Kuva

Amsterdam FAQ

Matkailuaiheista keskustelua hamppuväen näkökulmasta, hamppu muissa maissa
Alueen säännöt
Matkailu
Matkailuosio on tarkoitettu hampuusien matkailukeskustelulle.
Täällä voit jakaa kokemuksia mm. kannabistilanteesta eri maissa ja matkavinkkejä.
Muistathan kuitenkin noudattaa Hamppuforumin sääntöjä!

Huom.! Tarkastathan ennen uuden ketjun tekoa, ettei kyseisestä kohteesta tai aiheesta ole jo olemassa ketjua!
Ekonomi

Re: Amsterdam FAQ

ViestiKirjoittaja Ekonomi » 12.10.2011 16:59

Roger kirjoitti:Tsau. Oisko kellään heittää mitään hostellivinkkejä, mielellään privaattihuone. Kaverin kanssa ollaan lähössä ja pienellä budjetilla. Ehdoton max. 40e yö. Aika kauan koittanu metsästää hostellia netistä, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Kiinnostaisiko hotellihuone kävelymatkan päässä keskusta 70e/yö/2 hengeltä aamiaisella? Tsekkaa Hotel Prinsenhof.

Itse olin tuolla viimeksi, rauhallinen ja siisti joskin vaatimaton mesta vanhassa kanavatalossa. Ei kuitenkaan mikään poltteluystävällinen ja usein aika täynnä, mutta tähän aikaan vuodesta voi olla helpompaa. Lähin coffeeshop Yellow Mellow sijaitsee n. 500m päässä.
Pitkällä aikavälillä olemme kaikki kuolleet.

(John Maynard Keynes)

Roger

ViestiKirjoittaja Roger » 18.10.2011 21:04

Kiitoksia edellisille kiinnostavista linkeistä! :yes:

-mysteeri-

ViestiKirjoittaja -mysteeri- » 21.10.2011 18:20

Tarkotus ois nyt marraskuun toinen päivä lähteä poikkeamaan amsterdamissa pariksi päiväksi, nyt varmaan pitäis alkaa tilaileen matkoja ja jokin pakettimatka on käynyt mielessä, mutta ne tuppaa oleen päälle 700 euroa kahdelta henkilöltä mihin kuuluu lento edes takas ja majoittuminen, joten löytyiskö mistään halvemmalla mitä itse olen katsonut? :think:

pervert

ViestiKirjoittaja pervert » 21.10.2011 18:48

-mysteeri- kirjoitti:Tarkotus ois nyt marraskuun toinen päivä lähteä poikkeamaan amsterdamissa pariksi päiväksi, nyt varmaan pitäis alkaa tilaileen matkoja ja jokin pakettimatka on käynyt mielessä, mutta ne tuppaa oleen päälle 700 euroa kahdelta henkilöltä mihin kuuluu lento edes takas ja majoittuminen, joten löytyiskö mistään halvemmalla mitä itse olen katsonut? :think:

supersaver?sieltä pitäisi löytyä halvalla-ainakin itse sieltä ostanut matkat.... :think:
Who controls the past now controls the future
Who controls the present now controls the past
Who controls the past now controls the future
Who controls the present now?

sienikoira

ViestiKirjoittaja sienikoira » 21.10.2011 22:14

lennot klm,finnair,blue1 taikka air baltic. hostellit www.hostelbookers.com

halvimmillaa lennot keskimäärin varmaan 130-215 ja hostellit ~20-40/yö yheltä siis.

lucini

ViestiKirjoittaja lucini » 1.11.2011 13:37

Itse olen pari kertaa vuodessa käynyt paikassas vierailemassa,puolentoista viikon päästä olisi tämän vuoden toinen kerta . Hieno kaupunki ja turvallinen. Lennot ja majoituksen olen varannut osoitteesta www.travellink.fi, mielestäni kohtuu halvalla.

