Kuva

Julkisen polttelun tärkeys

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Kapellimestari

Re: Julkisen polttelun tärkeys

ViestiKirjoittaja Kapellimestari » 27.3.2005 20:25

Kehoituksesta oppia, jointin käärimiseen ja kaupungille. tunti myöhemmin poltettiin aivan kaupungin keskustassa, ja jopa kaverin tyttöystävän äiti ~50v puhuttiin ympäri ja esiteltiin hampun salat sievässä joporingissä :) ja julkisesti..

Nyt ne foliohatut piiloon ja turha kuumotus pois, ulos pajauttamaan.. kesäkin tulee!!

:pimp:

wu-hsin
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja wu-hsin » 27.3.2005 21:04

Juuri tuossa erään kaverini kanssa pohdimme sitä, kuinka näin "vanhempana" (lue: vasta hiljattain teini-iän ohittaneena) ei enää jaksa mennä kadulle kaiken kansan keskuuteen blaadaamaan. Mieluummin ollaan hiljaa himassa, missä ei tarvitse välittää tuulisista olosuhteista tai kuumotuksista ja bongin voi huuhdella aina kun huvittaa. Ennen oli sentään jonkinlainen kapina-asenne pelissä, mutta enää ei taivu...

Onhan tässä seestymisessä tietysti sekin elementti, ettei tee mieli riskeerata omaa nahkaansa. Kyllä ne poliisit toisinaan puistoissa käyvät kaltaisiltani kyselemässä onko hyvätkin paukut pesässä, vaikka yleensä toki vasta jonkun huolestuneen ohikulkijan soitettua asiasta.

Olen silti pitkälti reijon kannalla. Kannabiskansalaisella tulisi olla oikeus röyhyttää sivistyneesti ulkosalla, mikäli ei toiminnallaan aiheuta muille harmia esim. savu- ja hajuhaitoilla tai liiallisen pahennuksen herättämisellä. Liialliseksi pahennuksen herättämiseksi voisin katsoa sellaisen thug-tyylisen, ganjaa ylettömästi liputtavan jengihiisaamisen, joka suorastaan huokuu "on coolia pössytellä" -asennetta. Sellainen päihteiden asettaminen elämän keskipisteeksi on mielestäni sopimatonta katseltavaa lapsille. Mutta toisaalta soisin mielelläni sen, että lapsetkin tottuisivat näkemään kevyet paukut ohimennen sihauttavia lekottelijoita ja kasvaisivat kunnioittamaan tervettä suhtautumista ganjaan. Näitä kahta voisi vastaavasti verrata tunnista toiseen terassilla ördäävään karjala-lippikseen vrt. yhden kylmän kaljan nauttivaan auringonpalvojaan.

Vaikka en itse kannatakaan tupakointia, kärsin katsella röökiä syyllisyydentuntoisina hiisaavia "nykyajan vainottuja". Tupakoinnin (joka on suht tarpeeton ja haitallinen tapa) ihanuuksien yletön esittely lapsille on tietysti väärä ratkaisu, mutta auttaako sekään, että tupakkariippuvaisten ylle ripustetaan armottoman painava ylenkatsonnan giljotiini? Entäpä sitten kun ne lapset, joita on suojeltu tupakoitsijoiden näkemiseltä karkottamalla ne savuisiin karsinoihinsa, kasvavat aikuisiksi ja alkavat itse polttaa? Onko heille eduksi, että he alusta saakka kokevat valintansa jotenkin syntiseksi muita kohtaan? Tupakoitsija, joka rääkkää itseään alemmuudentunteilla on taatusti sairaampi kuin saman määrän polttava kaverinsa, joka suhtautuu asiaan neutraalisti.

Kenellekään ei ole syytä tyrkyttää tai esitellä muille elämäntapansa kaikkia kummallisuuksia, mutta mitäpä sitä sivuseikkoja salailemaankaan. Eurooppalainen suhtautuminen (mikä klisee se onkaan!) kannabikseen on, kuten alkoholinkin kohdalla, perihärmäläistä synnintuntoa toivottavampi kulttuurinen kehityssuunta. Uskon, että kannabiksenkäytön kokeminen sosiaalisesti hyväksyttäväksi aiheuttaa vähemmän vakavimpia päihdeongelmia (joita usein värittää syyllisyys), vaikka se saattaakin lisätä kevyesti käyttävien määrää. Voimme karkeasti ajateltuna valita joko laajalle levinneen ja kevyen käyttökulttuurin tai pienen piirin kroonisen pössyttelykulttuurin välillä.

