Kuva

Uusi kannabisaloite vuodelle 2016: depenalisaatio

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Tulintakas

Re: Uusi kannabisaloite vuodelle 2016: depenalisaatio

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 28.6.2016 12:19

lizzy kirjoitti:Vähän inhorealismia tähän. Jos ja kun aloite saadaan aikaiseksi ja allekirjoituksia tulee niin mitä sen jälkeen? Sitä 50k ääntä ei löydy. Ja vaikka löytyisi, niin menisikö läpi? Tähän mennessä vain yksi ainoa aloite on päässyt tavoitteeseensa, kaikki muut on hylätty. Ainoa realistinen tavoite taitaa olla keskustelun herättäminen.

Tällä kertaa meillä on hyvä slogan "Kanadakin laillistaa".

En itse pääse tai kerkeä selaamaan tekeillä olevaa aloitetta. Toivottavasti Seppo ja kumppanit saavat mahdollisimman paljon tukea.

Algesia

ViestiKirjoittaja Algesia » 30.6.2016 19:46

lizzy kirjoitti:Vähän inhorealismia tähän. Jos ja kun aloite saadaan aikaiseksi ja allekirjoituksia tulee niin mitä sen jälkeen? Sitä 50k ääntä ei löydy. Ja vaikka löytyisi, niin menisikö läpi? Tähän mennessä vain yksi ainoa aloite on päässyt tavoitteeseensa, kaikki muut on hylätty. Ainoa realistinen tavoite taitaa olla keskustelun herättäminen.

Tämä on ihan turhaa "mitäjosmitäjos" ajattelua jolla ei saada mitään aikaiseksi. Mitäs jos kerätään ensin ne 50k ja katsotaan sitten mitä tapahtuu?
Kannabikseen kohdistuvaa lainsäädäntöä ollaan purkamassa kovaa vauhtia eri paikoissa maailmaa. Ja se että ihmiset ovat pitäneet asiasta ääntä on ollut oleellinen tekijä. Ei ole mitään syytä sille miksi Suomi olisi poikkeus. Laillistamiselle on monia hyviä ja järkeviä argumentteja. Mutta se ei ole pointti, pointti on se että puhalletaan yhteen hiileen ja yritetään. Kuitenkin jokainen kannabista käyttävä suomalainen tekisi sen mielummin ilman pelkoa kiinnijäämisestä. Tarvitaan vaan ihmisiä jotka uskaltaa tehdä sitä työtä ja ne jotka eivät uskalla voivat ainakin antaa tukensa.

/rant

Tulintakas

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 1.7.2016 19:49

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2070

Kyllähän tuollaisen ihan mielellään allekirjoittaa. Ei mitään turhaa.

Edit:

Nyt joku äärettömän hauska kuha haluaa depenalisoida -meemi kehiin. :think:

soffallamaaten

ViestiKirjoittaja soffallamaaten » 5.7.2016 1:52

Ettäkö mitä v.tt.a? Vaaditaan että rankaisu loppuisi mutta silti esitetään että pysyisi laittomana. Anteeksi nyt vaan mutta tuohan kuulostaa jakomieliseltä. Ei rangaistavaa mutta silti laitonta. Siis ihan suomeksi vittu mitä saivartelua. Kun jokin teko ei ansaitse teon takia rangaistusta ei sitä voi pitää laittomana tekona. Paheksuttavana mutta sehän on enemmän moraali kuin laki käsite. En mä nytkään lähtisi pitämään kaljabileitä lasten leikkipuistoon vaikka alkoholi on laillista.

Kun ajatellaan näin että yhdelle päihteelle on jo määritelty säännöt. Niin mennään sen puitteissa. Kotona, omissa paikoissa, baarit, kahvilat jne. Kuitenkin niin että se on laillista. Tai helvetti vähintään sallittua. Ei mitään ihme pelleilyä että jadi jaa mut edelleen laitonta. Se nyt vain ei mahdu mun oikeustajuun että päihtyminen sinällään on rikos. Sitten jos töpeksii vaikutuksen alaisena niin siitähän on jo omat seuraukset. Saahan sitä juoda vaikka koomakännit mutta humalassa ei saa esim. ajaa autoa.

