![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Laihduttaako kannabiksen käyttö?
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!
Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!
Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:
- Aloittelijan FAQ
- haku-toiminnolla tai
- Hullu Puutarhuri 2:sta.
- Ei myynti-ilmoituksia. Kaupankäynti vain tunnuksilla Basaarissa.
Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Laihduttaako kannabiksen käyttö?
Tulinpa pohtineeksi tällaista asiaa; kun kannabis kiihdyttää aineenvaihduntaa, laihtuuko silloin tavallista helpommin? Siis jos ei mässyile aina kun makeannälkä iskee ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Laihduttaako kannabiksen käyttö?
Laihduttaa. Itse laihduin joskus kymmeniä kiloja, kun en syönyt. Mässyt muuttuivat suurella intensiivisellä poltellulla (3-4v jokapäivä) sellaisiksi, että loppuillasta sai vähän syötyä. Selvinpäin ja alkusavuissa ei voinut syödä mitään. Laihduin parissa vuodessa about 25kg.
Try my book and you'll have the chronic in no time!
Dial 1-800-713-GROW
Dial 1-800-713-GROW
Itselle tulee pilvestä kauhea tarve syödä kaikki mikä eteen sattuu! En tosin ole lihonut sen seurauksena, mutten kyllä usko sen laihduttavankaan.
Kuten jo mainittu, pidempiaikainen käyttö laihduttaa. Alussa oli mässyt, mutta pajauttelun muututtua tavaksi, ei mässyjä enää tarvinnut. Ei kyllä mitään muutakaan.
- reijo hiller
- 3 tähteä
Ei se pidempiaikainen käyttö kyllä välttämättä laihdutakaan. Ruokahalukeskus säätelöityy kannabiksen annosteluun säännöllisessä käytössä.
Itse pitkään jatkuneen aktiivisen käytön aikana syön kuten söisin normaalisti. Tauko pitkän käytön jälkeen kyllä vähän laihdutti.
Ja taukojen jälkeen on tullut taas herkemmin mässyjä.
Yksi ratkaiseva seikka on ylläriylläri, mitä ja miten syö. Jos syö esim. kovin hiilihydraatti-/sokeripitoista sapuskaa niin se nyt vaan lihottaa helpommin ja jos vaikka tottuu yhdistämään kannabiksen erilaisten hiilihydraattien mässäilyyn niin painon suunta on todennäköisesti ylös.
Jostain syystä minulle tuli halu yrittää vielä vääntää vähän kokemusrautalankaa, kun niin moni tuntuu tietävän asian olevan toisin.
Esimerkiksi itselläni jatkuvakaan pitkäaikainen polttelu ei tiputa painoa. Vaikka kuinka toivoisin.
Ei kannabiksen vaikutus elimistön ruokahalun säännöstelijöihin ole välttämättä sellainen, että ruokahalu laskee lineaarisesti pikkuhiljaa käytön jatkuessa. Tiedä sitten onko kyse yksilöllisestä sopeutumiserosta aivojen nälkää kontrolloivassa yksikössä vai mistä, mutta syömisen ei todellakaan tarvitse muuttua lähes pakkopullaksi jokaisen pidempään savuttelevan kohdalla.
(Jos ruokahalu väistämättä alenisi aina pakkopullaksi asti, myös monet krooniset lääkekäyttäjät olisivat usein pulassa, kun sairaus voi tehdä syömisestä entistä vaikeampaa ja samalla tärkeämpää...)
Itse pitkään jatkuneen aktiivisen käytön aikana syön kuten söisin normaalisti. Tauko pitkän käytön jälkeen kyllä vähän laihdutti.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ja taukojen jälkeen on tullut taas herkemmin mässyjä.
Yksi ratkaiseva seikka on ylläriylläri, mitä ja miten syö. Jos syö esim. kovin hiilihydraatti-/sokeripitoista sapuskaa niin se nyt vaan lihottaa helpommin ja jos vaikka tottuu yhdistämään kannabiksen erilaisten hiilihydraattien mässäilyyn niin painon suunta on todennäköisesti ylös.
Jostain syystä minulle tuli halu yrittää vielä vääntää vähän kokemusrautalankaa, kun niin moni tuntuu tietävän asian olevan toisin.
Esimerkiksi itselläni jatkuvakaan pitkäaikainen polttelu ei tiputa painoa. Vaikka kuinka toivoisin.