Suomi on, kuten joku tuossa ylempänä totesikin, perinteisesti ollut jotain aivan muuta kuin liberaalien trendien syntysija. Toisaalta täällä on iät ja ajat vallinnut eräänlainen "sisuuntumisen demokratia" - kun kuuliainen kansa on tarpeeksi kokenut itseään syrjityn, se on sanonut perkele ja ottanut mitä on tarvinnut. Meillä herra on edelleen isoherra, mutta jos herra paisuu niin, ettei mahdu ovesta kulkemaan, nyrkki lyödään pöytään tyynesti mutta äärimmäisen päättäväisesti.
Niin luotan käyvän ennen pitkää myös kannabiskulttuurin piirissä, mitä Kallion esimerkki jo ounasteleekin. Kun kriittinen massa itseään kunnioittavia pössyttelijöitä tulee täyteen, he näkyvät jointteineen kesäisissä puistoissa vähät välittäen lain kiemuroista - eihän sellaisen tarvitse lopultakaan pelätä poliisia, joka ei poliisille pahaa tahdo. Ja siinä missä tavallisen kansan mitta täyttyy, kasvaa myös poliisin ymmärrys aiheen ympäriltä. Uskon nimittäin, että nimenomaan poliisit jos ketkä edustavat ja ymmärtävät sitä perinteistä, sisukasta suomalaistyyppiä joka valvoo ensi kädessä itse omaa laillisuuttaan. Itsenäisyys on Suomelle kansallisesti tärkeä ja arvostettu hyve, jota kunnioitetaan syvästi.

Ehkäpä siis minäkin yllämainitun kaverini kanssa sytytän tulevana kesänä jointin jos toisenkin, kun aurinko laskee lämpimän kaupungin taakse. Pyrin kuitenkin tekemään sen kiireettömässä ja harmittomassa ympäristössä ja kunnioittamaan kanssakansalaisteni itsenäistä halua päättää siitä, minkä hajuista savua he haluavat haistella. :)

Pääsiäisterveisin,

w
imho
lol
omg

Yardie

ViestiKirjoittaja Yardie » 28.3.2005 5:06

Minä olen Polttanut 15vuotiaasta julkisesti&kotona, että siinäpä teille mietittävää...

Mulle sanottiin vaan sillon että jos ei uskalla näyttää yhteiskunnalle minkälainen ihminen on, ei tarvi silloin harrastaa semmostaa mitä ei kehtaa näyttää...

kerran olen jopa Bongia porisuttanu keskustan bussipysäkillä!
:D
Hetki on ääretön

janneboy

ViestiKirjoittaja janneboy » 28.3.2005 14:55

joopa. enpä ookkaan oikeen noin miettynyt aihetta vasta juuri nyt.. asustelen aivan keskustassa, lähin puisto on aikas kaukana missä vois poltella. jos haluaa olla pikkusen rauhassa, saa kävellä muutaman kilometrin. elikkä tulee polteltua aika paljon ihan joka paikassa aina vanhalla reaggea-bileissa kuin himassa suitsukkeitten kera.
en mä mitenkään näytä että oon hemp-head kadulla, mut eipä mua paljon kiinnostakaan jos joku eiran mummeli turkit päällä kattelee et "kauheaa, tuohan käyttää HUUMEITA..." jos ei pääse chillaamaan ihan omaan rauhaan nii joku lenkkipolku tms on ihan hyvä. varsinki liikkuu, nii on vaikeaa kenenkään soittaa setä-sinisiä paikalle ku siinähän menee kuitenki jonki aikaa aina.
ja kannattaa tottakai muistaa et poliisitkin harrastaa liikuntaa myös lenkkipolulla, myös esim vartiomiehet. oon kuullut niistäkin aika paljon epämiellyttävää juttua. joku idiootti saattaa vetää vaikka turpaan jos oikein huono tuuri on. no tuskin äkkiä, kuitenkaan mut kuitenki. :)
kannatan kyllä, mut niin kuin tässä on jo sanottu, ollaan varovaisia, eiks jeah?
are you satisfied with the life you're living?

