Kuva

Lakialoite kannabiksen laillistamisen puolesta. VALMIS!

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
TooR73

Re: Lakialoite kannabiksen laillistamisen puolesta. VALMIS!

ViestiKirjoittaja TooR73 » 9.3.2012 10:33

NotSNot kirjoitti:
Lähettäkää vain täysin tuntemattomalle henkilölle poste restanteen henkilötietonne jne. :lol:

Hyvä pointti. Tosin vaikka tiedot lähetettäisiin "oikeaan" osoitteeseen olisi siinä lähes samat riskit väärinkäytölle. Emme valitettavasti tiedä Villestä tai hänen aikomuksista mitään varmasti :(

Mokeponi

ViestiKirjoittaja Mokeponi » 9.3.2012 11:58

No mitä te ajattelette että Ville tekisi? Tulee tappamaan teidät teidän omilla henkilötiedoilla?

En ymmärrä miten täällä voi olla näin paljon pessimistejä? Joku sanos että tää pilaa mahdollisuuksia? Voi huhu..

Sitten kysymys: Miten ne käsittelee nämä aloitteet? Onko se ihan mahdotonta(teoreettisesti) että ne kehittävät dekriminalisaatio-suunnitelman, vaikka heille tulee laillistamis-aloite? If you know what i mean? En ainakaan usko siihen että eduskunta miettii "Joo kyl me oltiin dekriminalisoimassa, mutta nyt kun tuli laillistamis-aloite niin fuck it" enkä usko että joku ajattelee "Allekirjoitin jo laillistamislapun, en jaksa puolen vuoden päästä allekirjoittaa netissä uudestaan nimeäni"

Ja miettikää vähän kui mahdollinen tämä nimenkeräys on! Jos 1000-2000 tyyppii kerää 25-50 nimeä niin homma on siinä.. Mä tiedän että mä saan varmaan sen verran nimiä kasaan ja luulen että saan jonkun kaverin keräämään saman verran nimiä.. Ehkä voisi jopa laittaa pystyn pienen kilpailun kaveripiirissä että kuka kerää eniten? Ehkä vähän lapsellinen ehdotus...

Ei mulla muuta

TooR73

ViestiKirjoittaja TooR73 » 9.3.2012 12:35

koska, identiteettivarkaus

Kun nettisaitilta joku varastaa käyttäjien tietoja siitä uutisoidaan valtakunnallisessa mediassa. Kun joku anonyymi pyytää täällä samoja tietoja poste restanteen niin kaikki ok, koska kyseessä on hamppu? Hyvällä asialla Ville on ja uskonkin ettei tässä ole kyse kusetuksesta, mutta sen mahdollisuus on. Rehellisyyden nimissä olisi nimiä kerätessä hyvä mainita miten ne toimitetaan eteenpäin.

NotSNot

ViestiKirjoittaja NotSNot » 9.3.2012 13:14

Mokeponi kirjoitti:...Ei mulla muuta
Pari huomautusta oli vain asiaan..
Ensinnäkin tarvitsee melko todennäköisesti myös henkilötunnuksen loppuosan adressiin mukaan. Tai edes REKISTERÖIDYN puhelinnumeron sekä osoitteen. Kuinka luulette Väestönrekisterikeskuksen tarkistavan mitään jos puuttuvat tiedot joista sitten lähteä varmistamaan henkilö oikeaksi? EDIT: Kelpaakin ainakin lain mukaan toi kaavake...
Pelkkä nimi sekä syntymäaika eivät riitä!

Ville on tämän asian edustaja, kuka on varaedustaja?

3 §
Kansalaisaloitteen vireillepanija ja edustaja

Kansalaisaloitteen vireillepanijana voi olla yksi tai useampi äänioikeutettu Suomen kansalainen.

Aloitteen vireillepanijan on nimettävä vähintään yksi edustaja ja varaedustaja.

Aloitteen vireillepanija sekä edustajan ja varaedustajan yhteystiedot on ilmoitettava asioinnin yhteydessä Väestörekisterikeskukselle, oikeusministeriölle ja eduskunnalle aloitetta koskevaa yhteydenpitoa varten.
Oletko hoitanut tämän homman?

Siinä on pari epäkohtaa tähän asiaan. Toivottavasti saat nämä korjattua, en silti rupea lähettämään tämän foorumin kautta henkilötietojani täysin tuntemattomalle hyybiölle.
Syy: foorumi liikkuu "hämärän" rajamailla..

Muutakin huomautettavaa löytyy, mutta tossa nyt tärkeimmät.
Siemenissä ainakin hyvä itävyys! 60 siemenestä 60 vesilasin pohjalla jo! :D

Mokeponi

ViestiKirjoittaja Mokeponi » 9.3.2012 13:30

Mä luulen et olisi helpompia menetelmiä kerätä henkilötietoja identiteettivarkaukseen. Ja kuin usein tällasia tapahtuu? Missä muodossa? Joutuuku uhri kuika usein ongelmiin? Ja millasiin ongelmiin? Haluan oikeasti tietää. Koska ainakin nyt mulla ei ole yhtäkään syytä epäillä Villeä, eikä pelätä identtiteettivarkausta.