Ei kannabiksen vaikutus elimistön ruokahalun säännöstelijöihin ole välttämättä sellainen, että ruokahalu laskee lineaarisesti pikkuhiljaa käytön jatkuessa. Tiedä sitten onko kyse yksilöllisestä sopeutumiserosta aivojen nälkää kontrolloivassa yksikössä vai mistä, mutta syömisen ei todellakaan tarvitse muuttua lähes pakkopullaksi jokaisen pidempään savuttelevan kohdalla.
(Jos ruokahalu väistämättä alenisi aina pakkopullaksi asti, myös monet krooniset lääkekäyttäjät olisivat usein pulassa, kun sairaus voi tehdä syömisestä entistä vaikeampaa ja samalla tärkeämpää...)
Viimeksi muokannut reijo hiller, 23.9.2007 9:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Human Traffic
Kyllä se jatkuva pitkäaikainen polttelu tiputtaa painoa. Syöminen muuttuu jossain vaiheessa lähes pakkopullaksi. Itseltä lähti 10kg, eikä sitä alkupääomaa niin runsaasti ole.
eli ei kannata poltella liikaa. eikä tuo laihtuminen oo ainoa syy, ei se jokapäiväinen minkä tahansa päihteen käyttö varmaan oo hyväks. pysyy touhu mukavampa kun ei oo toletkaan taivaissa
toki itsellä on ollut pitempiäkin jaksoja mut nyt tuntuu siltä et se että polttaa sillon tälllöin on parempi.paljon parempi ![Guru :guru:](./images/smilies/old.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Guru :guru:](./images/smilies/old.gif)
Extra
Ei se polttelu mun järjen mukaan painoa tiputa. Eikä nosta. Ei jokapäiväinen käyttökään. Ihminen itse voi uppoutua kannabiksen käyttöön epäterveellisellä tavalla, kuten mihin tahansa muuhunkin psyykkistä riippuvuutta aiheuttavaan juttuun - pelaamiseen, painonsa tarkkailuun, nettiin, ym - (saatikka fyysistä riippuvuutta aiheuttaviin, kuten alkoholi, huumeet, jotkin lääkkeet, ym) niin että itsestään huolehtiminen kärsii. Silloin syöminen jää "turhana" tai sitten se muuttuu älyttömäksi epäterveellisten ruokien mässäilyksi. Sanoisin että aineena kannabis ei ainakaan merkittävissä määrin lihota eikä laihduta.
Mulla itsellä on ollut monenlaisia ruoansulatusongelmia, osaksi stressipohjaisia, osaksi toiminnallisia, osaksi tuntemattomista/edelleen tutkittavista syistä. Ruoan syönti on todellakin pakkopullaa. Kannabiksen avulla saan pahoinvointeja ja vatsakipuja pois niin että pystyn suunnilleen syömään normaalisti. Itse kasvattamani kannabiksen avulla (pari vuotta jokapäiväistä käyttöä) olen saanut hitaasti mutta varmasti hieman lisää lihaa luitten ympärille, painoindeksikin on jo noussut yli 19. Poltan aina ennen ruokailua ja joskus illalla parit savut lisää. Elän aktiivista elämää ja jaksan paljon paremmin, kun pystyn syömään kunnolla eikä ruokailun jälkeen ole monen tunnin pahoinvointia ja vatsakipuja. Jokapäiväinen polttelu ei ole toimintakykyäni huonontanut vaan parantanut.
Kohta onkin ruoka-aika![Smoking :pimp:](./images/smilies/icon_pimp.gif)
Mulla itsellä on ollut monenlaisia ruoansulatusongelmia, osaksi stressipohjaisia, osaksi toiminnallisia, osaksi tuntemattomista/edelleen tutkittavista syistä. Ruoan syönti on todellakin pakkopullaa. Kannabiksen avulla saan pahoinvointeja ja vatsakipuja pois niin että pystyn suunnilleen syömään normaalisti. Itse kasvattamani kannabiksen avulla (pari vuotta jokapäiväistä käyttöä) olen saanut hitaasti mutta varmasti hieman lisää lihaa luitten ympärille, painoindeksikin on jo noussut yli 19. Poltan aina ennen ruokailua ja joskus illalla parit savut lisää. Elän aktiivista elämää ja jaksan paljon paremmin, kun pystyn syömään kunnolla eikä ruokailun jälkeen ole monen tunnin pahoinvointia ja vatsakipuja. Jokapäiväinen polttelu ei ole toimintakykyäni huonontanut vaan parantanut.
