Kuva

Mielipidekirjoitus opinnäytetyöhön

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Sera
2 tähteä
2 tähteä

Re: Mielipidekirjoitus opinnäytetyöhön

ViestiKirjoittaja Sera » 31.1.2006 1:09

Aika vanhaan vastaan, mutta tuleepahan esittäydyttyä sitten muille. Ensimmäiset viestit kun oli vähän vihaisia.

1.Miten kannabiksenkäyttö vaikuttaa elämääsi?

Välillä stressaavasti, useimmiten kuitenkin rentouttavasti. Stressiä aiheuttaa laittomuus, mahdolliset juridiset seuraukset, vaikka niillä ei elämässäni muuta merkitystä olekaan kuin taloudelliset. Juridiset seuraukset eivät vaikuta työhöni, sillä olen töissä sellaisessa yrityksessä, jossa päihdepoliittinen linjani ja päihdevalintani tiedetään. Itse asiassa tämä on kolmas yritys, jossa olen asian työntekijänä tuonut julki. Yksikään työsuhde ei ole päättynyt irtisanomiseen päihdevalintani johdosta. Yhdestä vanhasta tarjottiin töitä, en ottanut vastaan. Töitä on muutenkin liikaa.

Elämäni tavoiteltava kiintopiste tulevaisuudessa on yritystoiminnan käynnistäminen sektorilla, jossa Suomessa oleva kilpailu on ammattitaitoisten tekijöiden puutteesta johtuen vähäinen. Suunnitelman toteutumiseen johtavia toimenpiteitä tehtiin keskisuurella prioriteetillä koko viime vuosi. Tulos oli melko hyvä. Suunnitelma itsessään on paljon vanhempi.

Kannabis on minulle nykyisin pääasiassa meditatiivisen työskentelyn väline, työkalu jonkin sellaisen asian saavuttamiseksi, jonka tiedän olevan olemassa ja jonka olen jopa kokenut, mutta sitten jälleen kadottanut. En kuitenkaan kiistä, ettenkö käyttäisi kannabista joskus myös täysin hedonisten syiden johdosta. Sex and Hemp and Rock'n'roll...

Olen tuntenut selittämätöntä vetoa johonkin tuntemattomaan jo hyvin nuoresta. Olen tiennyt, että on olemassa jotain mitä muut eivät kykene näkemään ja kokemaan. Tuntenut sen sisälläni, tietämättä kuitenkaan, mikä se on ja millä se on saavutettavissa. Tai millä sitä voisi edes lähestyä. Vanhemmalla iällä, noin kymmenen vuotta sitten, törmäsin sattumalta (jota ei ehkä olekaan todellisuudessa) kannabikseen ja silloin lopultakin tajusin, mikä oli puuttunut. Alkoholi ei ollut kyennyt koskaan tarjoamaan rauhaa sisäiselle kaipuulleni, se oli ainoastaan sumentanut kykyäni nahdä ja aiheuttanut minussa hyvinkin vakavia aggressioita.

Hamppu raoitti sitä ovea, jonka olin halunnut avata liki kahdenkymmenen vuoden ajan.

2.Kuinka paljon käytät kannabista?

Aktiivikaudella iltaisin, ennen meditatiivista työskentelyä. Ei välttämättä joka ilta, todennäköisyys tälle vaihtoehdolle on kuitenkin melko suuri, mikäli illalle ei ole osunut muuta ohjelmaa kuin mahdollisuus olla kotona avovaimon kanssa. Meditatiiviseksi työskentelyksi minulle on muodostunut rumpujensoitto, mihin geneettisesti omaankin jonkinlaista lahjakkuutta. Nuorempana en koskaan kyennyt harjoittamaan tätä osa-aluetta Itsessäni, joten tällä hetkellä käytän paljon aikaani ja energiaani harjoitteluun, jotta opin mahdollisimman paljon, ennen kuin kehoni fyysinen ikä saavuttaa sen pisteen, jolloin motoriikka ei enää kykene vastaamaan aivojeni tuottamiin signaaleihin riittävällä nopeudella. Silloin koen, että olen tullut vanhaksi.

Kannabis katalyyttinä auttaa minua ottamaan täyden tehon irti niin harjoittelusta, kuin myös omasta kehostani, sillä vaikka se ehkä useimmilla vaikuttaakin väliaikaismuistiin verbaalisella alueella, en ole kuitenkaan huomannut sen heikentävän millään tavalla motoristen kykyjen, kehon ja aivojen automatisoinnin harjoittamista. Hyvin paljon päinvastoin. Ja Jimi soittaa kitaraa...

Aamupäiväpolttelua olen joskus nuorempana harrastanut, sitäkin kuitenkin ainoastaan mikäli minun ei ole tarvinnut mennä minnekään moottoriajoneuvolla. Aktiivikausi kestää normaalisti 3 - 7 viikkoa. Joillain on 4.20-linja, minulla 18.00-linja.

