Kuva

Kansalaisaloite 2014

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
SHIRF
1 tähti
1 tähti

Re: Kansalaisaloite 2014

ViestiKirjoittaja SHIRF » 5.2.2014 19:52

Mulla olisi sellainen toive, että näitä kannatusjäsenyyksien tuottamia varoja laitettaisiin rohkeammin haisemaan. Itse aion ostaa uuden jäsenyyden tukeakseni aloitetta, mutta nyt vaikuttaa että rahalle ei ole edes tarvetta. Olisiko varojen tehokkaan käytön nimissä järkevää varata osa summasta ihan oikeaan mainosalan ammattilaiseen? Vai löytyisikö tällaista ehkä suhteilla kampanjaporukan lähipiiristä? Kenties jollain kampanjaporukastakin olisi näkemystä näihin hommiin.

Mainosten "hyvästä mausta" tulee varmasti keskustelua. Mahdollisesti myös joku valtamedioista innostuu alkaa ruotimaan tätä pro cannabis toimintaa. Todennäköisesti negatiiviseen sävyyn, mutta tällöin eivät valtamediat voisi olla uutisen yhteydessä mainitsematta aloitetta. Ihan joku kadunvarsimainoskin voisi saada medioiden paskamyllyt laulamaan ja kustannustehokkuus olisi luokkaa priceless. Ehkä jopa valtamedioiden mainosmyyntiin voisi olla yhteydessä. "Oma Keho, Oma Mieli" iltalehden bannerissa jonkun narkkihuorapuukkopuntari -uutisen reunassa olisi hilpeä! Nyt vaan kunnon brändiä luomaan!

Mahdollisesti järjestäjäporukassa ollaan hyvinkin kiireisiä asian suhteen, mutta tänne kotistudioon se ei tällä hetkellä välity. Kauhulla katselen kuinka allekirjoitustahti hiipuu.

Suurkiitokset kaikesta kaikille, jotka on paiskinut tän eteen. Paljon on silti vielä duunia tehtävänä. Itsestäni ei todellakaan olisi vastaavaan, joka tuli karusti huomattua eduskuntatalo smoke-out 23.11.2013 miekkaria järkätessä. Yritän saada itsenikin levittämään flaikkua Tampereelle. Yhtäkään ei btw oo vielä sattunut missään silmiin.
Ei se ollutkaan vaarallista, vaan suorastaan jopa nautinnollista.

dethh

ViestiKirjoittaja dethh » 5.2.2014 20:24

Tohon mainokseen ehottaisin semmosta (jos se toteutuu) että ei tehdä mitään vaatimatonta massaan hukkuvaa mainosta. Jos saisi kunnon skandaalin aikaan, että joka iltapäivälehdessä puhutaan siitä, niin se olisi erittäis tehokasta kansalaisalotteen ja keskustelun kannalta.

Kippari
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Kippari » 5.2.2014 20:32

Budjetin hassaaminen mainoksiin käy helposti ja nopeasti. Kun vastapuoli on resurssimielessä ylivoimainen, täytyy kuitenkin olla tarkkana mihin ne rahat sijoittaa.

Tässä vaiheessa kannattaisi sijoittaa suurin osa kassaan kertyneistä varoista niihin kannatustuotteisiin (t-paidat ym. sälä) joiden myynnillä saadaan kerättyä lisää varoja.
Samalla kannatustuotteet toisi näkyvyyttä katukuvassa.

Mainostamisessa kannattaisi satsata sissimarkkinointiin, vaikka nokkeliin youtube-videoihin. Luulisi että mainostoimistoväestä löytyisi muutama luova kyky joilla aihe on sydäntä lähellä.

