Kuva

Reindeerspotting

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
funerapolis

Re: Reindeerspotting

ViestiKirjoittaja funerapolis » 12.4.2010 9:20

Pun Worg kirjoitti:Kyllä minun mielestäni nistejä saa ja kuuluu katsoa alaspäin.

Täytynee tarttua tähän ja esittää eriävä mielipide...

Se, että ihminen ajautuu päihteiden ongelmakäyttäjäksi, johtuu omien kokemusten mukaan harvoin (jos koskaan) käyttäjän omasta halusta tai siitä, että kertakokeilusta jäisi riippuvaiseksi tms. Yleensä taustalla on joku syy, minkä takia käyttäjä hakee helpotusta tilanteeseensa päihdyttämällä itseään jatkuvasti ja pakonomaisesti. Monesti syyt liittyvät mielenterveysongelmiin, johonkin traagiseen tapahtumaan menneisyydessä (läheisen menetys, huonot perheolot jne jne) tai muuhun vastaavaan.

"Valtaväestön" syyttely ja alaspäin katsominen ei ainakaan paranna päihdeongelmaisen tilannetta, vaan päihdeongelmainen päinvastoin syrjäytyy yhteiskunnasta yhä enemmän, jolloin ongelmat helposti lisääntyvät. En minäkään nisteistä varsinaisesti pidä, eikä ainainen pään silittäminen ja paapominen ei sekään auta, mutta yleisen syyttelyn ja halveksunnan sijaan olisi mielestäni tehokkaampaa puuttua ongelmaan häiriökäyttäytymisen takana ja ohjata mahdollisimman suuri osa ongelmakäyttäjistä tarvitsemaansa hoitoon vankilan tai katuojan sijaan.

franckk
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja franckk » 12.4.2010 11:15

Kävin leffassa kattomassa ja oli ihan hyvä pläjäys huumevalistusta. Näkyi ainakin selvästi miten noi vahvemmat koukuttaa käyttäjänsä. Tollasta pitäisi näyttää ysiluokkalaisille huumevalistuksena semmosen soosoosaarnauksen sijaan. Kävi sääliksi sitä Jania kun vaikutti olevan pohjimmiltaan ihan sydän paikallaan oleva tyyppi. Se halus selkeesti eroon siitä subusta mutta ei vaan itse pystynyt lopettamaan. Mitäköhän sille nyt kuuluu?
Jos mä oon rikollinen, kuka on uhri?

rUllaKebab
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja rUllaKebab » 12.4.2010 11:50

franckk kirjoitti:Kävin leffassa kattomassa ja oli ihan hyvä pläjäys huumevalistusta. Näkyi ainakin selvästi miten noi vahvemmat koukuttaa käyttäjänsä. Tollasta pitäisi näyttää ysiluokkalaisille huumevalistuksena semmosen soosoosaarnauksen sijaan. Kävi sääliksi sitä Jania kun vaikutti olevan pohjimmiltaan ihan sydän paikallaan oleva tyyppi. Se halus selkeesti eroon siitä subusta mutta ei vaan itse pystynyt lopettamaan. Mitäköhän sille nyt kuuluu?

Todellakin katsomisen arvoinen pätkä.
Valistusta parhaimmasta päästä.

Tuli tosin repeiltyä väärään aikaan elokuvissa, kukkahatut eivät nauraneet. :laugh:
Köyhälläkin on kahisevaa, tuulipuku.

Cheffi

ViestiKirjoittaja Cheffi » 12.4.2010 16:45

http://www.mesta.net/leffat/uutiset/?aid=18789

Hyvin on porukka käynyt leffaa katsomassa. :) Kirjoitan lisää ja lisää...

Beginner2009

ViestiKirjoittaja Beginner2009 » 12.4.2010 17:33

Eihän nimi miestä pahenna, eikä käyttäjä huumettansa. Kannabista on monelta osin vaikeaa ja jopa mahdotonta vertailla minkään muun perinteisen huumausaineen kanssa. Kannabiksella on niin paljon käyttötarkoituksia ja syitä käyttää. Alkoholiin vertaaminen on mielestäni jopa helpompaa kuin muihin huumeisiin. Mitä tulee vahvoihin aineisiin (piristeet, opiaatit yms) niin näkisin, että nämä on vaarallisia juuri siinä päänsekoitustarkoituksessa. Halusi pään sekaisin, mutta se ei mennytkään ja jäi vielä kamaan koukkuun.

