Kuva

Laillistaminen: Miksi?

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Zizzuz

Re: Laillistaminen: Miksi?

ViestiKirjoittaja Zizzuz » 19.5.2009 15:50

Antaa olla, en jaksa alkaa vänkkäämään asiasta :evil:.

pekkaliisa
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja pekkaliisa » 19.5.2009 18:59

Zizzuz kirjoitti:Antaa olla, en jaksa alkaa vänkkäämään asiasta :evil:.

Harmillista. Se olisi ollut kiintoisa keskustelunaihe. Yleensä täällä kohtaa paljonkin ihmisiä joita kiinnosta nimenomaan kannabiskeskustelut ja aiheeseen liittyvät keskustelut, mutta kaippa niitä poikkeuksiakin saa olla.

Ei_Hajuakaan

ViestiKirjoittaja Ei_Hajuakaan » 19.5.2009 21:24

pekkaliisa kirjoitti:Hyvä tarina kuitenkin, joka on varsin opettavainen tarina siitä kuinka yksi yksilö valitsee jatkuvasti aina ne väärät valinnat ihan itse.
No eipä nuori ja kokematon 18-vuotias varmaan ole niin "katuviisas", että kylmiltään tietäisi miten kovien huumeiden kuviot menee. Ei monet aikuisetkaan tiedä virolaisista huumekuvioista muuta ku että ne on pahoja jätkiä, paljo pahempii ku suomalaiset. Ja siitä syystä kaikkea kontaktia kavahdetaan ja pelätään sitä kannabistakin. Kun ei vaan osata nähdä onko joku hyvä tyyppi vai ei, käyttääkö huumeita vai ei. Saa aika tartsani olla jos kaiken näkee vaan naamaan kattomalla.

Itsehän toi kyllä teki väärät valinnat. En sitä sano.

Vaan kyllähän ne opit päässä vaikuttaa varmaan myös. En tiedä, mutta jos sitä kerrotaan koko ajan, että huumeet on pahoja huumeet on pahoja ja niputetaan kaikki samaan syssyyn, niin kaippa se vaikuttaa. Kun sitä sitten polttelee frendien kanssa, jotka tuntee, huomaa että a- kannabis ei ole niin paha ja b- no ei tää laiton statuskaa ja käyttö muutenkaan voi olla paha ku frendit on kuitenkin suurin piirtein selväjärkisiä.

Tommonen valistus voi johtaa just tämmösee tilanteesee ja kynnys kokeilla jotain bentsoja tai muita kummallisuuksia madaltuu. Niitä kun on pari kertaa kokeillu, niin mikäs siinä kun tutustuu kaverin kaveriin. Kai mun kaverien kaverit on mun kavereita kanssa?

Että itsehän valitsi, mutta kyllähän ympäristökin vaikuttaa, eikä nykyinen lainsäädäntö ainakaan auta.

"Eee Franke, du är min vän!"
et ole niin tärkeä henkilö,että viitsisin keskustella kanssasi - Nimimerkki "Ei nimimerkkiä" julkisella keskustelufoorumilla.

Zizzuz

ViestiKirjoittaja Zizzuz » 19.5.2009 21:40

Ei_Hajuakaan kirjoitti:...No eipä nuori ja kokematon 18-vuotias varmaan ole niin "katuviisas", että kylmiltään tietäisi miten kovien huumeiden kuviot menee. Ei monet aikuisetkaan tiedä virolaisista huumekuvioista muuta ku että ne on pahoja jätkiä, paljo pahempii ku suomalaiset. Ja siitä syystä kaikkea kontaktia kavahdetaan ja pelätään sitä kannabistakin. Kun ei vaan osata nähdä onko joku hyvä tyyppi vai ei, käyttääkö huumeita vai ei. Saa aika tartsani olla jos kaiken näkee vaan naamaan kattomalla.

Itsehän toi kyllä teki väärät valinnat. En sitä sano.