Ihan tämmöisiä loogisia sääntöjä niin kauan kuin puhutaan alkoholista. Ei ole mitään syytä miksei kannabis voi olla samalla viivalla alkoholin kanssa. Tuo että paja olisi edelleen laitonta on kuin myöntäisin itselleni että olen rikollinen. Ei onnistu, itselleni mä en ainakaan pysty valehtelemaan.
take me down to the paradise city where the hash is free and the grils are pretty.

lizzy

ViestiKirjoittaja lizzy » 5.7.2016 10:10

Mitä jos ensin kerättäis ne 50k ääntä, vai? Juu, ei tule tarpeeksi ääniä kasaan. Ymmärtääkseni asia on niin, että kun aloite on saanut tarpeeksi ääniä ja menee eteenpäin, niin ennen eduskuntaa joku valiokunta tms voi itsenäisesti hylätä aloitteen jos haluaa. Ja haluavathan ne jos puoluepomot kertovat mitä pitää tehdä. Ja vielä tämä; kun aloite menee eteenpäin niin eikö nimilista muutu julkiseksi, eli kuka vaan voi perehtyä siihen? Mikäli näin on kuten olen kuullut, niin veikkaampa possujen käyvän listan läpi ja loput voi jokainen arvata ihan itse. Toivottavasti olen väärässä kuten tavallisesti.

Tulintakas

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 5.7.2016 10:14

soffallamaaten kirjoitti:Ettäkö mitä v.tt.a? Vaaditaan että rankaisu loppuisi mutta silti esitetään että pysyisi laittomana. Anteeksi nyt vaan mutta tuohan kuulostaa jakomieliseltä. Ei rangaistavaa mutta silti laitonta. Siis ihan suomeksi vittu mitä saivartelua. Kun jokin teko ei ansaitse teon takia rangaistusta ei sitä voi pitää laittomana tekona. Paheksuttavana mutta sehän on enemmän moraali kuin laki käsite. En mä nytkään lähtisi pitämään kaljabileitä lasten leikkipuistoon vaikka alkoholi on laillista.

Kun ajatellaan näin että yhdelle päihteelle on jo määritelty säännöt. Niin mennään sen puitteissa. Kotona, omissa paikoissa, baarit, kahvilat jne. Kuitenkin niin että se on laillista. Tai helvetti vähintään sallittua. Ei mitään ihme pelleilyä että jadi jaa mut edelleen laitonta. Se nyt vain ei mahdu mun oikeustajuun että päihtyminen sinällään on rikos. Sitten jos töpeksii vaikutuksen alaisena niin siitähän on jo omat seuraukset. Saahan sitä juoda vaikka koomakännit mutta humalassa ei saa esim. ajaa autoa.

Ihan tämmöisiä loogisia sääntöjä niin kauan kuin puhutaan alkoholista. Ei ole mitään syytä miksei kannabis voi olla samalla viivalla alkoholin kanssa. Tuo että paja olisi edelleen laitonta on kuin myöntäisin itselleni että olen rikollinen. Ei onnistu, itselleni mä en ainakaan pysty valehtelemaan.

Minulle käy että asteittain viedään lakia oikeaan suuntaan. Olen jo kahdesti kerennyt nauttimaan syyttämättäjättämispäätöksestä, mistä saan varmaan jotain lakimuutosta kiittää.

Pidän myös itsestäänselvyytenä että jossain vaiheessa pitää keskustella lääketaikasienistä jne.