Ketjussa sivuutettiin hieman narkomaanien persoonallisuutta. Tosiasia on, että koviin aineisiin ja miksei myös alkoholiin ja kannabikseenkin voi jäädä koukkuun. Yleisesti narkomaanien persoonallisuutta on pidetty "mulle kaikki heti" tyylisinä, joka ilmeisesti kyllä osassa tapauksissa pitänee paikkansa. En toki ohita väitettä, etteikö koukulla olisi asioihin vaikutusta, mutta sitäkään ei sovi sivuuttaa etteikö monien narkomaanien persoonassa olisi jotain pielessä. Tämä analysointi vaatisi selvitystä mistä on tultu, mihin on menty ja miten.

Hikoilisitko ja kramppailisitko sinä viikon tai kaksi ja saisit kenties jopa julkiselta terveydenhoidolta apua riippuvuuteesi vai tekisitkö jonkun ryöstön (esim. mummo ostarilla, lähikauppa, kioski tms), haluaisitko kamaa velaksi, vaikka tietäisit, että sormesi saattavat velan takia katketa?
"Kirjoitettu ei aina ole totuus"

Undrln

ViestiKirjoittaja Undrln » 12.4.2010 18:52

Itse tunnen narkkareita ganjabispiireistä muutamia. Yksi ihan hyvänä kaverinakin. Ei ne sen takia vedä, "kun ne on koukussa" tai "koska ovat laiskoja." Niitä ei yksinkertaisesti kiinnosta oma hyvinvointi. Eivät usko kykyynsä parantua ja ovat itselleen jo uskotelleet, että tulevat kuolemaan tälläisinä surkeina nisteinä. Ovat ryssineet jo elämänsä niin totaalisesti, että ei niillä ole mitään syytä elää, niin vedetään tässä tätä kamaa, kun ei muutakaan voi. Tämä kaverinikin sanoi, että on useasti pistäny haulikon suuhunsa, mutta ainoa syy miksi ei ole painanut liipasimesta on se, että sen äiti ei kestäis sitä.

Tämä lainsäädäntösysteemi ei ainakaan auta näitä nistejä alkuunkaan. Näen narkomanian seuraksena, enkä syynä ongelmiin. Eihän täälä masentuneitakaan jahdata linnatuomion uhalla, niin miksi narkomaaneja. Itse en ainakaan tunne/tiedä ainuttakaan narkomaania, joka on lopettanut käyttönsä, koska poliisit vei setit. Ei varmasti kauheesti kannusta tekemään parannusta, jos rikosrekisteri kirjan kokoinen eri huumerikkeistä ja töihin pääsystä on turha kuvitellakkaan. Huumeiden käytöstä rangaitseminen ainoastaan kitkee viimesetkin mahdollisuudet päästä valtavirtaan mukaan. Portugalissahan aineiden käyttö on dekriminalisoitiin ja tämä johti siihen, että nistit uskals hakeutua hoitoon, kun ei tarvinnu pelätä linnaa enää. Vakavat huumeongelmat laskussa kaikilla sektoreilla.

Beginner2009

ViestiKirjoittaja Beginner2009 » 12.4.2010 21:12

Hitto kirjotin jo pitkästi, mut netti katkes ja piti alottaa uudestaan.

Hieman asiaa ohittaen kun tässä oli puhetta näistä narkomaaneista.

Tietääkö kukaan löytyykö suomesta "kaappinarkomaaneja", jotka salaavat käytön ympäristöltä. Opiaattien kohdalla näkisin sen ehkä suht mahdottomana jos aineita pitäisi töissä käyttää, piristeiden osalta tämä onnistunee jos käyttäjä annostelee oikein.
"Kirjoitettu ei aina ole totuus"

Guineatrippin
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Guineatrippin » 13.4.2010 7:54

Beginner2009 kirjoitti:Hitto kirjotin jo pitkästi, mut netti katkes ja piti alottaa uudestaan.

