Kuva

Amsterdam FAQ

Matkailuaiheista keskustelua hamppuväen näkökulmasta, hamppu muissa maissa
Alueen säännöt
Matkailu
Matkailuosio on tarkoitettu hampuusien matkailukeskustelulle.
Täällä voit jakaa kokemuksia mm. kannabistilanteesta eri maissa ja matkavinkkejä.
Muistathan kuitenkin noudattaa Hamppuforumin sääntöjä!

Huom.! Tarkastathan ennen uuden ketjun tekoa, ettei kyseisestä kohteesta tai aiheesta ole jo olemassa ketjua!
Mary Jane
2 tähteä
2 tähteä

Re: Amsterdam FAQ

ViestiKirjoittaja Mary Jane » 12.2.2007 12:47

Omilla reissuillani olen ruokani valmistanut pääosin itse. Trangia on tähän tehtävään erittäin kätevä kapistus; se kun mahdollistaa lähes minkälaisen gourmet-aterian valmistuksen tahansa (käytännössä siis nuudelit, makaronit, ym.). Tonnikala, sekä säilykkeet ylipäänsä ovat halpoja ja ravitsevia, niitä kannattaa suosia (kunhan muistaa sen purkinavaajan pakata mukaan). Hedelmät toimivat myös.

Trangiahan (jos joillekin hipeille on vielä epäselvää) tarkoittaa jonkinlaisella hiljalleen palavalla nesteellä lämpenevää retkikeitintä. Lentokoneella matkustavaiselle tämä luo ensimmäisen ongelman, nesteitähän ei nykypäivänä koneisiin saa viedä. Ne onkin siis ostettava ulkomailta (huoltoasemat). Jos trangian nappaa mukaansa, on syytä ottaa myös pieni tiskiharja, sekä pesuainetta. Mikään ei ole kuvottavampaa, kuin viikon vanhat makaronin jämät metallikulhon pohjalla. :x

Palavien nesteiden kanssa leikkiminen omassa hotellihuoneessa on suhteellisen riskaabelia hommaa. Siinä kannattaa olla skarppina, ettei satu vahinkoja. Mahdollista tulipaloahan ei sitten millään vedellä saa mennä sammuttamaan, märkä t-paita ym. on paljon parempi vaihtoehto. Eli kokkaa ulkona. :)

Kaikessa yksinkertaisuudessaan trangia on siis kuitenkin melko vaivalloinen, mutte etenkin pidemmillä "low-cost"-reissuilla thoudella jees. Parin-kolmen päivän A'damin reissulle en ehkä itse ottaisi mukaan, mutta jos aletaan puhua viikoista ulkomailla, niin ehdottomasti messiin vaan. Säästö on huikea, ja kyllähän se itse väsäämä ruoka voittaa paikalliset Dönner-kebabit mennen tullen.

MJ
Viimeksi muokannut Mary Jane, 22.2.2013 17:00. Yhteensä muokattu 8 kertaa.

ruutz

ViestiKirjoittaja ruutz » 12.2.2007 17:36

Joo, trangiahan on täydellinen ratkaisu, kas kun ei itsellä käynyt edes mielessä :)

Mutta luultavasti vielä tullee asioita mielehen niin jatkan kyselyä varsinkin kun toivottu matkan ajankohta lähenee.

thank you
"Älä kasvata kasveja, anna kasvien kasvattaa sinua"

air23

ViestiKirjoittaja air23 » 14.2.2007 20:10

Zing!

En tossa selaillessa ainakaan bonganut. mites onko joku/jotkut ollu
damissa tai rottiksessa ja vuokrannu huoneiston tai houseboatin esim 5-6hlöä?

Peppe Halti

ViestiKirjoittaja Peppe Halti » 16.2.2007 4:10

Uudesta seelannista juuri palanneena, ja hostelleissa enemmän asuneena, olen aivan vakuuttunut, että amsterdamissakin olisi hostelleita joissa olisi kunnon keittiö, niin ei tarvitsisi edes retkikeitintä. Yksinään kun matkustan vielä useimmiten, niin mainostan kyllä hostellia parempana vaihtoehtona, kuin hotellia. Lähinnä siksi, että löytyy aina seuraa ja tulee halvemmaksi. Tutustun hostellitarjontaan tarkemmin, kun taas tulee damissa vierailtua, voin sitten laittaa kokemuksia tähän ketjuun.

