Kuva

Järjestäytyneen huumekaupan epäeettisyys - onko sitä?

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
pyty

Järjestäytyneen huumekaupan epäeettisyys - onko sitä?

ViestiKirjoittaja pyty » 8.2.2006 23:21

Elikkäs mietin tässä, kuinka aina peeällästäkin puhuttaessa nousee esiin eettiset ongelmat. Itsekin olen edelleen sitä mieltä, että rahan valuminen järjestäytyneeseen rikollisuuteen ei ole hyvä asia. Mutta kuinka monella käy mielessä myös se, että kolikolla voi olla myös kääntöpuoli? Useiden maiden, ehkäpä räikeimpänä esimerkkinä Euroopan läheltä Afganistanin, kansantalous pyörii enemmän tai vähemmän huumekaupan varassa. Rohkeimpien arvioiden mukaan jopa kaksi kolmasosaa Afganistanin bruttokansantuotteesta tulee unikkobisneksestä.

Sillä, päätätkö juuri sinä ostaa sen peltsinipin vai ei, tuskin on väliä minkään maan kansantaloudelle. Mutta tässäkin aiheessa voi turhan kärkäs moralisointi olla vähän harhaanjohtavaa. On todellakin maita, joiden yhteiskuntarakenne romahtaisi täydellisesti huumekaupan tyrehtyessä. Jo nyt esimerkiksi juuri Afganistanissa joka vuosi kuolee unikonviljeliöitä ja heidän perheitään joko suoraan tai välillisesti USA:n johtamassa huumesodassa. Ihmisiä kuolee nälkään, kun unikkopellot, jotka olivat perheen ainoa tulonlähde, poltetaan ja tuhotaan. Enkä epäile hetkeäkään ettei näissä peltojentuhoamisissa aina välillä myös tuhottaisi peltojen viljeliöitä ihan vain varmuuden vuoksi. Usein näillä viljeliöillä ei ole muuta vaihtoehtoa, unikot, tai eri alueilla muut huumekasvit, ovat ainoa keino selvitä.

En nyt mitenkään yritä puolustella järjestäytynyttä rikollisuutta, ja voikin olla että alitajuisesti yritän rauhoitella omaa omaatuntoani, koska aina välillä tulee lahjoitettua rahaa Igorille ekstaasimieltymykseni johdosta. Mutta silti jos aiheesta etsii esim. netistä lisää tietoa, kyllä se pistää mietityttämään, missä se kaikkein moraalittomin toiminta tässä valtavassa bisneksessä pyörii :roll:
What did you do there?

Senare
2 tähteä
2 tähteä

Re: Järjestäytyneen huumekaupan epäeettisyys - onko sitä?

ViestiKirjoittaja Senare » 9.2.2006 7:06

Kysymyshän on markkinataloudesta, eli niin kauan kuin on kysyntää on myös tarjontaa. Jos ryhdytään sotaan tuottajia ja jakelua vastaan, nousee hinta moninkertaiseksi mikä puolestaan houkuttelee uusia operaattoreita markkinoille ja tilanne palautuu entiselleen. Jos hyvin käy, kannattaville apajille hakeutuu entistä enemmän operaattoreita ja tarjonta voi loppujen lopuksi olla suurempi ja hinta alhaisempi kuin alkutilassa jolloin kukkahattutädit päättivät lähettää yhteiskunnalle signaalinsa.

Sortoa on tuotantoketjun pohjalla huolimatta siitä onko päihde laillinen vai laiton. Vertaa kahvi- ja teetuotantoon. Onko enemmän tai vähemmän eettistä ostaa kahvia joka on viljelty kehitysmaissa mailla joita voitaisiin käyttää paikallisväestön ravitsemiseen kuin ostaa marokkolaista hasista? Ainoa asia jota minua hiukan askarruttaa väistämättä tulevan kiellon purkamisen kanssa, on se että tuleeko meille uusi päihdekasvi jota aletaan viljelemään ruuan sijaan inhottavissa työolosuhteissa parhailla viljelysmailla? Toisaalta laillistaminen tarkoittaa myös kontrollia ihan eri tavalla ja tällaisesta voisi ellei välttyä niin ainakin vaikuttaa enemmän kuin nyt. Niin kauan kuin jonkun päihteen tuotanto ja jakelu pidetään laittomana ja käytetään BKT:sta huomattavia summia aseisiin ja poliisivoimiin ja käyttäjien sortamiseen ei voisi sanoa että onko toinen huumekauppa eettisempi kuin toinen. Voi kysyä onko eettisesti oikein asein ja väkivalloin vainota jotain väestöryhmää päihdekäyttönsä takia? Minusta kieltolain tukeminen on yhtä hyväksyttävää kuin jonkun väestönosan rasististinen sorto tai koulukiusaajien tukemista. Kieltolaki on rasismia.