Jazz1
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Jazz1 » 5.7.2016 10:46

soffallamaaten kirjoitti:Ettäkö mitä v.tt.a? Vaaditaan että rankaisu loppuisi mutta silti esitetään että pysyisi laittomana. Anteeksi nyt vaan mutta tuohan kuulostaa jakomieliseltä. Ei rangaistavaa mutta silti laitonta. Siis ihan suomeksi vittu mitä saivartelua. Kun jokin teko ei ansaitse teon takia rangaistusta ei sitä voi pitää laittomana tekona. Paheksuttavana mutta sehän on enemmän moraali kuin laki käsite. En mä nytkään lähtisi pitämään kaljabileitä lasten leikkipuistoon vaikka alkoholi on laillista.

On aika paljon helpompaa muuttaa rangaistuskäytäntöjä, kuin pistää koko lainsäädäntö uusiksi. Odotatko mielummin 20 vuotta täyslaillistamista, kuin otat viiden vuoden päästä rangaistuksesta luopumisen. Isot lakimuutokset ovat julmetun hitaita ja sidottu moniin yleissitoviin sopimuksiin ympäri maailmaa.
Kun saadaan virkavallan käytännöt muutettua asian ympärillä, muuttuu ihmisten arvopohja pikkuhiljaa ja laki seuraa perässä.

Tulintakas

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 5.7.2016 11:00

Sen vielä lisään että depenalisoinnin jälkeen todennäköisesti löytyisi yrityksiltä helpommin rahaa kampanjointiin.

soffallamaaten

ViestiKirjoittaja soffallamaaten » 5.7.2016 13:07

Jazz1 kirjoitti:...

On aika paljon helpompaa muuttaa rangaistuskäytäntöjä, kuin pistää koko lainsäädäntö uusiksi. Odotatko mielummin 20 vuotta täyslaillistamista, kuin otat viiden vuoden päästä rangaistuksesta luopumisen. Isot lakimuutokset ovat julmetun hitaita ja sidottu moniin yleissitoviin sopimuksiin ympäri maailmaa.
Kun saadaan virkavallan käytännöt muutettua asian ympärillä, muuttuu ihmisten arvopohja pikkuhiljaa ja laki seuraa perässä.

Harvinaisen tyhmä kysymys. Tietenkin kaikki pienikin parannus kelpaa. Isotkin asiat voi muuttua kerralla. Näin kävi kun alkoholista tehtiin laitonta ja uudestaan kun siitä tuli laillista. Ei huvita leikkiä koiraa jota omistaja hakkaa vähemmän kuin ennen mutta hakkaa kuitenkin jonkin verran. Vääryys on yksinkertaisesti muutettava. Pahoinpitely ei ole vähemmän pahoinpitely nyrkein kun ei sentään potkittu. Olen jo yli 20 vuotta odottanut että kannabis olisi laillista.

Vituttaa vätystelijät jotka toivoo että pikku hiljaa jotain sallitaan. Mitään oikeutta ei saa jos ei sitä vaadi. Jokaisen käyttäjän ja omaan käyttöön kasvattavan pitää myöntää teko mutta ei rikosta. Päihtyminen ei ole rikos, kasvatus ei täytä mitään rikoksen tunnus merkkejä. Jos käräjät tuomitsee niin valitusta ylempiin. Kansalaisaloitteet on hyvä homma poliittiseen vaikuttamiseen. Kunnollisia kannatan ja toivon että niiden kannatukset nousee reippaasti. Huonoa kuten tämä aloite en kannata. Ihan siksi että en ole rikollinen vaikka toisinaan pajautan.
take me down to the paradise city where the hash is free and the grils are pretty.

Tulintakas

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 5.7.2016 13:40

soffallamaaten kirjoitti: Isotkin asiat voi muuttua kerralla. Näin kävi kun alkoholista tehtiin laitonta ja uudestaan kun siitä tuli laillista.

En kuitenkaan voi ostaa viiniä lähikaupastani edelleenkään...

Edit:

En ole koskaan omistanut koiraa, mutta voin päätellä että sen hakkaaminen on väärin. Kannabiksen kohdalla ongelma on se että ihmisillä on väärää tietoa siitä -> depenalisoidaan -> kuka tahansa voi kokeilla sitä ja todeta aineen vaarattomaksi -> laillistetaan.

