Kuva

YLETeema 16.11.2006 Lääkärikilta: Huumeongelman jäjillä

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
reijo hiller
3 tähteä
3 tähteä

Re: YLETeema 16.11.2006 Lääkärikilta: Huumeongelman jäjillä

ViestiKirjoittaja reijo hiller » 23.11.2006 8:22

Kalavale kirjoitti:EDIT: Ja tuo yksi herrasmies kyllä hairahtui puhumaan usein "mutu tuntumalla". --- ja kaveriporukalla on suurin merkitys huumeittenkäytössä. En allekirjoita.

On tutkittu juttu, että kaveriporukalla on ainakin hyvin suuri merkitys. (Tuore tutkimus http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uu ... ml?id=8353 ) En itse pitäisi asiaa mitenkään tuulesta temmattuna, ja omat muiden tarkkailuun perustuvat havaintoni tukevat loppupeleissä samaa väitettä. Korkeintaan tietyt persoonaan vaikuttaneet/vaikuttavat olosuhteet voivat olla merkittävämpiä, mutta erittäin suureen merkitykseen pääsemme joka tapauksessa.

Saulus

ViestiKirjoittaja Saulus » 23.11.2006 23:00

Aivan mahtavaa keskustelua, kerrassaan.
Tätä pätkää tullaan näyttämään vielä monelle! o/

Kiitokset YLElle.
:)
Ateisti on Luojan kaikkein suurin saavutus – itsensä todellisen luonteen unohtanut tietoinen olento.

Haffibun

ViestiKirjoittaja Haffibun » 24.11.2006 7:22

reijo hitler kirjoitti:...

On tutkittu juttu, että kaveriporukalla on ainakin hyvin suuri merkitys.

niinhän sillä onkin, kaveriporukoilla on niin suuri rooli ihmisen oman minäkuvan luomisessa, että jos enemmistö henkilö x:n kavereista ja tutuista on pro-ganja pössyttelijöitä, niin aika harvinaista on ettei henkilö x itsekin polta.
*edit vaikuttaahan siihen myös henkilön kasvatus jne mutta tuo nyt on se keskeisin asia

haen tuon videon piratebaystä sillä youtube on paska ja puolet videoista lataa nykyään niin hitaasti, johtuen varmaan siitä että google osti sen.
en tiedä miten tonne video.googleen toimii toi uploadaus mutta kokeilen ite pistää sen sinne niin ei tarvii katsoo osina.
video.google on myös jotain muitakin hyviä dokumentteja(jotkut maksutta, jotkut taas ei), kun siellä ei ole videon pituusrajaa

MetsänNeito
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja MetsänNeito » 24.11.2006 9:38

Erittäin positiivinen juttu. Todella hyvä. Ällistyin tasosta, ja rehellisyydestä (missä kaikki proganda? :shock: :laugh: ).
Tottakai he olivat vähän varovaisia sanoissaan, pakkohan se on kun on näin tulenarka aihe.
Mutta hienoa, että yleltä tulee tällaista. Tästä on hyvä jatkaa.
"It is your mind that creates this world"
The Buddha