musta kissa

ViestiKirjoittaja musta kissa » 9.2.2006 14:14

Olisihan siinä aika hyvä meininki heittää alkosta 5g pala reilun kaupan luomulätkää ostoskärryyn!
En tosin haluaisi, että hamppua myytäisiin siellä viinan seassa. Olisi aika arvelluttava meininki :)

Ei minulla nyt tähän ole mitään järkevämpää sanottavaa... eihän tää nykyinen systeemi kyllä maailmanlaajuisessakaan mittakaavassa toimi. Ei tässä touhussa ole mitään järkeä.

rock

ViestiKirjoittaja rock » 9.2.2006 16:30

pyty kirjoitti:Elikkäs mietin tässä, kuinka aina peeällästäkin puhuttaessa nousee esiin eettiset ongelmat. Itsekin olen edelleen sitä mieltä, että rahan valuminen järjestäytyneeseen rikollisuuteen ei ole hyvä asia. Mutta kuinka monella käy mielessä myös se, että kolikolla voi olla myös kääntöpuoli? Useiden maiden, ehkäpä räikeimpänä esimerkkinä Euroopan läheltä Afganistanin, kansantalous pyörii enemmän tai vähemmän huumekaupan varassa. Rohkeimpien arvioiden mukaan jopa kaksi kolmasosaa Afganistanin bruttokansantuotteesta tulee unikkobisneksestä.

Omituinen argumentti. Minun pitäisi tukea niitä, jotka aiheuttavat väkivaltaa ja pelkoa omassa kotimaassani(järjestäytynyt rikollisuus), jotta köyhä afganistanissa olisi merkityksettömän määrän verran rikkaampi.Jos ihminen on kuolemassa nälkään, niin viljellään viljaa. Jos ihminen haluaa enemmän rahaa, viljellään huumeita.
Sitäpaitsi järjestytyneen huumausainerikollisuuden vastustaminen ei ole sama asia kuin huumekaupan vastustaminen. Bisnes laillisiseksi ja valvotuksi apteekkien tyyliin, niin ei tule niin paljoa ongelmia.

pyty kirjoitti:Sillä, päätätkö juuri sinä ostaa sen peltsinipin vai ei, tuskin on väliä minkään maan kansantaloudelle. Mutta tässäkin aiheessa voi turhan kärkäs moralisointi olla vähän harhaanjohtavaa. On todellakin maita, joiden yhteiskuntarakenne romahtaisi täydellisesti huumekaupan tyrehtyessä.

Varsinkin kun länsimaat ylläpitävät köyhyyttä kauppapakotteiden ja -sopimusten muodossa. Jos ihmisen, työn ja tavaran vapaa liikkuvuus on ideaali eu:ssa, miksi se ei ole sitä pitkällä tähtäimellä koko maailmassa? Sen sijaan eristäydytään kaupallisesti ja antaa muiden kärsiä, koska niin voi tehdä.

pyty kirjoitti: Jo nyt esimerkiksi juuri Afganistanissa joka vuosi kuolee unikonviljeliöitä ja heidän perheitään joko suoraan tai välillisesti USA:n johtamassa huumesodassa. Ihmisiä kuolee nälkään, kun unikkopellot, jotka olivat perheen ainoa tulonlähde, poltetaan ja tuhotaan.

Siksi kannattaa vaihtaa se ikivanha aavikkouskonto rationaaliseen uskontovapaaseen ajatteluun ja alkaa rakentamaan sitä yhteiskuntaa järjellä ja määrätietoisesti, eikä polttaa vieraiden maiden suurlähetystöjä, jos ne sattuvat olevan marssireitin varrella ja ihmetellä miksi kukaan ei käy kylässä.

pyty kirjoitti: Enkä epäile hetkeäkään ettei näissä peltojentuhoamisissa aina välillä myös tuhottaisi peltojen viljeliöitä ihan vain varmuuden vuoksi. Usein näillä viljeliöillä ei ole muuta vaihtoehtoa, unikot, tai eri alueilla muut huumekasvit, ovat ainoa keino selvitä.

