Kuva

ESL?

Kysy hampuusilta. Alue, jonne voi kirjoittaa rekisteröitymättä.
Alueen säännöt
Vapaavyöhyke
Tälle alueelle voi kirjoittaa ilman rekisteröitymistä. Mikäli sinulla on käyttäjätunnus, älä aloita uusia ketjuja tällä alueella. Vapaavyöhyke-nimi ei tarkoita, että tällä alueella keskusteltaisiin vapaasti kaikesta - tämä on edelleen Hamppuforum!

Jotta samoja asioita ei kysyttäisi joka päivä uudelleen, katso ennen viestin lähettämistä löydätkö vastauksen:

Jos joku kysyy jotain triviaalia, ÄLÄ VASTAA "lue Hupu / käytä hakua". Käytä itse hakua, minkä jälkeen voit vastata, että haulla/hupusta löytyy, linkkien kera vastauksiin.
Vieras

ESL?

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.8.2007 17:47

Mistä tunnistan ESL-lamput kaupassa..?
tyhmä kysymys on mutta mulla ei ole hajuakaan minkälainen se on ja miten sen tunnistaa..
K-rautaan ajattelin lompsia..

Mistä tuo lyhenne tulee ESL? joskus olen kuullut tai lukenut mutta unohtanu..

Onko mahdollista että otan kaupasta vääränlaisen lampun jolla ei kasvatus onnistukkaa?
watteja olen ajatellut jotain 40w pintaan... kasvatus tapahtuu pikkupoksissa ja tarkoituksena kasvattaa 2 tai 3 lowryderia kerralla.. urokset eivät selviä loppuun jo tila loppuu kesken.. etu naarailla :)

Nii ja noista väreistä että käypikö kirkas alusta loppuun kun ei ole varaa ja eikä innostusta ostaa monta lamppua..?

Tarkoituksena olisi päästä halvalla.. Haisevatko LR sisällä n. 70x70x70cm tiiviistä paketista paljonkin.. :shock:

Insanick

Re: ESL?

ViestiKirjoittaja Insanick » 15.8.2007 18:08

ESL taitaapi tulla sanoista energiansäästölamppu.
"Hyvä matemaatikko heti, jos on synnin tuoksuakaan ilmassa, tarkistaa." -Armo Pohjanvirta

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.8.2007 18:19

Kattelemassa pitäisi käydä. Vielä jos noihin sais vastaukset..

1.Tuommoiset värittömät(?) voiko niitä käyttää koko ajan? luin että jotkut värit sopisivat paremmin eri kasvuvaiheisiin.

2. Onko reilut 40w tarpeeksi??

3. Noista hajuista, että ovatko ne jo muutasta LR rehusta jo koko huoneen valtaavat??

Humaah

ViestiKirjoittaja Humaah » 15.8.2007 18:44

1. Eipä taideta myydä eri"värisiä" pikkueslejä, eli rautakaupan eslit kelpaa aloitteluun.
2. Itse sanosin että ei mutta itse sain 45w esleillä jonku 5g kukkaa (LR 1l mullassa :? ). Jos voit antaa 10l multatilaa niin kyllä saat ihan kivasti ainaki lehteä.
3. LR ei haise kaapista/kopista/kotelosta ulkopuolelle (ainakaan itsellä)

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.8.2007 19:21

Kiitos paljon vastauksista. :)

pigbud

ViestiKirjoittaja pigbud » 15.8.2007 19:27

hommaa vaikka kolme 45w, ESLiä ja pari tuuletinta ja lue hupu monesti läpi niin kyllä sieltä jotain tulee. :P

Fade
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Fade » 15.8.2007 21:21

Vieras kirjoitti:Mistä tunnistan ESL-lamput kaupassa..?

Tässä on kuva energiansäästölampusta. Noita osta.
Kuva
Kauas on pitkä matka

Kit Carson

ViestiKirjoittaja Kit Carson » 16.8.2007 15:05

pigbud kirjoitti:hommaa vaikka kolme 45w, ESLiä ja pari tuuletinta ja lue hupu monesti läpi niin kyllä sieltä jotain tulee. :P

Onko tuon kokosia eslejä nykyään olemassa? Luullut että nämä perus valaisimiin tarkoitetut eslit (halvat) pyörii siinä 10-20 watin pinnassa.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.8.2007 18:32

ÄSH!!

Sainkin vain pienen kaapin kasveille :doh:

Korkeus 70cm Leveys 30cm Syvyys vain 25cm!! :?

Onnistuuko tuommoisessa mikään kasvattelu vai hylkäänkö koko ajatuksen. Jos edes 2 LR sais yhtäaikaa ?

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.8.2007 18:39

korjaan leveys 38cm vähän leveempi. :D

HamppuRakki

ViestiKirjoittaja HamppuRakki » 16.8.2007 19:48

Kyllä tuossa muutamaa lowryderia helposti kasvattelee. Kannattaa varata noin 50W per kasvi! Pienemällä valo teholla toki pärjää myös! Prismassa taisi olla 80W ESL lamppuja noin. 30€ kappale jos budjetti antaa myöden. Lowryderin tuoksuissa on myös suuria eroja että ei 100% varmaa ettei tuoksu! En toki turhaa halua kuumotella, mutta ajattelin että manitsemisen arvoinen asia!
"Before they were silver, we were gold!"