1 tähti

ViestiKirjoittaja Ville » 9.3.2012 15:43

Terve!

Perhana, ei mun nyt vielä pitänyt paljastua poliisin edustajaksi joka kerää allekirjoituksia vain jotta voimme raidata kaikkien allekirjoittaneitten kämpät. Nyt voisi löysätä pikkasen sitä foliohattua ja miettiä ihan tosissaan että halutaanko tälle asialle tehdä jotain vaiko eikö. En myöskään pysty käsittämään väitettä, että tämä jotenkin voisi kannabiksen tilannetta huonontaa ja että esimerkiksi lakialoitteen väsääminen dekriminalisoinnin puolesta olisi jotenkin turhaa toimintaa. Niille vielä ketkä valittelee, ettei ehdotuksia otettu huomioon riittävästi, totean entisenä diktaattorina että vitun kyynel. Teillä on ollut aikaa valmistella lakialoitetta ja hioa sitä siitä lähtien kun tuli uutinen että lakialoite tulee mahdolliseksi 1.3.2012. Koska täällä ei mielestäni mitään ehdotusta lakialoitteeksi oltu tehty ja vaikutti siltä ettei aiotakkaan, väsäsin nuo pohjat suunnattomassa vitutuksessa kauheessa kankkusessa. Tosiaan aikaa tähän ei paljoa käytetty, mutta muistetaan nyt myös ettei lakialoitteessa olisi tarvinnut lukea kuin "hampu lailisex" ja eduskunta olisi silti joutunut sen ottamaan käsittelyyn (siis olettaen että tolla saisi muka nimiä kerättyä).

Mun naama ei myöskään tosiaan ole vielä mediaan asti päätynyt, mutta se ei ole mun vikani, vaan johtuupi siitä ettei vielä ole ollut mahdollista saada naamaa mediaan. Myös ne ketkä valittaa että olisi pitänyt odottaa että sähköinen allekirjoitus tulee mahdolliseksi: miettikää nyt oikeen helvetin tarkkaan että kummalla on enemmän voimaa takana; sillä että nimet kerätään papereille joka vaatii pikkasen vaivannäköä, vai että nimet kerätään netissä, joka onnistuu vaikka sängyssä maaten. On myös totta että hutilointia tässä on tehty siltäkin osalta, että nuo FB-sivut ynnä muu nettitietous olisi ollut hyvä olla valmiina jo etukäteen, mutta menee se näinkin. Kuten jotkut ovatkin maininneet, tässä mennään nyt perse edellä puuhun, mutta väitän olevani sen verran kova jätkä että se ei tuota mulle edes ongelmaa.

Pistän tämän nyt vielä tähän jos joltain meni ohi: Oli mun numeroleikki liian pitkä korporaatiolle. Jos jotakuta kiinnostaa kuulla loppuun asti tuo mainitsemani numeroleikki niin: Poliisi ja tulli takavarikoi vuonna 2011 hieman alle 1000 kiloa kannabistuotteita. Jos oletetaan että poliisin ja tullin haaviin jää 10% kaikesta salakuljetetusta kannabiksesta, voidaan olettaa että kysyntää olisi 10 000 kilolle, eli kymmenelle tonnille kannabista. Toisin sanoen tämä tarkoittaisi kahta grammaa kannabista per suomalainen (alkoholia kuluu ~18 litraa 100% alkoholin per suomalainen, eli n.0.5l kossupullo per viikko). Sitten taas kun tiedetään että kannabista voisi myydä vaikka 10€ grammahintaan, huomataan että tuolla olisi sata miljoonaa euroa verottamatonta rahaa liikkeellä. Sitten taas voidaan laskea paljonko tarvittaisiin tilaa tuon 10 tonnin kannabista tuottamiseen. Oikeudessa katsotaan nykypäivänä että yksi kannabiskasvi tuottaisi 25 grammaa kannabista. Eli kun 10 tonnia muutetaan grammoiksi saadaan 10 miljoonaa grammaa. 10 miljoonaa grammaa jaettuna 25 on siis 400 000 kpl kasveja. Jos oletetaan että neliömetrillä on mahdollista kasvattaa kymmentä kasvia, tiedetään että tarvitaan 40 000 neliötä tilaa koko Suomen kannabiskysynnän tyydyttämiseksi. 40 000 neliötä voi kuulostaa suurelta, mutta aareiksi muutettuna 400 ja vastaavasti hehtaareiksi muutettuna luku on vain 4 hA. Neljä hehtaaria on yksi suomalainen keskikokoisen maatilan peltotila. Toisin sanoen YKSI ihminen pystyisi helposti tyydyttämään koko Suomen kannabiskaipuun. Sitten voidaan ottaa esille vielä sairaampi tosiasia: vaikka kannabiksen veroprosentti olisi 99.9%, jäisi maajussille edelleen käteen vuosituloina 100 000€, eli suunnilleen 8000€ per kuukausi. Kaiken lisäksi maajussille jää edelleen käteen kannabiksesta kuidut (ainakin toinen mokoma 10 tonnia) joista voi jalostaa vaikka lankaa ja kääriä taas ihan hervottomat voitot. Jos Suomessa olisi vaikka 100 maatilaa jotka tuottavat jokainen tuon 10 tonnia kannabista, saataisiin viennin kautta nostettua kannabiksesta saatavia veroja mahdollisesti 10 MILJARDIIN euroon asti, tämä taitaisi jo riittää kattamaan nuo Kreikkaperseilyt jos ei heti ensimmäisenä vuonna, niin viimeistään viidessä vuodessa.

