En kyllä luottaisi näihin listoihin, vaan olisin ihan suosiolla polttamatta ja säilyisin siltäkin nöyryytykseltä ja selittelyiltä, että duuni jää saamatta.
Aikoinaan Alepa ainakin testasi kaikki, mutta Suomen Lähikauppa ei ketään ja varmaan tosiaan kustannussyistä. Koossa kai harvemmin, mutta kauppiaat sai kai halutessaan taivuttaa sääntöä.
Kaupanalalla olen huomannut, että jos testit ei ole rutiinikäytäntö kaikille, on työnantajalle iso (ellei lähemmäs mahdoton) kynnys tehdä niitä yksittäisille henkilöille tai yksiköille. Vaatii aika hurjaa pokkaa esittää huumausainesyytöksiä kanssatyöntekijöinä, tai edes lähiesimiehenä, ja alkaa viedä asiaa eteenpäin.. ellei sitten ole painavia syitä kuten tunnustus / selkeästi sekavaa käytöstä.
Ihan jo siksi, että kaikesta jää jälki ja kuvion on kestettävä päivänvaloa joka kantilta, kun asia menee useamman ihmisen läpi/tietoon virallisia reittejä. Eikä pelkkä "aavistus" yksilön habituksesta tai ulkonäöstä riitä tässä tapauksessa ilman konkreettisia perusteita / selvää päihtymystilaa. Entäs jos asiaa vienyt henkilö onkin väärässä? Kuvio työllistää aina paitsi esimiesten esimiehiä, luottamusmiestä, työterveyttä, liittoa (<-riippuu tietysti asianomaisesta, kauppa ei sitä itse sekota
) ja työilmapiiri nyt ainakin on jatkossa ihan vituillaan. On sitä vähemmästäkin istuttu kriisipalavereissa yllämainittujen tukiorganisaation edustajien kanssa
Käytännössä on helpompi käräyttää/savustaa huono työntekijä ulos esim työtehtävien laiminlyönnistä, myöhästelyistä tms. Ja jos työntekijä hoitaa hommansa hyvin / suoriutuu töistään perus skarppina, miksi nähdä kaikki vaiva, tehdä poikkeus ja ottaa riski. Tein vuosia myymäläpäällikkönä hommia ja pyörin kokonaisvaltaisesti kauppojen toiminnassa mukana, sinä aikana tuli kaikennäköistä kuviota nähtyä. Ei kuitenkaan yksiäkään testejä / potkuja, joista työntekijä ei voi kun syyttää itseään. Tapaukset olivat niin selviä ja näkyviä, (usein itse avoimesti kerrottuja ja sitten esimiehelle kanneltuja) että olisi ollut virkavirhe ne ohittaa.
Pari vuotta olen työskennellyt sosiaalialalla ja työsopimuksissa ainakin lukee huumetesti- kohta, minkä työnantaja raksittaa halutessaan. Missään työharjotteluissa, tuuraamisissa tai kesätöissä ei testejä vaadittu, mutta vakkarisuhteen saatua ne olikin. (Ihan vain yleisen käytännön vuoksi)...vaikka kyseessä siis sama paikka missä ennenkin ollut
työskentelen siis aikuisten kanssa, vaikka legenda kertookin että vain kulkuneuvojen, lapsien, lääkkeiden, tai voimankäyttövälineiden kanssa työskentelevät kohtaavat näitä tai esittävät rikosrekisteriotteen. Väitän siis, että useimmat firmat ovat päättäneet jonkun tietyn kaavan mitä noudatetaan ja siitä poikkeaminen on hyvin harvinaista. Kun ennen allekirjottamista on kiltisti, ja odottaa että käytännöt valkenee, ei pitäisi ihan kauheesti tulla itsestä riippumattomia ylläreitä. Ellei sitten ole umpisokea omalle toiminnalleen eikä osaa käyttää pelisilmää asian kanssa.
Itse en ole poltellut enää aikoihin, (joo, eksyin tänne vahingossa) mutta juhannusmökillä vapaita vietellessä olen saattanut tehdä poikkeuksen kun on tarjottu. Joskus kuitenkin joutunut tätäkin asiaa miettimään ja onnistunut työelämässä navigoinnissa ihan vaan järkeä käyttäen..
T. Yksi ex-hunsvotti