Vaan kyllähän ne opit päässä vaikuttaa varmaan myös. En tiedä, mutta jos sitä kerrotaan koko ajan, että huumeet on pahoja huumeet on pahoja ja niputetaan kaikki samaan syssyyn, niin kaippa se vaikuttaa. Kun sitä sitten polttelee frendien kanssa, jotka tuntee, huomaa että a- kannabis ei ole niin paha ja b- no ei tää laiton statuskaa ja käyttö muutenkaan voi olla paha ku frendit on kuitenkin suurin piirtein selväjärkisiä.

Tommonen valistus voi johtaa just tämmösee tilanteesee ja kynnys kokeilla jotain bentsoja tai muita kummallisuuksia madaltuu. Niitä kun on pari kertaa kokeillu, niin mikäs siinä kun tutustuu kaverin kaveriin. Kai mun kaverien kaverit on mun kavereita kanssa?

Että itsehän valitsi, mutta kyllähän ympäristökin vaikuttaa, eikä nykyinen lainsäädäntö ainakaan auta.

"Eee Franke, du är min vän!"

Todella asiaallisesti kerrottu. Kyllä pääasiaalliset päätökset olen tehnyt minä, ja niistä oppinut, enemmän tai vähemmän. Mutta 1000 tietoa rikkaampana elän, ongelmien kanssa, mutta onnellisena että pääsin tarpeeksi aikaisin pois. Mutta tässä näkee selvän eron ( ainakin itse ) kovien huumeiden ja mietojen päihteiden välillä, ja sitäkin suuremmalla syyllä kun sen eron huomaa, olen sitä mieltä että kannabis pitää laillistaa... Omat vanhemamt opetettu "valheellisen" kouluopin perusteella, ja osan sukulaisista saanut ymmärtämään tämän harrastuksen / tavan vaarattomuuden verrattuna muihin päihteisiin ja niihin valheisiin mitä on väitetty.

gallah

ViestiKirjoittaja gallah » 9.6.2009 8:50

Tuotahan sattuu jokapaiva :( surullista toki, koita pysyy vihreen'a'! _\|/_
-JmC-

kivennäisvesi hampuusi

ViestiKirjoittaja kivennäisvesi hampuusi » 13.6.2009 21:23

Tässä linkki kiinnostavaan podcastiin jossa monen vuoden poliisiveteraani, nykyinen LEAP (Law Enforcement Against Prohibition) jäsen puhuu huumesodasta ja huumeiden laillistamisesta. Sivulla myös monia muita kiinnostavia ohjelmia vaikka suureksi osaksi Ameriikan malliin keskittyneitä. Vuosittainen huumesodan välitön lasku 69 Usassa on miljardia dollaria. Ei saa...

http://criminaljusticeforum.com/images/stories/media/CJF124.wma

Alexander

ViestiKirjoittaja Alexander » 29.6.2009 18:58

Pitäiskö toi laillistamisen 10käskyy tulostaa ja alkaa teippailee kadul pylväisii. :think:
Olon helpotusta

milk_kit

ViestiKirjoittaja milk_kit » 30.6.2009 1:02

Ihan jees lista. Kuva Mitä kirjoitusasuun tulee, ihan kiva, parit pilkut ottaisin pois. :)

Alexander kirjoitti:Pitäiskö toi laillistamisen 10käskyy tulostaa ja alkaa teippailee kadul pylväisii. :think:

Joo ja sit joku hyvä slogan viel alle, esim. tähän tyyliin. :laugh:
Noo, mää ymmärsin, ymmärsin näin, että et tota...
Sit toinen asia on onon se, että kyl näist asioista täy-
tyy puhuu ninku tässäkin, tässäkin keskustella ja täs
on ninku monia erilaisia mielipiteitä.