Jos joku oikeesti ei usko mun olemassaoloon niin tänä iltana S-Osiksella on PAUKE! nimisen keikkatapahtuman ensimmäinen ilta (huomenna toinen), jossa olen henkilökohtaisesti paikalla ihan ilmielävänä henkilönä keräämässä noita allekirjoituksia. Lupa on hankittu tapahtuman järjestäjältä, eli tänne vaan. Pääsylipun hinta on 6€ (+1€ narda) per päivä, tänään on soittolistalla punkkia ja heviä, huomenna indierokkia. Jos haluaa tulla pelkästään allekkirjoittamisen takia paikalle, ei ole pakko pääsylippua lunastaa vaan kunhan tulee paikalle ennen kymmentä, niin olen tuossa eteisessä keräämässä ennen lipunmyyntitiskiä. Tänne on sitten turha tulla polttelemaan pilveä, eikä sitä että polttaa kannata turhaan kauheesti ääneenkään huudella, sillä Osiksen järkkärit ovat alan ammattilaisia, eli heidän ON TOIMITTAVA VALLITSEVIEN LAKIEN MUKAAN! Sisään ei siis pääse jos on ihan tuhannen paukuissa ja luonnollisesti jos joku menee kertomaan JV:lle että kantaa huumehia mukanaan, tai käyttää huumehia sisätiloissa, lähtee soitto poliisille (ja tästä on seurauksena aika suurella todennäköisyydellä kotietsintä).

PS. Taas on kirjoitusraja täynnä eli seuraavaan viestiin vastaus: tottahan toki kelpaa, kunhan vaan koittaa varmistaa että sivu on suorassa (helpottaa väestörekisterikeskuksen hommaa kun edes suurin osa allekirjoituksista voidaan lukea skannaamalla kantaan, ja luonnollisesti mitä nopeammin VRK saa homman loppuun, sitä nopeammin aloite päätyy eduskunnalle käsittelyyn). Itsekkin kävin tänään hyödyntämässä yliopiston kopiokonetta kun löysin lompakostani viisi vuotta vanhan kopiokortin. Allekirjoituspohjia löytyy nyt hiukan reilu 200 kpl, ja S-Osikselle mahtuu maksimissaan 250 henkilöä, eli en välttämättä saa ihan kaikkia täyteen, mutta siihen tähdätään. Tää homma ei tosiaan ole mitään ruudinkeksintää.

Ville Haikonen
Viimeksi muokannut Ville, 9.3.2012 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vihreä_valo
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja vihreä_valo » 9.3.2012 16:36

Tähän nyt vielä tyhmä kysymys Ville, mutta kelpaahan valokopiot tuosta lomakkeesta yhtä hyvin? Eli ei tule sinisiä reunoja. Tuskin noita printterillä kukaan tekee jos meinaa enemmänkin keräillä.

NotSNot

ViestiKirjoittaja NotSNot » 9.3.2012 17:37

Ville kirjoitti:Terve!..
Ville Haikonen

Jos viitsisit vastata kysymyksiini niin tietäisi onko tällä sun tekeleellä mitään merkitystä:
NotSNot kirjoitti:...Pari huomautusta oli vain asiaan..
Ville on tämän asian edustaja, kuka on varaedustaja?
3 §

Kansalaisaloitteen vireillepanijana voi olla yksi tai useampi äänioikeutettu Suomen kansalainen.

Aloitteen vireillepanija sekä edustajan ja varaedustajan yhteystiedot on ilmoitettava asioinnin yhteydessä Väestörekisterikeskukselle, oikeusministeriölle ja eduskunnalle aloitetta koskevaa yhteydenpitoa varten.
Oletko hoitanut tämän homman?
Oletan että aiot itse olla virellepanijana sekä edustajana?

Nämä asiat joudut tekemään ennen nimien keruuta, jos aivan oikein ymmärsin. :think:

1 tähti

ViestiKirjoittaja Ville » 9.3.2012 18:07

NotSNot: varaedustaja on jo valittu, ja kyseinen henkilö on antanut luvan nimensä levittämiseen, mutta pidän silti fiksumpana että hän saa tulla itse kertomaan olevansa varaedustaja sen sijaan että minä alkaisin hänen nimeään levittelemään.