Hieman asiaa ohittaen kun tässä oli puhetta näistä narkomaaneista.

Tietääkö kukaan löytyykö suomesta "kaappinarkomaaneja", jotka salaavat käytön ympäristöltä. Opiaattien kohdalla näkisin sen ehkä suht mahdottomana jos aineita pitäisi töissä käyttää, piristeiden osalta tämä onnistunee jos käyttäjä annostelee oikein.

Löytyy. Yllättävissä paikoissa löytyy tyyppejä jotka on töissä ihan vauhdeissa.
"Vapaus ei tarkoita elämää ilman vastuuta, vaan kykyä valita ja sitoutua siihen mikä on parasta ihmiselle itselleen."

// Paulo Coelho, Zahir

MaZa1

ViestiKirjoittaja MaZa1 » 13.4.2010 10:37

Undrln kirjoitti: Tämä kaverinikin sanoi, että on useasti pistäny haulikon suuhunsa, mutta ainoa syy miksi ei ole painanut liipasimesta on se, että sen äiti ei kestäis sitä.

Kaveris kaltasis tapauksis monet mielummin vetää jotain mikä tappaa hitaasti sisältä ja tavallaan valmistaa sitä läheistä esim just äitiä siihen että ei toi meno kauaa kestä mielummin ku vetäsee kerta laakista hengen joka on kuitenki vähän järkyttävämpää sille läheiselle. Surullista silti. :cry:

Ja tuossa joku/jotkut puhu et pitäs vetää turpaan nistejä jotka pöllii autoista mankat et sais rahaa ni totta kai se vituttaa jos omasta autosta lähtee tavarat käveleen mutta mietippäs asia sen varkaan kannalta, sen nistin joka tarvii sitä rahaa ns. oikeeseen tarkotukseen kun sitä muualtakaan ei saa. Totta kai toi varastaminen on väärin mut niitä pitäs vetää turpaan jokka vaan huvikseen käy viemäs autosta radion ja rahoilla ostaa vitun röökiä tai muuta yhtä turhaa.

Ja nistit on nistejä oli ne sit kavereita tai vieraita, ihan niinku spuget on spugeja, ei pahalla eikä hyvällä vaan normi kutsumanimellä ainaki mun mielestä. Jos joku yrittää haukkua tai jotenki alentaa ihmisiä kutsumalla niitä nisteiks ni eipä ainakaa tutuissa oo sellasia jokka sen kummemmin suuttuis jos niitä kutsuu nisteiks koska ne ON nistejä eli narkomaaneja mutta vaan toisella nimellä ja ne tietää että niin se asia vaan on.

Jottei ihan topicin ohi menis niin ite aattelin kyl jotain kautta kyseisen dokkarin hommata ja kattoo kyl traileri vaikutti ihan lupaavalta ja kiinnostaa nähä vähä millasta se meno NISTEILLÄ on muualla ku ittee ainaki kiinnostaa tälläset.

Samantapanen dokkari on tehty jostain jenkkien heroiinikoukussa olevista ihmisistä ja se oli kans aika kiinnostavaa nähdä miten ne ihmiset käyttäytyy ja elää ja mitä ne joutuu aineiden takia tekeen. Nimi oli joku Black tar heroin tai vastaava ja mitä ton reindeerspottingin traileri anto ymmärtää on se samanlainen kuvaus ihmisestä/ihmisistä jonka elämä menee aikalailla alamäkeen aineiden takia. Ja mikä todellisuuden kannalta parasta, kaikki on aitoa menoa ihan ku ite olisit jossain NISTIEN keskellä ja eläisit niiden kanssa hyvät ja huonot hetket, toisin kuin noi jenkkien vitun kyhäelmät jossa kaikki onnistuu ja räjähtää jne. leffat.
Bla..bla blabla bla..bla?

