Kuva

Ravintoloiden tupakointikielto

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Katala lokki

Re: Ravintoloiden tupakointikielto

ViestiKirjoittaja Katala lokki » 22.10.2004 15:25

Mun mielestä ei voi kieltää ihmisiä tupakoimasta ravintoloissa, mut ravintolat voidaan kyllä rajata savulliseen ja savuttomaan osaan. Vastustan tupakkaa vaikka sitä itse käytänkin. Mut turha sitä on enää on kieltää.

sdry

ViestiKirjoittaja sdry » 2.11.2004 17:23

Lopetimpas itsekkin tupakoinnin noin 3 viikkoa sitten. Ihan käytännön syistä kun vasempaan keuhkoon sattui aina kun poltin, niin kuolemanpelko auttoi hyvin tsemppaamaan :lol:
Olin polttanut noin reilu 4 vuotta. Keskimäärin 5-10 savuketta päivässä.
Nyt alkaa jo keuhkot toimia aivan erimalliin.
Haittapuolena tullut esiin se minkätakia alunperin tupakkaan retkahdin. Enää ei pääse nauttimaan tupakan rauhoittavasta/huumaavasta vaikutuksesta milloin vaan kun sattuu repimään stressiä jostain. Ja sitähän tulee revittyä aika useasti. MItättömätkin asiat voi vaivata niin että savua nousee korvista lähes sananmukaisesti (tämä saattaa näkyä jopa foorumi postituksissani :D). Pajauttelu toki auttaa mutta sitä ei ihan jokaväliin viitsi olla santsaamassa :)
Nooh. eiköhän tämä tästä. Varmaan pahimmat kilahtelut johtuvat edelleen vieroitusoireista tms. Tuskin lähes 5v tapa alle kuukaudessa hikoilematta unohtuu. Ennemmin sitä on välillä kun "perseelle ammuttu karhu" kuin köhii mustaa kökköä keuhkoista lopun elämänsä.

Empä silti ole yhtään tuon lain/esityksen kannalla vaikken enää polta. Toisaalta silloinhan kadunvarret on täynnä savuttelijoita joten mikäs siinä jointtia imeskellessä (kuten aikaisemmin mainittiin) :)

Siresmokalot

ViestiKirjoittaja Siresmokalot » 2.11.2004 18:19

Minä kannatan tupakointi kieltoa ravintoloihin!
Olen itse joka helvetin viikonloppu jossain ravintelissa/räkälässä soittamassa muziikkia ja mua alkaa streessaa aikalailla se savu määrä, mikä leijailee koko ajan niistä lähipöydistä suoraan mun sieraimiin, niin että kurkkua kuivaa. Vaikka itse vielä tällä hetkellä poltan, olen aikeissani kuitenkin lopettaa tupakoinnin ihan terveys syistä. Mielestäni muu ravintola henkilökunta on paremmin savulta suojassa, kuin minä jossain kälysessä dj kopperossa, jonnekka leijailee se kaikki myrkky savu kymmenien (lähimpänä olevien) ihmisten puhaltelemana. Tämän hetkisessä paikassa on sopivasti just loossi suoraan mun nenän alla, ja siihen mahtuu noin 4-6 ihmistä jotka aina polttavat ketjulla....Mistä vitusta ne aina siihen etsiytyy...vituttaa...Ja teille jotka väitätte, että itseppä olet ammattisi valinnut niin voin sanoa, että teen tätä ihan rahan takia kun en pääse parempaankaan työhön tällä hetkellä. Lisäksi sitten on vielä se koulu...Näin sitä elää juuri ja juuri ilman ottamatta lisää opintolainaa :wink:

Hemppo

ViestiKirjoittaja Hemppo » 2.11.2004 18:59

Itse olen nykyisen savullisen/savuttoman jaon kannalla kunnon valvonnan kera. Itse sitten päätät, missä istut, savussa vai savuttomassa. Kunnon ilmastointia/"eristystä" tähän tarvitaan, jotta tarkoitus täyttyisi. Tosin useimmiten tätä ei valvota lainkaan, ainakaan siinä yhdessä paikallisessa, jossa käyn pari kertaa vuodessa. Täyskielto olisi mielestäni hiukan kohtuutonta ja voisi ajaa usean yrittäjän konkurssiin (no ei ehkä sentään, kyllä me niin viinaanmeneviä olemme), puhumattakaan rumbasta, joka aiheutuisi tupakoitsijoiden ravatessa varttitunnin välein ulos kessulle. Tässä varmaan tarvittaisiin tuota em. leimasysteemiä, eihän siitä muuten mitään tulisi.
Huii! :foil:

