Lähetin Hesarin mielipideosastolle seuraavanlaisen kirjoituksen (lukekoot ken jaksaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
). Jos ei Hesarissa julkasta (mikä on melko todennäköistä), ni vois sit jonnekin muualle kokeilla.
Alkoholin suhteesta muihin päihteisiin keskusteltava
Itse päihteisiin liittyviin faktoihin sekä vaikutuksiin ja seurauksiin perehtyneenä minun teki mieli kirjoittaa alkoholista ja sen suhteista muihin päihteisiin, sillä huumeasiat ovat viime aikoina olleet melko näkyvästi esillä mediassa. Vaikka huumeet ovat Suomessa asia, josta ei valitettavasti kovin usein anneta mahdollisuutta keskustella asiallisesti ja rakentavasti, pyytäisin tähän edes tämän kerran mahdollisuutta ilman leimaavia ja joskus jopa loukkaavia ennakkoasenteita.
Meistä lähes kaikki ovat tottuneet siihen, että suomalaiset käyttävät päihtymistarkoitukseensa alkoholia, ja itsensä humalaan juominen on hyväksyttävä asia. Alkoholin käyttökulttuuri kotimaassamme on kuitenkin hyvin huolestuttava, minkä meistä useimmat jo tiedostavatkin. "Tuttu ja turvallinen" alkoholi aiheuttaa vuosittain 2 500-3 000 kuolemantapausta vuodessa sekä todella merkittäviä onnettomuus-, väkivalta-, terveys- ja sosiaalikustannuksia ja -haittoja.
On erittäin tärkeää ottaa ensinnäkin huomioon, että päihteitä on monia erilaisia niin vaikutuksiltaan kuin haitoiltaan. Moni ajattelee, että olemassa olevat päihteet ovat alkoholi ja huumeet, ja että alkoholi on ehdottomasti huumeita turvallisempi vaihtoehto sen laillisuudesta johtuen. Minä olen sitä mieltä, että olemassa olevat päihteet ovat pelkät huumeet. Myös alkoholi on huume (!), vaikka useampi meistä on tottunut ajattelemaan toisin.
Suomen kansan keskuudessa vallitseva päihdekulttuuri on siitä varsin erikoinen, että alkoholin haitoista pyritään vaikenemaan sellaisella mielestäni hyvinkin kyseenalaisella perusteella, että "kaikkihan sitä nyt joskus kännit vetää." Muiden päihteiden kohdalla haittoja useimmiten jopa liioitellaan, johon syynä on yleinen tietämättömyys aiheesta.
Paras vaihtoehto todennäköisesti olisi, että ihmisillä ei olisi minkäänlaista tarvetta käyttää alkoholia tai muita pähteitä eli kansan kielellä sanottuna sekoittaa päätään. Ikävä kyllä ihmisillä on kuitenkin aina ollut luontainen tarve hakea satunnaista päihtymystä. Siksi onkin tärkeää, että käytetään mahdollisimman vähän haittaa aiheuttavia päihteitä, mihin alkoholi tarjolla olevista vaihtoehdoista ei kuulu.
Se, mitä tässä nyt yritän sanoa, on, että alkoholia pitäisi vertailla nykyistä tasavertaisemmin muiden päihteiden kanssa - ilman ennakkoasenteita. Pitäisi antaa mahdollisuus alkoholia miedommille päihteille, jotka todistetusti useiden puolueettomien tutkimuksien nojalla ovat alkoholia turvallisempia, vaikkeivat toki nekään täysin haitattomia. Yksi tällainen päihde on paljon puhuttu kannabistuote marihuana, joka on varmasti monelle tuttu sana, mutta silti tietämättömyys kyseisestä muun muassa Hollannissa ja Belgiassa sallitusta päihteestä on suuri.
Kulttuurissamme viimeistään tässä vaiheessa keskustelua minut voidaan helposti leimata joksikin satunnaiseksi narkomaaniksi, joka yrittää todistella huumeneulan olevan viinapulloa turvallisempi vaihtoehto. Tästä syystä haluan kertoa, että minä, tämän kirjoituksen kirjoittaja, olen aivan tavallinen lakia ja järjestystä kunnioittava ja puolustava kansalainen. En koskaan ole koskenut enkä tule koskemaan mihinkään piikitettäviin tai muihin sen kaltaisiin koviin huumeisiin, sillä ne kuvottavat minua ja vievät kirjaimellisesti koko elämän mennessään. Sellaisten tulee ehdottomasti olla jatkossakin laittomia.
Alkoholin suhde huumeiksi luokiteltaviin päihteisiin on Suomessa valitettava tabu, josta pitäisi keskustella nykyistä vapaammin ja laajemmin, erilaiset näkökulmat ja itsekritiikki huomioon ottaen. Kun yhteiskunta rankaisee satunnaista, harmitonta kannabiksen käyttäjää, joka kasvattaa itse omat kasvinsa omaan ja ystävien käyttöön, se samalla kehoittaa käyttämään mieluummin alkoholia, joka todellisuudessa on ihmiselle haitallisempaa kuin kannabis ja jostain kumman syystä vielä laillistakin!
Suosittelen vertailemaan alkoholin haittoja muihin päihteisiin, erityisesti kannabikseen, Päihdelinkistä Internet-osoitteessa
www.paihdelinkki.fi/Pikatieto sekä Wikipediassa Internet-osoitteissa fi.wikipedia.org/wiki/Kannabis ja fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholijuoma. Kummatkin Internet-sivustot ovat puolueettomia ja perustuvat faktoihin, joten jokainen saa vetää omat johtopäätöksensä asioista.