16-vuotias on todellakin liian nuori käyttämään päihteitä.
Tämä "olettamus" on tullut moneen otteeseen ilmi täällä monen suusta. Muistakaa että jokainen ihminen on yksilö, jokainen kehittyy eri vauhtia, ja melkein jokaiselle on tuohon ikään mennessä muodostunut omat ajatukset, mielipiteet ja mielikuvat ympärillä olevasta maailmasta.
Kuinka ja kuka (ei ainakaan me foorumilaiset, koska ei kyseistä henkilöä tunneta) voi määritellä että 16 vuotias on liian nuori tekemään mitä nyt ikinä tekeekään?
Tunnen monta yli 20 vuotiastakin, jotka eivät osaa käyttää minkäännäköisiä päihteitä kohtuudella, eikä muutenkaan käyttäytyä ihmisiksi. Mutta tunnen myös alle kahdeksantoistavuotiaita, joilla on henkinen kehitys valovuosia edellä näistä vanhemmista. Pointtina oli siis se, että ei se henkinen kehitys ikää ja numeroita katso.
Hyvä Ei enään niin huolestunut: Itse voin jollain tavalla kokea samaistuvani poikaasi, ainakin iän puolesta. Aloitin hamputtelun n. 15 vuotiaana ja sitä on tullut tehtyä n. 4-5 vuotta, ja ainakin tähän päivään mennessä on tullut koulut ja muut arkipäivän hommat hoidettua, urheiltua suht säännöllisesti, eikä virkavallan kanssa ole ikinä ollut ongelmia. Eikä hampun ja alkoholin lisäksi ole mitään vahvempaa tullut ikinä kokeiltua, eikä ikinä ole edes kiinostusta löytynyt. Itse koen alkoholin aiheuttaneen paljon enemmän haittoja ja pahaa itselleni ja lähipiirilleni, kuin hamputtelu.
Tosiaan hyvä että tulit täältä kysymään neuvoja, ja ottamaan itse asioista selvää. Tämän saman aiheen jos olisit aloittanut missä tahansa näistä -ei huumeille- sivustoista, he olisivat todennäköisesti kehottanut passittamaan poikasi pikimmiten päihdehoitolaitokseen häneltä mielipiteitä kyselemättä, eli suomeksi sanottuna sulkemaan silmäsi totuudelta.
Vielä ps. Älä missään nimessä sorru ajatteluun että mitä olet tehnyt väärin, tai että mikä on mennyt kasvatuksessa pieleen kun poikasi pitää pilvenpoltteluun "sekaantua" tai "sortua". En itse usko että mikään on mennyt vikaan, päinvastoin, vaikutatte fiksulta ihmiseltä niin kuin myös poikasi. Moni 16 vuotias juo sen mäyräkoiran kaljaa taikka kossupullo viikonloppuisin ja lähtee sen jälkeen tonne kadulle uhoamaan, joten tässä suhteessa ei se hamppu niin paha vaihtoehto ole.
Kerrohan miten kävi, ja tsemppiä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Edit. Näköjään myöhässä olin
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)