Chanvre

ViestiKirjoittaja Chanvre » 4.11.2004 12:11

Savuton/savullinen tasajako olisi kaikille reilua(ei tarvitsisi syyttää tupakoitsijoiden sortamisesta) mutta kun se vaan ei näytä toimivan, kannatan kyllä täyssavuttomuutta, ainakin kokeilua, eihän kaikkien baarien tarvii olla savuttomia. Itse vaikka polttaisinkin vielä niin kävisin mieluummin ulkona tupakalla. On mietitty sitä miten mahdollinen tupakointikielto Hollannissa vaikuttaa kannabiskahviloiden toimintaan, mun ehdotus oliskin että sieltä saisi ostaa vaikka Knasteria jos haluaa laimentaa yrttiään tai sitten olisi joku tupakkahuone jos haluaa tupakkia vetää. Mulla ei ainakaan yrtin savusta tule mitään päänsärkyä/kuvotusta kun taas tupakinsavun haistelusta tulee.

Chao

ViestiKirjoittaja Chao » 12.11.2004 0:33

10.11.2004 metro lehdessä

"Savuttomuus ei vähennä asiakkaita

RAVINTOLOIDEN ja baarien siirtyminen savuttomuuteen ei aiheuttaisi Taloustutkimuksen kyselyn mukaan asiakaskatoa. Suurin osa asiakkaista ei muuttaisi käyttäytymistään suuntaan eikä toiseen. Noin 20 prosenttia arvioi lisäävänsä käyntejään savuttomissa ravintoloissa ja vain 12 prosenttia uskoi vähentävänsä ravintolakäyntejään. Tutkimukseen haastateltiin lokakuussa tuhatta 15–79-vuotiasta suomalaista, joista 70 prosenttia oli tupakoimattomia, 7 prosenttia tupakoi satunnaisesti ja 23 prosenttia säännöllisesti. Tutkimuksen olivat tilanneet Hengitysliitto, Sydänliitto, Syöpäyhdistys ja Suomen ASH. STT"

o/

Sweet leaf

ViestiKirjoittaja Sweet leaf » 16.11.2004 13:07

Chao kirjoitti:Tutkimukseen haastateltiin lokakuussa tuhatta 15–79-vuotiasta suomalaista, joista 70 prosenttia oli tupakoimattomia, 7 prosenttia tupakoi satunnaisesti ja 23 prosenttia säännöllisesti.

No tämäpä kuulostaa harvinaisen puolueettomalta ja oikeudenmukaiselta tutkimukselta. :think:

Chao

ViestiKirjoittaja Chao » 16.11.2004 21:30

Sweet leaf kirjoitti: No tämäpä kuulostaa harvinaisen puolueettomalta ja oikeudenmukaiselta tutkimukselta. :think:

Eikö suomalaisista keskimäärin tupakkaa polta n. 23% ...ainakin joskus 97-vuonna oli 23% keskimäärin..miehistä 26% ja naisista 19%. Sellanen tunne, että tupakanpoltto on viime vuosina vähentynyt. Korjatkaa jos olen väärässä.

anonyymix

ViestiKirjoittaja anonyymix » 17.11.2004 11:45

Aika yllättävää että noin moni hamputtelija ei polta tupakkaa :) Mulla on ollut asiasta täysin toinen käsitys...

Oli miten oli, itse poltan ja enkä pistäsi pahakseni jos koko saatanan tupakka kiellettäisiin lailla, niin kallis, epäterveellinen ja turha tapa! Olisi ainaki riittävä syy lopettaa :roll:

Nyt käyn kyllä röökillä :x
Pitääkö sitä pirun disclaimeria hakata aina kahteen kertaan ennenkuin pääsee sisään! :evil:

Skummi

ViestiKirjoittaja Skummi » 19.11.2004 1:31

anonyymix kirjoitti:Aika yllättävää että noin moni hamputtelija ei polta tupakkaa :) Mulla on ollut asiasta täysin toinen käsitys...