Mehtäläinen

ViestiKirjoittaja Mehtäläinen » 5.2.2014 21:17

Voisko käyttää joitakin satasia, jotta sais niitä flaijereita painettua ja halukkaille jakajille postitettua?
Ite ainahi sen verran laiska, että aina vaan suunnittellee, että tulostan ja jakelen..
Huomaa sitte viikon päästä, että saanu vieläkkää hommattua mistää resursseja siihenkää hommaan..
Kirjastossaki maksaa äkkiä meleko palijo, jos tulostaa 20senttiä euroissa maksavia sivuja..
Jotaki äkkiä nyt ja heti, ei vaan hyvä homma tähän asti, vaan laitetaanhan poijjaat ja tytöt kunnolla haisemmaan perhana :D

Chillipiipari

ViestiKirjoittaja Chillipiipari » 5.2.2014 22:33

Mehtäläinen kirjoitti:Voisko käyttää joitakin satasia, jotta sais niitä flaijereita painettua ja halukkaille jakajille postitettua?
Ite ainahi sen verran laiska, että aina vaan suunnittellee, että tulostan ja jakelen..
Huomaa sitte viikon päästä, että saanu vieläkkää hommattua mistää resursseja siihenkää hommaan..
Kirjastossaki maksaa äkkiä meleko palijo, jos tulostaa 20senttiä euroissa maksavia sivuja..
Jotaki äkkiä nyt ja heti, ei vaan hyvä homma tähän asti, vaan laitetaanhan poijjaat ja tytöt kunnolla haisemmaan perhana :D

Itse pystyisin kovin helposti pistämään Ideaparkiin flaijereita, mutta tulostinta ei ole. En toisaalta edes tiedä, minne niitä olisi sielä sopivaa laittaa. Olisi se ihan hyvä, jos joku pystyisi lähettämään flaijereita niille, joilla intoa on levittää niitä, mutta ei mahdollisuutta kyseiseen toimintaan.

Mutta mietin tässä, että minkähänlaista mainosta antaisi sellainen ehkä hiukan kyseenalainen toiminta kuin uhkaus. Jos joku muistaa pari vuotta sitten uutisen, missä kerrottiin k-marketin pihalle jätetystä verisestä nukesta, joka piti kädessään es tölkkiä ja lappua, jossa kerrottiin Jumalvelhon tulevan ja rankaisevan jos es:n hintaa ei lasketa ennen vuoden vaihdetta. En edes tiedä/muista, kiinnittikö asia valtamedian huomiota mitenkään, mutta ylilaudalla asiasta puhuttiin huumorilla. Jos joku tekisi jonkinlaisen vastaavan tempun eduskuntatalolla, niin saisikohan kannabis rappionistipäihteen maineen-mikäli kukaan kiinnittäisi asiaan edes huomiota?

SHIRF
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja SHIRF » 5.2.2014 23:16

Kippari kirjoitti:Budjetin hassaaminen mainoksiin käy helposti ja nopeasti. Kun vastapuoli on resurssimielessä ylivoimainen, täytyy kuitenkin olla tarkkana mihin ne rahat sijoittaa.

Tässä vaiheessa kannattaisi sijoittaa suurin osa kassaan kertyneistä varoista niihin kannatustuotteisiin (t-paidat ym. sälä) joiden myynnillä saadaan kerättyä lisää varoja.
Samalla kannatustuotteet toisi näkyvyyttä katukuvassa.

Mainostamisessa kannattaisi satsata sissimarkkinointiin, vaikka nokkeliin youtube-videoihin. Luulisi että mainostoimistoväestä löytyisi muutama luova kyky joilla aihe on sydäntä lähellä.

Olen vähän eri linjoilla tästä sissimarkkinoinnista. Sitä on tehty hampun ympärillä vuosia ja ne jutut ovat jääneet lopulta pienten piirien tietoisuuteen. Pieniä voittoja, paljon työtä. Monen monet ihmiset lisäksi torppaavat sissien tempaukset hörhöjen ja alakulttuurien juttuina. Minusta olisi tärkeää saada mainos niin näkyvään paikkaan, että jokaisen hampuusin suu menee virneeseen ja kiihkovastustajien niskakarvat nousevat pystyyn. Lisäksi koen notta vakavastiotettavuus "kyllä viinan pitäis riittää" -miehen silmissä nousee rutkasti. "EI sviddu nää narkithan on tosissaan"

Kannatustuotetoimintaan panostamisen perustelusi saivat päätäni kääntymään. Sehän tosiaan tuo sekä näkyvyyttä että lisäbudjettia. En nähnyt tuota sälää niin olennaisena, koska itse koen tukevani aatetta ja saavani vastiketta rahoilleni sitä kautta. Moni tottahan haluaa jotain konkreettista rahojaan vastaan. Samalla he pystyvät toimimaan mainoksina itse. Hyviä pointteja kyllä!