Onko keneltäkään muuten koskaan tarkistettu lippuja schiphol-amsterdam junamatkalla? Minusta tuntuu, että lipputarkastajia ei paljoa ole, olen mokoman välin ajanut kymmeniä kertoja eikä kertaakaan ole näkynyt tarkistajia.
"Elämän tuoksuihin ei kuulu kannabiksen löyhkä"

Martti Kauppila, iltalehden keskustelupalsta.

JZI

ViestiKirjoittaja JZI » 18.2.2007 13:02

Todella hyödyllinen topic, kiitos! Olipa paljon hyötyä suunitellessa halpaa matkaa damiin huhtikuulle :pimp:

manzi

ViestiKirjoittaja manzi » 19.2.2007 0:48

Moi, olisko kellään ideoita miten majoittuisi "järkevällä" hinnalla viikoksi (alle 100€ / viikko) damiin, olen tuntikausia yrittänyt käyttää aikaa googlen kanssa mutta ei vaan natsaa.

Tolla hinnallallahan majoittus hostelliin jaettuun huoneeseen, mutta luulis jonkinmoisen privaluukun löytyvän, vaikka jonkun lämmitetyn varaston tms. tai sitten ostaa muutamal kympin halpis teltan sekä makuupussin :laugh:

(Kuukauden tulot muutamaan hassuun yöpymiseen = ei kiitos !)

Peppe Halti

ViestiKirjoittaja Peppe Halti » 19.2.2007 1:37

manzi kirjoitti:Moi, olisko kellään ideoita miten majoittuisi "järkevällä" hinnalla viikoksi (alle 100€ / viikko) damiin, olen tuntikausia yrittänyt käyttää aikaa googlen kanssa mutta ei vaan natsaa.

Tolla hinnallallahan majoittus hostelliin jaettuun huoneeseen, mutta luulis jonkinmoisen privaluukun löytyvän, vaikka jonkun lämmitetyn varaston tms. tai sitten ostaa muutamal kympin halpis teltan sekä makuupussin :laugh:

(Kuukauden tulot muutamaan hassuun yöpymiseen = ei kiitos !)

Viikko privaluukussa alle sadan euron damissa? Väitän tehtävää mahdottomaksi, ellet onnistu pokaamaan jotain paikallista ja asumaan hänen luonaan, mutta jos jostain löydät, niin pistä ihmeessä infoa. Kelpaisi kyllä minullekin, ja varmasti muille damin kävijälle. Teltan jos ostat, niin leirintäalueella http://www.campingzeeburg.nl/prices.html nukkuminen maksaa viisi ja puoli euroa yöltä, jos yksin menet ja sinne-sieltä damin keskustasta päivittäin siirtyminen ei ole ilmaista, joten paljoa alle satasen et pääse, jos sinulla ei ole telttaa ja makuupussia valmiina. Samalta leirintäalueelta saa mökin 25 euroa yöltä, ton alle uskallan väittää että et privamajoitusta saa damista mistään.

edit: Mikä hostelli damissa myy edes jaetun huoneen alle satasella viikko?

manzi

ViestiKirjoittaja manzi » 19.2.2007 1:54

Peppe Halti kirjoitti:...

Viikko privaluukussa alle sadan euron damissa? Väitän tehtävää mahdottomaksi

Nojoo tarkemmin mietittynä kyllä :laugh:

Rupesin laskemaan että jos olis vaikka 4 hengen solukämppä josta yksi huone viikoksi olisi 100€, niin omistaja saisi parhaimmillaankin "vain" n.500€ kuukaudessa voittoa siitä. Tässä siis kämpän vuokra, vesi, sähköt ja jonkunmoinen siivouspalvelu...

air23

ViestiKirjoittaja air23 » 26.2.2007 16:07

Tuosta junamatkasta, itse olen sen kerran mennyt eikä näkynyt tarkastajia sillon ainakaa.

Ja pistäkää linkkei/hostelleja missä olette majailleet damis tai rottiksessa.
Tuo amsFAQ on hyvä, mutta tätä hostelli keskustelua voisi virittää?

