ViestiKirjoittaja Dwight » 27.2.2011 19:19
Kun persujen politiikkaa katsoo, tulee väkisin mieleen 50-luvun jenkkilän kristillinen konservatiiviliike, joka aikoinaan ajoi alas korrputoituneen ja avuttoman liberaalipolitiikan. Tilanne silloin käytiin aikalailla samanlaisin asein kun nyt, pelotellaan turvallisuuden nimissä, painotetaan arvojen yhtenäistämistä ja kansan on oltava mahdollisimman vastaanottavaisia ts. lampaita, toimiakseen oikein ko. yhteiskuntamallissa, jossa arvot ovat valmiiksi asetettuja, eikä poikkeavuutta sallita. Suurimpana aseena uskontojen pehmittävät, vastaanottavaiset suuret massat. Kuulostaa tehokkaalta ja mainiolta idealta, mutta kuka tahansa hieman boksin ulkopuolelta tilannetta katsova varmasti huomaa outoja asioita ko. mallissa.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt nationalismia ja siitä aiheutuvaa ylpeyttä. Kuten George Carlin sanoi, ylpeys tulee teoistasi ja kunnioitus on ansaittava. En voi kokea olevani ylpeä siitä, että olen tänne Suomeen syntynyt. Onhan syntymäni ollut kuitenkin järjetön sattuma. Olen toki tyytyväinen, että olen Suomeen syntynyt, sillä maailman tilanteita vertaamalla tämä oli aika hyvä arpaonni. Tyytyväisyydellä ja ylpeydellä on eronsa. Jos kansallisylpeyttä opetetaan koulussa, opittu malli ei enää tarvitse ansaintaa, vaan romantisoimalla positiivisia asioita luodaan se arvojen lokero, jolla nämä tulevaisuuden toivomme sitten heiluttelevat lippuaan.
Mitä tämä suomalaisuus sitten on? Ja tarkemmin, mitä suomalaisuus persujen silmistä katsottuna on? Saunaa, Sisua, Lonkeroa, kossua, ujoutta, Nokiaa? Näissäkö on pidättäydyttävä? Valtionkirkko ja kristinuskoko se meidän maallista maailmaa pohjolassa ylläpitää? Oikeastaan en kykene hahmottamaan suomalaisuutta, kun sitä tarkemmin alkaa kelailemaan. En tiedä antavatko nämä stereotypiat jo tarpeeksi "perusjuntille" pohjaa kannustaakseen yhtenäistä arvomaailmaa eteenpäin? Itse en koe, että "maassa maan tavalla" tuo mitään järkipohjaa ajatteluun. Monet maamme tavat ovat omien kansalaistemme kovin kritisoimia jo nyt. Suomi on jakautunut ties mihin leireihin, eikä voida hahmottaa kovinkaan montaa yhtenäistä maan tapaa, mikä ei olisi tullut jostain muualta. Onko minulle, ajattelevalle ihmiselle, aina raamejani yhä enemmän rikkovalle, olemassa "maan tapaa"? Pitääkö minun hyväksyä se ja asettaa arvoni sen mukaiseksi? En usko jumalaan tai kristillisiin arvoihin sen kummemmin - pitäisikö alkaa uskomaan? Olenko sitten parempi ihminen?
Persujen "perinteinen perhekäsitys" on aikamoinen sanavalinta myös, markkinointimielessä. Perinteinen - siis 50-luvun perhekäsitykseen ei kuulunut ainakaan homot. Perinteinen persuille ei myöskään ole esim. perinteikäs moniavioisuus, vaan tässä kohtaa pitääkin tietää jo hieman kristinuskosta. Mielestäni, koska kukaan ukko taivaasta ei kerro minulle kirjoineen, että saman sukupuolen rakastaminen olisi kiellettyä, en voisi kieltää heiltä samanlaista laillista statusta, kun mitä minulle heterona kuuluu. En oikeasti pysty näkemään eroa siihen, että joku vastustaisi mustien naimisiinmenoa. Kyse on muutamasta pykälästä, jolla oikeutetaan ihmiset mm. perimään, jos ja kun kuolema korjaa. Haluaisin kysyä myös kristillisten Päivi Räsäseltä, onko heillä anaaliseksi kiellettyä ja eikö muka oikeasti ole aika kuumaa, kun kaksi parikymppistä kaunista naista pelehtii keskenään. Taas tulee 50-luku mieleen.
