Kuva

kannabiksen vaikutus rikoksiin

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
åke pakana
2 tähteä
2 tähteä

kannabiksen vaikutus rikoksiin

ViestiKirjoittaja åke pakana » 4.3.2009 11:23

olen arvuutellut kannabiksen osuutta yleiseen rikollisuuteen.
kysäisin asiaa seuraavasti:

olen käsittänyt, että olette tehnyt tutkimusta huumeiden käyttäjien tekemistä rikoksista.
onko kyseistä tutkimusta helposti saatavilla?
henkilökohtaisesti minua kiinnostaa lähinnä kannabiksen osuus näissä tilastoissa.

vastaus:

Laitan tähän viestiin liitteeksi yhden artikkelini, jossa käsitellään mm. kannabiksen ja rikollisuuden yhteyttä. Tämä on vain yksi artikkeli, enkä ole varma saatko vastausta mieltäsi askarruttaviin kysymyksiin. Omiin ja muiden tekemiin tutkimuksiin viitaten voisin väittää, että pelkästään kannabista käyttävät henkilöt eivät syyllisty muihin rikoksiin läheskään siinä mittakaavassa kuin muiden aineiden käyttäjät. Monet hasiksen käyttäjät eivät tee lainkaan rikoksia, mikä on harvinaista esimerkiksi heroiinin käyttäjille. Hasiksella ei ole osoitettu olevan väkivaltaisuutta lisäävää neurokemiallista vaikutusta, kuten esimerkiksi amfetamiinilla on.

Tässä omassa artikkelissani (ja muidenkin kirjoituksissa) kannabiksen osuuden tarkastelua vaikeuttaa se, että moni suomalainen huumeiden käyttäjä on sekakäyttäjä eli hän käyttää amfetamiinia/subutexia tai heroiinia sekä lääkkeitä plus mahdollisesti hasista. Hasis näkyy elimistössä pisimpään, joten se tulee usein kirjatuksi poliisin tekemään rikosilmoitukseen, vaikka tosiasiassa henkilö olisi myös niin sanottujen kovien aineiden käyttäjä.

Kysy ihmeessä lisää ja tarkemmin, jos en vastannut kysymykseesi.

Hyvää kevättä,

Tuula Kekki

http://yp.stakes.fi/NR/rdonlyres/F31238 ... 6kekki.pdf
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Idän Pikajuna
2 tähteä
2 tähteä

Re: kannabiksen vaikutus rikoksiin

ViestiKirjoittaja Idän Pikajuna » 4.3.2009 16:15

Luen itse tutkimuksen myöhemmin, koska se voi vaikuttaa omiin mielipiteisiini asiaan liittyen, niin tuodaan nyt tämä oma, mahdollisimman 'puhdas' näkemys asiasta.

Kannabiksen ja rikollisuuden välillä on tottakai yhteys, koska lähes kaikki kannabikseen liittyvä on ainakin jossain määrin vastoin lakia. Minulla ei kuitenkaan ole mitään syytä olettaa, että kannabis itsessään aiheuttaisi rikollisuutta, eli mikäli kannabis laillistettaisiin, uskon että kannabiksen ja rikollisuuden välinen yhteys tippuu sinne jonnekkin "täysin epäolennaista" seudun paikkeille. Perustan väittämäni siihen havaintoon, jonka olen myös itsessäni havainnut, eli kun kerran on rikkonut lakia, todennäköisyys rikkoa sitä myös tulevaisuudessa on suurempi, kuin henkilöllä joka ei ole koskaan elämässään vielä rikkonut mitään lakia tarkoituksenmukaisesti.

Ei ole mikään mahdoton ajatus, että joku narkkaa 24/7 kannabista ilman että joutuu minkään sortin velkakierteeseen, tai edes taloudellisiin ongelmiin, jos kasvattelee ahkerasti eikä käy paska säkä kiinnijäämisen suhteen. Tästä, sekä muutamasta muusta syystä en näe kovin realistisena sitä että joku hampuusi joutuisi pelkästään kannabiksen takia niin pahoihin ongelmiin että taloudellinen tilanne "pakottaisi" rikollisuuteen. Heroiinilla, amfetamiinilla ym vastaavilla asia on monesti uskoakseni toisin - mikä johtunee enimmäkseen saatavuudesta/hinnasta - ja "itseriittoisuus" oman päihdekäytön suhteen käy ajan kuluessa aina vain vaikeammaksi. Tämä on yksi syy, miksi kannabis tulisi erotella em. substansseista.