Usahan hyökkäsi afganistaniinkin ihan varmuuden vuoksi.

pyty kirjoitti:En nyt mitenkään yritä puolustella järjestäytynyttä rikollisuutta, ja voikin olla että alitajuisesti yritän rauhoitella omaa omaatuntoani, koska aina välillä tulee lahjoitettua rahaa Igorille ekstaasimieltymykseni johdosta. Mutta silti jos aiheesta etsii esim. netistä lisää tietoa, kyllä se pistää mietityttämään, missä se kaikkein moraalittomin toiminta tässä valtavassa bisneksessä pyörii :roll:

Tarkoitus ei pyhitä keinoja. On moraalisesti väärin tukea rikollisuutta, oli päämäärä mikä tahansa. Ellet sitten satu olemaan rikollinen. Ja sitähän lainsäädännöllisistä syistä aika moni on, minä itse mukaan lukien.

DubPassion

ViestiKirjoittaja DubPassion » 9.2.2006 17:20

Harvan Suomessa tarvitsee mitään mafiaa pelätä, pelot on hieman arkisempia. Eri asia on jos lähtee rikolliselle mustalle polulle, siellä pelattaan omilla säännöillä. Mut jos joku liiga tuo tonnin hyvää hassista ja tekee sillä hyvät voitot, mitä sitten. Jonkunhan se on tehtävä. Kyllä se hasiksen tuottanut kyläkin siitä hyötyy ja paikalliset jeparit. Paras on tietenkin kasvattaa omat kasvinsa ja ilman rikollisia kontakteja. Mut ei se huumekauppa mikään maailman pahin synti ole. Pahemmin jotkus suuryrityksetkin riistävät köyhiä, miksi niitä ei rangaista?

rock

ViestiKirjoittaja rock » 9.2.2006 17:49

DubPassion kirjoitti:Harvan Suomessa tarvitsee mitään mafiaa pelätä, pelot on hieman arkisempia. Eri asia on jos lähtee rikolliselle mustalle polulle, siellä pelattaan omilla säännöillä. Mut jos joku liiga tuo tonnin hyvää hassista ja tekee sillä hyvät voitot, mitä sitten. Jonkunhan se on tehtävä. Kyllä se hasiksen tuottanut kyläkin siitä hyötyy ja paikalliset jeparit. Paras on tietenkin kasvattaa omat kasvinsa ja ilman rikollisia kontakteja. Mut ei se huumekauppa mikään maailman pahin synti ole. Pahemmin jotkus suuryrityksetkin riistävät köyhiä, miksi niitä ei rangaista?

Ei mafiaa suoranaisesti, mutta mafian aiheuttamia rikoksia kylläkin.

Minä uskon järjestelmään, jossa minulle taataan oikeuksia, mahdollisuutta tulla kuuluksi, mahdollisuutta osallistua päätöksentekoon ja jossa saa myös apua hädän hetkellä. Rikollisliiga, kansainvälinen tai ei, ei pysty näitä etuja tarjoamaan riippumatta siitä saako afganistanilaisperhe leivän päälle muutakin kuin ylähuulen.Koen myös tärkeänä, että omaisuuttani suojellaan, sillä itse en saa sitä tehdä ja jokainen narkkari lisää tarkoittaa vähemmän aikaa poliisille selvittää kunnollisten ihmisten oikeita asioita sen sijaan että etsitään taas sitä tuttua kaveria, joka taas on vienyt autostereot, kun sillä on taas reflat päällä ja sillä on taas rahat loppu.

Pilvihän ei sinänsä omaisuusrikoksia aiheuta, mutta siitä saa rahaa ja sillä rahalla voidaan rekrytoida lisää ammattimaisia rikollisia,ostaa lisää aseita, lahjoa lisää virkamiehiä, tuoda enemmän kovia huumeita joiden käyttöä ei pysty laillisesti rahoittamaan. Mitä vähemmän rahaa rikollisilla on, sitä parempi se on meille kaikille muille.

