Reindeerspotting
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.
Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Re: Reindeerspotting
Odotan kovasti, että pääsee katsomaan elokuvan, vaikka tuskin itsekään ihan teatteriin menen.
Ja kyllä, ehdottamasti pitäisi olla K-15, eikä K-18. Tää voi olla kyllä tosi mielenkiintonen.
Ja kyllä, ehdottamasti pitäisi olla K-15, eikä K-18. Tää voi olla kyllä tosi mielenkiintonen.
Herb is for the use of man.
Tuntuu olevan ainoa tapa mainostaa kyseistä elokuvaa toi ikärajasta mussuttaminen kaikissa medioissa. Mistään muusta ei keskustelua sitten olekkaan herännyt, mitä nyt muutamat herkistyneet nostalgian vallassa muistelemaan wanhoja aikoja.
Pitää kyllä katsoa ja toivoa että elokuvalla on jotain tarjottavaa.
Vaikutti traileri niin mielenkiintoselle jo et vois katsastaa Kerrankin edes suht realisistista settiä tuntuu olevan.
"In war, truth is the first casualty" -Aeschylus
Näkeehän tuota samaa ilman elokuviakin joskus.
Marras kirjoitti:Tuntuu olevan ainoa tapa mainostaa kyseistä elokuvaa toi ikärajasta mussuttaminen kaikissa medioissa. Mistään muusta ei keskustelua sitten olekkaan herännyt, mitä nyt muutamat herkistyneet nostalgian vallassa muistelemaan wanhoja aikoja.
Itsekin olin juuri tulossa avautumaan tuosta ikärjajakeskustelusta. Vittu, leffa ei edes ole vielä levityksessä eikä porukka ei ole nähnyt leffaa traileria pidemmälle ja on jo neuvomassa työkseen ikärajoja rustaavia ikärajojen asettamisesta.
Mistä sitä tietää vielä kuinka raffia meno siinä leffassa on? Vaikka olisi kuinka dokumentti, niin raakuuden, yms. mukaanhan se ikäraja asetetaan. Pitäisikö heviä kuunteleville kersoille näyttää videolle tallennettu aito paloittelusurma vain siksi, että se on realistista ja parasta(koska se on totta!) valistusta mihin saatanan palvonta voi johtaa? noin niinkun tosi kärjistetysti esimerkkinä. Esim. raakuuden takia leffoille usein annetaan ihan syystä k18-leimoja, oli se dokkari tai ei. Valistukseksi naamioiminen ei välttämättä tee leffasta sen vähempää lasta traumatisoivaa. Toki leffa voi visuaalisesti olla ihan iisiäkin kamaa ja perustelut k18-leimalle kukkahattuilua.
Mielestäni on kuitenkin siis melko turhanpäiväistä huutaa ikärajasta kun hanhikuoro jossei leffaa ole nähnyt eikä se ole levityksessä - ikärajaan on kuitenkin ehkä vähän helpompi ottaa kantaa vasta leffan nähtyään.
BTW: En ole vielä tainnut kertaakaan oikeasti törmätä leffaan jota en olisi pystynyt katsomaan esim. 15-16 vuotiaana tai joka olisi kasvattanut minua siinä vaiheessa vinoon. Sikäli siis k18 -leima on mielestäni melkein tapauksessa kuin tapauksessa kukkahattuilua. Tosin minä olen minä ja jollain muulla voi kehitys vielä siinä vaiheessa olla siinä vaiheessa, ettei ihan kaikkea ole hyvä nähdä.
Mun käsityksen mukaan siihen ikärajaan vaikutti suurelta osin se, että siinä näytetään aika yksityiskohtaisesti miten subut fiksataan.
En tietysti voi sanoa mielipidettä siitä, että toimiiko tuo leffa huumevalistuksena, mutta sen tiedän, että jos toimii niin 18 ikä alkaa olla jo myöhäistä siihen.
Onneksi tuo laki ny sinällää ei mitään meinaa. Pennut kattoo kuitenkin, niinhän sitä itekin tehtiin. Vielä enemmän vaan kiinnostaa siinä iässä.
En tietysti voi sanoa mielipidettä siitä, että toimiiko tuo leffa huumevalistuksena, mutta sen tiedän, että jos toimii niin 18 ikä alkaa olla jo myöhäistä siihen.
Onneksi tuo laki ny sinällää ei mitään meinaa. Pennut kattoo kuitenkin, niinhän sitä itekin tehtiin. Vielä enemmän vaan kiinnostaa siinä iässä.
pesten kirjoitti:
Juurikin siksi tuo ikärajasta mussuttaminen käy hermoon. Kaikki ketä aihe kiinnostaa, katsoo elokuvan ikärajasta välittämättä.