MUTUntuu kuin tää olisi nyt se kannabisaloite, joka menee eduskuntaan, jos on mennäkseen. Tuskin löytyy näin pätevää porukkaa ihan heti perään asiaa ajamaan, mikäli ei 50 tonttua mee rikki. MUTUMUTU
Ei se ollutkaan vaarallista, vaan suorastaan jopa nautinnollista.

soolo
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja soolo » 5.2.2014 23:34

Meillä on yksi some-markkinoinnin ammattilainen porukassa. Rahaa käytetään some-markkinointiin heti, kun meillä on jotakin hyvää materiaalia boostattavana. Flaikut lähtevät painoon vielä tällä viikolla. Kaksi haastattelua on tiedossa, niihin käytetään jonkun verran rahaa välinevuokriin yms.

Sitten noihin rahoihin on liittynyt yksi verotuksellinen tekijä joka korjautuu ensi viikolla, kun rahoitus siirtyy erään yhdistyksen nimiin.
it's tough to make a living when all we do is work

James Potkukelkka

ViestiKirjoittaja James Potkukelkka » 6.2.2014 11:27

Uncle Sam osoittamassa sormella ja kuvaan teksti tyyliin: Miksi Sinä rankaisisit kannabiksen käyttäjää?

Saisko tosta aiheen flaijeriin? Olen pahoillani, mutten osaa edes kuvankäsittelyn perusteita. Tarkoitus olisi kuitenkin kääntää nykyasetelma päälaelleen, herättää kansan syvät rivit miettimään perusteluitaan ja ylläpitää keskustelua aiheen ympäriltä.

Nätti tyttö kuvaan ja samantyyppinen teksti? Kuvakollaasi hampun käyttäjien kasvoista?

Tietenkin tällöin tarvittaisiin vapaaehtoisia kuvattavia ja ehkä jonkunlaista ennakkokarsintaa. Nykyongelma on kuitenkin siinä, ettei kannabiksen käyttäjät näyttäydy 'vastustajille' inhimillisinä henkilöinä. Riittävän etäisiin asioihin on helppo suhtautua opetetulla tavalla ja kyynisesti. Jotta kuva saataisiin tehokkaaksi, pitäisi sanamuotoja ja kuvauksillisia asioita miettiä huolella, mutta näksisin tämän yhtenä hyvänä lähestymistapana, jos vain kuvankäsittelyn harrastaja/ammattilainen ja valokuvaaja löydetään.

Tilastot, oikeusperiaatteet ja järkisyyt ovat aika kylmiä aiheita. Ne on helppo ohittaa. Mutta ihmisen (kasvo)kuva saa helpommin miettimään asiaa, koska suurin osa päätöksistä tehdään tunnepohjalta ei faktoihin nojaten. Lisäksi kuva tiedostamattomasti vaikuttaa positiivisesti ihmisten kuvaan kannabiksen käyttäjistä. Päämekanismi Uncle Sam -kuvassa olisi keskustelun herättäminen aiheen ympäriltä ja nätti tyttö -kuvan kohdalla positiivisen mielikuvan luominen. Mielestäni ehdottamiini flaikkuihin ei sovellu viittaus suoraan kansalaisaloitteeseen, mutta ne kuitenkin ajaisivat asiaa eteenpäin.
Ettei tässä nyt kuitenkin olisi taustalla jonkin sortin sukkafetissi? :think: :laugh:
-dagga

Hatsitatti

ViestiKirjoittaja Hatsitatti » 6.2.2014 12:04

Olisiko tämä hyvä? Vasta kokeilu versio. :D

Kuva

Kippari
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Kippari » 6.2.2014 12:10

James Potkukelkka kirjoitti:Uncle Sam osoittamassa sormella ja kuvaan teksti tyyliin: Miksi Sinä rankaisisit kannabiksen käyttäjää?

Vai kenties jotain tällaista ? :laugh:

Kuva

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisci elit, sed eiusmod tempor incidunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquid ex ea commodi consequat. Quis aute iure reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint obcaecat cupiditat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Tapionpoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Tapionpoika » 6.2.2014 12:19

Yhä vieläkin on kannatusjäsenyyksien ostossa vikaa, samaa erroria antaa. Mikäs tuossa nyt?
sativa to change the things I can
indica to accept the things I can't

James Potkukelkka

ViestiKirjoittaja James Potkukelkka » 6.2.2014 14:51

Ei neulaa tuohon kuvaan :( Muuten kuva näyttää mielestäni melko makeelta :)

Kieltämättä 'miten' kuulostaa sovittelevammalta kuin 'miksi', mutta toisaalta se sisältää oletuksen rangaistavuudesta.

