Kuva

Yksittäiset seulat ammattikouluissa? Laisllista?

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
metsuri

Yksittäiset seulat ammattikouluissa? Laisllista?

ViestiKirjoittaja metsuri » 7.2.2010 14:22

Opiskelen kone ja metalli alalla koneistajaksi ja opettaja on pyytänyt että antaisin seulat kevään aikana etä olisivat varmoja siitä että en työskentele pilvessä koulussa, opettaja tietää lääkärin papereiden perusteella että olen poltellut aikaisemmin ja pari h-merkintääkin löytyy.
Voiko tuo olla edes laillista testata yksittäisiä oppilaita eikä koko koulua samalla? Joillain oppilailla on ollut alkoholi ongelmaa mikä on vielä vaarallisempaa kun ovat vaarallisien koneiden ympärillä eikä heitä testata millään lailla.
Eikä se kuulu opettajille mitä teen vapaa aikanani kunhan en ole pöllyssä koulussa ja en polttele muutenkaan kuin parina päivänä kuussa ja sekinb viikonloppuna.
Olen puhunut opettajan kanssa että tämä käytäntö on nöyryyttävää ja jos olen polttanut viikonloppuna niin todennäköisesti seulaoissa näkyy thc+
mutta hän sanoo että ei tiedä olenko koulussa pilvessä vai en siksi pitää saada seulat että hän voi olla varma etten ole koulussa pilvessä. mutta miten se auttaa jos olen polttanut viikon loppuna edelleen se seula on thc+ eli tilanne on +-0. minun mielestä se on opettajan vika jos ei kykene erottamaan selvää ja sekavaa opiilasta toisistaan. Eihän työn antajallekkaan kuulu mitä teet vapaa ajallasi kunhan hoidat työsi hyvin työ aikana. ja huom kertaakaan en ole ollut koulussa pilvessä.

Eli mitä sanoo laki tohon onko laillista nöyrryyttää ihmista joka yrittää ihan sen perusteella mitä on aiemmin tultu tehtyä. en oikein löytänyt googlettamalla tietoa että onko laillista toimintaa vai ei.

Eli jos täälä joku tietäisi nii avaudutko asiasta?
Kyse ei ole siitä etten pystyisi antamaan puhdasta seulaa kun haluavat vaan periatteesta ettei tarvitsisi olla nöyryytetty jälleen ja jos ei muita testata kanssa sekä mitä se sille kuuluu mitä teen vapaa ajallani. ainoa pahe on silloin tällöin polttelu enään, kun on tupakasta ja viinan pahasta päästy irti enkä kahvia juo mutta teetä kyllä menee.

Hazaa
1 tähti
1 tähti

Re: Yksittäiset seulat ammattikouluissa? Laisllista?

ViestiKirjoittaja Hazaa » 7.2.2010 14:30

"Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on vuonna 2000 kahdessa peruskoulun ja ammatillisen oppilaitoksen huumetestausta koskevaan kanteluun antamassaan päätöksessä katsonut, että oppilaitoksissa suoritettuja huumetestejä voidaan pitää hyväksyttävinä vain, jos oppilas/opiskelija itse on testin tarkoituksesta ja vapaaehtoisuudesta informoituna antanut testin toteutumiseen omalta kohdaltaan nimenomaisen suostumuksen. Edellytyksenä on, että alaikäinen oppilas kykenee arvostelemaan antamansa suostumuksen merkityksen."

http://pre20031103.stm.fi/suomi/eho/jul ... /luku3.htm

Sano opettajalle ettei hänelle kuulu vapaa-aikanasi tapahtuva käyttö ja että voit antaa sylkitestin todistamaan ettet ole koulussa pilvessä?
Käyttäkää poste restantea siementen ja bulvaania kasvatusromujen hankintaa varten niin ei tule ikäviä yllätyksiä!

Keke-

ViestiKirjoittaja Keke- » 7.2.2010 15:13

Laittomuus on käsittääkseni tapahtunut jo pelkästään siinä vaiheessa, kun kouluterveydenhotiaja on näyttänyt potilastietosi opettajallesi.

Antti Alien
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Antti Alien » 7.2.2010 19:17

Laki ammatillisesta koulutuksesta, 42 § 2. momentti sanoopi, notta
Edellä 1 momentissa tarkoitetut henkilöt (mm. opettajat) sekä opiskelijaterveydenhuollosta ja muusta oppilashuollosta vastaavat henkilöt saavat sen estämättä, mitä 1 momentissa tai salassapitovelvollisuudesta erikseen säädetään, antaa toisilleen sekä koulutuksesta vastaaville viranomaisille opiskelun asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot.