Itsellani mainioon hamppuhuumeeseen tutustuminenn (osaltaan ainakin) sai aikaan sen, etta luovuin tupakkahuumeesta. :)
keep your head clear

Tupru Hengitys

ViestiKirjoittaja Tupru Hengitys » 19.11.2004 12:16

Itse en oikeastaan juottoloissa nykyisin aikaani kovinkaan paljoa vietä, mutta hullulta tuntuisi jos baarissa ei saisi polttaa. Minun mielipiteeni oli tämä.

Yksi käytännönseikka on tullut puheeksi, kun useiden järkkäriportsariystävieni kanssa olen jutellut. Eli heillä ainakin kaikilla hyvin jyrkkä kanta tuohon lakiuudistukseen. Johtuen siitä, että esim. suurehkossa yökerhossa jos satakunta ihmistä ramppaa ulos/sisään vartin välein, on varmaa että syntyy kaaos. Valvominen menee hankalaksi ja tappeluiden selvittelyyn ei luultavasti edes 5 järjestyksenvalvojaa riittäisi.
Toki jos muita muutoksia tehtäisiin samalla, homma voisi toimia, mutta pitäisin järkevänä tässäkin ajatella nenäänsä pidemmälle. Eli pohtia kaikki lain vaikutukset jne. Kustannukset nousisivat luultavasti joka ravintolassa, tarvittavien muutosten yhteydessä, mutta voisi tuo lakiuudistus oikein toteutettuna toimiakin.

Nyt ei tule muuta mieleen. Tässä vain yksi näkökulma, olkaa hyvä! :think:

-Tupru-

Sweet leaf

ViestiKirjoittaja Sweet leaf » 19.11.2004 16:51

Chao kirjoitti:
Sweet leaf kirjoitti: No tämäpä kuulostaa harvinaisen puolueettomalta ja oikeudenmukaiselta tutkimukselta. :think:

Eikö suomalaisista keskimäärin tupakkaa polta n. 23% ...ainakin joskus 97-vuonna oli 23% keskimäärin..miehistä 26% ja naisista 19%. Sellanen tunne, että tupakanpoltto on viime vuosina vähentynyt. Korjatkaa jos olen väärässä.

Kyseenalaistin tutkimuksen puolueettomuuden sen takia että ravintoloitsijathan pelkäävät menettävänsä nimenomaan tupakoivat asiakkaansa eikä missään ole esitetty todisteita sen puolesta että savuttomia asiakkaita tulisi automaattisesti vastaava määrä tilalle.

Kannattaa muistaa että tupakalla on erittäin pitkät perinteet suomalaisessa ravintolakulttuurissa - piti siitä sitten tai ei. Tunnen lukuisia tupakasta kieltäytyviä ihmisiä jotka sytyttävät savukkeen mielellään baarissa. Satunnainen baaritupakointi pari kertaa kuukaudessa tuskin kansanterveydellisestikkään yhteiskuntamme suurin ongelma on (verrattuna esim. päivittäiseen röökin kiskomiseen).

Ainakin minun logiikallani yhdeksän kymmenestä tupakoimattomasta vastaa takuulla kysyttäessä lisäävänsä täyskiellon takia ravintolakäyntejään ja jos tutkimukseen haastatelluista 70% on savuttomia niin haistan tutkimuksessa (anteeksi typerä sanaleikki) palaneen käryä. Lisäksi tutkimuksen ikähaitari on omituinen, eläkeiän ylittäneiden ravintolakulttuuri kun alkaa olla jo luonteeltaan kovin erilainen. Eikä 15-vuotiailla pitäisi kapakoihin muutamaan vuoteen käsittääkseni asiaa edes olla.

Omasta mielestäni nykykäytännössä ei ole mitään vikaa, kieltoja ja holhoamista ei tarvita enää yhtään enempää sillä kyllä jokaisella ratkaisulla on omat uhrinsa. Tosin savuttomia ravintoloita voisi maahamme lisätä jos sellaisille kerran oma asiakaskantansa löytyy, tämän luulisi tyydyttävän kaikkia osapuolia.

Itse valitsisin aina savullisen ravintolan riippumatta siitä poltanko itse vai pidättäydynkö tupakasta kokonaan. Mielestäni savu on erittäin olennainen ja tärkeä osa ravintolan tunnelmaa. Toki kannatan mielipiteen vapautta eli kaikkien ei tarvitse tätä allekirjoittaa. Eipä se sitä paitsi haittaa vaikka savu lähtisi jostain muustakin kuin perinteisestä syöpäkääryleestä mutta tämänhetkinen lainsäädäntöhän ei tätä käytäntöä vielä suosi.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”