Kit Carson

ViestiKirjoittaja Kit Carson » 28.11.2006 3:50

sdry kirjoitti:On taas se 12vee tyttö joka porttaa kovempiin, ku ei se kannapi ollukkaa niin hurja juttu.
Tapahtunut ja tulee tapahtumaan.
Kannabista/huumeita käytetään sentakia että olisi kova jätkä jne.. :doh:
Tullut törmättyä moneenkin yksilöön.
Sitten tietysti vakio argumentti autolla ajaminen. Kuka vittu lähtee ajamaan autolla jos tuntee olevansa oikeasti sekaisin jos ei ole täysi idiootti.
Todella moni.
Toinen klisee on tämä skitsofrenia/sykoosi vaara hassiksessa: eli hassis voi laukaista jossain todella minimaalisessa ryhmässä tällaista, jotka ovat valmiiksi alttiita moisiin mielenhäiriöihin, niin sitten jumalaton enemmistö tervejärkisistä normaaleista ihmisistäkään (joilla riskia ei ole) ei saisi käyttää muutaman kilarin takia.
Jep, aina on riskejä, mutta ei se psykoosi vaara silti ole mikään juttu mistä pitäisi vaijeta/vähätellä.
Itse ainakin vetäsin ensimmäiset paukut joskus päälle kakskymppisenä pitkällisen itse suoritetutn "tutkimuksen" jälkeen. Ja hups heijaa, sehän oli ihan loistavaa tavaraa
Eli kokemuksesi nuorten huumeidenkäyttökulttuurista/päihderiippuvuuksista ovat rajalliset, eivätkä ainakaan omakohtaisia?
Sitten tämä hurja jätkä/alakulttuuri meininki... sieltä "diilereiltähän" ne lätkät piti ensikerroilla hommata, mutta miksi vitussa vetäsin mitä hyvänsä mitä diileriltä löytyy, jos pajautus maittaa?
Kaikkea toki olisi saanut, mutta ikinään en ole muuta kuin kannabista hommannut. Kyllähän sitä oikeaa tietoa tuli itse hankittua muistakin aineista ja eivätpä sen perusteella ole koskaan voineet vähempää kiinnostaa.
Katso edellinen.
Itse uskon vahvasti ettei nuorisokaan ole niin idioottimaista ettei muka tietäisi mitään mistään aineista ja vetelisi kaikkea surutta mitä käsiinsä saavat. Jos näin on, niin kyllä yksilössä on jotain vialla.
Olen etsinyt aina käsiini tiedot huumeesta mitä ollut aikomuksena kokeilla, tunnen monia jotka näin eivät ole tehneet. Näyttäisitkö esimerkin "yksilöstä" jossai ei ole mitään "vialla"?
Näissä huumekeskusteluissahan nämä "lapset ja nuoret" on aina jostainsyystä se ykkös puhenaihe koska se vetoaa tunteisiin.
Johtuisikohan siitä, että lapset ja nuoret ovat yhteiskunnan tulevaisuus?
Siitä harvemmiin jaksetaan puhua kun aikuinen suurinpiirtein täysipäinen kansalainen tietoisesti valitsee käyttää kananbista ja on yleensä pahuksen tyytyväinen tuotteeseen. Saatikka sitä miksi aikuista itsenäistä yksilöä pitäisi vainota yhteiskunnan toimesta jos pilivi maittaa.
Lue vastikään ilmestynyt Helsingin Sanomien NYT-liitte.
kiitos videoista ja suomen mittakaavassa harvinaisen fiksua keskustelua.
Samat sanat.

meinaaja

ViestiKirjoittaja meinaaja » 28.11.2006 5:25

Henkilökohtainen näkemykseni on, että ihmisiä pitäisi opastaa, eikä repressoida, päihdekäyttäytymisessä; niin kuin vanhoissa kulttuureissa, joissa päihteet on integroitu erilaisiin juhliin ja ajanviettoihin ilman sen erikoisempaa mystifiointia tai "piilossa pitämistä". En kyllä tiedä enää tässä vaiheessa, että miten tälläinen paluu-menneeseen muutos toteutettaisiin käytännössä, kun ihmiset on jo niin harhautunut tuomitsemisen ja itsellensävalehtelun polulle...
Ku elää ku viimest päivää, yhtäkkii elääki viimest päivää.
Mut ku relaa, ni on aikaa delaa.

sdry

ViestiKirjoittaja sdry » 1.12.2006 17:40

meni ihan mönkään tää quote kikkailu, mut täs jotain..

Lainaus:
"Toinen klisee on tämä skitsofrenia/sykoosi vaara hassiksessa: eli hassis voi laukaista jossain todella minimaalisessa ryhmässä tällaista, jotka ovat valmiiksi alttiita moisiin mielenhäiriöihin, niin sitten jumalaton enemmistö tervejärkisistä normaaleista ihmisistäkään (joilla riskia ei ole) ei saisi käyttää muutaman kilarin takia."
-Jep, aina on riskejä, mutta ei se psykoosi vaara silti ole mikään juttu mistä pitäisi vaijeta/vähätellä.

Kyllä pitäisi vähätellä, koska riski on oikeasti vähäinen/olematon. Sitäpaitsi kun sitä on tähänmennessä järjestään paisuteltu. Jos joku on valmiiksi hullu ja sekoaa hassiksesta vielä enemmän, ei kosketa minua. :D Joten ei tarvitsisi tulla minun asuntoa ratsaamaan tämänkaan argumentin pohjalta.

Lainaus:
"Itse ainakin vetäsin ensimmäiset paukut joskus päälle kakskymppisenä pitkällisen itse suoritetutn "tutkimuksen" jälkeen. Ja hups heijaa, sehän oli ihan loistavaa tavaraa"
-Eli kokemuksesi nuorten huumeidenkäyttökulttuurista/päihderiippuvuuksista ovat rajalliset, eivätkä ainakaan omakohtaisia?