Jerusalemi

ViestiKirjoittaja Jerusalemi » 10.2.2006 0:56

Älkää nyt unohtako, että lain edessä lähes kaikki tällä foorumilla pyörivät ovat "rikollisia". Teitte voittoa tai ette.

Turha itkeä sitä, että läpyskää tuodaan Suomeen. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole halua/mahdollisuuksia kasvattaa omiaan. Niin entä sitten jos sillä rahoitetaan kovempien maahantuontia? Joka tapauksessa se rahoitettaisiin jollain muilla rikoksilla. Onko siis väärin, että köyhät ihmiset tienaavat hieman paremmin kannabiksen kasvatuksella jossain marokossa? Rikokseton yhteiskunta ei ole mahdollinen kuin poistamalla kaikki lait. Sitä ei varmaan kukaan halua?

Niin kauan kuin aineille on kysyntää niin tulee olemaan tarjontaa. Jos joku pistetään linnaan niin kohta joku tulee tilalle.

pyty

ViestiKirjoittaja pyty » 10.2.2006 1:13

rock kirjoitti:Omituinen argumentti. Minun pitäisi tukea niitä, jotka aiheuttavat väkivaltaa ja pelkoa omassa kotimaassani(järjestäytynyt rikollisuus), jotta köyhä afganistanissa olisi merkityksettömän määrän verran rikkaampi.Jos ihminen on kuolemassa nälkään, niin viljellään viljaa. Jos ihminen haluaa enemmän rahaa, viljellään huumeita.

Ai järjestäytynyt rikollisuusko aiheuttaa Suomessa merkittävästi väkivaltaa ja pelkoa? Salli mun nauraa. Ja ei edes Afganistanissa selviä pelkällä viljalla, kylmää valuuttaakin pitää olla jos meinaa pärjätä.

Siksi kannattaa vaihtaa se ikivanha aavikkouskonto rationaaliseen uskontovapaaseen ajatteluun ja alkaa rakentamaan sitä yhteiskuntaa järjellä ja määrätietoisesti, eikä polttaa vieraiden maiden suurlähetystöjä, jos ne sattuvat olevan marssireitin varrella ja ihmetellä miksi kukaan ei käy kylässä.

Miten tämä liittyy mihinkään?

Usahan hyökkäsi afganistaniinkin ihan varmuuden vuoksi.

No Irakiin ainakin hyökättiin ihan vaan varmuuden vuoksi, ja miten siinä kävikään :lol:

Tarkoitus ei pyhitä keinoja. On moraalisesti väärin tukea rikollisuutta, oli päämäärä mikä tahansa. Ellet sitten satu olemaan rikollinen. Ja sitähän lainsäädännöllisistä syistä aika moni on, minä itse mukaan lukien.

Mielestäni laki ja moraali ei ole sama asia.
What did you do there?

kastanja

ViestiKirjoittaja kastanja » 10.2.2006 4:11

[offtopick] imo: irakiin ei hyökätty varmuudenvuoks, vaan iha todellisista syistä. Jenkkejä ei hyödyttänyt enää pitää sitä talutusnuorassa[/offtopick]

jos puhutaan ns. hyvistä huumehista (mm. kannabis), niiin huumekauppa on ok, jos se ei olis laitonta,
sehän olis samaa ku bisse nyt, viimestään murroskauden jälkeen.

eipä ne siellä "alkeellisten" tapojensa & uskontojen kanssa ole kovin kaukana tästä meidän yhteiskunnasta. kummassakin omanlaisensa sekopäät johdossa ja johdettavina. Tuo moraali suhteessa rikollisuuteen, niin kyllähän jokku asiat on oikein(moraalisia) vaikkakin "rikoksia". Paitsi jos moraali on kansakkunnan eettiset arvot = laki?

rock

ViestiKirjoittaja rock » 10.2.2006 10:12

Lähetetty 10.2.2006 10:08:
Jerusalemi kirjoitti:Älkää nyt unohtako, että lain edessä lähes kaikki tällä foorumilla pyörivät ovat "rikollisia". Teitte voittoa tai ette.

Juuri tähän viittasin edellisessä viestissäni.

