Kuva

Eduskuntatalon portaat, la 20.11.2010 16:00

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
kvaak666

Re: Eduskuntatalon portaat, la 20.11.2010 16:00

ViestiKirjoittaja kvaak666 » 22.11.2010 12:11

Paikalla oltiin ja kiitos kaikille osallistujille! Aluksi näytti huolestuttavalta, kun saavuttiin parin paikalle ilmestyneen osallistujan kanssa Hesperian puistoon. Siellä oli kohtalaisen komea poliisiedustus, ratsupoliisit, maijat, huumepoliisit koirien kanssa yms. Olihan siellä poliisin komentokeskus (näytti hieman mellakkapoliisin autolta), kiinniottobussi yms. ja ainakin Ilta-sanomien toimittaja. Funtsittiin että tuleekohan tänne ketään, ja ilmakin oli kohtalaisen syvältä.

Siinä sitten ihmeteltiin hetki, käytiin ottamassa tuopit ja saatiin uutta infoa, että marssijat ovat kokoontuneet Finlandia-talon eteen. Lähdettiin kävelemään kohti Eduskuntataloa ja kohta olimme osa marssijoita.

Mitä itse tapahtumasta voisi sanoa? En ole yllättynyt että paikalle tuli näin paljon porukkaa. Nykyinen kieltolaki ei ole yhdentekevä asia. Fiilis paikalla oli hyvä ja keskustelin useamman paikalle saapuneen kanssa.
Totta kai megafoniin huudettiin kaikkea typerää, mutta oli siellä asiaakin. Poliisia on oikeastaan ihan turha syyllistää, he eivät kirjoita lakeja, vaan valvovat niitä. Ne lait kirjoitetaan siinä isossa talossa, jonka eteen me kokoonnuimme polttelemaan ja näin ilmaisemaan mielipiteemme. Poliitikot tässä pitäisi saada vastaamaan.

Ja jos se oma mielipide ei tullut esille, niin se johtuu siitä että ei ollut joko paikalla tai ei mennyt puhumaan. Minä en käynyt puhumassa, koska en kokenut sitä tällä kertaa tarpeelliseksi.

Seuraavaan tapahtumaan toivoisin vielä enemmän porukkaa. Laitetaan vaikka kahvi- ja munkkitarjoilu niille poliiseille. Ehkä yhteinen jatkopaikka olisi hyvä miettiä etukäteen. Tällaisen mielenosoituksen onnistumiseen vaaditaan siviilirohkeutta. Se tarkoittaa avoimuutta omalle lähipiirille.
Se on maailman vanhin fakta, että jos asettuu kynnykselle makaamaan, niin aivan varmasti joku tulee käyttää sen jälkeen kynnysmattona.

Iso hatunnosto niille, jotka saapuivat paikalle eri puolilta Suomea. Ja kiitos myös niille, jotka pistivät jointtinsa solidaarisesti kiertoon. Radikaalimarssi ei jäänyt pelkäksi puskista huuteluksi, koska se noteerattiin. Ja niin pitkään kuin poliitikot istuvat hiljaa, radikaalimarsseja tulisi järjestää vaikka joka kuukausi.
Itse voisin mennä vaikka joka päivä vetämään jointin samoille portaille, mutta kun ei jumalauta riitä poltot! :D Olen varma että lopulta sinne tulisi se 10 000 tai 20 000 polttajaa, kun vain sitkeästi jatkaa. Kysehän on loppupeleissä vain kahdesta asiasta: a) kehtaanko olla minä? b) viitsinkö vaivautua paikalle?