Ja kyllä, historiankirjoihin tullaan kirjoittamaan että sinua kohdeltiin väärin. Ja että lain rikkominen oli jopa uroteko. Sankari.

Iamnumber

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 5.7.2016 16:13

Kunnioitusta niille jotka omalla nimellään tekevät työtä asian eteen.
IMHO .. mikäli henkilö itse ei ole valmis astumaan julkisuuden valokeilaan niin kritiikki olisi syytä antaa rakentavaan sävyyn. Mikäli sävy on vittuileva niin iso riski että ne joilla on pieni liekki palamassa tukahduttavat intonsa jolloin vähemmän aktiiveja ja vähemmän julkisuutta ja edelleen pienempi mahku muutokselle.
^ viestin sisältö on kolmen joukon rajaama. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen kohti parempaa TAI Yksilön toiminta kohti +elämän laatu ja +toimintakyky. JA (rajaus) yk ihmisoikeuksien julistuksella. (A || B) && C.

nuorva

ViestiKirjoittaja nuorva » 6.7.2016 12:00

Niinku joku jossain jo mainitsikin niin suurin ongelma, on se, ettei ihmiset uskalla puhua. Se leima minkä saa, on loppupeleissä aika raskas. Ei välttämättä kavereiden kesken, mutta kaikilla muilla elämän osa-alueilla, kuten vaikkapa työelämässä. Rangaistuksen poistaminen ois pieni askel suurempaan ja väitän, että helpottais monien ihmisten elämää.

Mä en oo ikinä aikasemmin uskaltanu edes kirjoittaa adresseja, koska oon vainoillu sitä, että allekirjoitukset menee oikeusministeriön kautta. Sellainen vainoiluhan ei Suomen kaltasessa maassa ole ihan terveimmästä päästä, mutta kertoo mielestäni paljon siitä, miten asiaan suhtaudutaan julkisesti. Vaikkakin asenteet on löystyneet ja meillä on isänmaantoivoja Santen tyylillä (jos ei tuttu kaveri, niin suosittelen kuukkeloimaan kyseistä jantteria ihan vaan tsekataksenne, miten youngsterit kantaa tänä päivänä kortensa kekoon), niin silti valtaväestöön verraten, näitä löyhän asenteen lipun kantajia on suhteellisen pieni määrä.

Nyt adressi on omalta osalta allekirjoitettu, koska enää mulla ei oo mitään menetettävää. Merkintä on ja pysyy vanhenemiseen saakka ja siihen asti yritän elää välttäen tukalia tilanteita ja ihmisiä. Omalla osalta se on vaikuttanut hyvinkin paljon elämään, vaikka moni väittääkin kyseisen merkinnän olevan vain poliisien omassa rekisterissä ja ettei se näkyisi suppeassa turvaselvityksessä.

En ihan vielä oo ollu valmis jakamaan adressia naamakirjan seinällä, koska ns. sosiaalisen median, sosiaalinen pääoma kärsisi siitä. Esmes. edellisten työpaikkojen pomot ja työkaverit, joiden kanssa ei kahvipöydässä voi asiasta puhua - ainakaan niin, että sitä puoltaisi. Yksityisviestinä oon linkkailu muutamille mua tuntevalle ihmiselle, koska tiedän miten ne ajattelee asioista ja tiedän, että ne ei välttämättä ole kuitenkaan kovin tietoisia siitä, että tällainen adressi on edes olemassa. Väitän, että täällä foorumilla löytyy muutama muukin, joka ei uskalla linkata ja ajattelee ehkä samalla lailla asiasta kuin minä. Tämän väitteen petaan todennäköisyyksiin.

