Beginner2009 kirjoitti:Olin jo aloittamassa ketjua tästä, mutta löytyikin täältä.
Eilen leffasta oli juttua peräti Ylen 20.30 uutisissa.
Karua menoa varmaan, ja hurjaksi leffan tekee ainakin tekijöiden kannalta settien laittomuus. Luin tänään lehden kulttuuripalstalta, että päähenkilön elokuvassa tekemän matkan hän rahoitti ryöstämällä lähikaupan. Uutisissakin mainittiin, että henkilöt ovat elokuvan teon jälkeen istuneet käräjillä ja vankilassa.
Epäilen ettei elokuva löydä suurta yleisöä, mutta löysi tai ei. Toivon ainakin, ettEI elokuvassa käytetä KANNABISTA!
Olihan tuosta juttua myös eilen Maria! -ohjelmassa, jossa todettiin että ikäraja on ihan turhaa K18 ja 15 olisi riittänyt. Hienosti on saanut medianäkyvyyttä ainakin, tiedä sitten kuinka ison yleisön lopulta saa. Itse aion katsoa leffan heti kun siihen tulee mahdollisuus ja olen sitä monille tutuillekin mainostanut. Toivottavasti YLE tai jokin muu kanava näyttää elokuvan mahdollisimman pian. Aika harva kuitenkaan teatterissa käy dokkareita katsomassa?
Tuohon viimeiseen kommenttiisi haluaisin hieman tarttua. Uskon että kannabis esiintyy elokuvassa, koska itse en tunne yhtäkään huumeidenkäyttäjää joka ei käyttäisi myös kannabista. En näe sitä siksi vääryytenä että kannabis esiintyy elokuvassa joka kuvaa (ainakin oman käsitykseni mukaan) todellisuutta sellaisenaan ilman propaganda-asennetta, valheisiin perustuvaa demonisointia tai myöskään huumeiden ihailua. Elokuvatarkastamohan asetti K18 rajoituksen juuri huumeita ihailevan asenteen vuoksi. Jos elokuva olisi fiktiivinen tai sijoittuisi Yhdysvaltoihin, se olisi saanut varmasti K15 merkinnän. Itse olen saanut sen kuvan että elokuva ei kaunistele tai ihaile huumeidenkäyttöä, mutta ei myöskään vastaa elokuvatarkastajien demonejavilisevää käsitystä huumausaineista, joten he mieltävät sen vääristelevän totuutta.
Koulussa opetetaan "alkoholi ok, huumeet paha". Jos se on mielestäsi propagandaa tai virheellistä tietoa, olisiko oikein opettaa "kannabis hyvä, huumeet paha". Ihan samanlaista virheellien tiedon levittämistä minun mielestäni. Ei hamppukaan vaaraton ole, ja vaikka suuri(n) osa hamputtelijoista osaa käyttää sitä ihan ongelmattomasti, on se monen ongelmiin osallisena. Toki kannabiksen näyttäminen muiden aineiden rinnalla saattaa vahvistaa tuulipukukansan asennetta että hamppu on samaa kastia vahvempien aineiden kanssa, mutta se ei kuitenkaan ole elokuvantekijöiden vika.
Ehkä kommentoin lisää sitten kun olen teoksen nähnyt.