Kohta onkin ruoka-aika
![Smoking :pimp:](./images/smilies/icon_pimp.gif)
Niin, en usko että tuo painoon hirveästi vaikuttaa, mutta useasti se menee varsinkin illalla pelkäksi massyttelyksi ja makailuksi että voi sitä painoa helposti kertyä...
Mä uskon, että tässä on sitten täysin yksilötasoiset erot. Itsellä tulee todella kuvatunkaltainen pakkosyöminen jos polttaa joka päivä ja paljon. Mutta jos vähääkään säännöstelee ja polttelee silloin tällöin syön kaiken mitä eteen tulee ja paino pysyy normaalilla tasolla.
Try my book and you'll have the chronic in no time!
Dial 1-800-713-GROW
Dial 1-800-713-GROW
- Human Traffic
Vihreän tohtorin kanssa täysin samaa mieltä. Silloin tällöin chillailu niin ruoka maistuu, jatkuvan sihautuksen tuloksena ruokahaluu katoaa ja muuttuu pakonomaiseksi tekemiseksi, jo henkiinjäämisen kannalta.
Minulla kannabis toimii siihen, miksi ennen söin liikaa, ja sitä kautta kannabis ainakin minua laihduttaa. Kannabiksen käyttöaikana minun painoni on tippunut n~40 kg, eli reilusti läskipossu olin ennen aktiiviblossittelua. Kaippa mää sitten söin tylsyyteen ja tyhjyyden tunteeseen tai jotakin, eli lääkitsin masennusta mässäämällä.
Asia on aika monipiippuinen: endokannabinoidi 2-AG toimii (monen muun funktion lomassa) eräänlaisena lisääntyneen energian(varastoitumisen)tarpeen välittäjäaineena hypotalamuksessa. Tämä on huomattu 2-AG:n määrän vähenemisenä hypotalamuksessa veren leptiinitasojen noustessa. Rasvakudos tuottaa leptiiniä sitä enemmän mitä enemmän se sisältää rasvaa. Näinollen rasvakudoksen tyhjentyessä rasvasta --> leptiinitasot laskevat verenkierrosta --> hypotalamuksen 2-AG tasot nousevat --> mässyt --> tilanteen tasapainoittuminen. THC aiheuttaa hypotalamuksessa samoja vaikutuksia kun 2-AG tasojen äkillinen nousu elikkäs ruokahalu kasvaa, etenkin energiapitoisiin (rasva&sokeri) ruokiin.
Kannabinoidireseptoreja on myös rasvakudoksessa, ja useassa tutkimuksessa on huomattu näiden reseptorien stimulaation lisäävän rasvakudoksen lipogeneesiä, ts. triglyseridien synteesiä, ts. rasvan muodostusta&varastoitumista. Kannabinoidivaikutus on siis elimistössä pikemminkin anabolinen kun katabolinen.
Näennäisesti voisi siis päätellä kannabinoidien aiheuttavan pikemminkin painon nousua. Mutta kuten todettu, asia ei ole täysin näin yksiulotteinen, koska THC:n vaikutus pitemmällä tähtäimellä kehon omaan endokannabinoiditasapainoon (mm. reseptorien&2-AG:n määrän lisääntyminen/väheneminen vasteena THC:n läsnäoloon) on vielä epäselvää.
Kannabinoidireseptoreja on myös rasvakudoksessa, ja useassa tutkimuksessa on huomattu näiden reseptorien stimulaation lisäävän rasvakudoksen lipogeneesiä, ts. triglyseridien synteesiä, ts. rasvan muodostusta&varastoitumista. Kannabinoidivaikutus on siis elimistössä pikemminkin anabolinen kun katabolinen.
Näennäisesti voisi siis päätellä kannabinoidien aiheuttavan pikemminkin painon nousua. Mutta kuten todettu, asia ei ole täysin näin yksiulotteinen, koska THC:n vaikutus pitemmällä tähtäimellä kehon omaan endokannabinoiditasapainoon (mm. reseptorien&2-AG:n määrän lisääntyminen/väheneminen vasteena THC:n läsnäoloon) on vielä epäselvää.
