Terve!
Ensinnäkin YAD:sta: Heidän nettisivuillaan tämä ei tosiaan näy, mutta s-postikeskusteluissa jotka avattiin viikonloppuna YAD ilmoitti kannakseen seuraavaa:
YAD ry näkee että kannabishaittoja voidaan vähentää ja kannabiksen
käyttäjien asemaa voidaan parantaa ensisijaisesti muilla kuin
dekriminalisaation keinoilla. Kannabiskysymykseen tarttuminen ja
haittoja vähentävien toimien kehittäminen nähdään erittäin
ajankohtaisena ja tarpeellisena. Aiheen käsittelyssä ja
päihdepolitiikan kehittämisessä voitaisiin tehdä enemmän yhteistyötä
päihdealan toimijoiden ja kannabisaktivistien kesken.
Vetoamme seuraavien toimenpiteiden puolesta:
1) kannabisprevention kehittäminen
-tarjotaan monipuolista ja realistista kannabistiedotusta ja
-valistusta, jossa kannabiksen käsittely pidetään erillään muista
huumausaineista, omana problematiikkanaan, riskiehkäisyn ja varhaisen
puuttumisen malleja tulee kehittää alle 18 -vuotiaiden
kokeilijaryhmille
2 ) palvelujen kehittäminen
-kannabisspesifejä ohjaus-/neuvonta- ja hoitopalveluita tulee kehittää
ja tarjota osana päihdepalveluja kannabista säännöllisesti
käyttäville, käyttöä vähentämään tai lopettamaan pyrkiville, avun
tarjoaminen mahdollisimman matalalla kynnyksellä, leimaamista välttäen
3 ) käyttörikoslain soveltaminen yhtenäiseksi ( käyttäjien
rankaisematta jättäminen)
-kannabiksen käyttäjien syyttämättä / rankaisematta jättäminen tulisi
ottaa yhtenäiseksi käytännöksi kautta linjan tilanteissa, joissa
käyttäjään tai käyttöön ei liity rikollisia kytkyjä, väkivaltaa,
aseita, kannabiksen myyntiä, hallussapitoa yli oman käytön, muita
huumausaineita tms.
-> tavoitteena humaani suhtautuminen käyttäjiin, palveluiden
kehittäminen, kannabishaittojen vähentäminen
Vaikka he alussa toteavatkin, että muilla kuin dekriminalisoinnin keinoilla, on ainakin minun silmääni 3.s kohta suoraan dekriminalisaatioon tähtäävä. Riippumatta siitä mikä on todellisuus, näkisin kuitenkin, että olisi fiksua ja mediaseksikästä tehdä yhteistyötä huumeiden vastaisten järjestöjen kanssa. Tällä saadaan helposti näytettyä, että meidänkään tarkoitus ei ole täyttää Suomea kannabiksella ja saada jokaista suomalaista polttelemaan, vaan antaa ihmisille valinnanvapaus siitä, mitä he itseensä lykkäävät. Vaikka YAD:n kanta olisikin, että kannabiksenkäyttö on AINA ongelma, taitaa meidän kantamme olla lähempänä "kannabiksenkäyttö on harvalle ongelma, useammin ongelmat tulevat kiinnijäämisen yhteydessä suorana tai epäsuorana seurauksena siitä".
Platypus: ei huolta että olisi ottanut itseeni. Kuitenkin olen katsonut peiliin ja olen sitä mieltä, että joku muu™, joka näyttää "tavallisemmalta" olisi parempi keulahahmo. Kuitenkin koska joku muu™ on niin perhanan laiska ja saamaton, totesin että jos en minä, niin kuka sitten.
Sitten vielä tuosta "seuraavasta" kansalaisaloitteesta. Jos kukaan muu ei pistä lankaa pystyyn, minä pistän. Mielestäni olisi parempi, että joku muu käynnistäisi langan, jottei randomtyypille tulisi sellainen olo, että "ai, se luovutti jo, mahtaakohan tuostakaan sitten mitään tulla". Otsikko voisi olla "Kannabisaloitetta seuraavan aloitteen valmistelu ja muotoilu", ja varmaan pol/media olisi oikea paikka. Suosittelen myös pistämään äänestyksen lankaan "Dekriminalisaatio vai täyslaillistaminen", jotta saadaan semidemokraattisesti se, mitä tuolla sitten tullaan hakemaan. Voin ottaa tämänkin aloitteen naamalleni, jos muuten ei meinaa vastuuhenkilöä löytyä, mutta katsotaan sitä sitten syyskuun jäljistä. Tämä ei nyt siis tarkoita, että olisin torppaamassa kannabisaloitetta, mutta tosiaan olisi parempi aloittaa seuraavan suunnittelu mieluummin "liian aikaisin" kuin liian myöhään.
PS. Taas näköjään luotan joku muuhun™. Pistän lankaa ensi viikon alussa pystyyn jos ei joku ehdi sitä ennen.
PPS. Tänään Turussa on AATU eli Akateeminen AurajokilaivuriTUtkinto. Minulla on vielä ~200 pohjaa jäljellä, joten ajattelin feissailla niitä täyteen. Jos joku haluaa tulla auttelemaan, minut saa kännykällä kiinni ja todennäköisesti vietän suurimman osan ajastani AATU:n ilmoittautumispisteen lähettyvillä. (AATUn kantaa ei ole kysytty, oletuksena eivät ota aloitteeseen kantaa)