foliohattu kirjoitti:
tästä oon kyllä eri mieltä. en puolustele ollenkaan, yritän ymmärtää. kyllä ainakin mun kirjoissa vaikuttaa tekijän motiivit melko lailla teon tuomitsemiseen. mun mielestä sterkkojen pölliminen huvikseen on yks juttu, "tarpeeseen" varastaminen on toinen. entä mites kumimies kelaat jos joku nälkäänsä varastaa ruokaa, tai vaatteita kun on kylmä? onks se yhtä tuomittavaa kun hedonismin pönkitykseen HM:ltä pöllityt rintsikat?
Tuon tarpeen määrittäminen onkin ihan hyvä juttu. Opiaattiriippuvaisen tarve on se, että hän haluaa välttää vieroitusoireet (ja monissa tapauksissa ihan vaan jatkaa käyttöä). Toisin kuin nälkään, ihminen kuolee vastoin yleistä luuloa aniharvoin (jos koskaan) opiaattien
vieroitusoireisiin. Vieroitusoireet ovat toki helvetillisiä ja varmasti moni olisi jopa mieluummin kuollut, mutta fakta on, etteivät opiaattien vieroitusoireet ole yleensä letaaleja. Opiaatteihin sinänsä kyllä delaa porukkaa aivan liikaa.
mä näen että nistit jotka pöllii mun mankan (vaan kerran käyny näin, ite tein tässä 500 euron tilin) on itekki uhreja, eikä ne tartte yhtään enempää rangaistusta kun minkä ne itteleen tekee douppaamalla. hoitoa ja haleja, mutta ei rangaistuksia mun mielestä.
Tässä on kaksi eri asiaa. Narkit eivät tarvitse rangaistusta narkkaamisestaan, olemme siitä ilmeisesti samaa mieltä. Sen sijaan narkkaaminen ei tee ihmisestä syyntakeetonta. Sterkkojen varastamisesta ja autoon murtautumisesta kuuluu rangaista, oli narkki tai ei (eipä silti, mitäänhän näiltä ei koskaan saa takaisin). Hoitoon ohjaaminen nyt on joka tapauksessa järkevää (joskin jälleen täysin hyödytöntä, ellei siinä vaiheessa potilaalla ole kunnollista motivaatiota).
Turha paapominen ja päänsilittely on ihan hanurista. Hädässä ja heikossa asemassa olevaa ihmistä
pitää auttaa, mutta vastuuttoman ja epäsosiaalisen elämäntavan tukeminen sotii ainakin minun periaatteitani vastaan. Aika iso osa näistä narkkareista on persoonallisuushäiriöisiä, jotka paskat nakkaavat noille teidän haleillenne. Hyvä, jos tarjottu hoitokaan kelpaa (tätäkin näkee...). Epäsosiaalinen ja vastuusta vapaa elämäntapa kun määrätyiltä osin on kuitenkin monelle edes pientä vastuunottoa helpompaa.
mut jos sen jätkän saan kii joka yritti pölliä mun mopoo viime kesänä ja potki paskaks ku ei osannu ees varastaa kunnolla niin vetelen ympäri korvia. päättelin että ei oo tarpeeseen tullut, koska mopon olis saanu käyntiin ja liikkeelle ilman mitään rikkomista ja hyvinkin helpolla jos motivaatio olis ollu kohillaan.
Vetelisit ympäri korvia, vaikka kaveri olisi ollut ihan selvästi huutavassa mopon tarpeessa? Koska raukkaparka ei osannut ja jos nyt vähän turhaantuneena sitten rikkoi sitä, niin antaisit satikutia? Sillä oli siihen tarve, sitä vitutti. Mun mielestä sun pitäs vaan ymmärtää, kun tää toinen ei...
Ollaan menty ehkä vähän offiin....
Foliohattu ja muut, ymmärrän teidän pointtinne ja sinällään ajatus taustalla on äärimmäisen jalo ja hieno. Empatia on hieno asia ja iso käsi teille siitä! En vaan pysty ymmärtämään, miksi joku ihminen vapautettaisiin riippuvuutensa takia vastuista, jotka ovat ilmiselviä valtaosalle ihmisistä - valtaosalle lapsistakin.