Pitääkö olla ongelmakäyttäjä että asiaa saa kommentoida? Tuskimpa nuo ohjelman keskustelijatkaan mitään ex teini nistejä olivat. Se että "joku fucked-up teinari" jossain sai kannapista itelleen ongelman, ei sekään kosketa minua, eikä tämän varjollapitäisi aikuisia pajauttelijoita kiusia.

Lainaus:
"Itse uskon vahvasti ettei nuorisokaan ole niin idioottimaista ettei muka tietäisi mitään mistään aineista ja vetelisi kaikkea surutta mitä käsiinsä saavat. Jos näin on, niin kyllä yksilössä on jotain vialla."
-Olen etsinyt aina käsiini tiedot huumeesta mitä ollut aikomuksena kokeilla, tunnen monia jotka näin eivät ole tehneet. Näyttäisitkö esimerkin "yksilöstä" jossai ei ole mitään "vialla"?

No näiden hörhöjen kohtalot jotka vetävät kaikkea eivät edelleenkään kiinnosta tai kosketa minua. Eikä näidenkään ongelmatapausten takia pitäsi holhota koko populaatiota. Kyllä nämä "hörhöt" vetävät ja saavat kaikkea vaikka kaikki on kiellettyä. kumma juttu.
"mitään vialla"? No vaikka sellainen, joka pystyy toimimaan täysin osana yhteiskuntaa. Ja tämähän onnistuu vallan mainiosti vaikka olis paukuissa kohtuu useasti.

Lainaus:
"Näissä huumekeskusteluissahan nämä "lapset ja nuoret" on aina jostainsyystä se ykkös puhenaihe koska se vetoaa tunteisiin."
-Johtuisikohan siitä, että lapset ja nuoret ovat yhteiskunnan tulevaisuus?

Jep. Eli oiva tekosyy kieltää ja holhota aikuisia lastensuojelun varjolla. Ei näin. Pari "mätää omenaa" ei ole syy holhota ja vainota tavallisa kansalaisia.
Ei lapsista ja nuorista edelleenkään tule järjestäen narkkareita vaikka kaikki maailman huumeet saisi suoraan r-kioskista ilman reseptiä. Kyllä ne ongelmat lähtee jostain muualta. Mistä? En tiedä, eikä kosketa minua.

Tuli näemmä käytännössä sama vastaus lähes joka kohtaan. Eli vielä lyhyt kooste. Jos on (esimerikiksi :foil: ) keski-ikäinen "normaali" töissäkäyvä kansalainen, niin ei soivi kaaliin miksi yhteiskunta vainoaa tällasita henkilöä. Pajatsu on palanut +10 vuotta ja elämässä on kaikki ihan ok. Niin miksi helvetissä normaali ihmisestä pitää tehdä rikollinen?
Tähän ei mielestäni käy perusteluksi esim: "14vee tyttö veti kaikkee, oli ongelmia" kiintoisaa. "sekopää ajaa sekasi, jos sinua ei vainottaisi" tosinniin ne tekee tälläkin hetkellä, koska niitä paljon lakipykälät kiinnsota alunperinkään. "Joku hullu onnistu tulemaan hulluksi hassiksesta" oi hele. koskettavaa, mutta eipä ole itselle sattunut.

Paras vastaus kaikkiin näihin on Hollanti. Siellä kaikki 14wee tytöt on nistejä, kaikki ajaa pilvessä lasten päälle ja kanaaliin ja loput on psykoosissa tai kärsii kannabiksen aiheuttamasta skitsofreniasta. Vielä en ole maassa päässyt käymään, mutta tämä ei tietääkseni ole tilanne. Uskomatonta. Itseasiassa hollannin malli oli itselle se juttu minkätakia pilveä edes rohkaistuu testaamaan. Empä ole katunut päivääkään tai teleportannut kovempiin :lol:
(aika paljon ihme löpinää, joka liity mitenkään alkuperäiseen yle teeman lähetykseen. Vastattiin nyt kun joku oli noinkin tarkasti vaivautunut kommentoimaan edellsitä viestiä. Kiitti siitä :yes: )

Seboza
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja Seboza » 2.12.2006 2:19

sdry:lle

Musta tuntuu, että taisit käsittää hieman väärin nuo argumetit mitä ohjelmassa käsiteltiin.

sdry kirjoitti:Kannabista/huumeita käytetään sentakia että olisi kova jätkä jne.. :doh:

Sitten tämä hurja jätkä/alakulttuuri meininki... sieltä "diilereiltähän" ne lätkät piti ensikerroilla hommata, mutta miksi vitussa vetäsin mitä hyvänsä mitä diileriltä löytyy, jos pajautus maittaa?