Jos tosiaan olisit viitsinyt lukea ajatuksella tämän ja edellisen langan (tai edes tuon oman lainauksesi!) olisit jo tietoinen että varaedustajan tai edustajan nimeä ei tarvitse kertoa julkisesti missään vaiheessa, vaan nämä otetaan ylös vasta kun aletaan asioimaan VRK:n, oikeusministeriön tai eduskunnan kanssa (ja yhteyttä näihin tahoihin otetaan vasta kun nimet on valmiiksi kerättynä). Kannatan henkilökohtaisesti voimakkaasti anonymiteettiä ja siksipä pyrin olemaan antamatta missään vaiheessa mitään tietoa, mikä voisi viitata yksityishenkilöön. Varaedustajalle olen kuitenkin lähettänyt tiedon että haluaisitte tietää kuka hän on ja nyt on aivan hänen henkilökohtainen päätöksensä antaako hän nimensä julkisuuteen vai eikö. Jos hän päättää antaa, niin kerron sitten kyllä siinä vaiheessa onko nimi oikea, vai onko kyseessä joku trolli.

Olen kyllä ottanut hyvin tarkkaan myös selvää että tämä lakialoite on lainvoimainen jos vain nuo nimet saadaan kasaan. Toistan vielä kerran itseäni myös tuosta poste restantesta: valitsin poste restanten nimenomaan siksi etten halua tuottaa kämppikselleni turhaa harmia, enkä myöskään olla osasyyllinen postimiehen selän katkeamiseen. Tänään kävin ensimmäisen kerran postissa kysymässä että oisko tullut poste restantea Ville Haikoselle, en tässä vaiheessa kertonut nimeäni, sillä halusin varmistaa etteivät he suostu luovuttamaan mitään ilman henkilöllisyystodistusta. Tosiaan niinhän kävi että ennenkuin tuo postivirkailija edes vilkaisi onko postia tullut, hän vaati minua esittämään henkilöllisyystodistuksen ja kertoi syyksi että tuo osoite on suojattu. Näitä allekirjoituksia on siis turha yrittää keikata postista. Lisäksi en aio paljastaa allekirjoitusten sijaintia, jolloin on suht haastavaa keikata niitä edes loppusijoituspaikasta.

Nyt alkaa olemaan liikaa muistettavaa, joten lopetan tähän. Tämä on sitten taas se viides viesti kahdenkymmenenneljän tunnin sisällä, eli kannattaa selata aina mun edellinen postaus jos pistää kysymyksiä tulemaan.

PS. Koska varaedustaja ilmoitti olevansa liian kiireinen ja vaati minua pistämään hänen nimensä esille: Edustajan toimii Ville Haikonen (vjhaik@gmail.com), varaedustajana toimii Jyri Hovila (jyri.hovila@iki.fi). Lakialoitteen laillisuus on jo varmistettu VRK:lta, joten ongelmaa ei pitäisi olla, mutta käytännössä tosiaan noihin tahoihin ei tarvitse ainakaan heidän sanojensa mukaan olla etukäteen yhteydessä. Voin nyt vielä maanantaina soittaa kertaalleen tuonne VRK:lle ja varmistaa asian jos ihan välttämättä haluat ja noihin liitetiedostoihin voi edelleen tehdä muutoksen, sillä ne eivät sisälly lakialoitteen varsinaiseen sisältöön (juu tarkastetaan tarkastetaan kunhan ehditään). Jos nyt otetaan tämä kaikkein kammottavin skenaario esille, eli lakialoite ei tämän takia olisikaan lainvoimainen, voidaan asia edelleen korjata, mutta menetämme kaikki allekirjoitetut paperit joissa on päiväys pielessä, eli allekirjoituspäivämäärä on ennen 10.3.2012. Jos näin tosiaan käy lupaan henkilökohtaisesti kerätä JOKAIKISEN nimen joka menetettiin. Tosiaan nuo jäi kuitenkin todellisuudessa vain siksi pois että jouduin vaihtamaan tuon pohjan muodon tuohon viralliseen pohjaan, johon taas edustajien nimet eivät mahtuneet. Poistan Liite2:n mahdollisimman pian jakelusta ja lisään uuden Liite2:n josta nuo löytyy ihan vaan varmuuden vuoksi. Tosin "aloitetta ei saa muuttaa kesken keräyksen"...

NYT SIIS ON TEHTÄVÄ NIIN ETTÄ TUO TÄMÄNHETKINEN LAKIALOITE LENTÄÄ ROMUKOPPAAN JA TEHDÄÄN SEURAAVA! Muutoksina siis nuo edustajat liitteeseen ja uusi päivämäärä allekirjoituspohjaan. Jos joku nyt on ehtinyt hirveän läjän jo noita allekirjoituspohjia tulostaa, NIIHIN VOI KORJATA KUULAKÄRKIKYNÄLLÄ UUDEN PÄIVÄYKSEN (näin allekirjoituspohja onkin virallinen, mutta eri lakialoite kuin tuo tämänhetkinen), mutta tosiaan kaikki paperit, joissa on allekirjoituspäiväys pielessä (eli ennen 10.3.2012) muuttui nyt paskapaperin arvoiseksi. Mulle saa ilmoittaa kerättyjen nimien lukumäärän, jonka jälkeen hoidan kyllä ihan henkilökohtaisella persnahallani niiden korvauksen. Muistakaa lisätä myös Liite1:n perään seuraava data:
Edustajana toimii Ville Haikonen, vjhaik@gmail.com
Varaedustajana toimii Jyri Hovila, Jyri.hovila@iki.fi

Nyt kyllä suoraan sanottuna hiipi vitutus niskaan, mutta eikai siinä mitään sitten, hyvä että joku huomasi asian todellisen laidan sentään jo tässä vaiheessa.