Per Aspera Ad Astra
- Bumbklaatt
Mässyt todellakin vähenee käytön jatkuttua pitkään, ja hartaana. Mutta kyllä hampun avulla saa painonsa nousemaan. Siihen en ole törmännyt etteikö ruoka savuissa maistuisi. Kyllä se savuissa aina paremmalta maistuu. Toisaalta ehkä juuri savuissa tulee monesti ajateltua syömisiään enemmän, eli terveellinen pöperö alkaa houkuttaa kummasti kun miettii miten gutaa se mulle tekee.
THC
Asia on aika monipiippuinen: endokannabinoidi 2-AG toimii (monen muun funktion lomassa) eräänlaisena lisääntyneen energian(varastoitumisen)tarpeen välittäjäaineena hypotalamuksessa. Tämä on huomattu 2-AG:n määrän vähenemisenä hypotalamuksessa veren leptiinitasojen noustessa. Rasvakudos tuottaa leptiiniä sitä enemmän mitä enemmän se sisältää rasvaa. Näinollen rasvakudoksen tyhjentyessä rasvasta --> leptiinitasot laskevat verenkierrosta --> hypotalamuksen 2-AG tasot nousevat --> mässyt --> tilanteen tasapainoittuminen. THC aiheuttaa hypotalamuksessa samoja vaikutuksia kun 2-AG tasojen äkillinen nousu elikkäs ruokahalu kasvaa, etenkin energiapitoisiin (rasva&sokeri) ruokiin.
...itsetutkiskelun seurauksena seuraava käytännön esimerkki aiheesta.
Omalla kohdalla olen pitkäaikaisen käytön aikana havainnut sen, että kannabis auttaa säännöstelemään ruokailutapoja kropan tarpeiden mukaisesti.
Joskus aikoinaan mässyt oli aika vakiojuttu kun poltti savut. Nykyään havaitsen, että ruokahalu tuntuu määräytyvät paljon tarkemmin sen mukaan
minkälainen energiankulutustaso on muuten. Esim. silloin kun ei ole töissä ja aika menee pitkälti istuskeluun, ei nälkäkään pääse helposti tulemaan. Tällöin esiintyy usein jopa erittäin
voimakasta ruokahaluttomuutta. Kannabis siis säännöstelee ruokailutavat vähän kulutuksen mukaiseksi. Töissä ollessa tai muuten jos energian kulutus on suurempaa
ja tasaisempaaa tulee mässytkin entiseen tapaan ja pizza katoaa parilla haukulla ja käteen jää vain lämpimät pahvit.
Omien kokemusten perusteella olen siis sitä mieltä, että kannabinoidireseptorit säännöstelee polttelun avulla ruokahalua tarpeiden mukaisesti mässyjen
lisäksi myös toiseen suuntaan ja estää näin turhan läskistymisen. Itse olen alipainon rajoilla ja ei se siitä näytä pidemmällä aikavälillä muuttuvan vaikka kuinka
välillä mässäilisin tai olisin syömättä. En tiedä mitä sitten tapahtuisi jos lopettaisin hatsin polton.
Mulla oli tossa parin viikon hiisailuputki, että tuli poltettua päivittäin, paljon.
Ennen sitä ei ollut mitään ongelmaa saada syödyks mutta nyt, parin viikon jälkeen. Ruoka vaan yksinkertaisesti maistuu kuvottavalta eikä mikään maistu vaikka olisikin nälkä. Ärsyttää. Eilen kaverit kävi pitsalla ja olisin siinä itekkin tilannut pitsan mutta tiesin etten kummiskaan saisi syötyä sitä. Myös jouluruokien aikaan tämä ruokahalun vähäisyys harmitti. En ole varmaan koskaan elänyt kahta viikkoa näin vähällä ruoalla.
Hampuusilla neuvoja kuinka saada ruokahalu takaisin?