Hatsitatti: Toi olikin hyvä idea laittaa kuva vaakatasoon. Nähnyt noita Uncle Sam -kuvia vain pystyasennossa, niin ei tullut edes mieleen. Teksti kaipaisi kuitenkin korostusta. Tyypillisesti muodossa SINÄ tai vastaavaa. Ja muun tekstin fonttia voi taiteellisemmat henkilöt pohtia. Lisää versioita ja mielipiteitä kaivataan, mutta koska mulla ei ole hirveästi tähän annettavaa, siirryn takavasemmalle.
Ettei tässä nyt kuitenkin olisi taustalla jonkin sortin sukkafetissi? :think: :laugh:
-dagga

Kippari
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Kippari » 6.2.2014 15:53

James Potkukelkka kirjoitti:Ei neulaa tuohon kuvaan :( Muuten kuva näyttää mielestäni melko makeelta :)

Tarkoitus oli tehdä pilkkaa "jo yksi kannabispiikki voi tappaa" ennakkoluuloista mutta se voi tietysti olla että vitsi uppoaa vain jo "käännytettyihin" jos heihinkään.

KuvaKuva KuvaKuva
Viimeksi muokannut Kippari, 6.2.2014 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

soolo
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja soolo » 6.2.2014 16:21

Tapionpoika kirjoitti:Yhä vieläkin on kannatusjäsenyyksien ostossa vikaa, samaa erroria antaa. Mikäs tuossa nyt?

Noita maksuja on kuitenkin tullut ensimmäisen viestisi jälkeen. Muilla samaa ongelmaa?

Kuvien suhteen, jaamme mielellämme kuvia ja muita materiaalia facebookissa, mutta varmistattehan että teillä on oikeus käyttämiinne kuviin sikäli kuin ne eivät ole omia tuotoksianne. Lisäksi hampunlehdet ja ruiskut kyllä pois, ne eivät vetoa siihen kohdeyleisöön johon pitäisi vedota.
it's tough to make a living when all we do is work

cannatus

ViestiKirjoittaja cannatus » 6.2.2014 16:36

Kippari kirjoitti:...

Tämä on aivan älyttömän tärkeä ja jatkuvasti ajankohtainen aihe, joka tosin laajuudessaan menee offtopicin puolelle.
Lääketieteestä on tullut enemmän bisnestä ja politiikkaa kuin tiedettä. Suurin osa lääketieteellisestä tutkimuksesta tehdään joko lääkeyhtiöiden toimesta tai niiden rahoittamana. Valtaosalla lääkäreistä ja terveydenhuollon virkamiehistä on tavalla tai toisella kytköksiä lääkeyhtiöihin.

Tiede ylipäätään on eksynyt kauas riippumattomuuden ihanteesta ja siinä prosessissa se on lähestynyt hälyttävässä määrin uskontoa.

niin, offia tämä
Sain/piti puhua puhelimessa psykiatrin kanssa. Viitisen vuotta sitten olin kuullut "ääniä" päässäni (esim. hetkellinen shamanistinen/itäkulttuurinen syvä ääni, toinen taas lapsen naurua, kolmas kolarin kuuloinen ääni (joo, kamalaa)), ehkä jotain äänimuistoi. Olin mm. kuunnellut juuri jotain aivoaaltoi, en muista mitä ns. dozeja olivat, + olin heikos ravitsemustilassa, sen jälkeen oon keskittynyt vitamiinien ja muiden saantiin kaikil raakaruokajauheil jne.. eli vahvistanut aivojen enemmän kognitiivista toimintaa.