Ville H
Viimeksi muokannut Ville, 9.3.2012 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

NotSNot

ViestiKirjoittaja NotSNot » 9.3.2012 18:19

Ville kirjoitti:NotSNot: varaedustaja on jo valittu, ja kyseinen henkilö on antanut luvan nimensä levittämiseen, mutta pidän silti fiksumpana että hän saa tulla itse kertomaan olevansa varaedustaja sen sijaan että minä alkaisin hänen nimeään levittelemään.

Jos tosiaan olisit viitsinyt lukea ajatuksella tämän ja edellisen langan (tai edes tuon oman lainauksesi!) olisit jo tietoinen että varaedustajan tai edustajan nimeä ei tarvitse kertoa julkisesti missään vaiheessa, vaan nämä otetaan ylös vasta kun aletaan asioimaan VRK:n, oikeusministeriön tai eduskunnan kanssa (ja yhteyttä näihin tahoihin otetaan vasta kun nimet on valmiiksi kerättynä). Kannatan henkilökohtaisesti voimakkaasti anonymiteettiä ja siksipä pyrin olemaan antamatta missään vaiheessa mitään tietoa, mikä voisi viitata yksityishenkilöön. Varaedustajalle olen kuitenkin lähettänyt tiedon että haluaisitte tietää kuka hän on ja nyt on aivan hänen henkilökohtainen päätöksensä antaako hän nimensä julkisuuteen vai eikö. Jos hän päättää antaa, niin kerron sitten kyllä siinä vaiheessa onko nimi oikea, vai onko kyseessä joku trolli.

Olen kyllä ottanut hyvin tarkkaan myös selvää että tämä lakialoite on lainvoimainen jos vain nuo nimet saadaan kasaan. Toistan vielä kerran itseäni myös tuosta poste restantesta: valitsin poste restanten nimenomaan siksi etten halua tuottaa kämppikselleni turhaa harmia, enkä myöskään olla osasyyllinen postimiehen selän katkeamiseen. Tänään kävin ensimmäisen kerran postissa kysymässä että oisko tullut poste restantea Ville Haikoselle, en tässä vaiheessa kertonut nimeäni, sillä halusin varmistaa etteivät he suostu luovuttamaan mitään ilman henkilöllisyystodistusta. Tosiaan niinhän kävi että ennenkuin tuo postivirkailija edes vilkaisi onko postia tullut, hän vaati minua esittämään henkilöllisyystodistuksen ja kertoi syyksi että tuo osoite on suojattu. Näitä allekirjoituksia on siis turha yrittää keikata postista. Lisäksi en aio paljastaa allekirjoitusten sijaintia, jolloin on suht haastavaa keikata niitä edes loppusijoituspaikasta.

Nyt alkaa olemaan liikaa muistettavaa, joten lopetan tähän. Tämä on sitten taas se viides viesti kahdenkymmenenneljän tunnin sisällä, eli kannattaa selata aina mun edellinen postaus jos pistää kysymyksiä tulemaan.

Ville H
Jos itse lukisit kysymykseni huolella ja vastaisit niihin.
Suomen laki Finlexin sivuilta katsottuna kirjoitti:5 §
Kannatusilmoitusten kerääminen

Kansalaisaloitetta tukevat allekirjoitukset (kannatusilmoitukset) kerätään paperimuodossa tai sähköisesti tietoverkossa. Paperimuotoisissa kannatusilmoituksissa käytettävästä lomakekaavasta säädetään oikeusministeriön asetuksella.

Kannatusilmoitukset on kerättävä kuuden kuukauden kuluessa aloitteen päiväyksestä.

Kannatusilmoituksia kerättäessä on aloite, tieto sen vireillepanijasta ja edustajasta sekä edustajan yhteystiedot oltava aloitteen allekirjoittajien nähtävissä. Aloitetta ei saa muuttaa kannatusilmoitusten keräyksen alkamisen jälkeen.

Ja sitten vielä uudestaan:
3 §

Missä on yhteystietosi?
Oletko laittanut homman alulle ihan VIRALLISESTI, eli ilmoittanut Väestörekisterikeskukselle aloitteen? Se on hoidettava ENNEN nimien keruuta... Kuinka muuten asian voi todistaa että nimet on kerätty 6kk sisällä? Aivan 100% varma en ole asiasta, mutta sinuna ottaisin yhteyttä tonne! Enkä suosittele kenellekkään minkäänlaisien hlö.tietojen lähettämistä sulle! Hoida asia kuntoon ja sitten rupea keräämään nimiä! Vireillepanijan nimi löytyy, edustajan ei. Myös yhteystiedot puuttuvat.
Itse tekstiin en puutu VIELÄ. Siitä löytyy huomautettavaa otsikosta alkaen.