Masterblaster

ViestiKirjoittaja Masterblaster » 26.2.2007 18:11

Peppe Halti kirjoitti:Onko keneltäkään muuten koskaan tarkistettu lippuja schiphol-amsterdam junamatkalla? Minusta tuntuu, että lipputarkastajia ei paljoa ole, olen mokoman välin ajanut kymmeniä kertoja eikä kertaakaan ole näkynyt tarkistajia.

On, frendin kanssa hypättiin Schipolilta junaan ja ehkä yhden pysäkin jälkeen tarkastaja tuli ja vaati lippuja. No eihän meillä ollut, joten tarkastaja alkoi periä n. 30-40€ maksua. Emme olleet halukkaita maksamaan tätä. Seuraavalla pysäkillä sitten oli jäätävä.
"Blood is not thicker than bongwater"

Peppe Halti

ViestiKirjoittaja Peppe Halti » 28.2.2007 4:30

Masterblaster kirjoitti:...

On, frendin kanssa hypättiin Schipolilta junaan ja ehkä yhden pysäkin jälkeen tarkastaja tuli ja vaati lippuja. No eihän meillä ollut, joten tarkastaja alkoi periä n. 30-40€ maksua. Emme olleet halukkaita maksamaan tätä. Seuraavalla pysäkillä sitten oli jäätävä.

Ok. jos tuo oli ainoa seuraus, niin annan seuraavan vinkin. Älä suotta osta lentokentältä kaupunkiin menevään junaan lippuja, tarkastus ei ole kovin todennäköistä, ja seuraavalla junalla pääsee aina, tai vaihtoehtoisesti voit tulla bussilla sloterdjikistä tai tältä toiselta asemalta (vertrek?). Silläkin 14 eurolla mitä säästät kahdesta lipusta saat hyvät paukut perillä.

Mary Jane
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Mary Jane » 28.2.2007 12:23

air23 kirjoitti:Tuosta junamatkasta, itse olen sen kerran mennyt eikä näkynyt tarkastajia sillon ainakaa.

Ja pistäkää linkkei/hostelleja missä olette majailleet damis tai rottiksessa.
Tuo amsFAQ on hyvä, mutta tätä hostelli keskustelua voisi virittää?

Schiphol-Amsterdam-junamatkan olen taittanut kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla olen lipun ostanut, ensimmäisellä (kesä2005) kerralla ei tarkastettu, toisella (kesä 2006) tarkastettiin. Aika arpapeliä näyttää siis olevan. (Amsterdam-Brysseli-välin olen tosin onnistuneesta matkannut "pummilla" :P )

Hostellikeskustelua suosittelisin ennemmin virittämään Pallontallaajien forumille. Rohkeasti vaan rekisteröitymään, jos aihe vähänkään kiinnostaa. Tietoa ja asiantuntemusta kyseiseltä forumilta löytyy varmasti enemmän kuin omaltamme.

Tässä vielä yksi suora linkki liittyen hostelleihin, niiden hintoihin, sekä arvosteluihin Amsterdamissa.

-mj-

ruutz

ViestiKirjoittaja ruutz » 28.2.2007 18:35

Tuollahan onkin paljon hyviä hotelleja, ei kuitenkaan sitä sun mary jane mainitsemaa beurstraattia :)

ja heipä hei kaikki, mietiskelin tässä kun kerran muillakin veri vetää damiin, niin onkohan kukaan ottanut päämääräkseen icmagin 420 cuppia? mietitty ollaan että syksyllä oleva "mikäsenytolikaan" cup ois mahtava mutta kun nyt kevväällä pitäis päästä ja äkkiä ja mietitty että onkohan siellä mitään tapahtumaa sillon ja hitto vie onhan siellä
siispä ajankohta luultavasti sisältäisi päivän 420.... tosin en nyt mee vielä sanomaan varmasti kun vielä jonkin verran rahoitus ongelmia ja kohta ajankohta sen verran lähelläki että saa nähä natsaako lentoliput ja yöpaikka,
käy vielä köpösti :laugh:
mutta eiköhän selviä nyt näinä päivinä kuitenkin

ja tuosta cupistahan on luonnollisesti lisää tietoa ja enemmän keskustelua icmagin foorumilla

"Tarkista ennen viestin lähetystä seuraavat kohdat:
Tekstissäsi on liikaa hymiöitä."