Passiivikaudella olen välillä kuukausia ilman.

Määrällisesti tarvitsen kannabista hyvin vähän. Voitaisiinpa jopa sanoa, että käsittämättömän vähän. Niin vähän, että monet eivät edes usko sellaisen määrän vaikuttavan keneenkään.

3.Onko kannabiksenkäyttö ongelma sinulle? Entä läheisillesi?

Kannabiksenkäyttö on ongelma minulle, koska sen käyttäminen saattaa aiheuttaa juridisia seurauksia, jotka saattavat vaikuttaa likviditeettipuoleeni vähentävästi. Varsinaisena aineena se ei ole.

Läheisille (isä/äiti) se on ollut ongelma, mutta koska heidän näkemänsä ongelmaskenaariot johtuvat vuosikymmenien aivopesusta (kannabis-amfetamiini-heroiini-katuoja-kuolema) ja ovat lähinnä olemassa vain heidän keskiluokkaisissa päissään, en niitä ole niin kovasti noteerannut. Minulla on oma elämäni, minun on elettävä sitä. En elä heidän elämäänsä, eivätkä he myöskään elä minun. Läheisriippuvuuskin on diagnosoitu sairaus.

Viimeiseen viiteen vuoteen hamppuasiasta ei ole puhuttu, mutta tiedän, että he tietävät. Viimeiseksi päihdekeskusteluksi jäi se, kun isäni sanoi minulle, että olen käyttänyt jotain muutakin huumetta kuin kannabista. Kun tiedustelin häneltä, että mitä olen käyttänyt, hän sanoi, että hasista olet ainakin käyttänyt. Ja se joka nyt nauroi, häntä minä kiroan. Isäni on hyvä mies. Omat mokansa tehnyt, mutta kuitenkin. Haluaisin hänen tietävän sen, minkä minä tiedän. Mutta tieto on häneltä pimitetty vuosikymmenien valheiden alle, niin vahvaan kuoreen, että sitä on lähestulkoon mahdoton hänen kohdallaan hajottaa.

En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa tälle valistukselle, jota hekin ovat joutuneet vastaanottamaan. Tyydyin toteamaan hänelle, että kannabis ja hasis ovat kyllä sama asia - ei nyanssikiistelyä kiitos -, vähän niin kuin vodka ja koskenkorva ovat sitä alkoholia, jota Brasiliassa laitetaan auton polttoainetankkiin ja jolla voi tappaa kätevästi vaikka bakteereja ja aivosoluja. Niitä kun on aina muutenkin liikaa. Tämän jälkeen asiasta ei ole puhuttu, eikä sitä ole otettu esille. Ja hyvä niin.

Muiden "läheisten" mielipiteillä ei olekaan sitten mitään arvoa, johtuen osittain samoista syistä. Eikä tässä paljon läheisiä ole; eukko on mun paras frendi, silleen niinku soulmate, kässäättext... Ja pari hyvää ystävää. Riittää minulle. Olen kyllä jonkin verran sosiaalinen muillekin, mutta se on vain näyteltyä. Teennäistä, näyteltyä paskaa jota en haluaisi harrastaa, mutta en halua olla totaalinen friikki. Ihmiselle, joka ostaa honkkarista muovisen, muka-hauskan laulavan kalan, joka on tehty lapsityövoimalla Kiinassa, ei minulla ole paljon sanottavaa.

4.Miten sinusta kannabiksenkäyttöä tulisi ehkäistä ja pitäisikö sitä ehkäistä?

Parempi, että en kommentoi tätä tällä kertaa lainkaan. "Unelmia on kaikilla, rikkaammat vain on toisilla. Pitää vain osata totuus ja unelma halkaista kahtia..." jne. Paska radioshow sekin. Tuo alku on ainoa järkevä pätkä. Siihen se sitten jääkin.

5.Haluatko saada enemmän tietoa kannabiksesta viranomaisilta?

Haluaisin. Mutta miten se oikea tieto saadaan ensin menemään niiden viranomaisten päähän?

Taitaa olla jotain sosiologian kaavoja, jossa todetaan, että vastustus kasvaa neliöön muutoksen tarpeen kanssa. Tämä mielestäni käy hyvin ilmi tämän päivän kannabiskeskustelussa. Muutoksen tarve on suuri, vastustus kasvaa ja käy aina vain räikeämmäksi, jopa täysin tietoiseksi valehteluksi. Mikä taas on huomattavasti suurempi synti - jos sellaiseen haluaa uskoa - kuin tietämättömyydestä johtuva päätön hölinä ja vouhotus. Ignorantit on meillä täällä aina seuranamme.

6.Millaisia toimintamuotoja haluaisit saada yhteiskunnan järjestämänä kannabiskulttuurin ympärille?

