ilo palaa mun sisälle. Kipu ei tapa kokoajan. Mä oon enemmän elossa kun 1,5vuoteen. Ja kaikki tämä oli yhden lääkkeen takana, jota lääkärit vastustavat. Kaikki tämä helpotus on vain lääkekannabiksen ansiota, joka on myös ainoa lääkkeistäni joista ei ole tullut haittavaikutuksia. Tätä oli niin helvetin vaikea saada, ja olen saanut jo narkkarinleiman otsaani. Vain sen takia, että olen epätoivoisesti yrittänyt löytää helpotusta. Että saisin elää taas. Minä en ole ollut minä pitkään aikaan. Kipu turruttaa ja muuttaa ihmistä. Tuntuu oudolta olo nyt, kuin olisi oikeasti herännyt jostain.

Mutta mä olen hiton onnellinen. Mun tytär näytti tänään suloisemmalta kuin koskaan, mun mies näytti komeimmalta ja ihanimmalta.

Nyt mä olen tässä taas. Mä voitin sut MS taas. Haista kakka.

http://lohari.net/hanna-25-vuotta/

savuseppo

ViestiKirjoittaja savuseppo » 12.8.2017 18:55

KANNATTAAKO VIHREIDEN PRESIDENTTIEHDOKAS PEKKA HAAVISTO KANNABIKSEN DEKRIMINALISOINTIA?

Presidettiehdokkaan Pekka Haaviston kanta tähän lääkekannabiksen laillistamisen ja dekriminalisointi kysymykseen on tulossa ajankohtaiseksi ja se on alkanut ainakin itseäni mietityttämään.

Viherät ovat aina jossain määrin olleet kannbis keskusteluissa mukana.

Jos Haavisto puoltaisi lääkekannbiksen laillistamista tai dekriminalisointia, niin hän saattaisi saada HIEMAN enemmän ääniä, mitä hänelle on nyt uumoiltu. Ja jos hän ottaisi tämän vihreän parantavan kasvin yhdeksi keskeiseksi kysymykseksi vaalikamppaniointiin, niin se varmasti muuttaisi monen suomalaisen kantaa tähän asiaan.

Noin näkyvä kamppaniointi muuttaisi merkittävästi niiden ihmisten asenteita, jotka eivät tue lääkekannabiksen käyttöä tai sen dekriminalisointia.

Nyt Englannissa liberaalidemokraatit ovat vahvistaneet lupauksen laillistaa kannabiksen myynnin ja vilelyn jos heidät valitaan. Myöskin näin vaalitaisteluiden alla englannissa on otettu esille suomen suhtautumista kannabikseen pelkästään sen takia, koska suomen negatiivinen kannbis asenne on euroopankin mittapuulla kärkisijoilla monessakin mielessä. Jutuissa on mm. otettu esille suomen tuomiot kannbiksen käytöstä. mm the sun lehden kirjoituksessa. Jutussa myös puhuttiin kannabiksen keveämmin suhtautuvista maista. – kuten Norjasta, Alankomaista ja Portugalista.

Jättäisiko Pekka Haavisto käyttämättä hyväksi tätä tärkeää kysymystä, mikä toisi hänelle näkyvyyttä ja ääniä enemmän kuin, mitä nyt on arvioitu. Tämä vihreän kukan aihe puhututtaa montaa suomalaista ja keskustelua on enemmän mediassa kuin koskaan aiemmin maamme historiassa.