Yleensä on tullut majoituttua ITC hotellissa( http://www.itc-hotel.com/ ) Prinsengrachtilla, todella hyvä palvelu ja sijainti, edullinen. Noin 10-15 min matka kävellen Dam aukiolle. Huoneissa on saanut polttaa kunhan on ikkunan avannut. Erikseen olen vielä varannut huoneen, jossa on wc ja suihku, sillä kaikissa huoneissa niitä ei ole, yhteis wc:t ja suihkut toki löytyvät. Oman läppärinkin olen mukana raahannut, sillä hotellista löytyy ilmainen nettiyhteys. Rembrandtin aukio on kivenheiton päässä ja sieltä löytyy useita ravintoloita ja baareja, joissa on mukava istuskella iltaisin. Hinnat ehkä hieman halvemmat kuin ydinkeskustassa. Aukion laidalta löytyy Smokey´s coffari/baari kompleksi, jota en itse kyllä ihmeemmin suosittelisi. Lähistöllä on muita coffareita jonkin verran, mutta itse olen tykästynyt Barney´s loungeen, josta löytyy laadukasta polttoa. Muissa Barney`seissa en ole käynyt, mutta pitää käydä tällä kertaa katsomassa, tosin en ole muista kehuja liiemmin kuullut.

Kerran olen majoittunut Galerij hotellissa ( http://www.hotelgalerij.nl/ ) Raadhuistraatilla, mukava perheyritys lähellä Dam aukiota. Hieman oli "rähjäinen", mutta eipä siellä tarvi kuin nukkua. Plussana hintaan sisältyi aamupala, tosin tarjolla oli vain paahtoleipää ja kahvia. Muuten loistava yhden tähden hotelli. Täältä sai myös varattua savullisen huoneen ja omat saniteettitilat.

Coffee shopeista vielä sen verran, että jokaisessa hieman erilaatusta ja hintaista tavaraa. Niitä kannattaa kierrellä niin eiköhän jokainen löydä oman lempi kahvilansa näin parhaiten.

Liikkuminen kaupungissa on helppoa. Tietenkin junalla ensin kentältä kaupunkiin on helpoin, nopein ja halvin vaihtoehto. Kaupungissa on useita raitiovaunulinjoja ja metro. Niitä on tullut harvemmin käytettyä, sillä kaupunki on mittakaavassaan kuitekin melko pieni. Kävellessä näkee myös paljon muuta mielenkiintoista ja törmää paikkoihin joita ei muuten löytäisi. Öisin liikkuessa ei ole ollut ongelmia, joskus tummat kaverit saattavat kysellä tartteeko vauhtia tai muita kemikaaleja. Joskus joku suomalainenkin kysäissyt samaa. Perusjärjellä homma toimii.

Kaupungissa on paljon kauppoja ja yleensä tulee vaatekaappi sieltä täytettyä. Keskustan ostoskadulla saa vietettyä päivän kevyesti, varsinkin jos on naisihmisen kanssa liikenteessä. Katu jatkuu pitkälle Dam aukion molemmin puolin.
Itse suosittelen markkinoita, paljon mielenkiintoista tavaraa ja erinomaista ruokaa. Albert cuypstraatilla on paljon kojuja vaatteista safkaan, mielenkiintoinen kohde (avoinna ma-la 9-16 Amsterdam.info sivuston mukaan). Myös ITC hotellin respan vieressä pieni tori josta löytyi paljon mielenkiintoista "antiikkia" ja muuta tilpehööriä, jota vanhemmat ihmiset olivat myymässä ja rupatellemassa kesksenään. Toreja ja torikatuja on vähän siellä täällä ja paikallisilta kannatta kysyä neuvoja, kertovat yleensä mielellään tai näyttävät kartalta paikat.
Matkamuisto-/tilpehöörikauppoja on joka puolella ja hintataso tuntuu olevan aikasama joka puolella. Sama koskee poltteluvälinekauppoja.