Kumimies
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Kumimies » 13.4.2010 10:54

MaZa1 kirjoitti:...
Ja tuossa joku/jotkut puhu et pitäs vetää turpaan nistejä jotka pöllii autoista mankat et sais rahaa ni totta kai se vituttaa jos omasta autosta lähtee tavarat käveleen mutta mietippäs asia sen varkaan kannalta, sen nistin joka tarvii sitä rahaa ns. oikeeseen tarkotukseen kun sitä muualtakaan ei saa. Totta kai toi varastaminen on väärin mut niitä pitäs vetää turpaan jokka vaan huvikseen käy viemäs autosta radion ja rahoilla ostaa vitun röökiä tai muuta yhtä turhaa.

Ihan yhtä paskoja ja kestämättömiä ja yhtä vähän puolusteltavissa olevia syitä molemmat. Turpaanvetoa en kannata, sen sijaan olisi ihan kohtuullista, että nämä mankkoja ritsaavat kusipäät joutuisivat jollain tapaa vastuuseen vittumaisesta äpäröinnistään.
Ei kannata tunkea lunta pilluun!

Ilikka

ViestiKirjoittaja Ilikka » 13.4.2010 11:02

Sattuuko kellään olemaan linkkejä johonkin leffan matskuun? Kuulemma löytys jostai raakaa kuvamateriaalia. Katoin ton promo teaserin ja aika mielenkiintoselta vaikutti. Omasta mielestä ainakin paljon parempaa huumevalistusta kuin, että poliisisetä käy koulussa kertomassa kuinka tyttö otti LSD:tä ja kuori ittensä. :pimp:

pytupepoe

ViestiKirjoittaja pytupepoe » 13.4.2010 11:23

tuli käytyä katsomassa ja valistuksena uppos itelle ainaki. en ymmärrä leena kriitikkoa. ei tää näiden elämä kovin hohdokkaalta vaikuttanu, tiedä sitten onko se oikea syy miks on k-18. graafinen väkivalta ei ollut yhtä kovaa kamaa kuin esim. unelmien sielunmessu joka on k-15. mut shokumentaarit yleensä saa lievemmin perustein ton k-18 leiman koska ovat niin realistic.

ihan hyvin tätä voitas näyttää valistuksena ylä-asteella vaikkapa sitten sensuroituna silleen että ei niin kauheesti tarvi sitä piikitystä näyttää, vaikka autenttisuutta toki kiitettävästi lisääkin. kyllä se sanoma menis kuitenki hyvin perille, sen verran hyvä tunnelataus tässä pysyi koko leffan ajan.

foliohattu
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja foliohattu » 13.4.2010 12:07

MaZa1 kirjoitti:Ja nistit on nistejä oli ne sit kavereita tai vieraita, ihan niinku spuget on spugeja, ei pahalla eikä hyvällä vaan normi kutsumanimellä ainaki mun mielestä. Jos joku yrittää haukkua tai jotenki alentaa ihmisiä kutsumalla niitä nisteiks ni eipä ainakaa tutuissa oo sellasia jokka sen kummemmin suuttuis jos niitä kutsuu nisteiks koska ne ON nistejä eli narkomaaneja mutta vaan toisella nimellä ja ne tietää että niin se asia vaan on.

just. tätä en oo koskaan ymmärtäny. mua on monesti sanottu tunteettomaks ja suvaitsemattomaks ku kutsun nistejä nisteiks ja spugeja spugeiks. homotkin käsittääkseni on homoja. samaan teemaan menee kun yrittivät tuolla toisessa topikissa dissata meikää kun sanoin niitä vasikoiks. ne on menossa ilmiantamaan jengiä poliisille ja loukkaantuu kun sanon niitä vasikoiks? MITVIT? nojoo, sen keskustelun sisältö nyt muutenkin oli ja on aika teinitasoa.