Miksi siis hirveä kohkaaminen asiasta mediassa jos ei mainosmielessä?
Marras kirjoitti:...
Juurikin siksi tuo ikärajasta mussuttaminen käy hermoon. Kaikki ketä aihe kiinnostaa, katsoo elokuvan ikärajasta välittämättä.
Miksi siis hirveä kohkaaminen asiasta mediassa jos ei mainosmielessä?
Jep. Turhaa on.
Asiat on kuitenkin mennyt siinä asiassa täälläkin päin onneksi eteenpäin. Eihän siitä taida olla kun kymmenisen vuotta kun poistui se videolaki millä kiellettiin kokonaan osa elokuvista. Ei niitä nyt hirveästi tainnut olla, mutta Cannibal Holocaust piti hommata jostain videoliikkeen tiskin alta laittomana hollantilaisena kopiona. Saló:nkin näin vasta reilu kaksikymppisenä. Mikä sinänsä oli hyvä asia.
Itseä ei kiinnosta kytätä pätkää, jossa jotkut vitun nistit sekoilee. Jos tahdon nähdä sekoilua, katson pelkoa ja inhoa las vegasissa.
Toiseksi valistus arvokin on suhteellinen käsite nykypäivänä, käyttäjiä kun on niin moneen lähtöön. Neulat katki ja zubut jokeen. Yksi vanha ystävä vaihtoi katkohoidolla, johon joutui pilven takia, PAJAUTTELUNSA subuteksiin. En jaksa enää katsoa kyseistä touhua, edes valkokankaalta.
Toimivaa hoitoa, laittaa nyt pilveä polttava nuori mies kaiken maailman nistien keskelle "hoitoon"..
Toiseksi valistus arvokin on suhteellinen käsite nykypäivänä, käyttäjiä kun on niin moneen lähtöön. Neulat katki ja zubut jokeen. Yksi vanha ystävä vaihtoi katkohoidolla, johon joutui pilven takia, PAJAUTTELUNSA subuteksiin. En jaksa enää katsoa kyseistä touhua, edes valkokankaalta.
Toimivaa hoitoa, laittaa nyt pilveä polttava nuori mies kaiken maailman nistien keskelle "hoitoon"..
Parasta aikaa on se, kun unohtaa koko kyseisen käsitteen olemassaolon.
-
Mua ärsyttää saatanasti pajauttelijoiden "vitun nistit sekoilee" -kommentit.
Päihtymistarkoitukseen sitä budhaakin poltetaan. Ei se tee susta yhtään sen erinomaisempaa.
Budihan ei tietenkään aiheuta riippuvuutta, vaikka jengi raapii karstoja hiessä.
Vitun kannabispyhimykset.
Dokumentti kiinnostaa. Itse kun en ole narkkien elämää niin läheltä koskaan jäänyt seuraamaan.
Toivottavasti se avaa silmiä ja herättää keskustelua, eikä jää vain "vitun nistien sekoiluksi".
Päihtymistarkoitukseen sitä budhaakin poltetaan. Ei se tee susta yhtään sen erinomaisempaa.
Budihan ei tietenkään aiheuta riippuvuutta, vaikka jengi raapii karstoja hiessä.
Dokumentti kiinnostaa. Itse kun en ole narkkien elämää niin läheltä koskaan jäänyt seuraamaan.
Toivottavasti se avaa silmiä ja herättää keskustelua, eikä jää vain "vitun nistien sekoiluksi".
makkaraperunat kirjoitti:Mua ärsyttää saatanasti pajauttelijoiden "vitun nistit sekoilee" -kommentit.
Ei pliis ylleistetä tuohon malliin. Toki kannabiksella on erittäin suuri joukko ongelmakäyttäjiä, elämänhallinta ei useimmiten hirveen tepsivää ole ja karstathan ne pitää polttaa jos ei muuta päivän mittaan ilmene. Kyllä se budi henkistä riippuvuutta aiheuttaa, sehän on meille molemmille ilmiselvää, varsinki ku ruvetaan hetkenkään verran miettimään näitä ongelmakäyttäjiä.
-
No ei karstoja todellakaan.
Elokuva pitänee mennä katsomaan, vaikka ei varmaan huumevalistuikseksi toimi itsellä
Aika paljon on ennakkoluuloja myös suonensisäisiä käyttävistä, eipä nekään ole yhdessä paketissa. Mielestäni nuo vitun narkkari -jutut eivät ole ehkä kovin tosissaan tai harkitusti sanottu. Ilmaistaan vaan, että ei kiinnosta aihe.