Mua kehotettiin pari vuotta sitten menemään lääkäriin, mainitsin noista äänistä joidenkin vuosien takaa, ja kävin avohoidos toteamas että ajanhukkaa. Pari vuotta siitä jouduin tilanteeseen että mun kotiin tultiin epäilysten vallassa (ehkä koska olin sinä keväänä kertonut perheelle joskus vuosia sitten käyttäneeni kannabista ja sieniä ja oli kotona epäselvä tilanne, johon en vastannut ja heillä oli huoli) ja siit seuras mm. sitä, että mun potilashistoria luultavasti vaikutti siihen miten mua tarkkailtiin ja lopulta koitti zyprexa (aiheuttaa mm. diabetesta, aivomassan kutistumista(pitkäs käytössä ainakin) ja sama firma tuottaa diabetes-lääkkeitä), olin paljon helpommin käsiteltävä, kun mun aivot ei enää toiminut ja tietoisuus oli jotenkin tuhoutunut, niinpä pääsin pois - vammautuneena minä olin heille hyvä apina. Sen jälkeen yritin itsemurhaa kahdesti ihan tosissaan, en pystynyt enää keskittymään ja oppimaan, kai metaboliakin meni sekasin ja olin puoli vuotta ihan helvetissä ja hakkasin konkreettisesti päätä seinään, persoona, tunteet, kaikki, totaalinen lamaannus ja masennus. Eli semmosta tapahtui siitä hoidosta. Pakkolääkintäpäivänä sairaalan psykologi oli juuri toivotellut että toivottavasti saat puhuttua lääkärin niin että hän ei määrää lääkkeitä. Ja politiikasta, no, hoitaja mainitsi että "kannattais tehdä yhteistyötä, vaikka oletkin oppositiossa", hmmm, en kkenut että olisin tehnyt mitään erityistä työtä, van että vastasin vain itsestäni aidosti ja rehellisesti, ja en tiennyt olevani "oppositiossa", vaikkakaan lääketiedettäkään en tue eläinkokeiden vuoksi, ja olen tosi findamentalistinen maailmankatsomuksessani ja koen vahvasti ja herkästi asiat jotka eivät sovi mulle.

Ja niinpä tämä jatkuu tähän päivään, lastensuojelu siis vaati konsultointia lääkärin kanssa, joka kysyy: "mutta näitä äänikokemuuksia ei siis ole LÄÄKITTY" (joka musta jo kertoo jotain. Ensin hänkin myöntyi ja sanoi että no siitähän on jo aikaa, kun sanoin että viis vuotta sitten.._mutta ei, ei ole lääkitty). Vastasin siihen että kaikki lääkkeet on paskaa, johon hän vastasi että "no niinhän ne on". Sanoin myös että oon mä dosannu suurempia annoksia C-vitamiinia ja niasiinia, että siten tuollasii jenkeis hoidetaan, ja hoidetaankin: http://en.wikipedia.org/wiki/Orthomolecular. En tiedä vaikka täs taas seuraa seuraavaa, että koska mä pääsen jotenkin pois tosta potilasrekisteristä, jäänyt kummittelemaan, ja koska olen vegaani ja lääkekielteinen ja haluan elää ja kokea itse, niin mä kai vain olen väärä ihminen tänne koulutetun sivistyneistön länsitieteen maailmaan.

Tosiaan Offtopic, sivuaa kuitenkin mulla tän kansalaisaloitteen tärkeyttä. Vaikkakaan en kauheesti kannabista fiilistele itselleni, kyllä mä fiilistelen sitä että osa käyttää ja osaa käyttää ja on luonut kulttuuria sillä, mulla kannabis auttoi sellaisenaan syötynä joskus yli hammastulehduksen :> mutta en sitä laittomuudenkaan vuoksi koe voivani käyttää, koska mä ahdistun että kohtaisin taas rikos&rangaistus-koneistoa. Jokainen olemassaoleva voisi mun puolesta olla kuitenkin mieluummin laillinen kuin laiton. Ja kivun lievityksen mahdollisuus joskus ois kyllä ihan jees, samoin kuin psilojen traumoja korjaavat ominaisuudet (http://altering-perspectives.com/2013/0 ... -fear.html)

Mulla olis ihan hyvä tulostin, värilaser, mutta ei paperia eikä just nyt hirveesti mahiksia laittaa paljoa aikaa tähän. Tavallaan tuota olis kiva hyödyntää tähänkin projektiin, mutta pitäis tosiaan saada jotenkin kulut tasan ja niin että ei joutuis kuumottaa mitään. Esim. jos mä olen nyt dekriminalisoinnin kannalla (lue: "kannabismyönteinen" --> "huumemyönteinen" --> "rikollismyönteinen" --> epäilyttävä, vääriä mielipiteitä!), niin en tiedä miten kaikki yhteiskunnalliset instanssit (täysin tynnyrissä kasvaneet) sitten suhtautuvat minuun tai mun kelvollisuuteen esim. vanhempana, se on ikävää, koska tykkäisin vain elää rauhassa.