Ihan yhtä paskoja ja kestämättömiä ja yhtä vähän puolusteltavissa olevia syitä molemmat. Turpaanvetoa en kannata, sen sijaan olisi ihan kohtuullista, että nämä mankkoja ritsaavat kusipäät joutuisivat jollain tapaa vastuuseen vittumaisesta äpäröinnistään.

tästä oon kyllä eri mieltä. en puolustele ollenkaan, yritän ymmärtää. kyllä ainakin mun kirjoissa vaikuttaa tekijän motiivit melko lailla teon tuomitsemiseen. mun mielestä sterkkojen pölliminen huvikseen on yks juttu, "tarpeeseen" varastaminen on toinen. entä mites kumimies kelaat jos joku nälkäänsä varastaa ruokaa, tai vaatteita kun on kylmä? onks se yhtä tuomittavaa kun hedonismin pönkitykseen HM:ltä pöllityt rintsikat?

mä näen että nistit jotka pöllii mun mankan (vaan kerran käyny näin, ite tein tässä 500 euron tilin) on itekki uhreja, eikä ne tartte yhtään enempää rangaistusta kun minkä ne itteleen tekee douppaamalla. hoitoa ja haleja, mutta ei rangaistuksia mun mielestä. mut jos sen jätkän saan kii joka yritti pölliä mun mopoo viime kesänä ja potki paskaks ku ei osannu ees varastaa kunnolla niin vetelen ympäri korvia. päättelin että ei oo tarpeeseen tullut, koska mopon olis saanu käyntiin ja liikkeelle ilman mitään rikkomista ja hyvinkin helpolla jos motivaatio olis ollu kohillaan.

:foil:

MaZa1

ViestiKirjoittaja MaZa1 » 13.4.2010 16:11

foliohattu kirjoitti:...

tästä oon kyllä eri mieltä. en puolustele ollenkaan, yritän ymmärtää. kyllä ainakin mun kirjoissa vaikuttaa tekijän motiivit melko lailla teon tuomitsemiseen. mun mielestä sterkkojen pölliminen huvikseen on yks juttu, "tarpeeseen" varastaminen on toinen. entä mites kumimies kelaat jos joku nälkäänsä varastaa ruokaa, tai vaatteita kun on kylmä? onks se yhtä tuomittavaa kun hedonismin pönkitykseen HM:ltä pöllityt rintsikat?

mä näen että nistit jotka pöllii mun mankan (vaan kerran käyny näin, ite tein tässä 500 euron tilin) on itekki uhreja, eikä ne tartte yhtään enempää rangaistusta kun minkä ne itteleen tekee douppaamalla. hoitoa ja haleja, mutta ei rangaistuksia mun mielestä. mut jos sen jätkän saan kii joka yritti pölliä mun mopoo viime kesänä ja potki paskaks ku ei osannu ees varastaa kunnolla niin vetelen ympäri korvia. päättelin että ei oo tarpeeseen tullut, koska mopon olis saanu käyntiin ja liikkeelle ilman mitään rikkomista ja hyvinkin helpolla jos motivaatio olis ollu kohillaan.

Yhdyn kyllä foliohatun mielipiteeseen.
Just tollaset mopon hajottamiset menee siihen kategoriaan että tukka hulmuaan ja korvat punaseks koska seki oli luultavasti joku vitun teini joka sun mopos oli hajottanu.

Kani Sativa

ViestiKirjoittaja Kani Sativa » 13.4.2010 23:52

Komppaan kahta edellistä. Tarpeeseen varastaminen on täysin eri asia, kuin huvikseen jotain hajottaa tai vittuillaakseen pöllii.
Join a hilarious adventure of a life-time. Work, buy, consume, die.

Kumimies
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Kumimies » 14.4.2010 6:36

foliohattu kirjoitti:

Tuon tarpeen määrittäminen onkin ihan hyvä juttu. Opiaattiriippuvaisen tarve on se, että hän haluaa välttää vieroitusoireet (ja monissa tapauksissa ihan vaan jatkaa käyttöä). Toisin kuin nälkään, ihminen kuolee vastoin yleistä luuloa aniharvoin (jos koskaan) opiaattien vieroitusoireisiin. Vieroitusoireet ovat toki helvetillisiä ja varmasti moni olisi jopa mieluummin kuollut, mutta fakta on, etteivät opiaattien vieroitusoireet ole yleensä letaaleja. Opiaatteihin sinänsä kyllä delaa porukkaa aivan liikaa.

mä näen että nistit jotka pöllii mun mankan (vaan kerran käyny näin, ite tein tässä 500 euron tilin) on itekki uhreja, eikä ne tartte yhtään enempää rangaistusta kun minkä ne itteleen tekee douppaamalla. hoitoa ja haleja, mutta ei rangaistuksia mun mielestä.