En mitään. Yhteiskunta ei ole kykenevä käsittämään kannabiskulttuuria, koska minäkään en ole, joten se ei ole kompetentti järjestämään mitään. Yleensä se on niin, että kun yhteiskunta johonkin sellaiseen sotkeutuu, josta se ei mitään tajua, niin homma menee aika äkkiä munilleen. Käy Mämmilän nuorisotalot, niin sanotusti. Tietysti byrokraateille se tuo lisää leipää.

Jos yhteiskunta haluaa ehdottomasti osallistua kannabiskulttuurin tukemiseen, niin antakoon minulle vaikkapa 20 000 euroa ja 1000 wattisen natikan. Ja muille myös. Eiköhän me sitten jotain keksittäisi hamppukulttuurin edistämiseksi tässä maassa. Sähkölaskun saa myös maksaa.

7.Jos saisit muodostaa moniammatillisen työntekijäjoukon luomaan harrastustoimintaa kannabiksenkäyttäjille mitä eri ammattikuntia siihen kuuluisi ja miksi, ja mitä he tekisivät?

Ihme kastijakoa taas rakennetaan. Pitääkö sitä nyt olla joku erityinen työntekijäjoukko suunnittelemassa kannabiksenkäyttäjille ihan omaa harrastustoimintaa. Eikö tässä maassa ole harrastustoimintaa kannabiksenkäyttäjille jo nyt ihan tarpeeksi. On pesäpalloseuraa, jalkapalloseuraa, uimaseuraa, sitä seuraa jossa heitetään metallikuulia pitkin näreitä ja lisäksi kansantanhupiiri. Sitten on koripallonheittojuttuja, biljardeja, joten ihme trullilautailua, taidemaalausta, työväenopistoa, seinä- ja seinällekiipeilyä, snoukkausta, koukkausta ja mitä lie käkikellonkorjausta.

Mihin ja miksi me tarvitsemme erityisen työntekijäjoukon keksimään harrastuksia, jotka jo ovat olemassa? Vai keksisivätkö he ihan uusia harrastuksia, erityisesti kannabisorientoituneita? Kuten bonginrakennuskurssi, lasipiipun valmistus, sähkötyön alkeet ja stealt-rakentamisen perusteet? Tuskin tätä kuitenkaan tarkoitettiin, joten päästään alkuun; ihme kastijakoa rakennetaan.

8.Minkälaisia tukitoimintoja haluat saada avuksesi ehkäisemään mahdolliset kannabiksesta johtuvat ongelmat?

Mahdollisia kannabiksen laukaisemia - sangen harvinaisia - psykooseja voitaisiin vähentää huomattavasti informoimalla käyttäjiä mahdollisista prepsykoottisista (mahdollisesti alkavan psykoosin ensioireita, 1 - 3 kuukautta ennen mahdollisen psykoosin puhkeamista) oireista, jotta käyttäjät kykenisivät itse tarkkailemaan näiden ilmenemistä, ja vähentämään/lopettamaan käytön riittävän ajoissa, jotta varsinainen psykoosi ei puhkeaisi suurimmalla voimallaan. "Kuulutko riskiryhmään. Tarkkaile näitä..."

Vaikka persoonallista variaatiota näissä oireissa varmasti on paljonkin, on kuitenkin olemassa selkeitä "tavanomaisuuksia", joista informoiminen vähentäisi nytkin vähäistä, mahdollisesti kannabiksen laukaisemaan psykoosia. Tukitoimina ehdotan informaation jakamista erilaista mahdollisista tunnetuista oireista.

Tällä hetkellä valistuksessa psykoosia käytetään ainoastaan järeänä aseena. Vaikka psykoosi onkin hyvin voimakas tunnetila, jossa realiteettientestauskyky on henkilöllä oleellisesti heikentynyt tai lakannut kokonaan, on se kuitenkin hyvin harvinainen. Niiden tietojen pohjalta, jota minulla asiasta on, alkoholi aiheuttaa psykoottista käyttäytymistä neljä kertaa enemmän kuin kannabis. Jos itse humalatilaa ei lasketa jo jonkinlaiseksi psykoosiksi, on tämäkin tila harvinainen tai siitä ei medioissa paljon torvea töristetä. Joten - kuinka harvinainen on kannabiksen laukaisema psykoosi.

Ja näitäkin vähäisiä tapauksia voitaisiin vähentää jakamalla informaatiota tällä hetkellä tunnetuista ensioireista. IMHO

Tuuppasin tähän vähän enemmän juttua, asiasta ja asian vierestä. Minulla vain ei ole hirveästi aikaa kirjoitella. "Kirjoittaminen ajan vie, ei ajattelu" - 2 minuuttia vanha sananlasku.