Eipä ne opioiditkaan ole todella sellaista tavaraa, kun valistus antaa ymmärtää.
Mutta opioidi-koukussa se seuraava kuosi on saatava ja tolereanssin kehittyminen on täyttä totta, siis jos oot tottunut tiettyyn määrään ja saatkin muutamana päivänä vain 50 - 75 % annoksesta, niin olo on paska. Liian suuri annoksen alentaminen pitää jopa korvata takautuvasti seuraavana päivänä, riippuu puoliintumisajoista.
Kannabispyhimyksistä en tiedä, mutta onpa vaan ihan eri asia pajautella kannabista tai olla koukussa opioideihin. Mutta pidemmällä aikavälillä voi hiljalleen opioidien annosta alentaa.
Koukun kehittymiseen menee kuitenkin käsittääkseni jonkun aikaa.
Elokuva pitänee mennä katsomaan, vaikka ei varmaan huumevalistuikseksi toimi itsellä
Aika paljon on ennakkoluuloja myös suonensisäisiä käyttävistä, eipä nekään ole yhdessä paketissa. Mielestäni nuo vitun narkkari -jutut eivät ole ehkä kovin tosissaan tai harkitusti sanottu. Ilmaistaan vaan, että ei kiinnosta aihe.
Eipä ne opioiditkaan ole todella sellaista tavaraa, kun valistus antaa ymmärtää.
Mutta opioidi-koukussa se seuraava kuosi on saatava ja tolereanssin kehittyminen on täyttä totta, siis jos oot tottunut tiettyyn määrään ja saatkin muutamana päivänä vain 50 - 75 % annoksesta, niin olo on paska. Liian suuri annoksen alentaminen pitää jopa korvata takautuvasti seuraavana päivänä, riippuu puoliintumisajoista.
Kannabispyhimyksistä en tiedä, mutta onpa vaan ihan eri asia pajautella kannabista tai olla koukussa opioideihin. Mutta pidemmällä aikavälillä voi hiljalleen opioidien annosta alentaa.
Koukun kehittymiseen menee kuitenkin käsittääkseni jonkun aikaa.
Nistien sekoilua... Pikkuveljeni pukkas vielä eläessään kolmekin subua kerralla ränniin. Sekunttikello kaulassa piti kattoo milloin ottaa seuraavat fixit ettei ehdi tulla liian paskat olot. Kerran hain sen toiseen kaupunkiin ja vieroitin, mut ei se kauan auttanut. Parhaan kaverin kans otetiin vähän texii, nii eipä se enään aamulla herännyt. Kovin oli jäykkää poikaa ku sitä "c.s.i ukkojen" kans käänneltiin paremmin hollille että saavat lyödä lämpömittarin perseeseen siinä mun naaman edessä. Niin että R.I.P. vaan molemmille
Joku pilven poltto on pikkusen eri asia PERKELE jos joku tulis mulle nyt tähän näitä asioita selittään ja sotkemaan niin vois olla että läpsisin
Joku pilven poltto on pikkusen eri asia PERKELE jos joku tulis mulle nyt tähän näitä asioita selittään ja sotkemaan niin vois olla että läpsisin
"Nistit sekoilee" = katsot ihmistä alaspäin. Onko siihen oikeesti varaa?
Ei nisti välttämättä halua olla nisti, mutta kun osat vaihtuu ja kama käyttää ihmistä, niin kyse ei oo omasta valinnasta. Sit tulee joku sormella osottaan ja halveksimaan. Kelaa tilannetta; näät ku pyöräilijä kaatuu ja halkasee kallonsa. Soitatko ambulanssin, vai meetkö kysymään että "oisko kannattanu käyttää kypärää vitun idiootti?"
Jos ihmisellä on niin iso ongelma että se ei ite sitä pysty hoitaan, ni auttaako siihen halveksunta tai rankaisu? Joo piripäät vankilaan ja nisteiltä munat pois, mut hamppu silti vapaaks ku mä tykkään siitä.
Mä tunnen ihmisiä jotka napsii esmes pirii tai näksyjä ku siltä tuntuu, eikä oo lähteny käsistä vaikka tätä on jatkunu vuosia. Ei se oikeesti oo aineesta vaan käyttäjästä kii, koukuttavampien kanssa vaan täytyy tuntee omat rajansa ja täytyy kattoo et on frendejä jotka jeesaa jos lipsahtaa. Toisilla ne rajat on niin kapeet, et turha edes koittaa leikkiä isojen poikien leikkejä. Ite en leiki.