Tässä on kaksi eri asiaa. Narkit eivät tarvitse rangaistusta narkkaamisestaan, olemme siitä ilmeisesti samaa mieltä. Sen sijaan narkkaaminen ei tee ihmisestä syyntakeetonta. Sterkkojen varastamisesta ja autoon murtautumisesta kuuluu rangaista, oli narkki tai ei (eipä silti, mitäänhän näiltä ei koskaan saa takaisin). Hoitoon ohjaaminen nyt on joka tapauksessa järkevää (joskin jälleen täysin hyödytöntä, ellei siinä vaiheessa potilaalla ole kunnollista motivaatiota).
Turha paapominen ja päänsilittely on ihan hanurista. Hädässä ja heikossa asemassa olevaa ihmistä pitää auttaa, mutta vastuuttoman ja epäsosiaalisen elämäntavan tukeminen sotii ainakin minun periaatteitani vastaan. Aika iso osa näistä narkkareista on persoonallisuushäiriöisiä, jotka paskat nakkaavat noille teidän haleillenne. Hyvä, jos tarjottu hoitokaan kelpaa (tätäkin näkee...). Epäsosiaalinen ja vastuusta vapaa elämäntapa kun määrätyiltä osin on kuitenkin monelle edes pientä vastuunottoa helpompaa.

mut jos sen jätkän saan kii joka yritti pölliä mun mopoo viime kesänä ja potki paskaks ku ei osannu ees varastaa kunnolla niin vetelen ympäri korvia. päättelin että ei oo tarpeeseen tullut, koska mopon olis saanu käyntiin ja liikkeelle ilman mitään rikkomista ja hyvinkin helpolla jos motivaatio olis ollu kohillaan.

Vetelisit ympäri korvia, vaikka kaveri olisi ollut ihan selvästi huutavassa mopon tarpeessa? Koska raukkaparka ei osannut ja jos nyt vähän turhaantuneena sitten rikkoi sitä, niin antaisit satikutia? Sillä oli siihen tarve, sitä vitutti. Mun mielestä sun pitäs vaan ymmärtää, kun tää toinen ei... :wink: :P

Ollaan menty ehkä vähän offiin....
Foliohattu ja muut, ymmärrän teidän pointtinne ja sinällään ajatus taustalla on äärimmäisen jalo ja hieno. Empatia on hieno asia ja iso käsi teille siitä! En vaan pysty ymmärtämään, miksi joku ihminen vapautettaisiin riippuvuutensa takia vastuista, jotka ovat ilmiselviä valtaosalle ihmisistä - valtaosalle lapsistakin.
Ei kannata tunkea lunta pilluun!

Pun Worg
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Pun Worg » 14.4.2010 7:35

Kani Sativa kirjoitti:Komppaan kahta edellistä. Tarpeeseen varastaminen on täysin eri asia, kuin huvikseen jotain hajottaa tai vittuillaakseen pöllii.
Eli koska mulla on tällä hetkellä rahat todella vähissä, et pistäisi pahaksesi jos keikkaisin autosi tai asuntosi? Vai miten määrittelet "täysin eri asian"?

foliohattu
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja foliohattu » 14.4.2010 8:08

aiheessa pysyminen on haastavaa...

ei me voida määritellä yksilöiden tarpeita. se doupin tarve on varmasti yhtä iso subjektiivisesti narkin kannalta kun nälkä jollekin toiselle. ja tää koskee kaikkia addiktioita.