Nyt sun nimien keruulla on yhtä paljon merkitystä kun adressit.com adresseilla.

:doh:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20120012

ps. Ville.. En vittuile sulle! Asia on erinomainen, mutta toistaiseksi sen toteutus on erittäin huonoa.

e: Näköjään oot toiseen ketjuun kirjoitellut:
Ville kirjoitti:...
PPPPPS. Löysin tuosta Ylen jutusta yhden asiavirheen. "Haikonen sanoo toimittaneensa tiedot lakialoitteesta maistraatille, oikeusministeriölle ja eduskunnalle." . Tämä ei pidä paikkaansa, sillä tarkoitus kyllä oli tehdä ilmoitus näille kaikille tahoille, mutta väestörekisterikeskuksen kanssa asioidessani kävi ilmi että sinne ollaan yhteydessä vasta sitten kun laput on jo kasassa. Tärkeintä on että allekirjoituslaput ovat tuon otsikkokohdan ja päiväyksen osalta identtisiä.
Ville Haikonen

Toi on erittäin mielenkiintoinen kommentti VRK:lta.
Asiaahan ei ole pantu vireille ennen kuin siitä on toimitettu dokumenttia tonne. Ja silti pitää löytyä vireillepanopäivä allekirjoituslapuista. No mutta ihmiset ovat ihmisiä ja se on tullut huomattua että uusien lakien ilmaantuessa ei niitä koskevissa paikoissa tiedetä kuinka täytyy toimia..

Mutta silti löytyy virheitä sen verran ettei ensimmäistäkään lappua hyväksytä tollaisenaan! Puuttuu tärkeitä tietoja...
Viimeksi muokannut NotSNot, 9.3.2012 19:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hirmu03

ViestiKirjoittaja hirmu03 » 9.3.2012 19:06

Eikö tämmöistä lakiehdotusta olisi viisasta dokumentoida alusta loppuun. Meinaa jos tunnet jonkun media-alalta, joka hallitsee kameran käytön niin olisi hienoa katsella tätä jälkeenpäin ja vaikkei tämä lakiehdotus läpi menisikään niin monet ihmiset varmasti saisivat tästä dokumentista aivan toisenlaisen kuvan hampusta. :)

ps: uskon ettei tällaista dokumentoijaa tarvitse edes etsiä, kun he tulevat sinun luoksesi automaattisesti kun saadaan tämä asia vähän isomman median eteen :D

1 tähti

ViestiKirjoittaja Ville » 9.3.2012 20:41

Nonni, tääkin meinas mennä reisille, päätin tarkastaa vielä finlexistä mitä tarkoitetaan yhteystiedoilla. Kävi ilmi että s-posti + normiosoite olisi suunnilleen ne vaadittavat. Jyrin postiosoitetta mulla ei juuri nyt ole, joten homma venyy hetkisen...

Kuitenkin sain jo viidennellä pdf-printterillä tuon printtauksen onnistumaan kunnolla tällä kerta... Nyt siis odotamme vielä Jyrin osoitetta, jonka jälkeen korjaan VIELÄ KERRAN liite1:n ja sitten mennään taas.

:guru: NYT pitäisi olla kaikki kunnossa ja uudet pohjat jaossa. Koittakaa nyt sitten levittää tietoa että tuon allekirjoituspohjan päiväys ON oltava se 10.03.2012 (joko selkeästi kuulakärkikynällä / tussilla korjattuna tai sitten suoraan tulosteena). LISÄKSI LIITE1:n TÄYTYY LISÄTÄ SEURAAVASTI:"Edustajana toimii Ville Haikonen, Poste restante, 20500 Turku, 050 3815727, vjhaik@gmail.com. Varaedustajana toimii Jyri Hovila, C/O Office house, Bulevardi 2, 00120 Helsinki, 050 563210, Jyri.hovila@iki.fi". Tosiaan siis nuo 07.03.2012-09.03.2012 allekirjoitetut laput voi tuhota polttamalla, tai toimittaa ne mulle tuhottavaksi. Aikaisintaan allekirjoittaa saa siis kun kello lyö yöllä 00.00. Jos joku haluaa nimensä vaikuttavan tähän keräykseen ja on allekirjoittanut ennen tuota 10.03.2012, joutuu valitettavasti näkemään vaivan allekirjoittaa uusi aloite. Painotan vielä että jos käyttää 07.03.2012 pohjaa tuo päiväys on korjattava ENNEN kuin allekirjoituksen saa tehdä.

JOS JOKU HAVAITSEE vielä jotain virheitä jotka saattaisivat johtaa tuon lakialoitteen hylkäämiseen, OTTAKAA PLZ yhteyttä. Sillä että tuonne jää jotain huolimattomuusvirheitä ei saada ainakaan positiivisia tuloksia aikaiseksi.