Kannabispäihtymys itsessään ei ainakaan ole kovin hedelmällinen olotila väkivaltarikoksille, kuten esimerkiksi tietyt piristävät päihteet tai vaikkapa alkoholi. Yhteiskunnassa jossa elämme tällä hetkellä, kannabispäihtymys yleensä pikemminkin rajoittaa muuta, kannabikseen liittymätöntä rikollisuutta johtuen vainistelusta/kuumottelusta, kiinnijäämisen pelko pitää monia vahvasta narunpäässä. Jos ihmisten ei tarvitsisi pelätä kannabiksen poltosta kiinnijäämistä, en tiedä olisiko meillä tätä "rikollisuutta vähentävää" efektiä ollenkaan, vai kuumottelisiko ihmiset sitten jotain parkkisakkoja ja punasia päin kävelemistä triplasti enemmän.

Tässä minun näkemyksiäni asian suhteen pähkinänkuoressa.
Lehemiä sioille.

Tuff Gong
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Tuff Gong » 5.3.2009 2:59

Minulla on putipuhdas rikosrekisteri.
0
nada
void

Entä teillä muilla ? Poislukien kiinnijääneet, ja kannabisrikolliset.
Olisi kiva tietää jutustelenko rikollisporukalle, vaiko tavan kansalaisille ?
Epätotta on sanoa, että se ei ole, mikä on, tai että se on, mikä ei ole,
ja vastaavasti totta on sanoa sen olevan, mikä on, ja sen olevan olematta, mikä ei ole.

- Aristoteles

Iron lung

ViestiKirjoittaja Iron lung » 5.3.2009 3:32

Ei ole mitään merkintöjä rekisterissä.
Pahin rike mistä olen kiinni jäänyt on se kun ajoin mopolla ilman kypärää.
Let me fuck up your mind, please.

olet väärässä koska

ViestiKirjoittaja olet väärässä koska » 5.3.2009 3:38

Eipä ole rikosrekisteriä. Kaks kertaa oon poliisien kanssa joutunut tekemisiin, ekalla kertaa jäin kiinni kun hain kavereille juomaa ja tokan kerran tulivat pistämään tuparit poikki.
Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla
Miten kaikki voi olla valmista kun ei ole edes tehty mitään?
Miten niin jalat maassa? Oletko nähnyt kenenkään kävelevän ilmassa?
Pidän sinusta siinä kaikki.

lettuvesku

ViestiKirjoittaja lettuvesku » 5.3.2009 5:53

useita käyttö ja hallussa pito pisteitä olen saanut ja kerran sakot ilman vöitä kruisailusta. ei kuulosta oikein rosvopäälliköltä.
eikös miesten ja naisten rekistereissä ole suht roiseja eroja. mutta varmasti laudan tytöillä on jokatoisella jotain pikkurötöksiä taustalla :wink:

laajassa mittakaavassa kanjabis on varmasti vähiten rikoksia aiheuttava mömmö.
mutta kuten stakesin mimmi sanoo sekakäyttö ajaa miehen deliriumiin ja sitten mentiin.

Tapionpoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Tapionpoika » 5.3.2009 9:19

Raportin kirjoittaja sentään tunnistaa sekakäytön aiheuttamat ongelmat. Tuo on jo mielestäni aika vahvaa perustelua sille, miksi kannabis pitäisi erottaa kovemmista päihteistä - monella sekakäyttäjällä on vuorenvarmasti toistunut kuvio, jossa on kokeiltu kannabista, muistettu nuoruusvuosien huumevalistus ja todettu että jos kannabis ei ole niin paha niin eivät kai ne muutkaan, kun kerran poliisisetä kertoi niiden olevan yhtä vaarallisia.
sativa to change the things I can
indica to accept the things I can't

koshka

ViestiKirjoittaja koshka » 5.3.2009 11:00

lettuvesku kirjoitti:mutta varmasti laudan tytöillä on jokatoisella jotain pikkurötöksiä taustalla :wink:

No mä kuulun siihen puhdas kuin pulmunen -puolikkaaseen, oon niin kiltti tyttö. Tai otin mä kuusivuotiaana kaupan irtokarkkihyllystä vähän maistiaisia, mutta äiti tyytyi kaupan tädille osoitettuun anteeksipyyntöön, eli poliisiasiaa ei tuostakaan tullut. Ja kerran ala-asteella ohiajaneet poliisit heristi sormea mulle ja kaverilleni, kun kyyditimme toisiamme pyörän tarakalla ja taisipa ainakin toiselta puuttua kypäräkin!

HL1979
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja HL1979 » 5.3.2009 17:37

Ei rikosrekisteriä. Yksi sakko foorumin aihepiiriin liittyen :) sekä yksi ylinopeussakko vuosien takaa summaavat yhteen allekirjoittaneen rikollisen uran kohokohdat. Eikä hirveästi ole rötöstelyä suunnitelmissa, paitsi mahdollisesti h**merikollisuutta (omaan käyttöön).