Nähtävyyksiä on tullut jonkin verran kierrettyä. Suosittelen eläintarhaa, paljon näkemistä, kirahveista kaloihin ja fossiileihin. Lippu oli muistaakseni reilu 25 euroa ja hintansa väärti.
Kidutusmuseo jota paljon mainostetaan oli pettymys pitkä ahdas käytävä, paljon ihmisiä ja muutamia laitteita, itse en suosittele, mutta joku saattaa tykätä.
Hamppumuseokin jätti kylmäksi, pääsylippu tosin oli halpa, mutta parihuonetta ja lähinnä seinät täynnä tekstiä ei itseä innostanut.
Anne Frankin talo olisi tarkoitus käydä nyt katsastamassa, sillä kesällä keskellä turistikautta jonotus aika oli noin 4-5 tuntia. Tosin paikkaan voi ostaa liput myös ennakkoon, jolloin ei tarvi jonottaa.
Heineken experience oli kaverin mielestä loistava paikka ja itsestänikin ihan jees, kaupallisuudesta huolimatta. Lippu oli muistaakseni noin 20e ja hintaan sisältyi pari olutta kierroksen lopussa ja pari maistiais olutta kesken kierroksen. Antoi kyllä kattavan katsauksen oluen valmistuksesta ja siitä kiinnostuneille loistava paketti, itsekin oluen ystävänä pari uutta juttua jäi mieleen. Tässä muutamia paikkoja. Tietty punasilla kaduilla kannattaa illalla käydä näyteikkuna ostoksilla, muuten en tiedä, mutta kaverilta velotti noin 50euroa.

Ruokapaikkoja kaupungissa on valtava määrä. Kesällä kaverin kanssa saatiin vatsasekasin yhdestä kebabpaikasta, mutta muuten iltamässyt tuli aina niistä otettua mukaan. Kuninkaan linnan vieressä on loistava italianen jos siitä pitää ja Brembramdtin aukiolla hyvä austraalialainen, jos kengurua haluaa maistaa, myös muut safkat hyviä.

Toivottavasti ei tullu liian sekava, mutta jos jollain kysyttävää ni voi laitella vaikka yv:tä ni vastailen parhaimman mukaa.

Gugu

ViestiKirjoittaja Gugu » 1.11.2011 22:55

lucini kirjoitti:Liikkuminen kaupungissa on helppoa. Tietenkin junalla ensin kentältä kaupunkiin on helpoin, nopein ja halvin vaihtoehto. Kaupungissa on useita raitiovaunulinjoja ja metro. Niitä on tullut harvemmin käytettyä, sillä kaupunki on mittakaavassaan kuitekin melko pieni. Kävellessä näkee myös paljon muuta mielenkiintoista ja törmää paikkoihin joita ei muuten löytäisi. Öisin liikkuessa ei ole ollut ongelmia, joskus tummat kaverit saattavat kysellä tartteeko vauhtia tai muita kemikaaleja. Joskus joku suomalainenkin kysäissyt samaa. Perusjärjellä homma toimii.

NIIIIIN totta! Oli pakko pistää karmaa! :D
Anna kaikkien kukkien kukkia!

hki420

ViestiKirjoittaja hki420 » 3.11.2011 8:57

Gugu kirjoitti:...

NIIIIIN totta! Oli pakko pistää karmaa! :D

joo multa on kans kyselty. colA?

sumppi

ViestiKirjoittaja sumppi » 4.11.2011 2:17

Amsterdamissa on muuten paikoin härskin töykeää henkilökuntaa joissakin kaupoissa ja coffareissa. Edellisellä reissulla en juuri sellaisiin törmännyt, mutta ekalla kerralla jossain satunnaisessa headshopissa elämäänsä kyllästynyt myyjä valitti asiakkaiden selattavaksi tarkoitetun Smokers Guide -vihkon selaamisesta. Vihko oli siis tarkoitettu asiakkaiden luettavaksi ja oli kiinnitetty tiskiin narulla, mutta sen silmäily ja selailu oli kuitenkin myyjän mielestä jotenkin väärin, ja hän otti aiheekseen huomauttaa sivujen kääntelystä.

