Kuva

Ajatuksia uudenlaisesta aktivismitoiminnasta?

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
C-unit
1 tähti
1 tähti

Ajatuksia uudenlaisesta aktivismitoiminnasta?

ViestiKirjoittaja C-unit » 27.4.2005 18:02

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansalaisjärjestö

Olen nyt kypsytellyt ideoita mielessäni pienimuotoiseen ja paikalliseen aktivismitoimintaan. Toiminnan tavoitteena olisi ainakin opastaa ihmisiä ihmisen toiminnan seurauksista luontoon, sekä ihmisen perusoikeuksiin kajoavan oikeusjärjestelmämme rationalisoiminen ainakin suurimpien epäkohtien osalta, kuten huumausainelainsäädäntö.

Vielä en ole keksinyt toimintaideoista muuta, kuin että Harjoitettavan aktivismitoiminnan on oltava kaikissa muodoissaan Suomen lakien sekä kaupunkikohtaisten järjestyssääntöjen mukaista sekä yleisesti hyviä tapoja noudattavaa

(No joo, hamppua suopi poltella ja kasvatella joka välissä kyllä, kunhan tuntee vastuunsa)

ja siis toiminta konkreettisesti? mitä se olisi?
IHAN MITÄ VAAN!

Roskien keruuta pois luonnosta, ja tietysti myös katukuvasta
:). Saavat sitten ihmettelyn aihetta kun lauma hippejä kulkee pitkin katuja roskikset ja sellaset hienot roskanpoimuritikut käsissä. Ihmisten valistaminen mistä tahansa luonnonsuojeluun liittyvästä tai vaikka päihteistä, oikeastaan mistä vaan.

Mulla ei ole pienintäkään kokemusta minkäänlaisesta järjestötoiminnasta tms, joten tähän topiciin haluaisin kokemuksianne tuontyyppisistä ajatuksista, toimintasuunnitelmia jne.

Pointtina koko hommassa siis tehdä ihan vaan tehdä ryhmässä juttuja, jotka voisi toteuttaa yksinäänkin. Jotain flyereiden jakamista ja lehtien keruuta, mut näin siitä vois saada oikeesti juttua johonkin jos sais edes pienen ryhmän kasaan. Kovin aktiivista toiminta ei varmaan olisi nimestään huolimatta, ihan oman jaksamisen mukaan. Itsekin olen melko passiivinen, mutta kyllä mä hyvän asian vuoksi voin joskus silloin tällöin käydä jotain hyödyllistäkin tekemässä.

Vielä lopuksi, monen mielestä varmaan hyvä idea tämä, tai ainakin kehityskelpoinen, mut älkää laittako karmaa. Tää ei oo karmahuorausviesti vaan haluun tehä jotain ennenku on liian myöhäistä, en tähtiä nickini alle.

Kiitoksia kaikille jotka jaksoivat lukea koko viestini ja aurinkoista kevättä vaan! (no okei, pilvistä... paitsi että oon ite tauolla, mut fiiliksessä kyllä mukana vieläkin :) )

Lisäys: "Lauma hippejä" ei siis tarkoittanut, että pitää olla rastat ja yms, ei mullakaan esim oo. Kaikki kelpaa mukaan vaatetukseen ja musiikkimakuun katsomatta, kunhan ideologia natsaa :D

Edit: muutaman typon korjasin alusta. Pahoitteluni kirjoitusvirheistä ja muista epäloogisuuksista tekstissä, tauko tekee tehtävänsä. Pääsi tulemaan mikseriröökistä niksakoukku ja piti sekin vähä tupakointi(edit:lopettaa :D). Ja nyt sit ei maistu tällä hetkellä se miksattavakaan.

ps. jos ajattelette, että oon liian outo tällaiseen, liian laiska, liian mitä vaan, niin ET JUMALAUTA OLE. Itselläni on taustalla melkoisia mielenterveydellisiä ongelmia (paniikkihäiriö, keskivaikea masennus, unettomuus), vuosien alkoholismia, pikkurikoksia ja sen sellaista.

Tosin siis tuo (ailahtelevaa psyykeäni lukuunottamatta) kaikki on jäänyt jonnekin kauas kauas syvälle mustaan menneisyyteen. Nyt katsotaan kaikki tulevaisuuteen, se on vihreä!
"Then it came to me, what things in life are truly vital. Living to the fullest without being suicidal. I'd rather be a nobody than a foolish idol. It came to me what things in life are truly vital"

Vieras

Re: Ajatuksia uudenlaisesta aktivismitoiminnasta?

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.4.2005 18:20

Eikös joku joskus ehdotellut samantyyppistä toimintaa.?
En nyt millään löytänyt sitä ketjua, puhuttiin ilmeisestikin teiden varsien puhdistamisesta, tai jotakin..

Saako tuollaisella toiminnalla sitten näkyvyyttä, julkisuuta, hampuuseille hyvän maineen, jaa-a kokeilkaa. (:

Mora

ViestiKirjoittaja Mora » 27.4.2005 19:54

Luonnonsuojelun eteen voisi kyllä tehdä jotain konkreettisempaa kuin vaikka kerätä roskia. Tuo kansalaisjärjestö voisi kampanjoida esim. ydinvoiman lisärakentamisen puolesta! Count me in! :D

robijn

ViestiKirjoittaja robijn » 27.4.2005 20:24

Tuo olis hyvä. Ja koirankakkoja voitais kans kerätä, saatais äitejen ja mummojen sympatiat.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.4.2005 20:38

Mora kirjoitti:Luonnonsuojelun eteen voisi kyllä tehdä jotain konkreettisempaa kuin vaikka kerätä roskia. Tuo kansalaisjärjestö voisi kampanjoida esim. ydinvoiman lisärakentamisen puolesta! Count me in! :D

Puolesta? nounounounou...