Adressi on saanu muutamassa päivässä ihan huikeen määrän allekirjoituksia. Reilu sata ihmistä päivässä. Matka on pitkä 50 000:n, mutta jos tällä saisi edes keskustelun herätettyä. Tässä helvetin narsistisessa yksilökeskeisessä maailmassa, me ajatellaan, että pitäis löytää joku, joka uskaltaa antaa kasvonsa, persoonansa ja äänensä julkisesti asian puolesta. Se onki tapa, jolla tämän päivän markkinointi toimii, mutta ehkä sen sijaan, pitäski yrittää pohtia keinoja ja tapoja tuoda asiaa ilmin, että tarvitsisi antaa kasvojaan, jotta mahdollisimman moni, asiasta kiinnostunut pystyisi tekemään myöskin jotain.

P.s. nyt johonkin saasta- medialle juttuvinkkiä siitä, kuinka paljon ääniä adressi on jo kerännyt? Keltasen kultasen lööppien seurauksena, ehkä muutki mediat nostais asian keskustelun tasolle ja allekirjoituksia voisi toivoa tulevan muutama lisää?

Iamnumber

ViestiKirjoittaja Iamnumber » 7.7.2016 5:47

hmm.. toisaalta.. depenalisaatiossa on riski että asia sitten jää siihen..

Maailmalla kohtuu yleinen käytäntö että 'pieni' määrä saa olla hallussa. Problematiikka on että tällöin tuote pitää ostaa jostakin. Kun tuote ostetaan niin ei ole takeita laadusta ja riski että näin tuetaan oikeasti haitallista rikollista toimintaa.

Rinnastetaan tilanne 50v taaksepäin maatalouteen. Kun (peruna/porkkana/lanttu yms)sato valmistui niin kyllähän niitä juureksia oli maakellarissa reilusti. Kannabiksen käytössä (oli se sitten lääkinnällistä tai viihdekäyttöä) tulee huomioida että lajikkeiden välillä on huomattavia vaihteluja. Tämä ei ole päättäjille tai yleisölle selvä asia vaan tuntuu että 'kukka' on yksi yksittäinen tuote. Tästä johtuen he eivät ymmärrä että grammoissa mitattu määrä ei indikoi myyntitarkoitusta.

Tästä seuraava askel parempaan on kotikasvatuksen salliminen rajatulle kappalemäärälle. Tämä on myös hiukan hankala koska monasti kappalemäärä on todella alhainen ja ylittyy helposti kun tarvetta on muutamalle eri lajille + idätys & taimivaiheessa lukumäärä on helposti paljon suurempi kuin mitä kasvatetaan kukintoon asti.

Esimerkiksi hollannin mallissa problematiikka on kasvattamisen laittomuus. Lainsäädännössä ei ole tapahtunut 'parannuksia'

Näillä perusteilla oma kantani on että parempi tähdätä suoraan espanjan malliin.
^ viestin sisältö on kolmen joukon rajaama. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen kohti parempaa TAI Yksilön toiminta kohti +elämän laatu ja +toimintakyky. JA (rajaus) yk ihmisoikeuksien julistuksella. (A || B) && C.

The Mad Hatter

ViestiKirjoittaja The Mad Hatter » 7.7.2016 8:02

Depenelisaatio on liian vähän, liian myöhään! :smash:
Love is the flower you've got to let grow.

vvihervirta

ViestiKirjoittaja vvihervirta » 7.7.2016 12:55

Oma henkilökohtainen mielipide on että turhaa työtä tuli tehtyä :doh: Allekirjoitan aloitteen joka tapauksessa koska mikä tahansa suunta parempaan on parempi. Tosin suomessa tuo depenalisaatio on jo osittain käytössä. Sekin tosin on riippuva virkavallan omasta halusta. Voi siis syyttää tai jättää syyttämättä. Mulla on moni kaveri jäänyt käytöstä jo kiinni mutta saanut puhuttua itsensä ulos. Ei olla pilveä edes takavarikoitu. Viimeisimmät kolme tapausta tapahtunut 2 kk sisään ja ainoastaan yhdellä näistä kavereista valmiina jo se h merkintä joka myös sanoi setä sinisisille että päivittäin polttaa sen gramman joten jos tuntuu siltä niin saa sen joka päivä tulla hakemaan. Eipä kiinnostanut poliisia. Näin Turun suunnilla toimii syyttämättä jättäminen. Tosin kaikissa tilanteissa ollut kyse ihan parista grammasta omaan käyttöön. Siksi en usko että tällä aloitteella on vaikutusta suuntaan tai toiseen, mutta jos ei asian eteen mitään tee ei mitään myöskään tapahdu. Silti dekriminalisaatio tai laillistamis aloite olisi ollut parempi kuin tämä.