Hyvä meininki kaikinpuolin ja seuraavaa odotetaan!

anderec

ViestiKirjoittaja anderec » 22.11.2010 12:17

Klosetisti kirjoitti:Tärkeää olisi että asia profiloituisi kaiken kansan hommaksi, eikä miksikään oikeutta eläimille turkismielenosoitukselta näyttäväksi vihervasemmistoanarkistien teinikapinaksi. Näkyville tarvitaan juuri niitä lääkekäyttäjiä ja tavallisia työssäkäyviä perheenisiä ja äitejä osoittamaan tuulipuvuille että hei vaikka poltankin, se ei vaikuta mitenkään haittaavasti elämääni.

olishan se tärkeetä joo. Jostain syystä vaan tuntuu että nää "normaalit" polttajat eli just ne perheenpäät, lakimiehet, mitä ovatkaan ammatiltaan pitävät itteään niin paljon parempina ettei haluu tulla samaan mielenosoitukseen näitten vihervasemmistoanarkistien kanssa. Se nyt vaan on fakta, raaka fakta että kannabiksen käyttäjien joukossa on enemmän näitä perus perheenisistä tai äitistä poikkeavaa sakkia, kuin muussa väestössä. Mik siinä on ettei sitä voi hyväksyä? nyt ainoastaan ne yhteiskunnan "friikit" uskaltaa tehä jotain tällasta kun taas muut mähöää kotonaan. Mikä siinä on niin vaikeeta sietää kanssapolttajaa jolla on eri ideologia? Mitä pahaa joku amnesty international tai grean peace on saanut maailmassa aikaan? ja silti tässäkin keskustelussa jengi dissaa niitä jotka näihin kuuluu. En nyt tarkoita sua Klosetisti.

niin joo ja paljompa tuollaki marssilla jostain muusta jauhettiin ku kannabiksesta, tottakai siinä tulee ihmisarvot ja luonto esille siks että nykyinen laki rikkoo ihmisarvoa ja kannabis on osa luontoa, mutta that's it. Ja se että porukka vinkuu ku joku joukko nuoria keillä on vihreet arvot järkkää tän, ettei pitäis leimata tätä miksikään ituhippihommaksi, niin minkälainen muu järjesstö tällasen järkkäis? joku kokoomusnuoretko? KD? keskustanuoret?

Mikei vaan voi yhdistyä? mie en ala vetään pukua päälle ilman syytä, ja esittäminen että olisin joillain standardeillla parempi ku mitä oon ei todellakaan oo hyvä syy. Hipit pukeutuu hipeiksi häröt häröiksi ja normaalit ihmiset ihan normaalisti. Mikä siinä niin paljon etoo olla samaa jengiä edes sen pari tuntia vuodessa?

Peace
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson

Televisio

ViestiKirjoittaja Televisio » 22.11.2010 14:26

Radikaalimarssi 2011 20.4 keskiviikkona kello 16.20, pidempi marssi keskellä pahinta ruuhka-aikaa?
Kannabis laillistuu kun ihmisiä alkaa tarpeeksi vituttamaan sen laittomuus. Eikö?

Hepokatti

ViestiKirjoittaja Hepokatti » 22.11.2010 14:36

Tämä pitää järjestää uudelleen! Olen varma että porukkaa tulee paljon enemmän, koska ihmiset (niin kuin minä) jotka eivät tällä kertaa "uskaltaneet" tulla tajusivat että tapahtumaan voi täysin huoletta osallistua

hisbollah

ViestiKirjoittaja hisbollah » 22.11.2010 15:27

Klosetisti kirjoitti:Tärkeää olisi että asia profiloituisi kaiken kansan hommaksi, eikä miksikään oikeutta eläimille turkismielenosoitukselta näyttäväksi vihervasemmistoanarkistien teinikapinaksi. Näkyville tarvitaan juuri niitä lääkekäyttäjiä ja tavallisia työssäkäyviä perheenisiä ja äitejä osoittamaan tuulipuvuille että hei vaikka poltankin, se ei vaikuta mitenkään haittaavasti elämääni.

Joo, narkkariäitejä tarvitaan lisää :trollface:

Kyllähän minä senkin ymmärrän, että me nuoret saatamme näyttää säälittäviltä, mutta korkea koulutus lienee parempi saavutus omalla kohdallani kuin löysät polvet ja terve kohtu.