Jerusalemi kirjoitti:Turha itkeä sitä, että läpyskää tuodaan Suomeen. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole halua/mahdollisuuksia kasvattaa omiaan.

Miksi minun pitäisi kärsiä edes välillisesti siitä, että et voi kasvattaa hamppua itse?

Jerusalemi kirjoitti:Niin entä sitten jos sillä rahoitetaan kovempien maahantuontia? Joka tapauksessa se rahoitettaisiin jollain muilla rikoksilla.

Ilmeisesti ihmisiä on turha laittaa vankilaankin, sillä eiväthän he siellä parannu tai tuo tapettuja ihmisiä takaisin eloon.

Jerusalemi kirjoitti:Onko siis väärin, että köyhät ihmiset tienaavat hieman paremmin kannabiksen kasvatuksella jossain marokossa?

Se olisi itseasiassa jopa suotavaa, mutta laillisin keinoin.

Jerusalemi kirjoitti:Rikokseton yhteiskunta ei ole mahdollinen kuin poistamalla kaikki lait. Sitä ei varmaan kukaan halua?

Ja tämän vuoksi on hyväksyttävää tukea rikollisuutta?

Jerusalemi kirjoitti:Niin kauan kuin aineille on kysyntää niin tulee olemaan tarjontaa. Jos joku pistetään linnaan niin kohta joku tulee tilalle.

Miksi sitten ei viedä bisnestä rikollisilta ja laillisteta kaupankäyntiä?
----------
Lisätty 4 minuutin jälkeen:

pyty kirjoitti:...
Ai järjestäytynyt rikollisuusko aiheuttaa Suomessa merkittävästi väkivaltaa ja pelkoa? Salli mun nauraa. Ja ei edes

Minua ainakin pelottaa enemmän liivijengien tekemät tapot, murhat ja pahoinpitelyt, kuin matti meikäläisen.

Afganistanissa selviä pelkällä viljalla, kylmää valuuttaakin pitää olla jos meinaa pärjätä.

Jos olet jo lopettanut nauramisen, niin kerro mitä sillä valuutalla tekee maassa, jossa ei ole toimivaa infrastruktuuria? Rikollisten ja korruptoituneiden virkamiesten kanssa kyllä tulee toimeen taalanipuilla.

pyty kirjoitti:Mielestäni laki ja moraali ei ole sama asia.

Ks. ketjun aihe. Moraalin ja etiikan nyansseista en ala sitten keskustelemaan, se ei ole oleellista.

MonetKehät

ViestiKirjoittaja MonetKehät » 10.2.2006 12:48

Minulla ei henk. koht. ole mitään kokemuksia heroiinista, mutta jos pyssyllä uhaten käsekttäisiin vetää ja saisi valita, että ottaakko herra nyt synteettistä hepoa vaiko aitoa oopiumista valmistettua, niin varmasti valitsisin jälkimmäisen. Mutta sitä nyt en osaa sanoa meneekö raha parempiin taskuihin oopiumin kasvattaja maissa vai pietarin kellarilabroissa :think: Tässäkin pitäisi päteä Reilun Kaupan meininki, muttei hasista taida vielä vähään aikaan näkyä tuotevalikoimassa...Ostaako sitten suomijoutsen merkillä varustettua hasista vaiko Reilun Kaupan, siinä pulma...

...lainaus lainaus lainaus lainaus...
Lapset, kasvattakaa haudallani marihuanaa

Horsma
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Horsma » 10.2.2006 13:41

pyty kirjoitti:Ai järjestäytynyt rikollisuusko aiheuttaa Suomessa merkittävästi väkivaltaa ja pelkoa? Salli mun nauraa.

