Kuva

If drugs were legal? BBC

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Tofupekoni

If drugs were legal? BBC

ViestiKirjoittaja Tofupekoni » 28.5.2006 20:37

Tutustu aiheeseen täällä.

BBC:n fiktiivinen vaihtoehtotulevaisuus vuodelta 2015, jolloin kaikki huumeet on I-Britanniassa dekriminalisoitu ja huumekauppa on otettu rikollisilta valtion haltuun.

Sivuilla myös newsnightin keskustelu aiheesta.

Erittäin mielenkiintoisia näkökulmia molemmilta puolilta aihetta, suosittelen tutustumaan ja katsomaan.

Lyhytelokuva vaihtoehtotulevaisuudesta löytyy torrenttina täältä hakusanalla If drugs were legal, mutta älkööt kukaan sitä ladatko, koska se on tosi laitonta! :roll:
I've got a bike
You can ride it if you like
It's got a basket
A bell that rings
And things to make it look good
I'd give it to you if I could
But I borrowed it.

j.anu

Re: If drugs were legal? BBC

ViestiKirjoittaja j.anu » 29.5.2006 11:42

Lähetetty 29.5.2006 12:41:
Tiedä nyt sitten mitä sanoisi.. vilkuilin dokkarin eilen ja aika ristiriitaiset tunteet jäi.

On se kumma kun ihmiset hehkuttavat kun ihmisiä kuolee övereihin ja syyttävät siitä huumeita. Eihän sitä ketään alkoholiinkaan kuole :eiei: Varmasti tulisi turvallisempaa tavaraa myyntiin jos homma olisi valtion hallussa.

Kyllähän huumeidenkäyttö lisääntyisi jos olisivat laillisia, mutta ei se sitä tarkoita että kaikki alkaisivat douppaamaan päivittäin. Ihminen tehköön mitä haluaa ja ellei päässä riitä järki siihen että osaa lopettaa ajoissa niin ei se laillistumisen vika olisi. Itse olen nokkiini vetänyt vaikka mitä, mutta kuukausiin en ole mitään muuta kuin hamppua poltellut, ei jaksa kiinnostaa muut. Ihmiset ottakoon vastuun itsestään, ei se ole valtion hommaa.

Huvittavaa kyllä kuinka paljon tuhlaavat rahaa huumekartellien tuhoamiseen vuodessa [ 16 miljardia taisivat sanoa ], mielestäni aivan turhaa rahan haaskausta, eivät asiat ole yhtään muuttuneet. Välillä tullissa saadaan kilosatsi kiinni ja sitten ollaan tyytyväisiä vaikka eivät tajua että kymmenkertainen määrä samaa shittiä myydään saman päivän sisällä. Itse olen jäänyt kiinno hampun polttelusta, mutta ei se minun menoa ole ainakaan haitannut yhtään. Voi kun poliisit tietäisivät paljonko niitä huumeita oikeasti liikkuu ja käytetään.

Tuossahan mainittiin myös että jos huUuUmeet olisivat laillisia niin markkinoille ilmestyisi "piraattihuumeita", jotka voisivat olla vaaralllisia. Itse mietinkin että ketä ostaisi näitä jos saisit valita testatun ja valvotun tuotteen sen sijaan helposti.

En kuitenkaan usko että ketään osaa ennustaa kuinka tässä tulisi käymään jos huumeet olisivat laillisia. Laillistaisivat edes sen hampun niin olisin tyytyväinen.

Itseäni hatuttaa jo pelkkä se meininki että joku sikaniska saa päättää mitä me immeiset saadaan tehdä ja mitä ei.

Noh, mä poltan ainakin nyt paukut, minkäs teette poliisi-sedät? :pimp:
quality time.

Tofupekoni

ViestiKirjoittaja Tofupekoni » 29.5.2006 12:16

j.anu kirjoitti:Eihän sitä ketään alkoholiinkaan kuole :eiei:

Jos en väärin muista, ni Suomessa yksistään 6000 vuodessa? Tai sitte mä en vaan huomannu, että yritit olla ironinen...
I've got a bike
It's got a basket
A bell that rings
But I borrowed it.

saila
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja saila » 29.5.2006 12:21

j.anu kirjoitti:Tuossahan mainittiin myös että jos huUuUmeet olisivat laillisia niin markkinoille ilmestyisi "piraattihuumeita", jotka voisivat olla vaaralllisia. Itse mietinkin että ketä ostaisi näitä jos saisit valita testatun ja valvotun tuotteen sen sijaan helposti.