Tää nyt kuulostaa niin maailmanluokan jeesustelulta että ällöttää. Oonhan mä itekin kattonu spurguja ja nistejä alaviistoon, ja katon vieläkin. Mut silti pitäis muistaa et nekin kaikesta huolimatta on ihmisiä, osa on ollu syntymästään lähtien matkalla kohti nykyistä tilaansa eikä kukaan sitä oo voinu estää, mut toisilla vaan kävi vähän paskempi munkki. Sit jos mä astun harhaan, ni mä sydämeni pohjasta toivon et joku tulee ja nappaa niskasta kii ja nostaa pystyyn eikä vaan potkase kylkeen ja jatka matkaa.
En väitä että ite aina eläisin niinku opetan tän suhteen eikä tää ollu nyt yksilöity kenellekään, enempi vaan sellanen ajatus minkä suolsin ulos.
Ei nisti välttämättä halua olla nisti, mutta kun osat vaihtuu ja kama käyttää ihmistä, niin kyse ei oo omasta valinnasta. Sit tulee joku sormella osottaan ja halveksimaan. Kelaa tilannetta; näät ku pyöräilijä kaatuu ja halkasee kallonsa. Soitatko ambulanssin, vai meetkö kysymään että "oisko kannattanu käyttää kypärää vitun idiootti?"
Jos ihmisellä on niin iso ongelma että se ei ite sitä pysty hoitaan, ni auttaako siihen halveksunta tai rankaisu? Joo piripäät vankilaan ja nisteiltä munat pois, mut hamppu silti vapaaks ku mä tykkään siitä.
Mä tunnen ihmisiä jotka napsii esmes pirii tai näksyjä ku siltä tuntuu, eikä oo lähteny käsistä vaikka tätä on jatkunu vuosia. Ei se oikeesti oo aineesta vaan käyttäjästä kii, koukuttavampien kanssa vaan täytyy tuntee omat rajansa ja täytyy kattoo et on frendejä jotka jeesaa jos lipsahtaa. Toisilla ne rajat on niin kapeet, et turha edes koittaa leikkiä isojen poikien leikkejä. Ite en leiki.
Tää nyt kuulostaa niin maailmanluokan jeesustelulta että ällöttää. Oonhan mä itekin kattonu spurguja ja nistejä alaviistoon, ja katon vieläkin. Mut silti pitäis muistaa et nekin kaikesta huolimatta on ihmisiä, osa on ollu syntymästään lähtien matkalla kohti nykyistä tilaansa eikä kukaan sitä oo voinu estää, mut toisilla vaan kävi vähän paskempi munkki. Sit jos mä astun harhaan, ni mä sydämeni pohjasta toivon et joku tulee ja nappaa niskasta kii ja nostaa pystyyn eikä vaan potkase kylkeen ja jatka matkaa.
En väitä että ite aina eläisin niinku opetan tän suhteen eikä tää ollu nyt yksilöity kenellekään, enempi vaan sellanen ajatus minkä suolsin ulos.
-
Vähän saatto olla provosävyyn kirjoteittu toi viesti.
Ei nyt järkevä ihminen lyö texmexiä ja pajaa samaan kategoriaan, mutta periaatteessa lähtökohdat on samat.
Molempia käytetään päihtymistarkoitukseen, molemmat tuo ongelmia enemmän tai vähemmän.
Nistien halveksunta on väärä lähtökohta, se on vähän kuin nauraisi vammaiselle.
Mun mielestä vaan kannabiksen päivittäiskäyttäjä joka kehtaa halveksua muiden päihdeongelmia on joko tyhmä tai naiivi.
Ei nyt järkevä ihminen lyö texmexiä ja pajaa samaan kategoriaan, mutta periaatteessa lähtökohdat on samat.
Molempia käytetään päihtymistarkoitukseen, molemmat tuo ongelmia enemmän tai vähemmän.
Nistien halveksunta on väärä lähtökohta, se on vähän kuin nauraisi vammaiselle.
Mun mielestä vaan kannabiksen päivittäiskäyttäjä joka kehtaa halveksua muiden päihdeongelmia on joko tyhmä tai naiivi.
Hannibal sanoi, että joka ihmisellä on päihdeongelma, mutta miten me eletään sen kanssa määrää sen meiningin. Niin se meikästä on. Sie ryyppäät kerran vuodessa niin siulle tulee se tarve. Se on sinun tyyli elää sen homman kanssa. Alkoholistille ryyppy päivässä voi pitää sen tyytyväisenä.