Ei ehkä siellä susirajan takana. Et ole tainnut Lahdessa pyöriä, jos noin ajattelet. Siellä ravintolat vissiin joutuivat tekemään yhteisen periaatepäätöksen, että jengitunnuksilla varustautuneet henkilöt eivät pääse sisään mihinkään, kun aiheuttavat pelkoa muissa asiakkaissa. Eikä ihan aiheetta. Siellä on pyssyt laulaneet useampaankin otteeseen. Menisitkö muka itse baarissa Rogues Galleryn äijien viereiseen pöytään ryyppäämään?

pyty

ViestiKirjoittaja pyty » 10.2.2006 14:43

Horsma kirjoitti:...
Ei ehkä siellä susirajan takana. Et ole tainnut Lahdessa pyöriä, jos noin ajattelet. Siellä ravintolat vissiin joutuivat tekemään yhteisen periaatepäätöksen, että jengitunnuksilla varustautuneet henkilöt eivät pääse sisään mihinkään, kun aiheuttavat pelkoa muissa asiakkaissa. Eikä ihan aiheetta. Siellä on pyssyt laulaneet useampaankin otteeseen. Menisitkö muka itse baarissa Rogues Galleryn äijien viereiseen pöytään ryyppäämään?

Voihan se tosiaan olla että Lahdessa on asiat tässäkin suhteessa huonommin kun meillä, onhan se muutenkin työttömien ja kaikkien muiden elämässä epäonnistujien kaupunki. Sori, tuo oli kuittaus tuosta susirajasta. Mutta vakavasti puhuen, en varmaan menis siihen viereiseen pöytään, mutta yhtä paljon mua pelottais pari ihan jengiin kuulumatonta isoa piripään näköstä äijää. Tervettä itsesuojeluvaistoa, olkapäille ulottuvalla takkutukalla kun meinaa saada tuon näköisiltä tyypeiltä herkästi vähemmän mairittelevaa huomiota kuului ne jengeihin tai ei.
What did you do there?

MonetKehät

ViestiKirjoittaja MonetKehät » 10.2.2006 14:49

Mitä olen kuullut niin Oulussa on paljon rennompi meininki yleensä ottaen kuin Lahdessa, ei mulla oulussa ollut hätäpäivää vaikka pirivelat joskus pääsi vähän vanhenemaan, mutta sanoivat että lahdessa ei odoteta kuin 5 minuuttia...Tosin löytyyhän oulusta pahojakin porukoita. Mutta jengiläisiähän siellä ei ole, ainakaan ollut minun aikoina. Siis tuollaisia super-tolvanoita, vai miten niitä kutsuisi :think:

Näin siis joskus muinoin oli asiat...
Viimeksi muokannut MonetKehät, 10.2.2006 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lapset, kasvattakaa haudallani marihuanaa

pyty

ViestiKirjoittaja pyty » 10.2.2006 14:59

Joo voi kyllä todellakin olla että meininki on rennompi. Ei täällä mitään kunnon jengejä oo, yksittäisiä pelottavan näkösiä piripäitä joilla on isot puheet ja pienet teot kyllä sitäkin enemmän! Nimim. kerran uhkas piripää leikata sormet poikki ja kun asiaa jälkeenpäin miettii ja sitä jätkää (terveisiä sulle jos tunnistat) niin on kyllä naurussa pitelemistä.

Ja ei, en vedä piriä eikä ollut pirivelkoja, koko homma oli tyhmä väärinkäsitys.
What did you do there?

UnNatuReal

ViestiKirjoittaja UnNatuReal » 10.2.2006 15:04

Oulussa saa kyllä kotikasvattajat olla varuillaan piripäiden kanssa tai lähtee puskat joko aseella uhaten tai silloin kun ei ole itse kotosalla.

jazzass

ViestiKirjoittaja jazzass » 11.2.2006 14:39

Jerusalemi kirjoitti:

Rikokseton yhteiskunta ei ole mahdollinen kuin poistamalla kaikki lait. Sitä ei varmaan kukaan halua?

Rock kirjoitti:

Ja tämän vuoksi on hyväksyttävää tukea rikollisuutta?

ÄLä osta PL:ää, polta mielummin vaikka sammalta (Wanha Wiidakon laki)...

Jerusalemi kirjoitti:

Niin kauan kuin aineille on kysyntää niin tulee olemaan tarjontaa. Jos joku pistetään linnaan niin kohta joku tulee tilalle.

rock kirjoitti

Miksi sitten ei viedä bisnestä rikollisilta ja laillisteta kaupankäyntiä?

Ehkä joku joka asioista päättää, hyötyy siitä jo niin paljon että ei halua laillistamista...Vaikkei asia kiinnosta minua pätkääkään, ja
sydää
:mrgreen: ...