Jos kuitenkin koulun terveydenhoitajalla ei ole jotenkin tietoa tästä asiasta, vaan tieto on tullut joltain muulta lääkäriltä, ei tuosta pykälästä tarvitse välittää: lakia on ehdottomasti rikottu. Terveydenhuollon yksiköiden välillä tietoa voi liikuttaa vain hoidon järjestämiseksi, ja silloinkin vaaditaan potilaan suostumus. Jos koulun terveydenhoidolla on tieto ihan omasta takaa, niin voidaan miettiä, onko vapaa-ajalla tapahtuva päihteidenkäyttö ylipäätään opiskelun asianmukaisen järjestämisen edellyttämä välttämätön tieto. Mielestäni ei ole.

metsuri

ViestiKirjoittaja metsuri » 7.2.2010 21:12

Keke- kirjoitti:Laittomuus on käsittääkseni tapahtunut jo pelkästään siinä vaiheessa, kun kouluterveydenhotiaja on näyttänyt potilastietosi opettajallesi.

Ei kouluterveyden hoitaja ole näyttänyt papereita opettajalle vaan minä näytin opettajalle hopsin yhteydessä ja opettaja pyysi näyttämään terveydenhoitajalle jota en ole tehnyt mutta opettajalle annoin luvan näyttää terkkarille mutta opettajan kanssa sovittiin että minä näyttäsin.
Tämä paperi on adhd diagnoosi ja siinä samalla lukee kannabis riippuvuus mutta potilas kuntoutunut eli en ole enään riipppuvainen aineesta.
terveyden hoitajan kanssa olen jotain pientä jutustellut asiasta mutta jäi paskan maku suuhun kun hän hörisi vain että jos mulle sattuu koulussa jotain ja olen ollut pilvesä niin koulun maine kärsii. olin vähän niinkuin wtf ai koulun maine vain kiinnostaa.

olen sanonut että voin antaa tarvittaessa seulat mutta mitään en ole allekirjoittanut tai sanonut että millä tyylillä ne annan.
Jos kieltäydyn antamasta seulaa niin voiko tästä seurata jotain esim varoitus tai erotus???
Sylki testin voin tehdä kun haluavat mutta joka päivä tai joka viikko en rupea siihen.

The Groke

ViestiKirjoittaja The Groke » 8.2.2010 1:58

metsuri kirjoitti:
Olen puhunut opettajan kanssa että tämä käytäntö on nöyryyttävää ja jos olen polttanut viikonloppuna niin todennäköisesti seulaoissa näkyy thc+
mutta hän sanoo että ei tiedä olenko koulussa pilvessä vai en siksi pitää saada seulat että hän voi olla varma etten ole koulussa pilvessä. mutta miten se auttaa jos olen polttanut viikon loppuna edelleen se seula on thc+ eli tilanne on +-0. minun mielestä se on opettajan vika jos ei kykene erottamaan selvää ja sekavaa opiilasta toisistaan. Eihän työn antajallekkaan kuulu mitä teet vapaa ajallasi kunhan hoidat työsi hyvin työ aikana. ja huom kertaakaan en ole ollut koulussa pilvessä.

Jos olet puhunut opettajasi kanssa asiasta avoimesti ilman ongelmia niin anna niille lupa tehdä pistokoe. Ajatteles asiaa niin päin että opettajasi on harvinaisen ymmärtäväinen jos olet käytön myönnettyäsi edelleen koulussa. Niimpä parasta mitä voit tehdä on vakuuttaa hänet siitä ettei polttelu ole sinulle ongelma tekemällä ne testit jossain vaiheessa ja saamalla negativiset tulokset. Näin saatetaan saada yksi kannabisneutraali ihminen (jos negatiiviseen tulokseen liitetään järkevää valistusta). Kun kerran opettajasi jo tietää käytöstä niin sopikaa että tekevät testin ennen esim. maaliskuun loppua ja suostut olemaan sen ajan ilman (todistaaksesi ettei sinulla ole ongelmaa) ja sen jälkeen lupaat olla selvinpäin koulussa.

Ja kyllä työnantajille vaan kuuluu mitä huumeita syö vapaaaikana - aika harvassa 'oikeassa' työpaikassa selviää ongelmitta huumetuomion jälkeen. Ja täällä taitaa olla ketjukin aiheesta.
Alempi lause valehtelee!
Ylempi lause on aivan oikeassa!

Dain adain is et vaciia et tedain ebrae siiper facie daiin abyssi et spiritiis.

Markus_Heikkila
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Markus_Heikkila » 12.2.2010 0:37

Hazaa kirjoitti:Sano opettajalle ettei hänelle kuulu vapaa-aikanasi tapahtuva käyttö ja että voit antaa sylkitestin todistamaan ettet ole koulussa pilvessä?

Sylkitesteissäkin muutamaa päivää aiempi käyttö voi näkyä.

Eli: älä anna lupaa. Printtaa vaikka tuo Hazaan oikeusasiamiehen päätös opettajallesi, jos ei muuten lopeta inisemistä. Siitä ei pitäisi voida seurata mitään. Vituttaa tommonen ahdistelu. Pää pystyssä vaan, pidä kiinni ihmisarvostasi! :yes:
Relaa vähän - Lataa ilmainen, puheeton rentoutus-mp3 - http://Puodit.net

vihreä_valo
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja vihreä_valo » 14.2.2010 13:14

Markus_Heikkila kirjoitti:...