Edit. Hyvin on kyllä kirjoitettu aloite. Ei liikaa turhaa tekstiä ja suht selvälukuista tavaraa.
Ehei ei se minun ole. Joku ketale varmaan laittoi tämän kannabiksen taskuuni.

Tulintakas

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 8.7.2016 22:06

Kuva

http://imgur.com/Kbu2N2G

Viestissä on virk-e. Ja toinen.

The Mad Hatter

ViestiKirjoittaja The Mad Hatter » 9.7.2016 9:19

miksi te kampanjoitte depenalisaation puolesta ettekä laillistamisen puolesta? siis, ketä kiinnostaa depenalisaatio? voittaako depenalisaatiossa muut kuin kukaan muut kuin narkkarit? mistä lähtien äänestäjät ovat ruvenneet kannattamaan aloitteita joista hyötyvät vain narkkarit, me yhteiskunnan syöpäläiset, mutta joka ei tarjoa äänestäjille itselleen mitään iloa? :think:
Love is the flower you've got to let grow.

Kahdeksas pullo

ViestiKirjoittaja Kahdeksas pullo » 9.7.2016 9:58

Kuinka moni edes tietää että polkupyörällä ajaessa on lain mukaan pakko käyttää kypärää? Eiköhän se ajan kanssa vaikuttaisi asenteisiin sallivasti kun poliisi ei voisi rangaista ja sitten voisi alkaa harkita sitä laillistamista. Depenalisaatio on myös semmoinen joka ehkä voisi mennä läpikin, laillistamiseen on vaikea uskoa toistaiseksi.

Ps. Onhan tekijänoikeusasiat kunnossa tuon kuvan suhteen missä nainen kasvia tutkii?

soolo
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja soolo » 12.7.2016 11:19

En allekirjoita aloitetta. Nähdäkseni parasta tälle aloitteelle on, että siitä kuulee mahdollisimman harva, koska epäonnistuneet aloitteet vähentävät tulevien aloitteiden onnistumismahdollisuuksia.

Dekriminalisointi-aloite, jossa olin aktiivisena mukana, keräsi 24k allekirjoitusta, siksi tiedän jo mitä aloitteen onnistuminen vaatii. Tämä aloite ei tule onnistumaan siksi, että sillä ei ole osaavaa kampanjaryhmää, rahoitusta, kansalaisjärjestöjen tukea eikä poliittista tukea. Nämä kaikki vaaditaan siihen, että kansalaisaloitteella voitaisiin vaikuttaa lainsäätäjiin. Tämä aloite on harmillinen myös siksi, että ammattimaista kampanjaa uutta aloitetta varten alettiin jo organisoida, mutta nyt kaikilla tekijöillä on taas vähemmän uskoa uuden aloitteen onnistumismahdollisuuksiin. Siksi parempaa aloitetta ei varmaankaan ole lähiaikoina tulossa.
it's tough to make a living when all we do is work

Tulintakas

ViestiKirjoittaja Tulintakas » 12.7.2016 19:56

soolo kirjoitti:Tämä aloite on harmillinen myös siksi, että ammattimaista kampanjaa uutta aloitetta varten alettiin jo organisoida

Missä? Siis en epäile väitettäsi, mutta aloitteiden valmisteleminen salassa on mielestäni aivan älytöntä.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”