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.2.2006 18:25

Myös järjestäytynyt rikollisuus hyötyy laittomuudesta. Se pitää hinnat korkealla. Mitä enemmän tulli saa huumeita kiinni sitä enemmän hinta nousee rajan ylitettyä. Sitä suuremmiksi kasvavat voitot. Huvittava tilanne oli silloin, kun todettiin, että poliisi/tulli oli saanut ennätysmäärän hasista kiinni. Hintaan / saatavuuteen ennätystakavarikot eivät vaikuttaneet mitenkään. Uskoisin, että uutisointi sai aikaan ainoastaan sen, että jotkut lähtivät hakemaan lisää huumeita suomen markkinoille. Palanen ei lopu kesken. Tulli ja poliisi ovat voimattomia. Markkinat ovat kyllästyneet, joten ainut tapa lisätä myyntiä on markkinaosuuden kasvattaminen. Tämä johtaa siihen, että kiltti kotikasvattaja saa pelätä poliisin lisäksi myös järjestäytynyttä rikollisuutta.

BiuBau tilhi

ViestiKirjoittaja BiuBau tilhi » 12.2.2006 19:54

Järjestäytynyt rikollisuus on vakava uhka ja sen kassavirroista suuri osa muodostuu huumekaupasta. Suurin tulon lähde lienee asekauppa eikä ihmiskauppakaan tappiota tuota.

Päihdepolitiikassa tulisi pyrkiä siihen, että järjestäytynytrikollisuus menettäisi monopoli asemansa huumekaupassa. Tämä mahdollistasi monia uusia aspekteja hoitaa päihdeongelmaisia. Perustellusti voidaan toki sanoa, ettei hamppu ole pahin päihde lainkaan. Päihde se on silti eikä tästä syystä sitä saisi mielestäni kokonaan vapauttaa. Sen sijaan Poliisin resurssit tulisi ohjata vakavempiin uhkiin, kuin kotikasvattajiin tai käyttäjiin.

Nyky tilanne mahdollistaa täysin kontrolloimattoman huumekaupan, joka johtaa vakaviin ongelmiin. Lisäksi nykytilanne estää kattavien tutkimusten tekemisen ja vie rahaa jatkuvasti yhteiskunnalta rikollisille. Jos huumeista maksettaisiin haittavero ja arvonlisävero voitaisiin esim. tuo haittavero korvamerkitä päihdeongelmaisten hoitoon. Näin saataisiin lisää hoitopaikkoja kovien huumeiden käyttäjille.

Siksi toisekseen en näe syytä antaa keppiä jos toisella on kurja olla. Se jotenkin vaan tuntuu järjettömältä. Lisäksi voidaan perustellusti kysyä onko syrjäytymisen ehkäisemiseksi tärkeämpää antaa kukkien kukkia, kuin luoda "turhasta" rikosrekisteriä jolla on ikävä vaikutus mm. työnsaantiin.

Totta lienee myös tuo, että monien kehitysmaiden tärkeä tulon lähde on huumekauppa. Toisaalta saattamalla huumekauppa lailliseksi ja valvotuksi saataisiin myös paremmat edellytykset viljelijöille.

Avoimia kysymyksia aiheeseen liittyy paljon ja niistä on tärkeää puhua. Pitäköön jokainen omalla tahollaan palopuheita ja haastakaa toisinajattelijat väittelyyn, jossa heidän on perusteltava kantansa. Tietysti perinteisen ajattelun puolella on hyviäkin argumenttejä eikä näin ollen aina voi voittaa.
- Jos tunnet taistelevasi tuulimyllyjä vastaan muista, että kun viimeinen tuulimylly on maassa voit palata kotiin voittajana -

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.2.2006 17:37

No kyllä vähemmän pelkään liivit päällä mopoilevaa porukkaa kuin sitä pentti peruskännääjää jonka kaltaiselta olen useamman kerran turpaani saanut ilman syytä.

Ihmettelen kyllä suuresti miten joku voi puolustaa huumekauppaa. Toki niille viljelijöille kuuluu siitä elanto mutta ei todellakaan niille välikäsille jossa hinta kertaistuu ties miten paljon. Reilu peli tai ei peliä.

Joku joka puhui susirajalla asumisesta ja puhuu Lahdesta, susiraja alkaa Tanskan pohjoisesta rajasta. Sori ei voittoa.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”