Skummi

ViestiKirjoittaja Skummi » 28.3.2005 21:09

Yardie kirjoitti:Mulle sanottiin vaan sillon että jos ei uskalla näyttää yhteiskunnalle minkälainen ihminen on, ei tarvi silloin harrastaa semmostaa mitä ei kehtaa näyttää...

En harrasta seksiä julkisilla paikoilla..
keep your head clear

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.3.2005 22:37

Kyllä nyt Helsingissä ainakin näkee aika monen hiisaavan julkisesti tai semijulkisesti. En muista koska olisin ollut räppikemuissa, joissa ei olisi kukka haissut vähintäänkin vessassa. Kyllä musta aika monissa paikoissa tosiaan Stadissa Kallion ulkopuolellakin palaa ihan avoimesti. Siksi itsekin poltan melko avoimesti.

Satunnaispösäyttäjä

ViestiKirjoittaja Satunnaispösäyttäjä » 29.3.2005 12:59

tantor kirjoitti:Kyllä musta aika monissa paikoissa tosiaan Stadissa Kallion ulkopuolellakin palaa ihan avoimesti.

Niinpä näyttää tosiaankin... ei jengi enää kovin kauheesti skitsoile tota, siis nekään helsinkiläiset jotka ei itse harrasta - eikä myöskään polttelijat toisaalta sit polliisia...

Suomen eurooppalaisin kaupunki tää Helsinki, mä sanoisin. Jollei sitten Turku häh?

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.3.2005 18:05

-eikä myöskään polttelijat toisaalta sit polliisia...

Suomen eurooppalaisin kaupunki tää Helsinki, mä sanoisin. Jollei sitten Turku häh?

Mulla alkaa olla sellanen kutina persuksissa et poliisiki on vähentämässä skitsottelua täällä päin, vaikka se nytkin on kai maakuntia vähempää. (Ellei tää sitte oo sitä toiveajattelua.)

robijn

ViestiKirjoittaja robijn » 29.3.2005 20:58

On varmaan aika eri asia asua helsingissä tai muussa isossa kaupungissa, kuin perähikiällä jossa kaikki tuntee toisensa. En uskaltais täällä polttaa julkisesti(jos joskus alan polttaa uudelleen),en senpuoleen tee monia muitakaan asioita julkisesti.

Sheriffi

ViestiKirjoittaja Sheriffi » 30.3.2005 9:47

enpä uskaltaisi polttaa täällä 10k ihmisen kaupungissa kovin julkisesti (tavallisen näköinen sätkä kävelylenkillä jossain syrjemmässä menee), mutta 30k ihmisen naapurikaupungissa palaa kyllä..
Every time I plant a seed,
He said:

Satunnaispösäyttäjä

ViestiKirjoittaja Satunnaispösäyttäjä » 30.3.2005 12:31

tantor kirjoitti:...vaikka se nytkin on kai maakuntia vähempää.

On se.

tantor kirjoitti:(Ellei tää sitte oo sitä toiveajattelua.)

Ei oo.

Ei vaites - juttu on tietääkseni niin, ettei HPL* oo pelkkään blossiin _järjestelmällisesti_ kiinnittäny huomiota enää aikoihin. Ja tästä itse asiassa on omakohtaistakin kokemusta - en tosin kerro enempää, jottei anonymiteettini lyrvähdä :)

Mutta pikavoittohan kyllä sitten napsahtaa jos on napsahtaakseen. Näin itse asiassa ikkunastani kyseisenlaisen tapahtuman viime kesänä - kirjoittivat kundille sakkolapun odottaessa & ottivat Minigrip-pussin pois...