Kumimies kirjoitti:En vaan pysty ymmärtämään, miksi joku ihminen vapautettaisiin riippuvuutensa takia vastuista, jotka ovat ilmiselviä valtaosalle ihmisistä - valtaosalle lapsistakin.

ei tuen, ymmärtämyksen tai edes halien jakaminen "vapauta vastuusta" mitenkään. ei rankaisematta jättäminen vapauta ketään vastuusta. mä oon taas just toista mieltä, eli se, että yhteiskunta jakaa yksinkertaisia penaltyja rikkeistä johtaa mun mielestä siihen, että katsotaan että rikos on kuitattu sillä rangaistuksella. ja mun mielestä tossa mennään vinoon. en tiiä miten mun oloa tai mankkatilannetta autossa parantais se, että ne pöllinyt narkki joutus esim vankilaan. mutta se, että jäbä tulis refloissa putsaamaan lasinsiruja ja joutus tekee duunii korvatakseen aiheuttamansa vahingot tekis jo ihmeitä munkin asenteelle. ja anteeksianto varmaankin jeesais molempia.

ideaalitilanteessa rikkeen tekijä korvais tekemisensä suoraan uhrille, eikä istumalla jossain valtion hoitokodissa. uskoisin, että rangaistusten jakaminen rikosten vähentämisessä on jo todettu jotakuinkin toimimattomaksi metodiksi. jos siis yhteiskunnan tavoitteena on rikosten vähentäminen, en usko että rangaistusten jakaminen on oikea keino. monet rikolliset, joita mä tunnen pitää vankilaa ja rangaistuksia joko välttämättömänä pahana uravalinnan kannalta tai sitten -mikä pahempaa- välttämättömänä "kouluna" valitulla polulla.

se, että tää on idealistinen näkemys, eikä varmaankaan ihan hetkeen tuu toteutuu ei oo mitenkään argumentti nykyisen systeemin toimivuudelle, tai tarpeellisuudelle. en tiiä mistä meille on ees tullu harha siitä että rangaistukset auttais rikkeiden tekijöitä parantamaan tapansa. mun mielestä palkkio-rangaistus-linja on melko kestämätön kaiken kaikkiaan. jos ihmisten motiivit tehdä tai olla tekemättä ylipäätään mitään liikkuu siitä saatavan palkkion ja rangaistuksen välillä ollaan melko heikoilla. tai no, ei tartte ku avata telkkari tai eka lööppilehti ni nähdään mihin se parhaimmillaan johtaa.

Pun Worg kirjoitti:Eli koska mulla on tällä hetkellä rahat todella vähissä, et pistäisi pahaksesi jos keikkaisin autosi tai asuntosi? Vai miten määrittelet "täysin eri asian"?

mikä ihme tässä mustavalkoisuudessa oikeen viehättää? onhan se ainaki helppoa. eli jos jäisit kiinni mun autosterkkojen pöllimisestä, olisi mun suhtautuminen varmasti eri jos olisit narkkari joka seuraavaa piikkiä varten varastaa versus että olisit teini joka huvikseen (tai todistaakseen pointin hamppuforumilla) ryskii ikkunat ja vie popit. jos näissä ei mielestäsi ole eroa, voisitko esittää perusteluja.

ja jos olet sitä mieltä että rangaistukset ovat tehokas keino vaikuttaa ihmisten käytökseen, voisitko selittää valtavan ristiriidan joka muodostuu vankiloiden täyttyessä ja rikosten lisääntyessä. jos rankaisemalla saavutettais yhtään mitään, rikollisuus olis hävinny jo aikapäiviä sitten. joku on joskus keksinyt idean että kepillä ja porkkanalla ihmiset jotenkin maagisesti oppivat toimimaan "oikein", kuitenkaan yhteiskunta ei anna juurikaan välineitä joilla ihmiset voisivat näitä "oikeita" valintoja tehdä. mun mielestä nää keskustelut on oiva esimerkki siitä.

Hazaa
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Hazaa » 14.4.2010 10:00

Pun Worg kirjoitti:...Eli koska mulla on tällä hetkellä rahat todella vähissä, et pistäisi pahaksesi jos keikkaisin autosi tai asuntosi? Vai miten määrittelet "täysin eri asian"?