Memristori
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Memristori » 6.2.2014 22:55

Mielestäni tuon "Miten sinä rankaisisit kannabiksen käyttäjää?"-kuvan idea on tosi hyvä, mutta Uncle Sam on ehkä turhan vieras suomalaisessa kulttuuriympäristössä enkä tiedä toimiiko se nyt tässä kontekstissa. Samalla ajatuksella toteutettu ihka uusi kuva olisi jees. Piirros tai valokuva. :think:

Tapionpoika
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Tapionpoika » 7.2.2014 4:37

soolo kirjoitti:...

Noita maksuja on kuitenkin tullut ensimmäisen viestisi jälkeen. Muilla samaa ongelmaa?

Selainta vaihtamalla ratkesi. Errorit tulivat Operalla, mutta Firefoxilla toimii hyvin :).
sativa to change the things I can
indica to accept the things I can't

cannatus

ViestiKirjoittaja cannatus » 7.2.2014 5:49

jossainhan oli kyselty tuosta rangaistusmentaliteetista, ja jonkin verran yli 50 % naisista olivat vastanneet että kannabiksen käytöstä tulisi rangaista. Tää on tosi jännä juttu, ehkä ne naiset eivät tajua erilaisia käyttötarkoituksia. Esim. kipulääkitys on hyvä peruste käytön rankaisemattomuudelle, kun kaikki eivät halua synteettisiä lääkkeitä käyttää. Mutta noh, onhan alkoholikin joillekin "lääke", ehkä kannabista pidetään virheellisesti samanlaisena. Aikamoista, mikäli naiset todella ovat käytön rangaistuksen kannalla, etenkin ns. "empaattisempina" (tai sympaattisempina) olentoina. Kuitenkin aika moni valitsee ainakin jollain tavalla lievitetyn kivun esim. synnytyksessä, ja varmasti monet käyttävät buranaa menkkakipuihin. Ei voi vaatia kaikilta samaa, ja on aika karua että jos mä nyt söisin kannabista kipuun, niin sitten vois tulla edelleen lastensuojelunväki, ja lasta syynättäis,, tuskin syynätään kaikkien synteettisten oksitosiinien, epiduraalin, jne. jälkeen, tai sitten syynätään jotenkin niinkuin se kuuluisi asiaan ja musta ne synteettiset lähinnä halvaannuttavat ihmistä, kun taas luonto saattaisi tarjota jotain muuta. Toki asiaa varmaan pitäisi tutkia paremmin.

Viime aloitteen aikoihin joku postasi youtube-videon, jossa syvästi autistista lasta auttoi kannabis. Naisiin vois vedota sellainen mainos, jossa kysyttäisiin "Miksi sinä rankaisisit kannabiksen käytöstä" ja olisi kuvamateriaalia vaikka ihan syöpäpotilaan tai autismin tai MS-taudin tai sarjoittaisen pääkivun hoidosta. Tai ehkä vois tehdä moralistisen vastakamppanjan: "Pakollinen luomu-synnytys Suomeen, ei mömmöjä vauvoille" tai "Puhdas elämä suomalaisille, burana reseptille" (nää voisivat oikeastikin olla hyviä juttuja :P ).

Toki nykyäänkin reseptillä voi saada jotain valmistetta, mutta että se olisi kuitenkin taas synteettinen tai vaatii erityislupaa,, en voi ymmärtää.