PS: kun kerran lähdemme määrittelemään ihmisarvoa statuksen ja ulkonäön mukaan.

Antti Alien
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Antti Alien » 22.11.2010 16:52

Paninpas blogaten ja tein muutaman kantelunkin. http://anttialien.puheenvuoro.uusisuomi ... jalkipelia

BatmanX

ViestiKirjoittaja BatmanX » 22.11.2010 17:14

Antti gogo oot loistava tyyppi! jatka hyvää työtäsi :yes:

BustedHannela

ViestiKirjoittaja BustedHannela » 22.11.2010 17:39

Ei helvetti, kaikki ne julkipajautus-threadit ja tässä se homma sitten vittu ihan yht' äkkiä on! Voiko tälle hommalle edes lahjoittaa rahaa jotain kautta, kun itse olin tietenkin juuri viikkoa aikaisemmin Helsingissä, ja juna on sen 70€ suuntaansa?
Marihuana on laitonta,jotenka se pitää unohtaa.Sitä ei pidä siis käyttää.Pysy kaljassa.

Bodhisattva

ViestiKirjoittaja Bodhisattva » 22.11.2010 18:39

Moni tuntuu nyt missaavan sen pointin täysin, kun otetaan nämä hipit ja vasemmistolais-aktivistit ynnä muut sivarit tähän keskusteluun mukaan. Pointti EI ole se, että siinä olisi jotain väärää olla sellainen tai emme haluaisi kuulua samaan porukkaan, vaan pointti on se, että nyt on kyse mielenosoituksesta. Tämän mielenosoituksen kohde on ihmiset, joilla on kannabiksesta väärä käsitys ja jotka ovat syystä tai toisesta sitä vastaan. Suuri osa heistä on tätä niinkutsuttua "tuulipukukansaa", vanhoillista, umpimielistä porukkaa, joilla on varmasti todella paljon ennakkoluuloja tietyistä asioista ja joiden suhtautumista muokkaa heidän omat kapeat todellisuutunnelinsa. Kun kannabiksen puolesta laitetaan mylvimään lauma tämännäköistä porukkaa ja huutelemaan jotain "KANNABISLAILLISEKS NELJÄKAKSKYT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! OIKEUTTA VITUN SIAT!!!!!!!!!!!!!", menee koko mielenosoituksen tarkoitus kohdeporukalta AIVAN OHI. Tässä vaiheessa ne tuulipuvut rinnastavat koko porukan niihin eläinaktivisteihin ynnä muihin viherpiipertäjiin jotka ovat heille jonkinlaisia "vihollisia", ja koko asia voi heidän silmissään muuttua VIELÄ negatiivisemmaksi kuin se nyt on. Tällä kertaa näin ei onneksi tapahtunut, koska media uutisoi asiasta yleisesti meille positiiviseen sävyyn. Vaikka ne "pössyttelijät haistattelivat poliiseille" -otsikot olisi silti voitu välttää.

Pointti oli siis se, että jos mielenosoituksesta tehdään liian höyrypäinen eikä ajatella asiaa kuulijan kannalta, voi koko asia kääntyä pahimmassa tapauksessa meitä vastaan. Mielestäni olisi tärkeää painottaa mielenosoituksessa nimenomaan niitä lääkekäyttäjiä ja hamppua lääkkeenä, sekä myös hyötykasvina. Päihdekäyttöä toki unohtamatta, mutta tärkeää olisi keskittyä saamaan asia perille nimenomaan siihen umpimieliseen tuulipukuporukkaan ja osoittaa, ettei se kannabis niin ihmeellinen asia ole, ja että nykyinen lainsäädäntö on vain suoraan sanoen todella järjetön. Millään NELJÄKAKSKYT!!!! -huuteluilla ja poliisin dissaamisella tämä ei toteudu.