Tätä mä kummastelen
"Älä kasvata kasveja, anna kasvien kasvattaa sinua"

scorpion

ViestiKirjoittaja scorpion » 9.3.2007 17:21

Minne haluutte mun laittavan tarinaa ja kuvia damista. ? :mrgreen:

Mary Jane
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Mary Jane » 9.3.2007 17:25

scorpion kirjoitti:Minne haluutte mun laittavan tarinaa ja kuvia damista. ? :mrgreen:

Vaikkapa tämän ketjun jatkoksi?

-mj-

DubPassion

ViestiKirjoittaja DubPassion » 10.3.2007 12:20

MetsänNeito kirjoitti:...

Jäi vähän vaivaamaan, miksi?

Hyvä topic. :)

green house, double reggae, smokey, bulldog

Em. on kaupallisia turistirysiä joissa viedään rahat ja siitä hyvästä saa jotain huonoa heinää. Kannabismaailman mäkkäreitä. Kannattaa mielummin katsoa kahvila missä on paljon paikallisia. Toisaalta Green Housella oli ainakin ennen perinteitä ja ihan ok maine, joten ihmettelen mitä se tossa paskalistassa tekee? Ellei taso ole sitten laskenut.

Hot Rat

ViestiKirjoittaja Hot Rat » 21.3.2007 12:56

Minua kiinnostaisi tietää, että miten niihin siemeniin sitten Suomen tullissa oikeasti suhtaudutaan. Voiko niitä huoletta tuoda, vai ei ? Kovin ristiriitaista tietoa tästä aiheesta...

Käsittääkseni ovat laillisia, mutta olen kuullut parista tapauksesta missä siemenet ovat esim. "vaihngossa" rikottu. Nämä olivat kylläkin postilähetyksiä, mutta ei kai siinä suurta eroa ole jos niitä itse alkaa kuskaamaan. Jotkut ovat tiukkaan sävyyn ilmoittaneet siementenkin olevan laittomia nykyisin.

Eli mites...?

Remez

ViestiKirjoittaja Remez » 21.3.2007 13:33

Lähetetty 21.3.2007 13:31:
DubPassion kirjoitti:...

green house, double reggae, smokey, bulldog.

Oltiin uutenavuotena kaverin kanssa noin viikon a'damis ja tuli käytyy smokeys ja bulldogis. Smokey näyttää kivalta paikalta, iso palmu valoilla ja muuta... Sisällä se on aika normaali baarimainen paikka, vaikkakin budi tuoksuu kadulle, niinkuin kaikkien coffareiden ulkopuolella.. En muista mitä ostettiin Smokeysta, mutta ei muistaakseni ollu pahan hintasa taikka laatusta... Smokeyhan on jaettu "baari-coffari" puoleksi sekä jokski tanssimestaks siinä vieressä. Mut en menis sanomaa et Smokeyhin EI KANNATA mennä, tottakai tutustumisen arvonen!! Ja samoin toi Bulldog. Niit bulldog coffareit on siinä yhen kanaalin vieressä melkonen rivi... näkyy vaa niit bulldog logon jotka tulee talosta, monta eri paikkaa on. (paikkaa en nyt muista, kaikki oli nii saman näkösta :lol: ). Mut ei sieltäkään huonoa budii saannu :guru:
----------
Lisätty 1 minuutin jälkeen:

Hot Rat kirjoitti:Minua kiinnostaisi tietää, että miten niihin siemeniin sitten Suomen tullissa oikeasti suhtaudutaan. Voiko niitä huoletta tuoda, vai ei ? Kovin ristiriitaista tietoa tästä aiheesta...

Tuotiin kyseseltä reissulta kymmenen NL x Shiva siduja. Ei ollu mitää ongelmii ku tultii takasi. (mentii brüsselin kautta Suomeen, molemmat suunnat). Sanoisin että reppuun vaa, mut tottakai kiinnijääminen on riski.
Don't bury your thoughts, put your vision to reality . Wake Up and Live!

Ardie

ViestiKirjoittaja Ardie » 22.3.2007 0:58

Vastailen tähän samaan topicciin lyhyesti omista kokemuksistani Amsterdamissa. Eli ensimmäistä kertaa vierailin kyseisessä kaupungissa ja pari päivää sitten tulin takaisin Suomeen. Lennot saatiin halvalla jostain blue1:n tarjouksesta viime syksynä (140e meno-paluu) ja 4 yötä varsin viihtyisässä hostellissa lyhyen kävelymatkan päässä keskustan riennoista oli ensikertalaiselle sopiva aika (waterfront b & b, muistaakseni n. 25e/yö/henkilö 2 hengen huoneessa). Muutenkin jos ei pelkää pientä kävelyä niin kaikki "pääpaikat" ovat tosiaan suht lähellä. Kaupunki on ihan mahtava ja fiilis yleisesti todella rento ja miellyttävä. Nähtävää riittää, mutta sen voi kokea jokainen itse jos ja kun matkustaa sinne.