* HPL = Helsigin Poliisilaitos

Dub kostaja
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Dub kostaja » 30.3.2005 15:17

Pedro kirjoitti:Suomessa polttelijoiden määrä on suhteellisesti niin pieni, että vaikka menisimme nälkälakkoon eduskuntatalon edessä, niin ketään ei kinnostaisi. Laillistaminen tulee täällä olemaan utopiaa vielä vuosiin, pitää vaan rauhassa odottaa kunnes muu maailma näyttää mallia. Suomi ei tunnetusti ole mikään liberaali pioneeri näissä asioissa. Siihen asti --> everyman for themselves.

"Jos sie lähet juoksemaa, sie saat juosta Pohjalahel saakka. Kyl hää tulloo perässä, elä sie yhtää eppäile. Mut jos sie pysyt paikoillais etkä lähe hitoilkaa, nii minkä hää mahtaa? Et sie mahu häne kanssaa sammaa montuun."
- Sotamies Rokka Väinö Linnan teoksessa Tuntematon Sotilas

Tämä on nyt ihan oma mielipide, ja on se tainnut kajahtaa aiemminkin - laillistamisesta ei ole niin väliä, jos homma on muuten hyväksyttyä.

Vrt. laillistaminen / hyväksyntä. (Koska laillistaminen ei ole hyväksyntää, varsinkaan, jos laillistaminen tulisi direktiivinä)
a) Työpaikkasi pomo yhyttää sinut lenkkipolulta polttelemasta. Kumpi on parempi tilanne, se että hamppu on laillista vai että se on hyväksyttyä?
b) Haluat polttaa ravintolassa. Kumpi takaa sen, että poke ei heitä sinua niskaperseotteessa ulos, laillistaminen vai hyväksyntä?
c) Haluat yleensä poltella silloin kun huvittaa. Kannattaako uhrata energiaa laillistamiskamppailuun tai passiiviseen venailuun vai kannattaisiko tehdä asioita hyväksynnän eteen?

Täällä pohjan perukoilla saa odottaa sitä laillistumista vielä pitkään, vaikka se optimistisesti voisikin tulla Euroopasta käsin. (Mutta ehkä kuitenkin on todennäköisempää, että EU ei lähde säätämään direktiiviä kannabiksen laillistamisesta ennen kuin 85% europarlamentista on päivittäispösäyttäjiä, kuitenkin kaikenmaailman kv-sopimuksia rikkoisi tuollainen direktiivi. Paikalliset pikkudekriminalisoimiset laajenee, mutta tuskin Suomeen, kun meitä on muka niin häviävän vähän, pah, meikäläiset vaan pitää päänsä niin tiukasti kiinni, että parhaat kaveruksetkin voivat olla pösäyttäjiä tahoillaan, mutta erikseen, toisistaan tietämättä. Tai, aijuu, enhän minä mitään mistään politiikasta tiennytkään, nää on iha arvailuja).

Julkipolttelu kannattaa. Ei se muutu normaaliksi, jossei me tehdä siitä normaalia.

DK
palaa se laitonkin kukka, sano joku viksu.

http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?t=15370

Hammasratas

ViestiKirjoittaja Hammasratas » 30.3.2005 18:46

Khyllä khyllä.. Kansalaistottelemattomuus kunniaan ja yrtti puistoihin tuoksumaan ;) Mmmh,, oiski hyvä jos kyselis ihmisiltä jos ne haluis tulla mukaan tuuttirinkii - sellasilta iha joltai randomjäbiltä/tytöiltä kaupungilla ja maalla.. Joo. Seon hyvä juttu tää yrtti kaikinpuolin ja kaikille.. (kaikille tulta!)