Coffeeshop nimeltä Reefer myös suhtautui huonosti potentiaaliseen asiakkaaseen. Olisin mieluusti käynyt siellä paskalla ennen ostoksia, mutta ainoastaan naisten käytössä näytti olevan kopillinen WC. Yritin mennä sinne kaksi kertaa, mutta se sattuikin olemaan varattu. Odottaessani vessan vapautumista tapoin aikaa hengailemalla pari minuuttia vessojen vieressä. Paikan budtenderinä toiminutta rastapäätä tämä ei miellyttänyt, ja hän käski poistua koko mestasta, eikä antanut edes menua vilkaista. Tämä muuten kannattaa muutenkin huomioida, että Damissa miehet eivät käy lainkaan paskalla, eli osassa paikoista ei löydy miestenvessasta ollenkaan muuta kuin kusilaari ja lavuaari.

juselius
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja juselius » 7.11.2011 18:47

sumppi kirjoitti:osassa paikoista ei löydy miestenvessasta ollenkaan muuta kuin kusilaari ja lavuaari.

Tuo ei ole edes mikään uusi juttu. Asialliset saniteettitilat on lähinnä Pohjois-Euroopan juttu. :eiei:
"miten pillulla voi paikata mitään kun sekin on vaan reikä" - Naftal

sumppi

ViestiKirjoittaja sumppi » 8.11.2011 0:55

juselius kirjoitti:...

Tuo ei ole edes mikään uusi juttu. Asialliset saniteettitilat on lähinnä Pohjois-Euroopan juttu. :eiei:

Menee vähän offtopiciksi, mutta itse en muista ikinä, koskaan, missään muualla törmänneeni vessoihin, joissa miehille ei olisi ollut edes yhtä vessanpönttöä, vaikka vessa olisi ollut muuten kuinka huonossa ja käyttökelvottomassa kunnossa tahansa ja ovet ja istuinrenkaat olisivat puuttuneet kokonaan. Amsterdamissa näin tuollaisia vessoja ainakin kaksi, joissa ei ollut miehille pönttöä ollenkaan. Jouduinkin käymään paskalla Rokerijn naistenvessassa. Muualla on aina vähintään unisex-käymälä ollut myös miesten käytettävissä.

Nurmipoika

ViestiKirjoittaja Nurmipoika » 9.11.2011 20:56

Hei,

olen menossa Damiin/Utrechtiin ensi viikolla, ja kysyisinkin että onko kenelläkään tietoa mistä coffarista löytyisi mahdollisesti Blueberryä? Olen kuullut lajikkeesta paljon kehuja, ja haluaisin itsekin näin indican ystävänä päästä toteamaan kehut aiheellisiksi :P

Azz

ViestiKirjoittaja Azz » 9.11.2011 22:08

Nurmipoika kirjoitti:Hei,

olen menossa Damiin/Utrechtiin ensi viikolla, ja kysyisinkin että onko kenelläkään tietoa mistä coffarista löytyisi mahdollisesti Blueberryä? Olen kuullut lajikkeesta paljon kehuja, ja haluaisin itsekin näin indican ystävänä päästä toteamaan kehut aiheellisiksi :P

Amsterdamissa tais olla yks, oliskohan ollu Noon tai The Noon, ei sijainnu ihan punaistenlyhtyjen kadulla. :P

Mikäs muuten tuo lakimeininki on tällä hetkellä Dameissa? Viime tammikuussa tuli käytyyn viimeks ja kovasti intoa olisi lähteä uudestaan.

juselius
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja juselius » 13.11.2011 18:51

Azz kirjoitti:...

Amsterdamissa tais olla yks, oliskohan ollu Noon tai The Noon, ei sijainnu ihan punaistenlyhtyjen kadulla. :P

Mikäs muuten tuo lakimeininki on tällä hetkellä Dameissa? Viime tammikuussa tuli käytyyn viimeks ja kovasti intoa olisi lähteä uudestaan.