Nyt oli aikaa, joten tässä makkia.

varkaiden

ViestiKirjoittaja varkaiden » 31.1.2006 18:36

P. H. d Sykerön teksti on kaikin puolin vaikuttava. Jos tuosta ei tavallinen "kunnon ihminen" ymmärrä miksi suomalainen kannabiksenkäyttäjä ei mielestään ole rikollinen niin jo on kumma.

elfheart
1 tähti
1 tähti

Re: Opinnäytetyö

ViestiKirjoittaja elfheart » 3.2.2006 1:26

DIAK opiskelija kirjoitti:Hei!

Ja mitä ne asiat ovat tällä hetkellä joita et halua itsestäsi kertoa tavatessasi sosiaali-, terveys- ja kirkon alan ammattilaisia?

Oman kirkkoni edustajan kanssa voin puhua kaikista asioista avoimesti, virallisesti rekisteröityneitä tahoja
heistä yksikään ei tosin ole. Ei, en voi paljastaa uskontokuntaani, olen pahoillani, älkää kysykö.

Kyseisen AMK opiskelijan asenteessa heijastuu hyvin selkeästi sama asenne, joka kaikilla uskonnollisia ta-
hoja edustavilla 'auktoriteeteillä' aina on, englanniksi sana on 'supremacy', suomenkielistä kuvaavaa ei kai
olekaan.

'Christian Supermacy' on pahin rikos ihmiskuntaa vastaan koskaan ja koska rikokset ihmiskuntaa vas-
taan eivät vanhene, ovat kyseiset rikolliset yhä keskuudessamme vapaana. Haluaisin haastaa Paavin ja insti-
tuution, jota hän edustaa, oikeuteen rikoksistaan ihmiskuntaa vastaan 800-luvun turkissa, 1100-luvun lähi-idässä,
1200-luvun suomessa, 1500-1600-lukujen pohjois- ja etelä-amerikassa ja muistakin listaamattomista, hänen
ja hänen organisaationsa mukana tehdyistä rikoksista. Korvauksia tai tuomiota en kyseisistä rikoksista halua,
minulle riittäisi kyseisten rikosten myöntäminen ja niistä suoritettu julkinen anteeksipyyntö, suorana noin 200
maan televisiossa yhtä aikaa esitettynä.

Suomen evankelisluterilaisen kirkon haluaisin haastaa ihmisoikeustuomioistuimeen aivopesusta ja pakollisesta,
vääräoppisesta kasteestaan, jotka he minulle suorittivat 19 ensimmäisen elinvuoteni aikana. Yhäkään, rangais-
tusta en syylliselle halua, vain tunnustuksen ja anteeksipyynnön.

Tulenko koskaan saamaan haluamaani? En.
Tuleeko koskaan olemaan päivä, jona oikeus toteutuu? Toivottavasti.

Sekä Buddha, että jopa Jeesus itse sanoi, että sinun tulee anteeksi antaman niin vihamiehellesi, kuin lähim-
mäisellesi. Kunnioitan kyseessä olevia filosofi-pasifisteja niin paljon, että olen valmis anteeksi antamaan
evankelisluterilaiselle kirkolle, jos he kyseisen anteeksipyynnön minulle esittävät.

Peace y'all!
Elf at heart, when hemp accessible.

"Riemulla nyt näyttää tahtoisin ma
Pilven veikon, köyhän kerjäläisen,
josta kasvoi kotimaamme turva"
- J.L. Runeberg - Vänrikki Stoolin Tarinat

ilkikurki
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja ilkikurki » 3.2.2006 16:11

elfheart kirjoitti:...
Suomen evankelisluterilaisen kirkon haluaisin haastaa ihmisoikeustuomioistuimeen aivopesusta ja pakollisesta,
vääräoppisesta kasteestaan, jotka he minulle suorittivat 19 ensimmäisen elinvuoteni aikana. Yhäkään, rangais-
tusta en syylliselle halua, vain tunnustuksen ja anteeksipyynnön.

Puututaanpa nyt alkuun tuohon kirkon suorittamaan pakkokasteeseen. Siitä saat syyttää vanhempiasi. Jos asiasta eivät ole päättäneet vanhempasi, niin joku huoltaja kuitenkin.

Siitä on sen verran kauan kun pakkokasteita on suoritettu, että suoraan sanottuna epäilen suuresti että ei sinua ole mikään eikä kukaan ev. lut. pastori väkisin kodista riistänyt ja kasteelle toimittanut.

Ev. lut seurakunnissa on töissä ihmisiä, jotka ovat tehneet uskomattoman paljon hyvää työtä käsittämättömän pienillä budjeteilla, kuten esim. kotikaupunkini eräs pastoreista on tehnyt alkoholistien parissa.