Itseäni ei politiikka ole koskaan kiinnostanut, mutta jos hän puoltaisi tätä vihreää kasvia edes yleisesti lääkekäyttöön kaikille sitä tarvitseville, niin hän tulisi saamaan minun ja monen muun tätä vihreää aatetta polustavan äänen itselleen.

http://lohari.net/kannattaako-vihreiden ... lisointia/

savuseppo

ViestiKirjoittaja savuseppo » 12.8.2017 20:43

KANNABISODYSSEIA: POLTTAAKO VAI EIKÖ POLTTAA?” – PROFESSORI LESTER GRINSPOONIN KANNABISESSEE SUOMENNETTUNA

Carl Saganin kannabisesseen suomentamisen jälkeen on paikallaan saattaa suomalaistenkin tietoisuuteen hänen hyvän ystävänsä professori Lester Grinspoonin oma kannabisessee. Lester Grinspoon on amerikkalainen kannabiksen esitaistelija, jonka työn ansiot kannabistutkimukselle ovat olleet lähes mittaamattomat. Hänen nykyinen The Uses of Marijuana -projektinsa (Marijuanan käyttötarkoitukset) kerää yhteen englanninkielisiä kannabisesseitä, joissa käyttäjät käyvät läpi kannabiksesta saamiaan kokemuksia. Alkuperäinen englanninkielinen essee löytyy osoitteesta: http://marijuana-uses.com/to-smoke-or-n ... s-odyssey/.

Kirjoittaja esittelee itsensä näin:
”Olen emeritusprofessori Harvard Medical Schoolin psykiatrian laitokselta. Olen tutkinut kannabista vuodesta 1967 ja olen julkaissut aiheesta kaksi kirjaa: Marijuana Reconsidered ilmestyi vuonna 1971 Harvardin yliopistopainolta, ja vuonna 1993 julkaisin yhteistyössä James B. Bakalarin kanssa kirjan Marijuana, the Forbidden Medicine (Yalen yliopistopaino; revisoitu uusintapainos 1997). Muut kirjoittamani kirjat ovat The Speed Culture: The Use and Abuse of Amphetamines in America, Cocaine: A Drug and its Social Evolution, Psychedelic Drugs Reconsidered sekä Psychedelic Reflections.”

Grinspoonin essee on monessa mielessä kantaaottavampi kuin Saganin kirjoitus, joka ilmestyi alun perin juuri Grinspoonin kirjassa Marijuana Reconsidered. Grinspoon käy esseessään mielenkiintoisesti läpi tiensä kannabisskeptikosta sen kiihkeäksi puolestapuhujaksi – mutta toisin kuin ehkä yleensä, tämän kehityskulun katalyyttinä ei ollut oma kokeilu, vaan puhdas tieteelliseen tietoon ja kirjallisuuteen tutustuminen! Vasta aiheesta kokopitkän tieteellisen julkaisun kirjoitettuaan Grinspoon perehtyi aiheeseen omakohtaisesti, mitä Grinspoon kuvailee yhdeksi elämänsä tärkeimmistä tapahtumista. Grinspoonin esseen ehkä mielenkiintoisin anti on sen kuvaus kannabiksen kolmannesta ”pääkäyttötavasta” viihde- ja lääkekäytön lisäksi. Grinspoon kutsuu tätä kannabiksen vaikutustapaa tehostamiseksi (enhancement), pilven kyvyksi kiihdyttää käyttäjän ajattelua, luovuutta ja oivalluksia sekä lisätä erilaisista aktiviteeteista, kuten musiikin kuuntelusta, saatavaa nautintoa. Monet lukijat huomannevat, että juuri tämä tehostamisen kategoria vaikuttaisi käytännössä olevan Saganin esseen pääasiallinen kuvailun kohde, vaikka hän ei asiaa samalla tavalla sanoiksi puekaan.