Ville Haikonen

rosvo

ViestiKirjoittaja rosvo » 10.3.2012 16:02

Voi olla tyhmä kysymys mutta heitetääs nyt ilmoille kuitenki. Eli saako alaikäiset allekirjoittaa? Itse olen kyllä täysikänen mutta kaveripiiristä löytyy alaikäsiä.
Edit: Joo olisi pitäny lukee lomake tarkemmin sieltähän asia selvisi.
"Kun rosvo hiisaa palaa karstatki"

Greenmint

ViestiKirjoittaja Greenmint » 10.3.2012 17:52

Mukana ollaan! Asiallisesti tehty aloite kaikinpuolin kaikkien säätöjen jälkeen. Uskon olevan täysin mahdollinen toteuttaa.

Itse ajattelin tulostaa 500 lappua ja mennä plakaattien ja banderollien kanssa seudun jokaiselle isommalle laitokselle (korkeakoulut yms.) ja kaikkien alueen kauppakeskuksien edustoille. Lisäksi kaveripiiristäni on käyttäjiä kymmeniä jotka he taas ovat lupautuneet jakamaan lappuja eteenpäin kavereilleen. Jos jokaisella 20 kaverillani on 20 kaveria se tekee jo yksistään 400 nimeä.

Lisäksi tunnen käyttäjiä useista eri kaupungeista joten he voivat taas jakaa tietoa eteenpäin siellä.

Olen silti hieman pessimisti kuinka moni tähän suostuu, mutta pidän 500 nimeä aivan mahdollisena ELLEI valtaosa näistä mieti juuri vastaavaa siellä näyttöpäätteen edessä lukiessa tätä :laugh:

Olen käsittämättömän ylpeä itsestäni jos saan kerättyä 1% vaadittavasta määrästä, mutta pidän sitä realistisena tavoitteena.

Leslie

ViestiKirjoittaja Leslie » 10.3.2012 20:28

Hienolla asialla! Sellainen huomio tässä tuli mieleen että tällä itse foorumilla on kakstoista ja puol tuhatta rekisteröitynyttä käyttäjää ja kuka ties montako vierailijaa niin olisko ylivoimainen teko ylläpitäjien/moderaattoreiden taholta laittaa vaikka joku näkyvä muistuttaja itse foorumisoftaan, banneri tai vastaava että: "oletko jo lukenut kansalais-lakialoitteesta?". Ja ohjaus noihin ohjeisiin kuinka edetä. ARVAAN ettei kuitenkaan olisi yllyttämistä mihinkään laittomuuksiin kun kyseessä on kuitenkin kansalaisille suotu etuoikeus lakialoitteesta? <-- Korostan että tuo on vain arvaus. Tällä hyöty vain olisi se että veikkaan ettei kaikki välttämättä lue politiikka aluetta vaikka aiheesta saattaisi olla kiinnostunutkin.. Itse aloitan myös nimienkeruun, tosin en usko että saan montaakaan mutta ainakin yritän! :)

1 tähti

ViestiKirjoittaja Ville » 10.3.2012 20:36

Terve!

Olen lähettänyt kyllä pyynnön ylläpidolle sekä IRCin, että raportointinappulan avulla, että voisi pistää tämän langan stickyksi niin pysyisi varmasti pinnalla. Tietty stickyn voisi purkaa sitten kun allekirjoitukset on saatu kasaan. Eipä ole vielä kuulunut vastausta, mutta eiköhän tähänkin modet jossain vaiheessa herää.

Säästelen nyt noita postauksia ja vastaan allaolevaan viestiin tähän.

Mun mielestä oikein hyvä idea, mutta spämmin ja keskustelun kannalta olisi kuitenkin ehkä parempi pistää joka alueelle lukittuna Stickynä, eli ilmoitustyyppisenä lankana mistä löytyy linkki tänne Politiikka ja media-osaston avoimeen keskusteluun. Näin vältytään siltä että meillä olisikin yhtäkkiä aivan pirun monta lankaa, joita kaikkia joutuisin seuraamaan, jotta saan kaiken informaation itselleni.

PS. Olen tänään taas S-Osiksella keräämässä noita allekirjoituksia. Jos siis on halua päästä allekirjoittamaan niin täällä olisi mahdollisuus. Tällä kertaa olen paikalla ihan ovien avaamisesta lähtien (saatan kuitenkin lähteä ennen illan loppua kotiin nukkumaan, mutta katsotaan nyt kuinka pitkään jaksan). Jos joku lähelläasuva haluaa säästää postimerkin hinnan voi toimittaa noita täytettyjä allekirjoituslappuja suoraan mulle.

Viimeksi muokannut Ville, 10.3.2012 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Leslie

ViestiKirjoittaja Leslie » 10.3.2012 20:39

Ville kirjoitti:Terve!