Itse käsitin, että näillä asioilla juuri kritisoitiin kannabiksen laittomuutta. Koska se on laitonta, tunnetaan olevansa kova jätkä sitä käyttäessä, joten kieltolaki itsessään lisää käyttöä. Laittomuuden vuoksi kannabista joudutaan ostamaan diilereiltä, joten kontakti koviin huumeisiin syntyy samalla. Lisäksi "valistuksen" takia muut aineet oletetaan yhtä harmittomiksi, kuin kannabis, joten kynnys madaltuu.

sdry kirjoitti:Siitä harvemmiin jaksetaan puhua kun aikuinen suurinpiirtein täysipäinen kansalainen tietoisesti valitsee käyttää kananbista ja on yleensä pahuksen tyytyväinen tuotteeseen. Saatikka sitä miksi aikuista itsenäistä yksilöä pitäisi vainota yhteiskunnan toimesta jos pilivi maittaa.

Tämä taas on erittäin hyvä pointti. En käsitä miksi aikuisella ihmisellä ei ole oikeutta nauttia miedommasta vaihtoehdosta, ja jos vielä kasvatat mielummin itse (minimoit muille aiheutuvat vaikutukset) rankaistaan entistä kovemmin. Tämä on niin suuri epäkohta, että siitä tulisi ehdottomasti keskustella enemmän.

Kit Carson

ViestiKirjoittaja Kit Carson » 3.12.2006 19:38

Aikuisen ihmisen päihteiden käyttöä pitää holhota, koska yhteiskunta uskoo sen olevan ratkaisu päihdeongelmaisten päihdeongelmiin, asiaa monimutkaistaa vielä se että monet eivät näe eroa huumeiden satunnaiskäytön ja huumeongelman välillä.

ja sdry kannattais tuijotella muutakin kuin omaa napaa, tulee jostain nististä/hullusta yllättäen sunkin ongelma kun epäonnistuneen ryöstöyrityksen jälkeen sulla on mora reidessä.

åke pakana
2 tähteä
2 tähteä

yle teema lääkärikilta

ViestiKirjoittaja åke pakana » 7.12.2006 13:28

Teema 7.12.2006 klo 20:30 - 21:00
Lääkärikilta: Päihteet

Keskusteluja Suomalaisessa Lääkäriseurassa Duodecimissa. Lääkärit ovat keskustelleet Duodecimissa jo 125 v. Lääketieteelliset totuudet vaihtelevat, mikä on totuus päihteistä tänään. Neljä lääkäriä ja neljä näkemystä.

tänään keskustellaan päihteistä. tarkkana siellä takarivissä.
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

Jarza

ViestiKirjoittaja Jarza » 8.12.2006 14:04

Ottiko kukaan talteen? Olisi mukava nähdä tämäkin kun en digipoksia omista.

töppö järkevä

ViestiKirjoittaja töppö järkevä » 8.12.2006 14:30

^ Tässä jaksossa puhuttiin lähes yksinomaan alkoholista, eikä kannabista mainittu mielestäni kertaakaan. Ihan hyvä keskustelu silti, ehkä hiukan junnaava.
-helppoa kuin heinänteko-

*The more dedicated the more medicated*

elpa

Re: yle teema lääkärikilta

ViestiKirjoittaja elpa » 9.12.2006 11:42

åke pakana kirjoitti:Teema 7.12.2006 klo 20:30 - 21:00
Lääkärikilta: Päihteet

Tämäkin on nyt jaossa: http://thepiratebay.org/tor/3573543
Varmaankin käy samalla tavalla kuin viimeksikin, alussa takertelee ja hidastelee mutta kyllä se siitä sitten lähtee..

hikkasuki

ViestiKirjoittaja hikkasuki » 9.12.2006 13:26

Kiitos linkistä. :)
Tuo edellinen lääkärikilta oli hyvä. Siinä puhuttiin asioista niiden oikeilla nimillä ja ei koitettu kiertää tai kaartaa.
Näitä lisää ja meidän urakka ehkä pienenee.

Edit: Toimiva tuo linkki on. Tulee niin lujaa kun kaista sallii. :D

Palaa sivulle “Politiikka ja media”