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.8.2007 20:29

No ei se ole niin tarkkaa vaikka vähän tuoksuisikin.. :)

Ja tuo budjetti saattaisikin kestää tuon, mutta prismaa ei ole lähettyvillä...
Pääasia että tila on riittävä... Saan muut hommat hoitumaan kyllä :wink:

Kiitos kaikille vastaajille!

Zabb79

ViestiKirjoittaja Zabb79 » 17.8.2007 7:51

Vieras kirjoitti:ÄSH!!

Sainkin vain pienen kaapin kasveille :doh:

Korkeus 70cm Leveys 30cm Syvyys vain 25cm!! :?

Onnistuuko tuommoisessa mikään kasvattelu vai hylkäänkö koko ajatuksen. Jos edes 2 LR sais yhtäaikaa ?

kaappi on kooltaan aivan loistava. kokoa pohjalle n. 15-20cm korkea pahvilaatikko ruukku (jonka vuoraat muovipussilla), joka peittää siis koko pohjan pinta-alan. saat tällä tavalla ihan helposti 10l multaa kaappiis. jos mahdollista niin kaapin vastakkaisille sivuille aika ylös 2 laitetuuletinta, jotta lamput ei kärvennä kasveja. jos tuulettimiin ei mahdollisuutta, tarvitset TODELLA isot ilmastointi aukot. (tyylin 1/3 seinää kummaltakin puolelta pois) ESLejä suosittelen hankkimaan 4x15W jotta saat maksimaalisen tehon rytkyistä irti. kaappiin mahtuu jopa 3 lowruderiä kasvamaan helposti!

onnea kasvatukseen.

lisäysvielä: Liity hamppufoorumiin ja hanki oma nimimerkki :yes:

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.8.2007 16:38

Kiva jos kaappi on hyvän kokonen.
Mulla on tietokoneen tuulettimia, mutta pelkkä sisällä tuulettaminen ei taida olla riittää?? Meinaan sitä että ilman aukkoja, olisi paljon turvallisempaa.. aukot kuumottaa
Aukkoja pitäsi varmaan tehdä, ja tehdä niistä valon pitävät ja huomaamattomat(aikavaikeaa) :(
Tunnustenteko olisi hyvä monessakin mielessä.. esim. Siemeniä saisi varmaan helposti ostettua foorumilaisilta.
Olen vain vähän laiska ja on todella pelottavaa antaa osoitteita tuntemattomille, varsinkin kun on ystävän osoitteeseen aikomus tilata.

Jatkanpa tässä kaapin viimeistelyä.. :lol:

juntti

ViestiKirjoittaja juntti » 29.8.2007 22:49

Haluaisin kysyä apua ammattilaisilta.

Olen tässä aloittelemas sisäkasvatusta ja kysäisisin teiltä parasta vaihtoehtoa minulle.

1. 125W Red esl + muutama pikku-esli vegeen
2. 125W Purple esl

Eli siis pärjääkä tuolla purplella koko kasvatuksen ja tuleeko kukkaa yhtä paljon kuin punaisella eslillä? Älkääkä vastatko että riippuu olosuhteista. :D

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 30.8.2007 6:13

Veikkaan, että purplella vege vaan menee paremmin. Mut veikkaan että noilla kahdella vaihtoehdolla ei ole niin suurta eroa toisiinsa. Voit lähes heittää kolikkoa kumman ostat. Itse suosittelisin kuitenkin punasta, jos ostaisit vaikka myöhemmin sinisen siihen kaveriks.

Kura

ViestiKirjoittaja Kura » 30.8.2007 10:07

Osta punainen ja muutama pikku esli vaikkakaveriksi, luulisi kyllä että pelkällä redillä onnistuisi vegettäminenkin ihan hyvin.
"Words are weightless here on earth, because theyr free"
-Josh Homme

Hempsteri

ViestiKirjoittaja Hempsteri » 30.8.2007 11:37

Itse ottaisin punaisen, ja pari tuikkuu siihe rinnalle..
Kysymys on liki sama, kuin natikka vai monimetalli
Eiks ihminen sais olla iloinen? Vai meinaako iloinen nykylainsäädännössä samaa kuin loinen? Poltetaan toinen

UnRegistered

ViestiKirjoittaja UnRegistered » 30.8.2007 14:46

Jatketaan tänne!!
Mitä ne on kun ne kaupassa myy 15w pienellä kannalla olevia eslejä kasvin kasvatuskäyttöön? Niiden keskellä joku pieni läpinäkyvä putkilo. Onko jollain tieto taitoa?

UnReg

Stardust81
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Stardust81 » 30.8.2007 17:42

Eikös ne ole niitä normaaleja E27-kannalla varustettuja Megamanin kasvivalaisimia. Eli periaatteessa PURple polttimo, mutta vain 15W teholla.

Ite ostin tollasen Anttilasta, maksoin maltaita, käytin noin viikon ja tiputin lattialle :x Kyllä harmittaa. Mutta siis spektriltään ovat hyviä, teho voisi mielestäni olla parempi. Ja hinta alempi ;) Niin ja jos näitä käyttää esim. esikasvatukseen tai muuten vain näkyvällä paikalla, niin kannattaa miettiä että onko epäilyttävää jos ikkunassa loistaa violetti valo.
Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki.

Palaa sivulle “Vapaavyöhyke”