Olen lähettänyt kyllä pyynnön ylläpidolle sekä IRCin, että raportointinappulan avulla, että voisi pistää tämän langan stickyksi niin pysyisi varmasti pinnalla. Tietty stickyn voisi purkaa sitten kun allekirjoitukset on saatu kasaan. Eipä ole vielä kuulunut vastausta, mutta eiköhän tähänkin modet jossain vaiheessa herää.

Niin ja vielä jatkaakseni että kyllähän tämän voisi laittaa vaikka jokaiselle alueelle pysyväksi että tavoittaisi mahdollisimman monta, ehkä ärsyyntyneenä spämmiin saattaisi muutama fooruminlukija ärsyyntyäkin mutta hyötyjä kartoittaen se olis aika edullinen tapa mainostaa.

..Yhteisellä asiallahan tässä kuitenkin ollaan..?

Mokeponi

ViestiKirjoittaja Mokeponi » 10.3.2012 22:12

Sama mitä kirjoitin toiseen ketjuun:

MUN MIELESTÄ:
Kun klickaa itseensä tohon facebooksivustolle niin ensivaikutelma on ihan "hampu lallisex"[sic]. Toi kuva saisi olla parempi; jo oikea kuva kasvista olisi parempi. Mutta mieluiten ihan mietitty potpourri asiaanliittyvistä asioista, esim. Suomen lippu, poliisi, kannabis, nuoriso, lakikirja, raha(verojuttu), punainen risti(lääkekannabis) etc.

Sitten pitäisi myös olla selvä ja helposti luettava ytimekäs teksti siitä mistä on kyse!

Voi olla et on timelinen vika että se näyttää mun silmissä todella epäuskottavalta(sori, ei oo tarkotus loukata sivun ylläpitäjää)

My 2 cents...

Bongviini

ViestiKirjoittaja Bongviini » 10.3.2012 23:06

Mokeponi kirjoitti:Sama mitä kirjoitin toiseen ketjuun:

MUN MIELESTÄ:
Kun klickaa itseensä tohon facebooksivustolle niin ensivaikutelma on ihan "hampu lallisex"[sic]. Toi kuva saisi olla parempi; jo oikea kuva kasvista olisi parempi. Mutta mieluiten ihan mietitty potpourri asiaanliittyvistä asioista, esim. Suomen lippu, poliisi, kannabis, nuoriso, lakikirja, raha(verojuttu), punainen risti(lääkekannabis) etc.

Sitten pitäisi myös olla selvä ja helposti luettava ytimekäs teksti siitä mistä on kyse!

Minä olen tällä hetkellä olosuhteiden pakosta facebook-sivujen ylläpitäjä. Rakentavasta palautteesta en tietenkään loukkaannu vaan se on tervetullutta. En ole mikään ammattilainen, enkä osaa sen kummempia kikkoja fb:n sisällä. Tuota rumaa timelineä yritin saada kytkettyä pois päältä, mutta sellaista asetusta en löytänyt mistään. Veikkaisin, että uusilla sivuilla sitä ei edes saa kytkettyä pois päältä. Noiden sivujen pääasiallinen tarkoitus on tällä hetkellä kuitenkin jakaa nämä allekirjoituspaperit ja ilmoitella ajankohtaisista asioista. Jos joku osaa auttaa ulkoasun parantamisessa niin apu otetaan kiitollisena vastaan.

Kyllä, kuva saisi olla parempi. Tuon kuvan tarkoitus oli ainoastaan saada tilalle nopeasti parempi kuva kuin fb:n oletuksena oleva kysymysmerkki. Siinä se ajaa hyvin asiansa. Jos taitoa löytyy niin voitte vapaasti tehdä paremman ja laittaa minulle ehdotuksia. Itseasiassa siihen leveään palkkiin tarvittaisiin myös kansikuva. Materiaalin täytyy sitten olla itsetuotettua tai ei ainakaan tekijänoikeuksilla suojattua.

Iskin etusivulle sen lyhyen ja ytimekkään tekstin joka aikasemmin oli piilossa tuolla Tietoja-valikon takana. Nyt näyttää paremmalta.

Jos täältä löytyy "ammattilaisia" tekemään tälle projektille logoa niin ehdotuksia otetaan vastaan. Kaikenlainen apu myös muissa asioissa kelpaa.

Pyrin seuraamaan tätä topiccia suhteellisen aktiivisesti joten tänne voi kirjotella palautetta ja parannusehdotuksia koskien noita sivuja. Tai sitten voi pistää sähköpostiin tai vaikka yv:nä. Materiaalia mistä voisi olla hyötyä voi laittaa sähköpostilla osoitteeseen kannabisaloite@hotmail.com.

Bongviini

ViestiKirjoittaja Bongviini » 12.3.2012 12:04

Ville kävi Radio Satan studiossa keskustelemassa kannabiksen laillistamisesta tänään maanantaina 12.3.

Lyhyt kooste löytyy osoitteesta:
http://www.radiosata.fi/uutiset/paikallisuutiset/kannabis-halutaan-lailliseksi/1/45864

Palaa sivulle “Politiikka ja media”