Itse voisin jopa raahautua paikalle jointin polttamaan, jos mielenosoituksesta saataisiin oikeasti vähän asiallisempi ja puheita mietittäisiin etukäteen. Kesäaika, tai edes myöhäinen kevät tai aikainen syksy, olisi oikeasti paljon fiksumpi. Porukkaa varmasti raahautuisi enemmän paikalle ja myös muut ihmiset kiinnittäisivät tähän enemmän huomiota.

Älkääkä ymmärtäkö väärin kaikkia puheitani, mielestäni tässä mielenosoituksessa oli paljon myös asiaa ja enemmän tässä tuli voitettua kuin hävittyä. Parannettavaa silti olisi. Ei olisi pahitteeksi jos joku listaisi vaikka jonkun listan seuraavaa mielenosoitusta varten ohjaamaan hieman sisältöä ja porukan käyttäytymistä. Poliisin dissaamista olisi oikeasti minusta vältettävä mahdollisimman paljon, ja pitämään asia OIKEASTI asiallisena, tiiviinä ja yksinkertaisena. Mahdollisimman normaalina ja ymmärrettävänä sen tuulipukukansan korviin. Niitä kaikista vanhimpia(ja mielestäni monesti latteimpia)argumentteja kannabiksen puolesta kuten alkoholiin vertaamisia ja kuolemat 0, voisi myös pyrkiä välttämään ainakin sen verran ettei ne joka puheessa toistu.

Laitetaan vaikka kahvi- ja munkkitarjoilu niille poliiseille.

Tää oli mun mielestä hyvä. :D Vastaavilla jutuilla saataisiin oikeasti esille kuinka typerää touhua tuo poliisin toiminta on, toisin kuin niillä dissaamisilla jne...

sauhut

ViestiKirjoittaja sauhut » 22.11.2010 18:54

Poliisia on oikeastaan ihan turha syyllistää, he eivät kirjoita lakeja, vaan valvovat niitä.

Kyllä tässä on mielestäni myös poliisilla vastuu. Kaukainen vertaus: Jos Tarja Halonen, Barack Obama ja Dalai Lama käskisivät sinut tappamaan viattoman ihmisen, niin olisiko sinulla siihen oikeus? Kukaan poliisi tuskin myöskään vaarantaa työtään, jos katsoo läpi sormien silloin, kun ei ole muuta syytä puuttua kannabiksen käyttöön, kasvatukseen tai hallussapitoon. Asiallisena homma tietysti kannattaa pitää.

paavo

ViestiKirjoittaja paavo » 22.11.2010 19:59

Kuva

Minä nostan hattua Turistille.
Hienoa työtä mies.
Ja muillekin aktivisteille myös suuri kiitos.

Itse olen sissi ja harrastan soluttautumista normaaliin yhteiskuntaan ennemmin kuin osallistuisin tällaisiin temppuihin :)

Sori nyt turhasta postauksesta ja imageshackin käytöstä :( Toi kuva lähtee kohta kulkeen jos tätä tyypit refreshaa paljon

Meeniz

ViestiKirjoittaja Meeniz » 22.11.2010 20:28

Televisio kirjoitti:Radikaalimarssi 2011 20.4 keskiviikkona kello 16.20, pidempi marssi keskellä pahinta ruuhka-aikaa?
Kannabis laillistuu kun ihmisiä alkaa tarpeeksi vituttamaan sen laittomuus. Eikö?