Olen kanssasi samaa mieltä, että katolista kirkkoa voisi haastaa oikeuteen, lähinnä vielä vallitsevasta kannasta ehkäisyyn ja aborttiin. Ei nyt kuitenkaan sekoiteta paavia suomen ev. lut. kirkkoon. Tiedän, on se instanssi pahaakin tehnyt, mutta nykyisin etupäässä hyvää.

ik

-Card-

ViestiKirjoittaja -Card- » 3.2.2006 17:38

vastailen vain lyhyesti kun on hieman kiire

Vain myönteisesti, parantaa mielialaa sekä vähentää alkoholinkäyttöä

Keskimäärin pari kertaa viikossa, mutta joskus melko pitkiäkin taukoja

Ei ole

Samanlainen kontrolli kuin alkoholilla olisi sopiva

Mikäli se kerrankin olisi faktaa, neutraalilta näkökannalta

6.Millaisia toimintamuotoja haluaisit saada yhteiskunnan järjestämänä kannabiskulttuurin ympärille?

vain normaalia oikeanlaista suhtautumista, tällä hetkellä se ei sitä ole

7.Jos saisit muodostaa moniammatillisen työntekijäjoukon luomaan harrastustoimintaa kannabiksenkäyttäjille mitä eri ammattikuntia siihen kuuluisi ja miksi, ja mitä he tekisivät?en osaa vastata

8.Minkälaisia tukitoimintoja haluat saada avuksesi ehkäisemään mahdolliset kannabiksesta johtuvat ongelmat?
Ongelmia ei itsellä esiinny, uskon kuitenkin että joillakin ihmisillä lieviä sellaisia voi syntyä... en tähänkään kuitenkaan osaa vastata, koska itselläni ei ongelmia aiheudu.

ps. kuulun kirkkoon

elfheart
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja elfheart » 8.2.2006 23:05

ilkikurki kirjoitti:Puututaanpa nyt alkuun tuohon kirkon suorittamaan pakkokasteeseen. Siitä saat syyttää vanhempiasi. Jos asiasta eivät ole päättäneet vanhempasi, niin joku huoltaja kuitenkin.

Vanhempani ovat valitettavasti siihen pisteeseen aivopestyjä, että keskustelu heidän kanssaan asiasta on turhaa (yritetty
on), vaan kirkko on ottanut lapsikasteen doktriiniksi, eli tavallaan henkisesti kastroidaan ihminen... Vaan kasteitahan nyt
voi itse kukin ottaa vaikka järvessä. Jeesus kastoi lapsia, joten vika ei ole kirkon, vaan ohjeistajan.

ilkikurki kirjoitti:Siitä on sen verran kauan kun pakkokasteita on suoritettu, että suoraan sanottuna epäilen suuresti että ei sinua ole mikään eikä kukaan ev. lut. pastori väkisin kodista riistänyt ja kasteelle toimittanut.

Ei toki. Kyllä mut ihan suvun 'siunauksessa' kastettiin.

ilkikurki kirjoitti:Ev. lut seurakunnissa on töissä ihmisiä, jotka ovat tehneet uskomattoman paljon hyvää työtä käsittämättömän pienillä budjeteilla, kuten esim. kotikaupunkini eräs pastoreista on tehnyt alkoholistien parissa.

Kyllä, tunnen henkilöitä ja yhden heistä voin laskea hyväksi kaveriksi, jos en jopa ystäväksi. Tunnen myös teologeja ja pap-
peja, sekä "hyviä, että pahoja". Kirkon byrokratia vain on hyvinkin raskas.

ilkikurki kirjoitti:Olen kanssasi samaa mieltä, että katolista kirkkoa voisi haastaa oikeuteen, lähinnä vielä vallitsevasta kannasta ehkäisyyn ja aborttiin. Ei nyt kuitenkaan sekoiteta paavia suomen ev. lut. kirkkoon. Tiedän, on se instanssi pahaakin tehnyt, mutta nykyisin etupäässä hyvää.

Niin no, välillä aina itse kullakin kiehahtaa. En silti hyväksy kristillisen kirkon 'supermacy' ajatuksia yhdeltäkään kirkolta.

Peace to the world!

DIAK opiskelija

ViestiKirjoittaja DIAK opiskelija » 9.3.2006 16:18

Hei!

Opinnäytetyö tullaan palauttamaan 10.4 ja valmis työ palauttamaan 2.5.2006. Kiitos kaikille vastanneille! Käytän 28 eri vastaajan näkemyksiä työssäni. Toivottavasti ennakkoluulot edelleeen vähenevät niin kannabiksen käyttäjiä kuin uskovaisiakin kohtaan. Eihän vastakkain asettelu tunnu kenestäkään hyvältä. Tulen toukokuussa laittamaan linkin tänne mistä näkyy työni. JOs se nyt sattuu läpi menemään :lohtu: Hyvää ja aurinkoista kevättä ja kiitos yhteistyöstä :yes:

Cheix-

ViestiKirjoittaja Cheix- » 9.3.2006 17:23

DIAK opiskelija kirjoitti:Hei!