L0pp3

ViestiKirjoittaja L0pp3 » 30.6.2009 3:45

Asiaa ja paljon tekstiä kyllä tuli monen laiseen kohtaan. nämä sanat kun voisi saada muiden ihmisten tietoon, niiden jotka ei foorumia käytä ja käy lukemassa tietoa hampusta. ei ihmiset tätä tule lukemaan, eikä niillä kiinnosta lukea ennenku joku asiasta puhuu ja mainostaa. aihe vaan kansan korviin ja silmiin, kyllä sieltä alkaa tapahtumaan pikkuhiljaa jotain. Myös projekti "vihreä suomi" voisi olla hyvä aihe protestoia kieltolakia. itse nyt en ole osallistunut vielä ulkoisesti hampun laillistamiseen missään osa alueella. mutta osallistun varmasti seuraavaan, oli missä oli, tai mikä oli. Kunhan suomessa kuitenkin, joten tämän tekstin seurauksena hyvää hamppu kesää ja toivoa laillistamiselle, että saadaan myös ne kovat tuskat ja kivut hoidettua samalla.

HL1979
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja HL1979 » 30.6.2009 16:31

milk_kit kirjoitti:Ihan jees lista. Kuva Mitä kirjoitusasuun tulee, ihan kiva, parit pilkut ottaisin pois. :)

...
Joo ja sit joku hyvä slogan viel alle, esim. tähän tyyliin. :laugh:

Hieno pdf. Tosin mafia-sanasta puuttuu jostain syystä pari kirjainta?

Kieliasun osalta täytyy puolustautua, että mä en oikolue tekstejäni :) Korjauksia saa ehdottaa.
Hiisi vieköön!

milk_kit

ViestiKirjoittaja milk_kit » 30.6.2009 21:32

Tattis! Hetken mielijohteesta tein eilen, ku olin saanu just oikeet hommat tehtyä ja surffasin forumilla + polttelin lätkää. Oli siin viel taitto-ohjelma auki, ni pullautin. :D

HL1979 kirjoitti:Tosin mafia-sanasta puuttuu jostain syystä pari kirjainta?

Omal ruudul lukee kyl mun mielest mafia. :think: Ku en muokannu muistaakseni tekstii (paitti lisäsin ehkä jonku i:n Portugaliin).

Kuppa2

ViestiKirjoittaja Kuppa2 » 5.7.2009 17:50

Koska tuota milk_kitin peedeeäffää ei enää näy olevan linkin takana, väsäsin oman. Koitin vähän muokata kieliasua ja poistaa turhaa toistoa, ja muutenkin pienesti fiksailla.

Kommentteja? Lisättävää? Poistettavaa?

Ajattelin viimeistellä tämän viimeisen päälle, uppia nettiin ja jaella linkkiä ympäriinsä, kehoittaa tulostamaan ja liimailemaan julkisille paikoille.

-K2

edit: linkki itse tiedostoon unohtui. :lol:

http://www.pox.fi/~kadotus/10-syyta.pdf

milk_kit

ViestiKirjoittaja milk_kit » 8.7.2009 15:04

Kuppa2 kirjoitti:Koska tuota milk_kitin peedeeäffää ei enää näy olevan linkin takana...

Onhan tuo siellä, jostain syystä linkki ei vaan toimi.
http://general.stuff.freehostia.com
^ Tota kun painaa ja valitsee 10_argum.pdf, pitäis toimia. :)

Silmä

ViestiKirjoittaja Silmä » 9.7.2009 1:05

Erittäin napakka ja hyvin tiivistetty tietoisku! :)

Karmaa napsahti.

SmokeSignal
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja SmokeSignal » 29.8.2009 18:49

Kannabis vs huumeet!

Minusta jokaisella ihmisellä on oikeus päättää jääkö viikonloppuna kotiin nauttimaan viikonlopun vapaasta ja polttamaan ne muutamat sätkät tai imut bongista. On todella naurettavaa että suurinosa suosii sitä että mennään kapakoihin ja vedetään päät SEKAISIN ja ollaan siinä kunnossa että ei enää eroteta oikeata väärästä, siinä ottaa jo sen riskin että haluamattaan voi pilata oman tai jonkun toisen loppu elämän.