Eikä sen puoleen kaveripiiristäkään löydy itseäni pahempia kriminaaleja, vaikka kannabista useat käyttävätkin.
Hiisi vieköön!

nataslleh

ViestiKirjoittaja nataslleh » 6.3.2009 14:31

Voisi kuvitella, että keskivertohampunpolttajalla ei sen enempää ole rikosrekisterissä merkintöjä kuin kellään muullakaan kansalaisella. Tai huonolla tuurilla voi toki joku käyttörikosmerkintä näkyä, jos on kiinni jäänyt. Vai tuleeko noista ylipäänsä rikosrekisteriin merkintää, jos tuomio on pelkkiä sakkoja (vaikka siis olisi käräjillä asti käyty)?

Edwin

ViestiKirjoittaja Edwin » 8.3.2009 17:33

Kokemus on opettanut, että sekakäyttäjät voi unohtaa tällaisesta asiayhteydestä, jossa pohditaan kannabiksen vaikutusta käyttäytymiseen.

Eräskin sekakäyttäjä yritti murtautua kotiini, vain saadakseen jotakin lisää, tässä tapauksessa oletettuja kannabistuotteita.

Kyseinen tapaus siis polttaa ja kasvattaa myös, mutta vetää nappeja ym. lisäksi ja tappiin asti.

Tämä siis esimerkkinä rajatapauksesta, joka ei ole missään tapauksessa tyypillinen kotikasvattaja, mutta on silti olemassa.

Pulitrukki
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Pulitrukki » 8.3.2009 19:16

Eipä ole mitään rikosrekisterissä, eikä tule. En nimittäin riko lakia. :yes:

Molly

ViestiKirjoittaja Molly » 8.3.2009 20:26

Joskus kävelen punaisia päin, pyöräilen ilman kypärää ja juon kiljua.

Raumance

ViestiKirjoittaja Raumance » 9.3.2009 2:06

Aika mielenkiintoista näkökantaa huumeiden, kieltolakien ja väkivallan yhteydestä

http://www.mapinc.org/drugnews/v09/n269/a01.html

Tosin artikkeli menee hieman off topicciin kun siellä puhutaan lähinnä jengiväkivallasta ja täällä käytön aiheuttamasta väkivallasta.

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 9.3.2009 15:54

Ei löydy. Kerran olen sakot saanut.

Foliopipo tiukasti päässä, mut riskei on otettava. :mrgreen:
"Vapaus ei tarkoita elämää ilman vastuuta, vaan kykyä valita ja sitoutua siihen mikä on parasta ihmiselle itselleen."

// Paulo Coelho, Zahir

pizbuin

ViestiKirjoittaja pizbuin » 9.3.2009 18:33

Parit liikeennesakot, parkkisakkoja, yksi tullirikos; Smart shopista tilailin huumeheita. Eipä kauheaa listaa ole ehtinyt vielä hankkimaan.
Lainkuuliaisesti olen siis yleensä liikkeelä.

Amarula

ViestiKirjoittaja Amarula » 9.3.2009 22:25

Pari liikennerikkomusta.
Epäiltynä on oltu pahoinpitelystä ja vahingonteosta, mutta ikinä ei oo syytteitä luettu.
Ja en tiedä onko näpistys kirjattu, kun kerran kännissä jäi pallogrilli käteen.

Siinäpä se rikoshistoria onki.. Ja mihinkään noista ei liity kannabistuotteet. Viinan voimalla menty, ja lopputuloksen näkee.
Paitsi auto sähläykset menee ihan sen piikkii, ettei oo ihan vahvin ala toi autolla ajo :lol:

plusm11nusnolla

ViestiKirjoittaja plusm11nusnolla » 10.3.2009 1:28

Puhas olen :yes: !
Ei kuulu tapoihin varastella ja väkivaltaakin kammoan yli kaiken...
Näinköhän täältä mitään kovan luokan rikollisia löytys vaikka kuin etsis :mrgreen:

PöPPä

ViestiKirjoittaja PöPPä » 10.3.2009 17:16

Sain alaikäisenä sakot alkoholin laittomasta hallussapidosta. Käyttöä en myöntänyt. :laugh:
"Usko puolet mitä näet, älä sitä mitä kuulet."

Harvester Master

ViestiKirjoittaja Harvester Master » 11.3.2009 18:56

Merkinnät on niitä vaarallisimmasta päästä olevia, pahimpia mahdollisia ja koko kansakunnan tuhoon syökseviä hampun käyttörikoksia. :doh:
En kasvata Ganjaa. Harrastan puutarhaterapiaa.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”