Sama idioottisakki, joka tänä päivänä juo myrkkyviinaa, kun se on marginaalisesti halvempaa kuin laadunvalvonnan läpäissyt tavara. Kyynisesti voisi todeta, että evoluutio toimii. Ei näille taida voida mitään.

On turha väittää, että kyse olisi pelkästään rahasta. Asennevamma tässä on mielestäni tärkeämpi tekijä. Olin kerran erään varsin varakkaan perheen juhlissa, joissa huomasin jossain vaiheessa iltaa isännän sekoittavan virolaista pimeää pirtua booliin. Hänen mielestään se oli pelkästään hauskaa eikä hän lainkaan ymmärtänyt, kun paheksuin asiaa. Mielestäni ei ole reilua tarjota pimeää viinaa tai sekoittaa laittomia substansseja tarjoiluun toisten tietämättä.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.5.2006 23:20

saila kirjoitti:...
Kyynisesti voisi todeta, että evoluutio toimii.

Meinaatko että pimeänvenäläisenviinanjuontigeeni vähenee väestössä?

j.anu

ViestiKirjoittaja j.anu » 1.6.2006 13:43

Tofupekoni kirjoitti:...

Jos en väärin muista, ni Suomessa yksistään 6000 vuodessa? Tai sitte mä en vaan huomannu, että yritit olla ironinen...

Ironiaahan tuo. :)
quality time.

Budica

ViestiKirjoittaja Budica » 2.6.2006 21:11

Tofupekoni kirjoitti:Jos en väärin muista, ni Suomessa yksistään 6000 vuodessa? Tai sitte mä en vaan huomannu, että yritit olla ironinen...

http://www.a-klinikka.fi/tiimi/605/uutisia.html
Sivuston mukaan alkoholiin kuoli vuonna 2004 1860 suomalaista ja määrä nousee koko ajan.
Että jos joku kehtaa väittää ettei alkoholiin kuoli niin valehtelee. :D
Kun kaapeista ulos kävelee vihree vitamiini eli thc.

Tofupekoni

ViestiKirjoittaja Tofupekoni » 3.6.2006 2:27

Budica kirjoitti:...

http://www.a-klinikka.fi/tiimi/605/uutisia.html
Sivuston mukaan alkoholiin kuoli vuonna 2004 1860 suomalaista ja määrä nousee koko ajan.
Että jos joku kehtaa väittää ettei alkoholiin kuoli niin valehtelee. :D

Joo, mut anteeksi, että ymmärsin väärin j.anu, mutta ei tuo välttämättä ole kaikkien kohdalla ironiaa, vaan tietämättömyyttä, mut tosiaan sori.

Ps. budica sull on tosi vitun über cool allekirjoitus!
I've got a bike
It's got a basket
A bell that rings
But I borrowed it.

Pottu

ViestiKirjoittaja Pottu » 3.6.2006 10:59

Itselläni huomio keskittyi lähinnä siihen että muualla euroopassa voidaan avoimesti puhua huumeista ilman että se on tabu.

Täällä peräpohjolassa sensijaan ei voida käydä minkäänlaista keskustelua asiasta. Tässä ei enää ole kysymys huumeista vaan ihan jostain muusta jos ei voida asiasta edes puhua (tunteet jyräävät logiikan alleen). Torrentin mukana tulleessa puolituntisessa keskustelussa tuli hyviä argumentteja sekä puolesta että vastaan. Tällaista keskustelua (argumentteja sekä puolesta että vastaan) haluaisin nähdä myös meillä, mutta esteenä on tällä hetkellä "herra x mainitsi sanan hamppu eikä samaan hengenvetoon tuominnut huumeita(=hamppua) alimpaan helvettiin. Nistihän se on, nyt poliisit paikalle pamputtamaan nuo vaaralliset sanat herrasta"

Muu eurooppa vaikuttaisi olevan menossa järkevämpään suuntaan päihdepolitiikassaan mutta meillä otetaan edelleen takapakkia ja julkisuudessa jopa poliisi levittää törkeää disinformaatiota väittäessään hampunsiemenien olevan laittomia sellaisenaan.

chong

ViestiKirjoittaja chong » 12.6.2006 6:46

Hauskanen dokkari. Dekriminalisoinnin puolestapuhuja vaikutti hiiltyvän joutuessaan kokoajan keskeyttämään puheensa juontajan tai väittelyn muiden osallisten takia, ja muutenkin tosi tosi kireen olosena tossa tilanteessa. Ja nykyisen linjan kannattaja nauroi em argumenteille paskasesti. :D

Palaa sivulle “Politiikka ja media”