Opinnäytetyö tullaan palauttamaan 10.4 ja valmis työ palauttamaan 2.5.2006. Kiitos kaikille vastanneille! Käytän 28 eri vastaajan näkemyksiä työssäni. Toivottavasti ennakkoluulot edelleeen vähenevät niin kannabiksen käyttäjiä kuin uskovaisiakin kohtaan. Eihän vastakkain asettelu tunnu kenestäkään hyvältä. Tulen toukokuussa laittamaan linkin tänne mistä näkyy työni. JOs se nyt sattuu läpi menemään :lohtu: Hyvää ja aurinkoista kevättä ja kiitos yhteistyöstä :yes:

Kiitos sinulle :)

Offtopic. On nyt ollu viikon oppilaitokseni pihalla "huume bussi" valistamassa. Huomenna vien sille näytille muutaman tutkimuksen ja kysyn muutaman kysymyksen :) Kertokaa ihmisille mielipiteitänne ja tutkimustuloksia.

elfheart
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja elfheart » 9.3.2006 21:57

DIAK opiskelija kirjoitti:Opinnäytetyö tullaan palauttamaan 10.4 ja valmis työ palauttamaan 2.5.2006. Kiitos kaikille vastanneille! Käytän 28 eri vastaajan näkemyksiä työssäni. Toivottavasti ennakkoluulot edelleeen vähenevät niin kannabiksen käyttäjiä kuin uskovaisiakin kohtaan.

Disclaimer:
Oma uskontovihamielisyyteni ei johdu hampusta, eikä liity siihen.

En näe kristityt-hamputtelijat välistä vastakkainasettelua, mutta konservatiiviset piirit, jotka käyvät suurimmalla tarmolla hampunkin vastaista huumesotaansa käyttävät valitettavasti filosofi Jeesus Nasaretilaisen sanoja omiin tarkoitusperiinsä.

Nää uskontojen 'perustajat' ei varmaan tietäs itkee vai nauraa, jos näkisi mikä on meno tällä hetkellä...

Eikä mitään henkilökohtaista kenellekään, kun asiat tappelee, niin ihmisten ei pitäisi ottaa itseensä. Tämä lienee yksi iso sy konflikteihin tällä planeetalla, pidähän lippu korkealla 'on your side of the wall'.

Peace to the world!
- Buddha, Jeesus & Elfheart ;-)

caterpillar

ViestiKirjoittaja caterpillar » 9.3.2006 21:59

Cheix- kirjoitti:On nyt ollu viikon oppilaitokseni pihalla "huume bussi" valistamassa. Huomenna vien sille näytille muutaman tutkimuksen ja kysyn muutaman kysymyksen :)

Kerropa sit miten kävi... :wink:
Peace metal.

Cheix-

ViestiKirjoittaja Cheix- » 10.3.2006 17:23

caterpillar kirjoitti:...

Kerropa sit miten kävi... :wink:

No hyvinhän se meni. Aikaa vaan oli valitettavasti vain 10 minuuttia kun seuraava ryhmä änki jo sisään.

Otin mukaani nämä tutkimukset/uutiset :
http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9802 ... 80319.html (todistaa sen että yhteiskunnan rattaat päättää mitä totuuksia kansalle kerrotaan)
http://www.mirror.co.uk/news/voiceofthe ... _page.html (porttiteorian kumoaminen)
http://www.mirror.co.uk/news/topstories ... _page.html (porttiteorian kumoaminen)
http://www.oas.samhsa.gov/2k4/alcDU/alcDU.htm (alkoholi "porttipäihteenä")
http://www.uta.fi/laitokset/sospol/tutkimus/huumeet.pdf (Alkoholin ja kannabiksen haittojen vertailua)
Olisin voinut viedä vielä enemmän tutkimuksia, mutta sitten mahdollisuus siitä että hän olisi yhdestäkään lukenut pidemmälle kuin otsikon olisi pienentynyt.

Aloitin keskustelun tervehtimällä ja kysyin pääseekö sisään näin heidän vapaa-ajallaan. Aloitin keskustelun sillä, että totesin "Teillä ei pahemmin näytä olevan alkoholin haittoja seinällä" (Ainut mikä oli mainittu oli "pitkä aikainen ja runsas alkoholin käyttö vaurioittaa maksaa") Sanoin että mielestäni saisi olla hieman laajemmin kerrottu haitoista, koska niitäkin on paljon. Sanoin jotain siitä että olen nyt joutunut totetamaan suurimman osan valistuksesta enemmän tai vähemmän fiktioksi tai vähintään liioitteluksi tai että asiasta ei ole kerrottu kaikkea oleellista. Esitin kysymyksen että minun mielestäni nuorille ei saisi valehdella näissä asioissa, koska se voi vaikuttaa siihen miten nuori suhtautuu muihinkin huumeisiin mietoa kokeiltuansa.

Se oli aika ihmeissään tuosta mitä alkoholista sanoin. Sitten se sano että hän pyrkii olla puhumatta niin paljoa joista ei tiedä, ettei tulisi puhuttua paskaa.