Jos tämä tapahtuu lupaan itse vaivautua paikalle. Matkaa kertyy useampi tunti lentokoneessa, mutta kerrankin vaikuttaa siltä, että seuraava marssi voisi olla se suuri.

katalanala
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja katalanala » 22.11.2010 22:45

Asia on nyt sillä tavalla että meillä on tässä tällainen video. http://www.youtube.com/watch?v=CIXKg9EoRZ4&fmt=22
Kuva

Sound

ViestiKirjoittaja Sound » 22.11.2010 23:19

katalanala kirjoitti:Asia on nyt sillä tavalla että meillä on tässä tällainen video. http://www.youtube.com/watch?v=CIXKg9EoRZ4&fmt=22

Meinas mennä leivänkyrsä väärään kurkkuun kun tuon näin. Aika törkeä ja mikä pahinta, ihan todella selvästi leikkauspöydällä liioiteltu taas -_-.
Tuon huomaa kaikki. Kyllä me nyt parempaan pystytään. :roll:

kriminaal1

ViestiKirjoittaja kriminaal1 » 22.11.2010 23:22

katalanala kirjoitti:Asia on nyt sillä tavalla että meillä on tässä tällainen video. http://www.youtube.com/watch?v=CIXKg9EoRZ4&fmt=22

Ei voi muuta sanoa kuin VAU miten hieno kooste! Oletkos itse tehnyt?

katalanala
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja katalanala » 22.11.2010 23:37

Sound kirjoitti:Meinas mennä leivänkyrsä väärään kurkkuun kun tuon näin. Aika törkeä ja mikä pahinta, ihan todella selvästi leikkauspöydällä liioiteltu taas -_-.
Tuon huomaa kaikki. Kyllä me nyt parempaan pystytään. :roll:

:D Hehe, mahdat olla alalla tai leffahullu. Itse olen ihan tyytyväinen 1 vuorokauden tappelun jälkeen kun sain Kdenlivellä välttävästi haluamani tunnelman vangittua.
Kuva

lohip
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja lohip » 23.11.2010 0:37

Erittäin hyvä video.

Ja hyvä mainos ens marssia ajattellen.

(Pakko huomauttaa et, en tost radikaali-sanasta pidä. Vaikee kuvitella keski-ikäsen
lääkekannabiksen käyttäjän sanovan lähtevänsä nyt täst radikaalimarssiin. Eli saattaa jonkin
verran rajata osallistujia. Toki voi olla et tilalle tulee sit semmosii henkilöi ketä se
radikaali-sana kiehtoo :think: )

katalanala
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja katalanala » 23.11.2010 1:06

lohip kirjoitti:(Pakko huomauttaa et, en tost radikaali-sanasta pidä. Vaikee kuvitella keski-ikäsen
lääkekannabiksen käyttäjän sanovan lähtevänsä nyt täst radikaalimarssiin. Eli saattaa jonkin
verran rajata osallistujia. Toki voi olla et tilalle tulee sit semmosii henkilöi ketä se
radikaali-sana kiehtoo :think: )

Mutta kelaapa vakavissasi sitä, että Suomessa on oikeasti radikaalia polttaa jointti jossakin pirun lumisateessa. Olen aivan satavarma että tälle naureskellaan vielä tulevaisuudessa. :)
Kuva

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 23.11.2010 1:12

Todella hieno tuo video. Kyllä sitä porukkaa siellä näytti olevan aika runsain mitoin. Muutenkin hyvin näyttää tuon menon.
"Vapaus ei tarkoita elämää ilman vastuuta, vaan kykyä valita ja sitoutua siihen mikä on parasta ihmiselle itselleen."

// Paulo Coelho, Zahir

lohip
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja lohip » 23.11.2010 1:17

katalanala kirjoitti:...

Mutta kelaapa vakavissasi sitä, että Suomessa on oikeasti radikaalia polttaa jointti jossakin pirun lumisateessa. Olen aivan satavarma että tälle naureskellaan vielä tulevaisuudessa. :)

Jep.. :)
Jännä kyl nähä mite tätä tilannetta kerrotaan tulevaisuudes niille ketä on syntyny vast laillistamisen jälkee.

Ehkä näist tapahtumist tehään jonain päivänä osittain fiktiivinen elokuva :)
Joku Titanicin tyylinen rakkaustarina jonka teemana tää kannabisjutska toimii. :laugh:

Palaa sivulle “Politiikka ja media”