Vastarinta on elämäntapa. höhöö. Uudet tuulet täällön nyt.

rock

ViestiKirjoittaja rock » 30.3.2005 23:30

Dub kostaja kirjoitti:
Pedro kirjoitti:Suomessa polttelijoiden määrä on suhteellisesti niin pieni, että vaikka menisimme nälkälakkoon eduskuntatalon edessä, niin ketään ei kinnostaisi. Laillistaminen tulee täällä olemaan utopiaa vielä vuosiin, pitää vaan rauhassa odottaa kunnes muu maailma näyttää mallia. Suomi ei tunnetusti ole mikään liberaali pioneeri näissä asioissa. Siihen asti --> everyman for themselves.

a) Työpaikkasi pomo yhyttää sinut lenkkipolulta polttelemasta. Kumpi on parempi tilanne, se että hamppu on laillista vai että se on hyväksyttyä?

b) Haluat polttaa ravintolassa. Kumpi takaa sen, että poke ei heitä sinua niskaperseotteessa ulos, laillistaminen vai hyväksyntä?

c) Haluat yleensä poltella silloin kun huvittaa. Kannattaako uhrata energiaa laillistamiskamppailuun tai passiiviseen venailuun vai kannattaisiko tehdä asioita hyväksynnän eteen?
DK

a) laillista
Sitten kun pomon kanssa menee parin viikon päästä sukset ristiin, niin eipähän ole saanut etulyöntiasemaa / kiristysmahdollisuutta

b) laillista
Osa pokeista hyväksyy jo nyt, mutta laittaa hommalle stopin, sillä se ei ole laillista.

c) myöhäistähän se jojoa sytyttäessä on tota miettiä. Oli vaihtoehto kumpi tahansa, niin siihen menee yhtälailla aikaa ja vaivaa. Sitäpaitsi on paljon sellaisia ihmisiä jotka ei hyväksy koska se ei ole laillista.

Hoolabandoola

ViestiKirjoittaja Hoolabandoola » 31.3.2005 2:16

Asiaa sivuten...

Jos kasvattaa omaa poltettavaa jotenkuten jatkuvasti ei polttelu julkisesti tai julkisuudelta piilossa ole kovin erililainen asia. Tämä taas on näitä keskellä yötä postauksia, mutta olen huomannut että lähinnä minä itse hermostun jos joku huomauttaa siitä että polttelen julkisesti. Ei sen takia etten tietäisi "sen olevan laitonta" vaan siksi etten voi ymmärtää miten se voi kuulua jollekin ohikulkijalle mitä minä kaivopuistonrannan penkillä teen oudonhajuisella savukkeella ja kahdella sanomalehdellä suunnuntaiaamuna - silloin kun siihen on sään puolesta siis mahdollisuus viettää sunnuntaiaamut niin.

On muuten outo juttu miten asiat muuttuvat. Kun lopulta sain omat puskat varmaan kymmenen vuoden suunnitelmien jälkeen tuntui joka pusikossa olevan joku kyylä. Vuoden jälkeen ei enää valot ja dunkkikset jaksanut vaivata, reilut kaksi vuotta sisä- ja ulkokasvien kanssa puuhasteltuani en jaksa enää miettiä koko problematiikkaa. Kuljetaan tilanteen vaatiessa systeemin tanssiaskeleita seuraten, muttei etukäteen niitä harjoitella.

Olen ehdottomasti hra/nti/rva Hitlerin aloitteen kannalla. Omassa pienessä piirissäni olen "huomaavaisena pilvenpolttelijana" saanut paljon enemmän asennekasvatusta aikaiseksi kuin joidenkin flaijereitten jakamisella. Mielestäni siis. Ainakaan kukaan ei tule -enää- jauhamaan moraalittomuuttani tms. Meillä lapsetkin ymmärtävät että isin kasvihuoneen "laittomuus" on lähinnä muodollisuus josta ei kukaan selväjärkinen ota itselleen ongelmaa. Big deal.

Kuten suvun sivukonttori Kanadassa asian ilmaisisi: "after all it's just Cannabis, so what's the fuckin' fuzz?".

Tämän viestin voi sitten pyyhkiä virka-ajan alettua.