Sanoin että löysin muutaman tutkimuksen jotka olivat ihan mielenkiintoisia (totesin jotain heidän vääristä "faktoista" ja niiden kumoamisesta) kaveri sano että mennään tuonne taakse pöydän ääreen. Siinä sitten esitin mielipiteeni siitä miten nyky yhteiskunta edistää "porttiteoriaa", jos sitä on edes olemassa. Se miten vääristellään faktoja ja kun niistä saa selville menee uskottavuus koko hommalta ja muiden huumeiden haitoilta. Siinä sitten kun on itse todennut että ei tämä kannabis nyt NIIN paha ollut kun olin kuullut, voi ajatella että näin se on myös muiden huumeiden kanssa. Sanoin myös että nykyinen kriminalisoitu tilanne johtaa siihen että viikonloppu pössyttelijä joutuu käydä ostamassa kannabista diileriltä, joka tietenkin myy myös kovempia huumeita. Ja yhtenä päivänä diileri sanookin että "ei oo nyt just hatsia, mutta ois tässä tätä toista, halpaa ja vaikutukset on melkein samat kun budissa, mutta kestää vaan pidempään" Siinä ei kynnys ole iso vahvoihin huumeisiin. Kaveri sitten totesi että olen ihan oikeassa ja sanoi että itse ei usko että porttiteoriaa edes on tai että se kaikkiin päteisi, johon sanoin että en minäkään. Kuitenkin kaveri oli niitäkin nähnyt työnsä parissa joihin tämä pätee (en ihmettele).

Sanoin että itse suhtaudun melko varautuen kaikkeen mitä täällä kuulin ja luin, nimittäin sen verran monta kertaa olen joutunut tutkimusten perusteella toteamaan, että "eipäs se nyt niin ollutkaan mitä opettaja sanoi". Se sanoi sitten jotain siitä että valistuksella on ihan oma tietty kaava mitä pitää noudattaa(harmittaa suuresti kun en kysynyt tästä tarkemmin :doh: luultavasti jotain että ei saa kuulostaa liian myönteiseltä ja hyvältä mikään päihde)
Kerroin että alusta asti näissä jutuissa ollaan valehdeltu kansalla: kun kannabis kriminalisoitiin lehdissä ilmestyi kuvia ja "tutkimuksia" siitä että "Kannabis käyttä aiheuttaa miehillä rintojen kasvua" ja iso kuva miehestä, jolla oli isot tissit. Sanoin että saman tapaisia näin kun katsoin muutaman historia filmin siitä miten kannabis tuli laittomaksi ja miten sitä koitettiin toteuttaa.

Tästä tuli puhe siitä että propagandaa vastaan tulee aina vastapropagandaa, jonka me kummatkin yhtäaikaa totesimme ja sanoimme että jokaiseen tutkimukseen pitää suhtautua varauksella ja tarkistaa kuka sen on tehnyt.

Se valistaja ei pahemmin vastaan sanonut kun kerroin mielipiteitäni ja tuin niitä tutkimuksilla.

Lopuksi otin tutkimukset esiin ja annoin ne yksitellen sanoen mikä on pääpointti ja pyysin todella että hän lukisi ne läpi.

Oli puhe myös monesta muustakin, mutta jänskätti hieman niin en muista mitä tuli aluksi puheltua. Kuitenkin juttu lähti lopulta luistamaan melko hyvin, mutta sitten olikin jo aika lähteä.

En odotakkaan että tästä mitään muutosta niihin kannabis lappuihin tulisi. Sen verran isommat kuviot tätä hommaa pyörittää kun joku huumebussi. Ehkä enemmän odotan valistajalta sitä että hän laittaisi pyynnön tai itse korjaisi tuota alkoholi lappua ja olisi mahtavaa jos tulisi pieni lisäys kannabikseen.
Sekin olisi myös voitto jos muutin edes vähän hänen asentoitumista, koska sekin näkyy valistaessa. Vähättelevänä tai liiotteluna. On tietenkin poikkeuksia jotka lukevat vain neutraalisti paperista joka on kädessä.

Oli todella mukava nuori heppu ja toivon todellakin että hän ja muut lukevat mitä minulla ja tutkimuksilla oli asiaa :)

Ainakin yritin ja tein oman osani tältä osalta. Tehkää tekin. Ei se niin vaikeaa ollut kuin luulin. Samalla tuli valistettua muutamaa luokka kaveriakin. Jäi aika mukava ja helpottunut olo.