EDIT: Eilen poltin sitten sattumalta kun eräs herra passasi paukut, tulin siinä vielä suht tuhdissa pilvessä kotiin ja tuli syötyä jääkaappi tyhjäks. Tossa pari viikkoa sitten mässyt olivat melkeempä kokonaan kadonneet, mutta eilen oli näköjään nälkä![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ennen sitä ei ollut mitään ongelmaa saada syödyks mutta nyt, parin viikon jälkeen. Ruoka vaan yksinkertaisesti maistuu kuvottavalta eikä mikään maistu vaikka olisikin nälkä. Ärsyttää. Eilen kaverit kävi pitsalla ja olisin siinä itekkin tilannut pitsan mutta tiesin etten kummiskaan saisi syötyä sitä. Myös jouluruokien aikaan tämä ruokahalun vähäisyys harmitti. En ole varmaan koskaan elänyt kahta viikkoa näin vähällä ruoalla.
Hampuusilla neuvoja kuinka saada ruokahalu takaisin?
EDIT: Eilen poltin sitten sattumalta kun eräs herra passasi paukut, tulin siinä vielä suht tuhdissa pilvessä kotiin ja tuli syötyä jääkaappi tyhjäks. Tossa pari viikkoa sitten mässyt olivat melkeempä kokonaan kadonneet, mutta eilen oli näköjään nälkä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Get Stoned
blue kirjoitti:Hampuusilla neuvoja kuinka saada ruokahalu takaisin?
Joku 1-4 vk tauko pajahommista voisi auttaa asiaa.
Kyl ihmiset alkaa pikku hiljaa pakosti tajuu et ekaan kannabispiikkiin ei välttämättä edes kuole.
Get Stoned kirjoitti:...
Joku 1-4 vk tauko pajahommista voisi auttaa asiaa.
Joo, täytyy kyllä pitää taukoa jos menee tähän...
Äsken söin pakastepitsan ja join puol litraa vettä, pitsan syömisessä normaalisti kuluu se 10 minuuttia, nyt meni yli 30min. Nyt oksettaa. hyi.
-
Alussa nostaa painoa ja kroonikkopajauttelijana laskee. Näin mulla. Ja eipä sadhutkaan sitä ruokahalua lisäämään ota.
oksitosiinitasoa nostaa alussa mut jatkuva käyttö johtaa matalampiin tasoihin.oma mielipide siis tämä jälkimmäinen.
2-ag taas mun muistin mukaan ei ole täysin sama farmakologisilta ominaisuuksiltaan kuin thc. Toki vaikutukset voi olla pitkälti samat muttei identtiset.
reseptorien alasajo, herkkyyden vähentyminen tai muut muutokset selittäisi hyvin et miks alussa vaikutus eri kuin pitkäaikaiskäyttäjällä.
oksitosiinitasoa nostaa alussa mut jatkuva käyttö johtaa matalampiin tasoihin.oma mielipide siis tämä jälkimmäinen.
2-ag taas mun muistin mukaan ei ole täysin sama farmakologisilta ominaisuuksiltaan kuin thc. Toki vaikutukset voi olla pitkälti samat muttei identtiset.
reseptorien alasajo, herkkyyden vähentyminen tai muut muutokset selittäisi hyvin et miks alussa vaikutus eri kuin pitkäaikaiskäyttäjällä.
- Mrs.Dalloway
Joskus päivittäispössyttäjä kun olin, mässyt tuli vain satunnaisesti. Yleensä mun oli helpompi olla syömättä sauhuissa vaikka kuinka pitkän aikaa, niinku koko päivän tai vuorokauden.. Se oli tarpeenkin, sillä olin täysin p.a. Sauhuis pystyin selittämään itelleni, että nälkä johtuu vain kannabiksesta, eikä ole todellista
Nykyään kun olen poltellut vähemmän, mässyt iskee joka kerta melkein.
En kyl koskaan huomannut, silloin joskuskaan, että ruoka ei olisi maittanut, että olisi ollut jotain ruokahaluttomuutta.
Mua ei sauhu ole lihottanut eikä laihduttanut.. mut yleensä mun mielestä suursauhuttelijat on joko jonkin verran pulleita tai sitten hernekeppejä.. Mistähän se johtuu?![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Nykyään kun olen poltellut vähemmän, mässyt iskee joka kerta melkein.
En kyl koskaan huomannut, silloin joskuskaan, että ruoka ei olisi maittanut, että olisi ollut jotain ruokahaluttomuutta.
Mua ei sauhu ole lihottanut eikä laihduttanut.. mut yleensä mun mielestä suursauhuttelijat on joko jonkin verran pulleita tai sitten hernekeppejä.. Mistähän se johtuu?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)