-HLBNDL

musta kissa

ViestiKirjoittaja musta kissa » 31.3.2005 2:56

Kyllähän tuota tulee polteltua julkisesti ja on kyllä alkanut tuntumaan, että se saattaisi jopa kannattaa. Muutaman kerran on tullut joku juttelemaan, mutta vielä kertaakaan ei ole tullut mitään negatiivista palautetta. Eli ei kai ne asenteet kaupungeissa enää mitään niin takapajuisia kuin voisi kuvitella, tai sitten sellaiset ihmiset, joita asia tuntuu niin kamalasti vaivaavan eivät edes tunnista kannabista hajusta :)

Kyllähän se niin on, että mitä useampi ihminen tietää peruasiat kannabiksesta ja mitä useamman lähipiiriin kuuluu ihminen, joka polttelee, sitä nopeammin yleinen ilmapiiri muodostuu hyväksyvämmäksi ja sitä mukaa jonkin asteinen laillistaminen on lähempänä. Tässä vaiheessa tosin hävettää myöntää, että edes omat vanhempani eivät tiedä polttelustani mitään, vaikka ei kai se tässä vaiheessa olisi kummempi tunnustus kuin tupakoinnista kiinnijääminen joskus aikoinaan.. :o

lehtilammas

ViestiKirjoittaja lehtilammas » 31.3.2005 13:55

Hyväksyntä goes laillistaminen
Järki goes laillistaminen

Ainoa juttu mikä on laillistamisen tiellä on 'antihyväksyntä' propaganda. Mielikuva 'huume' -> pumppaa pelkoa(kuolemaa, piikkejä, nistejä ja diilereitä). Hamppu=huume, Heroiini=huume, Heroiini=hamppu. Höhöö.

(Alkoholi=alkoholi,, totuus joka tulisi yhdistää moneen muuhunkin asiaan eikä kategorisoida kaikkea yhden sanan alle)

So, ei tässä ainakaan järkeä ole. Kylkyl, hyväksyntä on hyvä tie.. Sehän on jokatapauksessa ihan must juttu. Tai iha sama hyväksyykö 'nuo' vai ei, miehän polttelen jos huvittaa..

HaMppua ja vapautta ihmisille! Ihmisiä ne NISTITKIN on. Nisti voi olla vaikka alkoholin kanssa läträtessä, tai sitten vaikka hampulla... Tai vaikka sokerin kanssa.

hyväxytään toisemme. Ei oo kukaan toisen veroinen, nääs.

kukkarulla
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja kukkarulla » 4.6.2006 23:00

Miksi ihmisten pitäis hävetä (niinkun me joudummekin) sitä että poltamme? Mun mielestä teidän ei oo pakko polttaa julkisilla paikoilla, mutta omasta puolesta mä poltan missä haluan. Ei mun täydy salailla että poltan lääkettä ja liika kuumottelu on turhaa. Mut miten vaa kukin omalla tavallaan.
Yrtti on ihmiselle.

Haffibun

ViestiKirjoittaja Haffibun » 4.6.2006 23:10

Itse kyllä poltin jollen julkisessa paikassa tässä pari viikkoa sitten, erään ravintolan ulkoterassin edessä.
Pelotti hieman sillä toleranssi on melko matala ja kun tuli sitä valkoista leskeä poltettua niin :lol:
Onneksi en kuitenkaan kauheesti siinä flipannut, erikoista se kyllä oli vaikka kukaan ei edes tuntunut huomaavan :yes:
En tiedä antaako se hyvän kuvan vai ei, kun varmaan luulivat että herra polttaa tavallista tupakkaa.