Sitten itse asiaan. Tässä jotain paikkoja missä käytiin, useammassakin käytiin, mutta joko vain kahvilla/limulla/jollain ja poltettiin sitten omia polttoja.

-Thaita La Torturasta, ihan ensimmäinen paikka ja kokeilu damissa, pyysin mietoa polttoa ja sitä sainkin. Mukavan leppoisa fiilis.

-Teki mieli kokeilla thaita vähän vahvempaa, joten ostettiin Hazea Abraxasista (siitä pienemmästä ja uudemmasta?), myyjä oli todella mukava ja antoi vähän aleakin. Yksi iso jointti melkein kokonaan ja näin aloittelijalle Haze potki ja kovaa, jopa jonkin verran tripauttava kokemus :mrgreen: . Amsterdamin kadut olivat erittäin mystisiä. Aamulla sitten loput ja mukavan iloinen fiilis shoppailuun.

-Northern lightsia valmiiksi kääritystä jounista jonain päivänä. Ostin muistaakseni Rookiesista, ihan jees paikka kun ei ollut paljoa porukkaa. Valmiiksi käärityssä jointissa tosin on yli puolet tupakkaa ja se meinasi hajottaa keuhkot.

-Super skunkkia paikasta x (oliskohan ollut se the doors -coffeeshop, ei varmuutta), matsku tuntui todella erilaiselta kuin ostokset muualta ja ei meinannut palaa millään, pieni epäilys kävi mielessä, että jotain kusetusta olisi ollut. Ei kuitenkaan varmuutta asiaan kun tuli poltettua aika paljon kaikkea ja super skunkkia oli aina jonkun toisen kanssa, yksinään paloi todella huonosti.

-White widowta, jälleen abraxasista, rentouttavan jumittavaa. Toimii.

-Spacecake greenhousesta, myyjä varoitteli, että on vahvaa ja ei kannata syödä yhdellä kertaa kaikkea. Puolet ensiksi ja n. 45minuutin jälkeen pikkuhiljaa loput kakusta. Ensinnäkin, kakku oli todella loistavan makuista. Toiseksi, hiljaa hiipivä ja kauan kestävä pilvi oli aivan loistava Amsterdamin katujen tutkimiseen :)

-La Canna. Shoppailukierroksen välissä pistäydyttiin tässä paikassa. Tilattiin kokikset ja hetken mietittyämme päätimme jättää muut tilaamiset sikseen. Paikasta tuli mieleen lähinnä Kanarian lomakohteiden pahimmat turistiräkälät. Kiitti, mut ei kiitti. :cry:

Aivan mahtava kaupunki! Ja sitä se olisi myös ilman hyväksyvää asennetta polttelua kohtaankin, mutta nyt vieläkin parempi. Suosittelen ja pakko mennä uudestaan.

g.baba

ViestiKirjoittaja g.baba » 27.3.2007 21:01

scorpion kirjoitti:Minne haluutte mun laittavan tarinaa ja kuvia damista. ? :mrgreen:

No missä viipyy? :D

Kesällä lähden Adamiin viikoksi parin kaverin kanssa. Lento on jo varattu Blue1:lta. Bongattiin halvimmat lentopäivät, ja hinnaksi tuli 165e meno-paluu veroineen. Suht halpaa! Koko viikko ollaan Zeeburgin leirintäalueella teltassa minimoidaksemme kulut. Aluksi oli tarkoitus mennä hostelliin, mutta näinpähän ei tarvitse tehä niin paljoo duunia saadakseen rahaa. Muistaakseni jotai 40e maksaa viikolta toi asuminen. Vähän yli puolet siitä viikosta on midseasonia, jolloin on vähän halvempaa toi asuminen tuolla, ja loppupäivistä pitää maksaa muutama euro enemmän.

Ei millään jaksais odottaa!
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan.

Palaa sivulle “Matkailu”