Olen masseyn kanssa täysin samaa mieltä. Ei ole edes mitään lisättävää. Dokumenttia en ole tietenkään vielä nähnyt, mutta tulen sen katsomaan jossain vaiheessa.
"Kaikki muuttui kauniimmaksi silloin, kun savu syöksyi keuhkoihin."
Joo, myönnettäkään, että tuli vähän rumasti sanottua. Itse en kuitenkaan tahdo kyseistä dogumenttia nähdä.. Itse en muuten polta päivittäin, joten sitä oljenkortta on turha käyttää. Itseasiassa olen välillä polttamatta kuukausia ihan vain huvin vuoksi.
Itse en vain pidä ihmisten ongelma käytöstä, koski se sitten alkoholia,tupakkaa, pilveä tai jotain muuta. Tiedän tosin myös sen, että tietyt asiat, kuten henkiset ongelmat ajaa tiettyihin asioihin. On myös ristiriitaista tuomita ne mielipiteet, jotka ovat sillä kannalla, että ei kannata (taikka hyväksy) muita päihteitä kuin kannabista ja alkoholia, niitäkin kohtuullisesti käytettynä.
Mielestäni voin myös käyttää sanaa nisti, samalla tavalla kutsun pultsaria pultsariksi, vaikka tiedänkin, ettei sillä ole helppoa. En vihaa vaan säälin.
Ps. Rauhottukaan välillä vähän.
Kyllä minäkin tiedän, että elää se ihminen niissä koukkuun jääneissäkin.
Tässä puhut asiaa..
Itse en vain pidä ihmisten ongelma käytöstä, koski se sitten alkoholia,tupakkaa, pilveä tai jotain muuta. Tiedän tosin myös sen, että tietyt asiat, kuten henkiset ongelmat ajaa tiettyihin asioihin. On myös ristiriitaista tuomita ne mielipiteet, jotka ovat sillä kannalla, että ei kannata (taikka hyväksy) muita päihteitä kuin kannabista ja alkoholia, niitäkin kohtuullisesti käytettynä.
Mielestäni voin myös käyttää sanaa nisti, samalla tavalla kutsun pultsaria pultsariksi, vaikka tiedänkin, ettei sillä ole helppoa. En vihaa vaan säälin.
Ps. Rauhottukaan välillä vähän.
Kyllä minäkin tiedän, että elää se ihminen niissä koukkuun jääneissäkin.
massey kirjoitti:" Sit jos mä astun harhaan, ni mä sydämeni pohjasta toivon et joku tulee ja nappaa niskasta kii ja nostaa pystyyn eikä vaan potkase kylkeen ja jatka matkaa.
Tässä puhut asiaa..
Parasta aikaa on se, kun unohtaa koko kyseisen käsitteen olemassaolon.
- Vaino-Kaisa
Kävin katsomassa Reindeerspottingin Tampereen Film Festivaaleilla. Huumevalistuksena se ei minuun uponnut, vaikka olikin surullista seurata miten kohdehenkilön elämä junnasi subutexin ym. päihteiden ympärillä. Ymmärrän myös niitä jotka pitävät filmiä huumemyönteisenä joten ikäraja oli mielestäni kohdillaan. Ei mitään suurempia tuntemuksia kyllä tullut tätä katsoessa mutta ihan katsomisen arvoinen pätkä oli.
Pitäähän se teatterissa käydä kuikuilemassa, ihan vaan mielenkiinnosta, että mitä kaikkea sisällään pitää (vaikka se ny pääpiirteittäin varmaan aika selvä juttu onki ). Samanlainen jostain juoppokämpästä olis kyllä ehdoton!
Katsottiin äsken tästä kyseistä pätkästä ekat 40min kun jannut on suomes(loppu osaa en vielä löytänyt netistä).
aika säälittäviä jätkiä, ei muuta tehny ku vetäny subuu ja tais kerran vetää pirii & pameja.
k-15 ois ihan sopiva, ei toi nii "raakaa" ollu. vituttaa tollanen nisti joka käy autoja läpi ja hakee mankat yms. tollasia turpaan vaa!
aika säälittäviä jätkiä, ei muuta tehny ku vetäny subuu ja tais kerran vetää pirii & pameja.
k-15 ois ihan sopiva, ei toi nii "raakaa" ollu. vituttaa tollanen nisti joka käy autoja läpi ja hakee mankat yms. tollasia turpaan vaa!
Palaa sivulle “Politiikka ja media”