Rastafari

ViestiKirjoittaja Rastafari » 5.6.2006 10:41

Jos me vain istutaan paikoillamme ja odotetaan muun mailman esimerkkiä, on toki mahdollista että cannabis laillistuisi tätäkin kautta, mutta ihminen tykkää nähdä tuloksia jo oman elämänsä aikana. Itse olen ainakin huomannut, että asenteet cannabista kohtaan ovat paljolti keventyneet ja moni muuttaisi ajatusmalliaan mikäli oikeasti tutkisi asiaa ja sen vaarallisuutta... Jos tästä lähdetään piirtämään kaaviokuvaa ihmisten asenteista, se on toki ehdottomasti sallivampaan päin ja kun tietty raja ylittyy, tulee myös polttelusta laillista. Tähän voi mennä sukupolvia tosin, mutta uskoisin, että näillä kehitysnäkymillä niin tulee tapahtumaan, ellei ne aijo kieltää alkoholia ja tupakkaakin jossakin vaiheessa.
Siis kyllähän vain persauksen päälläkin istumalla kehitystä tapahtuu kokoajan, mutta miten nopeata kehitystä on se kysymys? Ihminen kun tahtoo nähdä kehityksen ja muutoksen tässä ja nyt.
Omasta mielestäni polttelemalla julkisilla paikoilla asiallisesti (eli ei övereitä ja häiritsevästi) tulisi cannabiksesta vähitellen normaalia arkipäivän kuvaa ihmisille, vaikka se aluksi saattaisikin nostattaa kohua ja närkästystä ihmisten mielissä, mutta kuten tiedämme: asiasta närkästytään, siitä puhutaan ja sille yritetään tehdä jotakin ja sitten se unohdetaan. Mikäli vain "uhrautuisimme" ja muutama saattaisi ne sakotkin saada niin veikkaisin, että julkisella polttelulla pidemmällä aikavälillä (joka on todennäköisesti selvästi lyhyempi aikaväli kuin vain istuen paikoillamme) ihmisten asenteet muuttuisivat vieläkin positiivisempaan suuntaan ja ymmärtäväisemmäksi... kyllä itse ainakin menisin nettiin ja tutkisin cannabiksen vaikutuksista ja vaaroista mikäli täällä pari tuhatta polttelijaa olisi arkipäivää... siinähän voisi yllättyäkin miten vaaratonta se onkin ja tulla suvaitsevaisemmaksi hyvällä tuurilla. Jokatapauksessa jossakin vaiheessa saavutettaisiin se, että tavallisen kansalaisen mielestä polttelu on normaalia katukuvassa ja tätäkautta jo ehkäpä muutamasta vuodesta pariin sukupolveen polttelijoita olisi enemmän, tai ainakin kaikki suurista pomoista lähtöisin uskaltaisivat poltella julkisemmin ja se olisi mielestäni hyvä asia.
Vaikka Suomessa cannabista ei lailistettaisikaan tällä asenteella, niin siitä tulisi arkipäivää ja ilmoituskynnys poliisille madaltuisi ja poliisi ei välttämättä puuttuisi siihen näinkin helposti mitä se nyt puuttuu sillä se olisi "yleinen tila" johon olisi loppupeleissä ikävää ja mahdotonta puuttua. Jos yksi juo puistossa, se poistetaan, mutta mikäli puistossa juo satakunta ihmistä, sen yhden poliisipartion tarvitsee yleisen rauhan säilyttämiseksi sallia hetkellisesti ainakin se juominen. Näinhän käy hamppumarssin aikanakin. Porukka polttelee poliisin silmien alla eikä he välitä mitään. Tuosta voisi hyvällä tuurilla tulla arkipäivää. :lol:
Ehkäpä ylläoleva on vain prinsessaunelmaa, mutta unelmissahan me eletään ja niiden avulla jaksetaan jatkaa. :D
Toinen asia mitä olen miettinyt on se, että kun joskus on ollut puhetta kahdesta hamppumarssista ja silloin on tullut yleensä kannatusta ja vastapuheita siitä, että ihmiset hermostuisivat useasta marssista / vuosi.
Itselleni tuli ehdotus, että esim toukokuussa kun on hampumarssi niin se avaisi kesäkauden jolloin on esim kerran kuussa jokin hamppumyönteinen tapahtuma, josta on tietenkin tehty ilmoitukset. Esim jokin musiikkitapahtuma tai vain hengailua puistossa ja lehtisten jakelua tai vastaavaa. Tällöin se ei olisi ihan marssi, mutta siitä voitaisiin ilmoittaa lentolehtisillä ja poliittisen ulkomuodon takia se pysyisi yleisenä kokouksena (lue mielenosoitus) mitä hamppumarssikin on. Silloin kun suurempi porukka polttelisi ulkona aina yhdessä paikassa, sinne uskaltaisi helpommin ne kuumottelijatkin mukaan ja en usko, että poliisi tähän helpolla puuttuisi.
Eikä tästä olisi ehkäpä niinpaljon närkästystä kanssaihmisillä, kun porukka olisi vain yhdessä puistossa koko tapahtuman ajan.
Poliisi jahtaa puutarhuria

Palaa sivulle “Politiikka ja media”