Koko esseen pääset lukemaan osoitteesta:
http://lohari.net/kannabisodysseia-polt ... o-polttaa/

savuseppo

ViestiKirjoittaja savuseppo » 12.8.2017 20:54

Myös ammattiurheilijat ovat löytäneet CBD:n

Nykyään enemmän ja enemmän ammattiurheilijoita kääntyy CBD:n puoleen sen hyvinvointia lisäävien ja ahdistusta helpottavien tehojen vuoksi. Lisäksi, se edistää unen laatua kisan jälkeen ja vaikuttaa psyykkiseen ja fyysiseen palautumiseen. Tänä päivänä monet urheilijat käyttävät CBD:tä sen kipua lievittävän, tulehduksia estävän ja rentouttavan vaikutuksen vuoksi. Kenties, tämä selittää miksi nykypäivän urheilijat ovat vahvempia, nopeampia ja isompia kuin urheilijat vuosikymmen sitten. Urheilijat käyttävät tuotteita, jotka perustuvat ymmärrykseen heidän fysiologiasta ja potentiaalista, jonka takia kilpailuhenkisyys on lisääntynyt. Monet ammattiurheilijat käyttävät CBD tuotteita, koska ne antavat välitöntä helpotusta ilman hengitysteiden ärsytystä.

Kuinka CBD Auttaa Urheilijoita

CBD on ei-psykoaktiivinen kannabinoidi. Tarkoittaen, että se ei aiheuta päihtymisen tunnetta käyttäjällään. Ihmiskehossa on CBD reseptoreita ja kun ihminen käyttää CBD:tä, se johdattelee kehoa kohdistamaan paranemista loukkaantuneelle alueelle. Sen vuoksi loukkaantuneet urheilijat käyttävät CBD tuotteita. Nämä tuotteet ohjaavat kehoa parantamaan vauriot luonnollisesti ja nopeammin. Kun nämä vielä yhdistetään rentouttaviin ja tulehdusta estäviin ominaisuuksiin, tekevät ne CBD:stä ideaalin vaihtoehdon ammattiurheilijoille.

Onko CBD Paras Vaihtoehto?

Jatkuva kehon rajoille ponnistelu altistaa urheilijat lihaskivuille, kivuliaille vaurioille ja tulehduksille. Vaikka opioideja voidaan käyttää tehokkaana hoitomuotona näihin vaivoihin, varsinkin leikkauksen jälkeiseen kipuun, lääketoleranssi ilmiö aiheuttaa tarpeen lisätä opioidien määrää. Perinteiset hoitomuodot tuovat rajallista helpotusta kipuun ja niiden sivuoireet ovat huomattavia.

Näin ollen, monet urheilijat ja tutkijat uskovat CBD:n olevan paras vaihtoehto sen kyvyn ansiosta rikkoa kroonisen kivun kierto. Tämä johtuu CBD:n ilmenevästä kyvystä helpottaa monenlaista eri kipua. Monet urheilijat käyttävät CBD:tä kipujen ja kolotuksien hävittämiseen. Urheilijoiden joukossa on suuri huoli josko toisenlaiset hoitomuodot näkyvät positiivisina huumetesteissä. Kuitenkaan, CBD:n ei ole havaittu näkyvän huumetesteissä positiivisena näin tehden siitä suositun vaihtoehdon urheilijoille.

Tärkeää Huomioitavaa

Vaikka CBD on johdettu kannabiksesta, urheilijoiden tulisi tietää, että marihuanan poltto on eri asia kuin CBD tuotteiden käyttö. Koska, joillain kannabis kannoilla on korkea THC, joka on vastuussa päihtymistä tuottavasta olosta ja se muuttaa aivokemiaa ja lisää huumeiden halua. Kuitenkin, CBD tuotteilla on matala THC ja korkea CBD. CBD suojaa aivojen neurologista toimintaa samaan aikaan tehostaen parantumista iskuista johtuvia vammoja. Vaikka CBD saattaa vaikuttaa ihmeparannukselta sitä kuuluu käyttää asianmukaiseen tarkoitukseen. Siitä huolimatta, CBD:n on todistettu tehostavan urheilusta johtuvien vammojen parantumista.

Kirjoittanut Christopher Visser for CBD Oils And Edibles
Suomentanut K.J. – Hempika Finland

http://hempika.fi/myos-ammattiurheilija ... neet-cbdn/

Palaa sivulle “Politiikka ja media”