James Potkukelkka

ViestiKirjoittaja James Potkukelkka » 7.2.2014 10:17

cannatus kirjoitti:jossainhan oli kyselty tuosta rangaistusmentaliteetista, ja jonkin verran yli 50 % naisista olivat vastanneet että kannabiksen käytöstä tulisi rangaista. Tää on tosi jännä juttu, ehkä ne naiset eivät tajua erilaisia käyttötarkoituksia. Esim. kipulääkitys on hyvä peruste käytön rankaisemattomuudelle

Kyselyjä tehdessä tulee kiinnittää erityisen suurta huomiota kysymyksenasetteluun. Suurempi osuus vastaajista on valmis antamaan "jonkun muun rankaista jollain tavalla jotain tuntematonta lähes abstraktia ja näkymätöntä kansanosaa". Asiaa ei tarvitse edes miettiä. Sen sijaan jos menet kysymään samalta ryhmältä, että miten rankaisisit minua, olisi vastaus yleensä muotoa "no enhän minä mutta YHTEISKUNTA...". Uskon että asenteet pehmenisivät merkittävästi, jos ihmisille tuotaisiin aihe lähemmäksi. Vanhan kannabisvalistuksen ideanahan oli etäännyttää ihmiset mahdollisimman kauas stereotyyppisestä kannabis käyttäjästä. Asian voisi havainnollistaa vaikkapa vertaamalla uutisointia Afrikassa nälkään kuolevista tuhansia lapsista ja tapaus Madeleine McCann:sta. Mitä kaukaisempi asia, sitä vähemmän empatiaa.

Sillä on suuri merkitys miten asiansa tuo esiin. Kuitenkin faktojen värittäminen ei ole missään tapauksessa hyväksi.

Palataan vielä tuohon nimimerkki cannatuksen esiin nostamaan ajatukseen lääkekäytön ottamisesta mukaan keskusteluun dekriminalisointialoitteesta. Mielestäni lääkekäyttöä ja viihdekäyttöä ei pitäisi sekottaa dekriminalisointikeskustelussa. Ihmiset vastustavat lääkekäyttöä, koska kuvittelevat sen olevan keppihevonen kannabiksen viihdekäytön laillistamisessa. Asioiden erotteleminen omiksi aiheikseen auttaa molempien muutosten läpimenoa.

Kipparin "minä käytän kannabista" kuvaan kaipaisin sitä maanläheistä otetta. Eli unohdetaan ajatus mainoskuvassa puku päällä olevasta valkohampaisesta stereotyyppisestä miesmallista. Uskon oikeasti siihen, että jos saadaan rekrytoitua joku ei-stereotyyppisen näköinen käyttäjä kuvaan, kuvan teho nousee sata- tai tuhatkertaiseksi.

Ihmisten kuvaa kannabiksen käyttäjistä voidaan muokata myös kertomalla itsestä asioita kuten "Olen 24-vuotias metsuri, vapaa-ajallani harrastan lenkkeilyä ja maalaamista. Välillä rentoudun polttamalla kannabista." Riippuen formaatista kuvaus itsestä voisi olla paljon pidempikin. Kuitenkin ideana olisi, päinvastoin kuin "minä käytän kannabista" -kuvassa, herättää ihmisissä mielikuva ihmisestä ja lopuksi mainita kannabiksen käytöstä. Ei siis huudeta naama punaisena "kannabis on tärkein asia elämässäni" vaan tuodaan epäsuorasti (lue: propagandistisen tehokkaasti) katsojan tietoon, että kannabiksen käyttäjät ovatkin tavallisia ihmisiä, eikä kannabiksen käyttö määritä ihmistä.
-dagga

cannatus

ViestiKirjoittaja cannatus » 7.2.2014 10:48

joo, fiksui puhut James Potkukelkka. Ehkä olisi hyvä saada jotenkin yhteisöllisesti kaikennäköistä porukkaa kuviin, että tällaisia olemme. Myös eri käyttötarkoitusryhmiä, tuo mun ajatus olikin vain yhdenlainen näkökulma, ehkä se onkin tosiaan niin että jollekin jää vain yksi kuva mieliin, niin sen olisi hyvä olla jotenkin tarpeeksi monipuolinen ja läpiajateltu.

Joku vuosi vegaaneja pyydettiin osallistumaan kuvakollaasiin, että lähettävät itsestään kuvan, jolla kai näytetään että on erinäköistä ja -kokoista jne., sekin on sellainen tietynlainen stereotypioita nostattava elämäntapa. Vähemmistöasemat ja erilaisuudet ovat vain aina jotenkin helppo ohittaa politiikassa vaikka paljon ääntä pitäisivät.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”