Ihan sama vanha meinkinki.
"miten pillulla voi paikata mitään kun sekin on vaan reikä" - Naftal

leaffi

ViestiKirjoittaja leaffi » 16.11.2011 18:21

Azz kirjoitti:...

Juu noonista löytyy, on Blueberryn "koti".

Noon löytyy parin minuutin päästä Leidsepleiniltä.
dub-o-matic

Incocknito

ViestiKirjoittaja Incocknito » 17.11.2011 0:23

Azz kirjoitti:Mikäs muuten tuo lakimeininki on tällä hetkellä Dameissa? Viime tammikuussa tuli käytyyn viimeks ja kovasti intoa olisi lähteä uudestaan.

Turisteille ei myydä hasista tai kukkaa vuodesta 2012 lähtien Alankomaiden kolmessa eteläprovinssissa, eikä vuodesta 2013 lähtien missään provinssissa - tämä on siis nyt virallista. Kaksi suurinta Damia (Amsterdam ja Rotterdam) ovat pohjoisemmassa, joten aikaa on vielä. Veikkaanpa vielä että Amsterdamin kaupungin viranomaiset ja coffeeshop-omistajat kapinoivat tätä lakia vastaan, ja paikalliset hampuusit ovat varmasti valmiita auttamaan turisteja hädässä - jos alaikäinen saa hankittua Alkon nurkalta itselleen aikuisapulaisen, sosiaalisia taitoja yhtään omaavalla hampputuristilla ei pitäisi olla Damissa mitään ongelmia! 8) (Kunhan ei ole tyhmä ja ajaudu kyselemään hämäriltä tyypeiltä)

http://www.gapyear.com/news/150576/tour ... abis-cafes

mr.capone

ViestiKirjoittaja mr.capone » 17.11.2011 1:22

Mutta eikös täällä ollut jo yhdessä vaiheessa topic että tuo kannabisturismin kuolinisku ei toteutuisikaan?

Incocknito

ViestiKirjoittaja Incocknito » 17.11.2011 14:08

mr.capone kirjoitti:Mutta eikös täällä ollut jo yhdessä vaiheessa topic että tuo kannabisturismin kuolinisku ei toteutuisikaan?

Asiasta on spekuloitu, huovattu ja soudettu jo pitkään mutta lakiesitys meni nyt virallisesti läpi, eli mikäli Amsterdam noudattaa kansallisia lakeja kiltisti, turisteille myyminen on vuodesta 2013 lähtien sielläkin kiellettyä.

Kiinnostaisi tietää miten uutta lakia valvotaan, sillä kannabishan on virallisesti vielä laitonta Hollannissa, mutta käytännössä laillista. Valtio ei käsittääkseni ainakaan voi myöntää virallisia kannabispasseja asukkaille koska silloinhan se tunnustaisi ja hyväksyisi kannabiksen laillisuuden.

-mysteeri-

ViestiKirjoittaja -mysteeri- » 29.11.2011 21:55

Se on sit perjantaina lähtö. Mahtaakohan Hem hotellilta olla minkälainen matka keskustaan ja löytyykö siitä läheltä mitään hyvää coffaria`? :pimp:

juupasenjuu

ViestiKirjoittaja juupasenjuu » 30.11.2011 16:18

-mysteeri- kirjoitti:Se on sit perjantaina lähtö. Mahtaakohan Hem hotellilta olla minkälainen matka keskustaan ja löytyykö siitä läheltä mitään hyvää coffaria`? :pimp:

Hem hotellissa oltiin heinäkuussa ja oli muuten KUUMA!! Ilmastointi rikki eikä ikkunoita saanu auki. Suihku oli sellanen lasikoppi jota voi katella sängyistä =DD .. 3-4 km keskustaan aika pitkä matka kävellä. Matkalla keskustaan on Vondelpark Iso puisto.. Hotellin aulassa töissä ruokaa tekemässä hauska "wil smith" :D ..
Pajauttelijoita löytyy hem hotellin puutarhasta ja edestä illalla..
.-.. . --. .- .-.. .. --.. . / .. -

Palaa sivulle “Matkailu”