Toisaalta eihän tämä ole mikään ihme kun tätä sisäisesti nautittavaa ETANOLIA myydään ruokakaupassa!!!!???? Itse käytin alkoholia jo n.10 vuotiaana joka toi huumeet mukaan 15 vuotiaana HUOM! Huumeilla tarkoitan kemiallista myrkkyä Alkoholi, amfetamiini, Extaasi, Kokaiini ja sitä samaa rataa... Kävin henkisesti jo todella pohjalla ennen kuin törmäsin tähän lääkinnällisempään kasviin jota maan päältä on koskaan löydetty.

Itse olen päässyt irti huumeista ja väkivaltaisesta luonteestani juuri kannabiksella ja näin on tapahtunut myös monelle tuntemalleni ihmiselle. Toki otan olutta silloin tällöin hyvässä seurassa karttaen niitä jotka juo itensä toiseksi ihmiseksi. Se tapa millä kannabiksen käyttäjät kategorioidaan rikollisiksi ja narkomaaneiksi ajaa heidät helposti masennukseen ja ahdinkoon jolloin sosiaalinen elämä mukaan lukien työelämä alkaa olemaan erittäin hankalaa mikä edesauttaa sitä että heistä helposti tulee niitä! Jos portti teoriaa mietitään niin eiköhän se sieltä valistuksesta kuoluista lähde. On todella järjetöntä näyttää ala koululaisille kuvia joissa kannabis lehden päällä on huumeruisku.

Luulisi aikuisten ihmisten ymmärtävän että ei lapsi näitä osaa erottaa. Siinä onkin kerrakseen portti teoriaa. Päihteenä kannabiksen riippuvuudesta sanoisin sen verran että se on jokaisen omasta päästä kiinni ja tavasta jolla sitä nauttii! Henkilökohtaisesti en suosittele kenellekkään minkäänlaisia päihteitä jos niitä ilman pystyy olemaan, mutta jos mielipidettäni kysytään niin sanon että jotain sellaista mikä ei muuta sinua ihmisenä!

Itse käytän kannabista sekä lääkkeenä että päihteenä, eikä näillä kummallakaan käyttö tavalla ole ollut vaikutusta psyykkeeseeni. Ehkä näihin asioihin vaikuttaa moni asia, kuten juuri ihmisten syyllistäminen ja tuomitseminen. Itselläni ei ole onneksi ollut koskaan ongelmia nauttia kannabiksesta perheeni seurassa, heillä on ymmärrys asioiden todellisista merkityksistä. Mielestäni lähimmäisten hyväksyntä kannabiksen käyttöön on ehdottoman tärkeässä roolissa psyykkeen muutostiloissa, jotka voi pahimmassa tapauksessa olla pysyviä. Nostakaa bongi pöydälle ja puhukaa asioista...

Tälläkin hetkellä suomessa on varmasti satoja ellei tuhansia ihmisiä jotka tietämättään kärsii näistä asioista. Toivoisin pikaista muutosta suomen päihdepolitiikkaan, muuten menetämme turhaan hyviä ihmisiä!

vihreä_valo
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja vihreä_valo » 30.8.2009 12:10

Lueskelin tarkemmin pdf:än kohtaa numero 2) Terveydellinen näkökulma. Mielestäni siitä jää käsitys että kannabis aiheuttaa usein psykooseja. Pelkkä muistutus alkoholin psykoosiriskistä ei riitä, tähän olisi lisättävä että: mikään tilasto ei osoita psykoosien määrän kasvua vaikka kannabiksen käyttö on lisääntynyt. Tutkimuksia löytyy ja tämä olisi jo havaittu mikäli riski olisi suuri.

Muokataan tämä ja pistetään jakoon!

nickrequired

ViestiKirjoittaja nickrequired » 30.8.2009 22:27

PUHTAITA HUUMEITA LAPSILLE ;P (muistakaa tämä jos lyhtypylväisiin rupeette manifesteja kiinnitteleen)

mutta kyllä se saattaisi suomalaisen menttaliteetin kanssa tehdä ongelmaa tämäkin tavara jos ärrältä pitäs hakea 0,2 joitteja
alle 18 vuotiaille.

nyt ne polttelee muovipaskapirutiesmitälätkää. ja skitsottaapa, onhan siihen olemassa lääkkeitä....