Sotatantere, Cheix- kuittaa :laugh:

EDIT: lisäsin tutkimuksiin/uutisiin WHO sensuuri tapauksen. Ja korjattu muutama typo

reeferass

ViestiKirjoittaja reeferass » 10.3.2006 17:48

Kuulehan. On hienoa että teet ko. tutkimusta, koska kaltaisiasi on liian vähän. Ei kukaan oikeasti uskalla ruveta kyselemään kannabiksesta. Eikö sinua pelota että sinut leimataan HUUmerikolliseksi tai HUUmekulttuurin ihannoijaksi, kun teet tätä? Oletko edes ajatellut asiaa siltä kannalta että mitä me normaalit ja lainkuuliaiset ihmiset joudumme pohtimaan ja tuntemaan JOKA PÄIVÄ? Jos tunnet sympatiaa tai olet edes hiukan utelias, olisin kiitollinen jos paneutuisit asemaamme ja päihdekeskusteluun, myös senkin jälkeen kun valmistut. Olisi oikein mukava saada tänne foorumille myös sitten se lopullinen aine. Saa haastatella, privaviestiä vaan. Sitten kysymyksiisi.

- Kannabiksenkäyttö on vaikuttanut elämääni positiiviseti. Lukuunottamatta vuosien ahdistelua virkavallan toimesta. Tosin jos käyttöä olisi valvottu kun aloitin, olisin säästynyt huumekauppaan tutustumisesta. Nyt vanhemmalla iällä onneksi on mahdollisuus kasvattaa itse. (globalisaatio ei olekkaan niin paha asia aina)

-Voi,voi. Yleensä enää n.1g/kk, jos sitäkään. En voi enää kasvattaa, sillä poliisit seuraavat toimiani tiheästi.

-On, olen tahtonut tehdä aina omat valintani ja sama pätee myös päihteiden/lääkkeiden kanssa. Tämän takia virkavalta ja oikeustoimet saivat minulle aikaan rikosrekisterin, joka taas on syrjäyttänyt minut yhteiskunnasta. Ainoa rikos mitä mielestäni olen tehnyt on eräs pysäköintisakko joka johti auton myyntiin ja ikuiseen polkupyörärakkauteen.

-Kannabis ei aiheuta yhteiskunnalle sellaista kuormaa kuin sukupuolitaudit jotka nekin ovat laillisia, ei ehkäisyä, ei. Alaikäisten ei tulisi saada kannabistaan kadulta, ei myöskään tautejaan.

-En halua viranomaisilta mitään. Ja mitä viranomaisten tiedotukseen tulee, haluan painottaa sitä seikkaa ettei viranomaisten tiedotus huumevalistuksessa ole ainakaan faktoihin perustuvaa.

-Yhteiskunta voisi oikeasti ottaa sen päänsä pois perseestään ja tarttua oikeisiin huumerikollisiin ja analysoida koko asian uudelleen. Pelottelu ja pakolliset hoitojaksot eivät päde nuoriin eikä vanhoihin, jos ihminen jolle toimintaa tarjotaan, tietää itse ettei toiminnasta ole hyötyä, ja verorahat voisi samantien panna vaikka opiaattiriippuvaisten korvaushoitoon, sillä kun tuntuu olevan positiivisiakin vaikutuksia.

7.Jos saisit muodostaa moniammatillisen työntekijäjoukon luomaan harrastustoimintaa kannabiksenkäyttäjille mitä eri ammattikuntia siihen kuuluisi ja miksi, ja mitä he tekisivät?
-Järjestäisin päättäjät uudelleen ja ensimmäinen epäkohta olisi ehdottomasti huumerikollisuuden kitkeminen pois, nykyaikaisin ja kansainvälisestikkin hyväksihavaituin keinoin. Sen jälkeen tarvittaisiin tanssijoita ja paljon.

-Laillisen statuksen kannabiksen kotikasvatukselle ja/tai kontrolloidun myynnin.
REEFERASS

DIAK opiskelija

ViestiKirjoittaja DIAK opiskelija » 2.5.2006 15:22

Hei!

Nyt on opinnäyte luettavissa. Osoite http://kirjastot.diak.fi/opinnayte?id=1240273
Hyvää kesän alkua!

Kiittäen, Tiina-Liisa Tuomola

Luonnonraikas

ViestiKirjoittaja Luonnonraikas » 2.5.2006 16:49

Mielestäni kattava ja hyvä tutkimus. Tutkimus on objektiivinen ja luotettava, vaikkakin vastaajien määrä on aika pieni. Plussaa, mukavaa huomata, että myös diak. alalta löytyy ennakkoluulottomia ja avoimia ihmisiä. K++ :)
Millaisen arvostelun sait koulultasi?
Varovasti.

Tubby.

ViestiKirjoittaja Tubby. » 2.5.2006 18:24

Hyvä Tiina-Liisa! Ihan miellyttävää luettavaa. Jotku asiat oli muotoiltu vähän hassusti, mutta eiköhän se mene sen piikkiin ettet ole niin perehtynyt aiheeseen. Ja sivulla 60 viimeisessä lauseessa puhutaan hamppulajista kun se on lajike. Vaikkakin toi oli varmaan jonku vastaajan erehdys. Mutta ei nyt ruveta viilaamaan sitä pilkkua. Hienoa työtä olet tehnyt.
Itse parantaa itsensä itsestään.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”