En minä ainakaan alkaisi joltain fillari tai autostereo varkaalta kyselemään, että mihin käyttötarkoitukseen tyyppi varastaa. Varkaan kiinnisaadessa turpaankaan noita nistin näköisiä viitti alkaa mättämään muutakuin erikoistilanteessa, vaikka on mulla kyllä a ja b-hepatiittirokote, mut ei se hiviltä tai c-hepatiitiltä suojaa. Jos satun joskus muuttamaan omakotitaloon niin pitää hommata pari presa canariota ton nykyisen hurtan kaveriksi varkaitten varalle, ne ei katso onko vastapuoli spitaalinen nisti vai joku muu varas, puhumattakaan käyttötarkoituksesta.

En minä katso silti narkkeja yhtään sen enempää alaspäin mitä juoppojakaan, koska samaa porukkaa ovat. Joillakin on mahdollisuus päättää nistiksi joutumisesta enemmän, toisilla vähemmän. Esim. joku voi tehdä päätöksen alkaako käyttämään kovia huumeita ja joku toinen taas voi nistahtaa sille tielle esim. lääkärin määräämien lääkkeiden kautta. Sitten joillekkin ei edes anneta mahdollisuutta päättää, esimerkkinä vaikka Kenian Glu Kidsit http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... 743764.ece Vaikkakin on jo aika HC vertaus. Tuosta porukasta pitää sitten muodostaa se kuva minä heitä pitää, syitä ongelmakäytölle on silti useita. Vaikka joku nisti olis syytön (kaikki eivät tod. ole) omaan sairauteensa niin ei se sitä varkautta mielestäni pyhitä.
Käyttäkää poste restantea siementen ja bulvaania kasvatusromujen hankintaa varten niin ei tule ikäviä yllätyksiä!

MaZa1

ViestiKirjoittaja MaZa1 » 14.4.2010 10:48

Tuo vankila homma on kyl sellanen et ei sinne varmaan kukaan ehdoin tahdoin halua mut jotkut pitää sitä narkkarin uraan liittyvänä pakkona niinkuin tuossa edellä mainittiinki ja siin on sellanen pieni vaara et ku saadaan niitä uusia kavereita ni piirit kasvaa ja mukaan tulee ns. kovempia jätkiä ni sit voi tulla sellanen et "no vittu kerran sitä jo oltiin ton kans linnassa vittu samaa kyytiä istuu ton kans toisenki vuoden" ajatuksia.

Monilla huumeiden käyttö tulee ihan kotioloista lähtien mukaan elämään ja jos vanhemmat on alkkiksia tai nistejä (näitä nyt varmaan vähä vähemmän) ni helposti siinä tulee itekki sit lähteneeks sille tielle ja kaveripiiri vaikuttaa myös paljon ja jos porukat on edellä mainitun kaltaisia tai muuten vaan vähä sellasia et antaa lastensa mennä vähä holtittomasti niin helposti sitä sotkeutuu vääriin asioihin.
Ja jos alkaa juopotteleen ni rupeaa helpommin kokeileen/käyttään hUUmeita mutta ei kaikki tietenkään, mutta sit toisilla se tulee vaan siitä kokeilun halusta tai jostain kavereille leijumisesta et vittu poltan pilvee joka päivä tai muuta vastaavaa ni sinänsä eniten ymmärrystä multa sais henkilö joka varastaa mun sterkat saadakseen ittelleen fiksit ja jonka narkkaus on kotioloista lähtösin eikä omaa tyhmyyttään, tosin kaikki jokka vetää tekee sen omaa tyhmyyttään mut ehkä joku tajus mun pointin tässä jutussa?

Mut kaikista eniten nää oikeet nistit tarvis hoitoo eikä sitä vitun vankilaa, koska jos oot jo vankilas sun elämäs on vituillaan koska on tullu jo tehtyä jotain "pahaa" jonka takia sit siä linnassa istutaan plus toi et sulla on tiedoissa et istunu linnassa ei auta sua esim. töiden saannissa jos vaikka pääsisitki siä kuiville tosin ei katkasukaan hirveesti paremmalta näytä mut se sentäs auttais.
Nää on mun mielipiteitä toivottavasti jotain selkoo saitte :doh:

Palaa sivulle “Politiikka ja media”