Simppeli homokysymys nyt sikseen. Yksi näkökulma, jonka politiikot tuppaavat sivuttavan, on aika, jossa nykyään elämme. On pitkä matka 50-luvulta vuoteen 2011, vaikkakin vuosissa mitattuna aika kärpäsen kusema. Ehkäpä suurin asia, joka rikkoo koko konservatiivisen politiikan täysin ja kusee sen päälle naureskellen, on INTERNET. Vapaa internet tarkoittaa, ettei liberalismia kyetä poistamaan millään, koskaan, mistään. Internet murtaa kaikki arvomaailmat, antaa sekunneissa eri näkökulmia, tiedonlähteitä, keskusteluja, kommentteja, sitä sekamelskaa, mikä tämä nykyinen poliittinen ja arvojen karttamme on. Diversiteetin nähdessään, jos kykenee, voi kyseenalaistaa sitä omaa ajatteluaan ja arvomaailmaa (tietoisesti, sekä tietämättään). Se, että hamppufoorumi on olemassa, mahdollistetaan ainoastaan sen takia, ettei meidän tarvitse tänä päivänä yhtenäistää arvojamme ja saamme vapaasti puhua täällä kannabiksesta. Soinin Suomessa huumeet ovat pahaksi, laittomia ja kiellettyjä, joten miksi vapaa internet sallittaisi näiden osalta, koska tämähän edesauttaa leviämistä ja muutenkin, eihän tätä foorumia pitäisi ollakaan olemassa enää, kun arvomme tulevat yhtenäisiksi ja lastemme kansallinen ylpeys kukoistaa. Huumeeton (paitsi alkoholi, prkl!) Suomi Huomenna!!! (?) Pointtina kuitenkin se, että yhtenäisten arvojen silkka mahdottomuus tekee tilanteesta aivan mahdottoman nykyaikana.
Ratkaisuni olisi vain mennä eteenpäin. Eipä hirveästi päättäjät osoita luottamusta nykynuorison liberaaliin maailmaan, kun suuret sukupolvet yrittävät vieläkin viimeisillä voimillaan taltuttaa vapautta ja palauttaa vanhoja aikoja takaisin. Aika menee vain eteenpäin (ainakin toistaiseksi) ja niin on mielestäni ihmisen mentävä - yksilötasolla ja kansoina. Malli, jossa rajoitukset, peloitteet ja rankaisut ovat suuret, eivät mielestäni toimi, näin informaation kulta-aikana, ihmiset eivät kestä sitä ja voivat pahoin. Mikä pahinta, kaikista suurimmat ajattelijat ja kehittyneet älyköt joko hajoavat totaalisesti tuollaiseen systeemiin, tai sitten pyrkivät päästä verhojen taakse vetelemään naruista. Kumpi kuulostaa järkevämmältä: Oman järjen ja tiedon käyttäminen progressioon, vaiko tiedostaen lähteä kaitsemaan laumaa kuristusotteessa? Mikä Persuissa kannustaa kyseenalaistamaan, ajattelemaan ja progressioon? Eikö nämä ole asioita, jotka vievät yhteiskuntaamme eteenpäin? Syteen tai saveen prkl! Virheistä oppii jne. Miksi mennä taaksepäin ja aloittaa syklimäinen liberalisoituminen uusiksi?
Tässä nopeita huomioita. Ehkä myöhemmin lisää. Tarttukaas nyt jokaiseen sanaan ja asiavirheeseeni. Tai sitten yrittäkää tajuta (ja kyseenalaistaa) pointtini, valinta on teidän.
ainiin ja FAK PERSUT!