....niin ja ompa piri skitsoissa olleetkin tapaukset laatu ruoholla rauhottunut....

puolassa ne (THEM!) avas cafee shopin, poliisit sulki, ne avas toisen, poliisit sulki...... tota ne teki vuosia sitten, mitäköhän heille tänään kuuluu.

toisaalta
sen verran olen narkkipiireissä pyörinyt että kyllä se kunnon hamppunarkki on pahin tapaus, sitten ku ne vielä kuvittelee olevansa viisaitakin. (ylpistynyt, tekoboheemikultturelli, paljon genitaalejaan roplaava pilvimies on kauhistus herralle. (psalmit 14:3))
syömistä, chillaamista ja sosiaalista verkottumista, yäk.

tulipas tyhmä kirjoitus. bah.
Onhan se niinkin että jos ajatellaan jotain mikä ei välttämättä ole ihan täysin kokonaisuutta huomioiva havainto löytyy sille adjektiivejäkin.

SmokeSignal
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja SmokeSignal » 31.8.2009 10:02

Tuskin kannabis kioskeihin myyntiin edes tulisi.
Luultavasti ganja tulisi valtion omistamiin päihteiden myynti pisteisiin ja ikärajaa lähdetään luultavasti vetämään ikävuodesta 21ylöspäin koska harva yli 20vuotias yleensäkkään pennuille mitään päihteitä hakee, jollei ole idiootti!

p.s nickrequired en halua kuullostaa vittumaiselta, mutta viestistäsi sinkoilee sellaisia signaaleita että sulle kelpaa paska ku paska...

nickrequired

ViestiKirjoittaja nickrequired » 31.8.2009 15:57

Luultavasti ganja tulisi valtion omistamiin päihteiden myynti pisteisiin ja ikärajaa lähdetään luultavasti vetämään ikävuodesta 21ylöspäin koska harva yli 20vuotias yleensäkkään pennuille mitään päihteitä hakee, jollei ole idiootti!

elikkä tenavat poltelkoon kuminpalasia ja metaamfetamiinin valmistuksen jäämäpaskoja piipuissaan, kun kukaan ei ole niin tyhmä jotta sitä hakisi
heille?

p.s. olin mielestäni vittumainen jo pelkästään siksi että näin räikeän logiikka virheen julkihuudan.

p.s. II kyllä tänne nikille saa pistää typoo takas, en loukkaannu ja jos loukkaannun se on mun häpeä se.
Onhan se niinkin että jos ajatellaan jotain mikä ei välttämättä ole ihan täysin kokonaisuutta huomioiva havainto löytyy sille adjektiivejäkin.

Kiuru

ViestiKirjoittaja Kiuru » 31.8.2009 19:49

Mielestäni kaikki huumeet tulisi laillistaa välittömästi. Liikaa velkakierteitä ja väkivaltaisuuksia syntyy näiden ns. kovienkin huumeiden laittomuuden takia. Tietenkin näiden kovempien huumeiden jakelun pitäisi olla valtion hoidossa. Kadulla myytävät aineet kun ovat niin epäpuhtaita ja siksi todella vaarallisia. Ja lakeja kierrettäessä kehitetään jatkuvasti uusia yhdisteitä joiden turvallisuudesta kukaan ei tiedä mitään, mutta monet ihmiset käyttävät niitä tyytyväisinä niiden ollessa laillisia.

Päihteiden kieltäminen nuorilta on todella vaikea asia. Tietenkään nuorten ei pitäisi käyttää mitään päihteitä aivojen yhä kehittyessä. Monet nuoret kuitenkin päihdyttävät itsensä joka tapauksessa keinolla millä hyvänsä. Onko muskottipähkinä tai bensa sitten paras vaihtoehto siihen? :eiei: Miten siis estämme nuorilta päihteiden käytön antaen heille silti mahdollisuuden käyttää turvallista vaihtoehtoa? Jokainen täysi-ikäinen on tietenkin itse vastuussa omista tekemisistään. (Sekin on kyllä toimimaton ja täysin väkisin asetettu raja.)

Palaa sivulle “Politiikka ja media”