Itse olen pari kertaa vuodessa käynyt paikassas vierailemassa,puolentoista viikon päästä olisi tämän vuoden toinen kerta . Hieno kaupunki ja turvallinen. Lennot ja majoituksen olen varannut osoitteesta
www.travellink.fi, mielestäni kohtuu halvalla.
Yleensä on tullut majoituttua ITC hotellissa(
http://www.itc-hotel.com/ ) Prinsengrachtilla, todella hyvä palvelu ja sijainti, edullinen. Noin 10-15 min matka kävellen Dam aukiolle. Huoneissa on saanut polttaa kunhan on ikkunan avannut. Erikseen olen vielä varannut huoneen, jossa on wc ja suihku, sillä kaikissa huoneissa niitä ei ole, yhteis wc:t ja suihkut toki löytyvät. Oman läppärinkin olen mukana raahannut, sillä hotellista löytyy ilmainen nettiyhteys. Rembrandtin aukio on kivenheiton päässä ja sieltä löytyy useita ravintoloita ja baareja, joissa on mukava istuskella iltaisin. Hinnat ehkä hieman halvemmat kuin ydinkeskustassa. Aukion laidalta löytyy Smokey´s coffari/baari kompleksi, jota en itse kyllä ihmeemmin suosittelisi. Lähistöllä on muita coffareita jonkin verran, mutta itse olen tykästynyt Barney´s loungeen, josta löytyy laadukasta polttoa. Muissa Barney`seissa en ole käynyt, mutta pitää käydä tällä kertaa katsomassa, tosin en ole muista kehuja liiemmin kuullut.
Kerran olen majoittunut Galerij hotellissa (
http://www.hotelgalerij.nl/ ) Raadhuistraatilla, mukava perheyritys lähellä Dam aukiota. Hieman oli "rähjäinen", mutta eipä siellä tarvi kuin nukkua. Plussana hintaan sisältyi aamupala, tosin tarjolla oli vain paahtoleipää ja kahvia. Muuten loistava yhden tähden hotelli. Täältä sai myös varattua savullisen huoneen ja omat saniteettitilat.
Coffee shopeista vielä sen verran, että jokaisessa hieman erilaatusta ja hintaista tavaraa. Niitä kannattaa kierrellä niin eiköhän jokainen löydä oman lempi kahvilansa näin parhaiten.
Liikkuminen kaupungissa on helppoa. Tietenkin junalla ensin kentältä kaupunkiin on helpoin, nopein ja halvin vaihtoehto. Kaupungissa on useita raitiovaunulinjoja ja metro. Niitä on tullut harvemmin käytettyä, sillä kaupunki on mittakaavassaan kuitekin melko pieni. Kävellessä näkee myös paljon muuta mielenkiintoista ja törmää paikkoihin joita ei muuten löytäisi. Öisin liikkuessa ei ole ollut ongelmia, joskus tummat kaverit saattavat kysellä tartteeko vauhtia tai muita kemikaaleja. Joskus joku suomalainenkin kysäissyt samaa. Perusjärjellä homma toimii.
Kaupungissa on paljon kauppoja ja yleensä tulee vaatekaappi sieltä täytettyä. Keskustan ostoskadulla saa vietettyä päivän kevyesti, varsinkin jos on naisihmisen kanssa liikenteessä. Katu jatkuu pitkälle Dam aukion molemmin puolin.
Itse suosittelen markkinoita, paljon mielenkiintoista tavaraa ja erinomaista ruokaa. Albert cuypstraatilla on paljon kojuja vaatteista safkaan, mielenkiintoinen kohde (avoinna ma-la 9-16 Amsterdam.info sivuston mukaan). Myös ITC hotellin respan vieressä pieni tori josta löytyi paljon mielenkiintoista "antiikkia" ja muuta tilpehööriä, jota vanhemmat ihmiset olivat myymässä ja rupatellemassa kesksenään. Toreja ja torikatuja on vähän siellä täällä ja paikallisilta kannatta kysyä neuvoja, kertovat yleensä mielellään tai näyttävät kartalta paikat.
Matkamuisto-/tilpehöörikauppoja on joka puolella ja hintataso tuntuu olevan aikasama joka puolella. Sama koskee poltteluvälinekauppoja.
Nähtävyyksiä on tullut jonkin verran kierrettyä. Suosittelen eläintarhaa, paljon näkemistä, kirahveista kaloihin ja fossiileihin. Lippu oli muistaakseni reilu 25 euroa ja hintansa väärti.
Kidutusmuseo jota paljon mainostetaan oli pettymys pitkä ahdas käytävä, paljon ihmisiä ja muutamia laitteita, itse en suosittele, mutta joku saattaa tykätä.
Hamppumuseokin jätti kylmäksi, pääsylippu tosin oli halpa, mutta parihuonetta ja lähinnä seinät täynnä tekstiä ei itseä innostanut.
Anne Frankin talo olisi tarkoitus käydä nyt katsastamassa, sillä kesällä keskellä turistikautta jonotus aika oli noin 4-5 tuntia. Tosin paikkaan voi ostaa liput myös ennakkoon, jolloin ei tarvi jonottaa.
Heineken experience oli kaverin mielestä loistava paikka ja itsestänikin ihan jees, kaupallisuudesta huolimatta. Lippu oli muistaakseni noin 20e ja hintaan sisältyi pari olutta kierroksen lopussa ja pari maistiais olutta kesken kierroksen. Antoi kyllä kattavan katsauksen oluen valmistuksesta ja siitä kiinnostuneille loistava paketti, itsekin oluen ystävänä pari uutta juttua jäi mieleen. Tässä muutamia paikkoja. Tietty punasilla kaduilla kannattaa illalla käydä näyteikkuna ostoksilla, muuten en tiedä, mutta kaverilta velotti noin 50euroa.
Ruokapaikkoja kaupungissa on valtava määrä. Kesällä kaverin kanssa saatiin vatsasekasin yhdestä kebabpaikasta, mutta muuten iltamässyt tuli aina niistä otettua mukaan. Kuninkaan linnan vieressä on loistava italianen jos siitä pitää ja Brembramdtin aukiolla hyvä austraalialainen, jos kengurua haluaa maistaa, myös muut safkat hyviä.
Toivottavasti ei tullu liian sekava, mutta jos jollain kysyttävää ni voi laitella vaikka yv:tä ni vastailen parhaimman mukaa.