Sylkitesteissäkin muutamaa päivää aiempi käyttö voi näkyä.

Tämä on kiinnostanut pitkään, että miten se nyt on? Foorumeilla on puhuttu yleensä 6-12 tunnista. Eli testi mittaa akuuttia päihtymystä. Tietääkö joku? Lähteitä?

Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 14.2.2010 13:46

Sylkitestissä positiivinen tulos voi näkyä määrittelemättömäön ajan vaikkei kannabista olisi koskaan testannutkaan. Tämän pyydän myös huomioimaan. Lähdeviitettä mulla ei tosin ole. Mutta eipä tuota sylkitestiä kukaan liene varmaksi pystynyt todistamaankaan.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.2.2010 14:07

muutamia vuosia sitten
poliisikäytössä olleet sylkitesterit
olivat ainakin täysin lottoa..
en tiedä
onko samat testerit
edelleen käytössä
vai onko tullut parempia.

muutamia hetkiä ennen testiä
polteltu kannabis
antoi sylkitesterillä tulokseksi
negatiivinen..

uskon että tuohonkin
voi vaikuttaa tahallen tai tahattomasti
riippuen mitä muuta
on ennen testiä nauttinut..

negatiivisen tuloksen saamiseksi
tulokseen ei koitettu vaikuttaa
millään tavalla..

risuparta

ViestiKirjoittaja risuparta » 14.2.2010 15:30

riva komik kirjoitti:muutamia vuosia sitten
poliisikäytössä olleet sylkitesterit
olivat ainakin täysin lottoa..
en tiedä
onko samat testerit
edelleen käytössä
vai onko tullut parempia.

muutamia hetkiä ennen testiä
polteltu kannabis
antoi sylkitesterillä tulokseksi
negatiivinen..

uskon että tuohonkin
voi vaikuttaa tahallen tai tahattomasti
riippuen mitä muuta
on ennen testiä nauttinut..

negatiivisen tuloksen saamiseksi
tulokseen ei koitettu vaikuttaa
millään tavalla..

Samat vehkeet vieläkin. :pimp:
Kuulin myös huhua sitruunasta joka saattaisi auttaa syötynä ennen puhallusta :yes:

Vihreevoima
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Vihreevoima » 14.2.2010 16:13

risuparta kirjoitti:Kuulin myös huhua sitruunasta joka saattaisi auttaa syötynä ennen puhallusta :yes:

Negatiivisien antoon auttaa lähes mikä tahansa syöminen kuin myös hampaiden peseminen.

Antti Alien
3 tähteä
3 tähteä

ViestiKirjoittaja Antti Alien » 14.2.2010 17:36

vihreä_valo kirjoitti:...

Tämä on kiinnostanut pitkään, että miten se nyt on? Foorumeilla on puhuttu yleensä 6-12 tunnista. Eli testi mittaa akuuttia päihtymystä. Tietääkö joku? Lähteitä?

Cozart-sylkitesteri väittää löytävänsä 10 ng/ml THC-COOH:ta, eli tuota ei-psykoaktiivista aineenvaihduntatuotetta. Kuitenkin kaikki ne paperit, joita kahlasin läpi löytääkseni THC-COOH:n määrän syljessä käyttöajasta riippuen väittivät, ettei kyseistä ainetta erity verenkierrosta sylkeen kuin korkeintaan häviävän pieniä määriä. Joko tutkimukset tai laitteen valmistaja siis valehtelee. :think:

THC:stä valmistaja sanoo, ettei rajoja ole saatu määritettyä, mutta jossain positiiviseksi merkityssä näytteessä oli pienimmällään 31 ng/ml THC:tä. Eräs uusi tutkimus (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19155965) taas löysi positiivisen näytteen, jossa pitoisuus oli 15 ng/ml. Kuitenkin yli 50% oli vääriä negatiivisia. Tuo tutkimus toteaa, että hyväksyttävän luotettavasti tulee positiivinen 2-3 tunnin päästä polttamisesta, mutta 24 tunninkin päästä saattaa löytyä.

Söör

ViestiKirjoittaja Söör » 15.2.2010 11:39

Itse kokeilin vankiloissa(ehkä poliisillakin?) käytettyä kusitestiä jossa katsottiin thc:n lisäksi 3 muutakin huumausainetta ja mahdollinen positiivinen tulos näkyy "alaviivan" häviämisenä. 4 päivää(pari iltaa tätä ennen myös) aikaisemmin nautittu kannabis(1g) näkyi testissä hieman mutta tulos oli juuri ja juuri negatiivinen(alempi viiva näkyi heikosti).

Palaa sivulle “Politiikka ja media”