Muuten idea on erittäin hyvä. Pitäisi vielä kerätä iskuryhmä ja tehdä jonkinnäköiset haalarit / liivit joissa on esim. ryhmän nimi, nettiosoite yms. Ja mukana tottakai aina flaijereita jos jotakuta ihmetyttää mitä tekee.

Siis esim turun kauppatorilta (cunttihan oli turkulainen?) lähtee 20 hippi' keltaisissa huomioliiveissä ja lähtee haravoimaan keskustasta ulospäin, 2 per katu, yks per puoli. Jos joku pysäyttää, niin flaijeri käteen ja jatkamaan. Jotain 2 tuntia päivässä, 2-3 kertaa viikossakin riittäisi positiivisen mielikuvan luomiseen. Ja rähjätä sitten ei saa eikä syljeskellä kaduille ja näyttää muutenkaan hapanta naamaa.

Fredojo

ViestiKirjoittaja Fredojo » 27.4.2005 20:47

siitä vain kaikki hipit siivoamaan Lahden kaupungin katuja, kun alkaa se 100 vuotis juhla lähestymään.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.4.2005 21:08

Hoh. Kun kansalaisjärjestöistä puhuttiin, niin tossa ois linkki kepaan, joka on tavallaan Suomessa toimivien kansalaisjärjetöjen kattojäjestö.

http://www.kepa.fi/toiminta/mika_kepa/

Kepalla on myös ensi syksyyn tähtäävä "poseeraa parempi maailma"-valokuvakampanja, jossa olen mukana erään opiskelijajärjestön taholta. Mietin vaan et ottaiskohan ne jonkun hampuusiporukanki tekemään kampanjaa...

ps. Kantsii tsekkaa tota kepan saittii muutenki. Ihan mielenkiintosii juttui.

C-unit
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja C-unit » 27.4.2005 21:12

yacce kirjoitti:Siis esim turun kauppatorilta (cunttihan oli turkulainen?)

Joo, täält aattelin kavereilta ensin kysellä fiiliksiä tuollaiseen ja sit ne jotka tulee mukaan kysyy kaikilta kavereiltaan...

Kiitos inspiroivasta postauksesta, näin jo mielessäni kaiken tuon :)

EDIT:
riva komik kirjoitti:Eikös joku joskus ehdotellut samantyyppistä toimintaa.?
Joo, tää on siitä asti itäny mun mielessä.

(ei oo noussu itu pintaan... ganjavajarit?)
"Then it came to me, what things in life are truly vital. Living to the fullest without being suicidal. I'd rather be a nobody than a foolish idol. It came to me what things in life are truly vital"

mitiih

ViestiKirjoittaja mitiih » 28.4.2005 4:39

Jepu,
toi teiden/(varsinkin) puistojen siistiminen ois muutenkin mielekästä puuhaa kun siellähän sitä aikaa tulee vietettyä. kaikki sixpackien kuoret sun mut paskat pois ja opetetaan käyttämään niitä roskakoreja.
ei kukaan halua hengata kaatopaikalla vaikka kuinka aurinko paistaisi.
tampereella ollaan mukana, tosin taidan haluta liian anonyymia toimintaa :foil:
banned

Taika Ninja

ViestiKirjoittaja Taika Ninja » 30.4.2005 2:57

pommi iskuilla työttömyys kuriin! vanhukset ja vammaiset jyrätään kunnon mellakalla!!!

Jos siivota haluutte niin saatte tulla mun kämpän siivoon! eikä mitn vitun flyereita mun kämppään!

:think:
(fatcrackwhore) TaikaTaikina: ei se paranna kenenkään elämää että sä jauhat täällä paskaa ;F
(fatcrackwhore) itseasiassa se PILAA mun elämän.
(fatcrackwhore) voisitko poistua?

C-unit
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja C-unit » 30.4.2005 18:45

99-prosenttisesti nuivasta vastaanotosta huolimatta olen nyt saanut koottua sen verran suuren yhden prosentin, että sanoista tekoihin, sanoi saatana kun babylonia rakensi.

Kirpputorimyyjäiset, tuotto lyhentämättömänä hyväntekeväisyyteen

(Turun seudulla ainakin, mikäli löytyy kiinnostuneita organisaattoreita muilta paikkakunnilta, mukaan vain.)

Jokaisella on nurkissa pyörimässä tavaroita joita ei tarvitse. Itse asiassa, suurin osa tavaroistasi on yhdentekeviä. Teeppä seuraavaa: Pahvilaatikko tms. johonkin kämpän nurkkaan. Aina kun käteesi osuu tavara/vaate/mikä vain, jota et koe tarvitsevasi --> laatikkoon. Syksyllä, ihmisten palattua kesälomilta, järjestetään suurmyyjäiset yhteistyössä valitun hyväntekeväisyysjärjestön kanssa. Esimerkiksi tietyssä kaupungissa tavaraa kasaan saaneet voivat keskenään sopia avustuskohteen. Turun seudulla se on alustavasti Mannerheimin lastensuojeluliitto, joka saisi tuoton lyhentämättömänä käyttöönsä.

Monethan ajattelevat, ettei kirpputorilta kukaan mitään osta, roskiin vaan tavarat, mutta, tilanne on täysin toinen, kun mukana on suuret banderollit joissa ilmoitetaan tuoton menevän hyvään tarkoitukseen.

Jokainen tavara tai vaate olisi kotiinpäin. Miettikää lähimmäisen auttamista käsitteenä. Voiko se olla liian pienimuotoista? ei voi. Pieneksi jääneet lastenvaatteet, lelut yms ainakin ovat haluttua tavaraa.

Kiitos jälleen niille, jotka lukivat tähän asti.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”