Kuva

Takavarikot ja käyttörikokset?

Päihdepolitiikka, tiedotusvälineet, lainsäädäntö
Alueen säännöt
Politiikka ja media
Tämä alue on tarkoitettu kannabis- ja päihdepolitiikasta keskusteluun.

Alue on erittäin tiukasti moderoitu; lue ohjeet ennen kirjoittamista. Alueelle kuulumattomat keskustelut siirretään Tuhkakuppiin.
Kirjoita viestisi asialliseen ulkoasuun. Ylläpidolla on oikeus muuttaa epäasiallisen viestin sisältöä tai poistaa viesti.
Vihreä_lehti

Takavarikot ja käyttörikokset?

ViestiKirjoittaja Vihreä_lehti » 4.1.2007 11:37

Hei,

Toivottavasti en riko pahasti foorumin netikettiä aloittamalla uuden topicin.

Olen tekemässä Yleisradion MOT-ohjelmaan juttua kannabistakavarikoista ja huumeiden käyttörikosten rangaistusseuraamuksista. Uutta "Lex Kukkaruukkuakin" aion sivuta.

Kaipaisin kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta. Onko sinulta takavarikoitu kannabis-kasvit tai oletko jäänyt kiinni käytöstä? Miten poliisit suhtautuivat? Tuliko rangaistusta, ja jos, niin millainen? Voit hyvin vastata myös anonyymina (privaviestillä tai maililla), kaikenlaiset kokemukset kiinnostavat myös taustamielessä. :)

Kiittäen,

Riikka Kaihovaara
riikka.kaihovaara@yle.fi
09 -1480 5388

p.s. Epäasialliset kommentit pyytäisin jättämään sikseen. Foorumeille on tuskallista laittaa viestiä toimittajana, kun palaute on useimmiten tylyä ja aggressiivista. :roll:

franckk
2 tähteä
2 tähteä

Re: Takavarikot ja käyttörikokset?

ViestiKirjoittaja franckk » 4.1.2007 12:03

Mielenkiintoista! Valitettavasti (!) en ole itse jäänyt kiinni kasvatusharrastuksestani. Minua on epäilty kylläkin käyttörikoksesta, mutta mitään seuraamuksia ei tullut todisteiden puutteen takia. Jouduin kyllä todistelemaan etten käytä mitään aineita jotta saisin ajokorttiluvan. Sen naisen mukaan joka minua puhutteli, ajokorttia ei saa (jonkun EU-direktiivin? mukaan) myöntää ihmisille jotka ovat riippuvaisia keskushermostoon vaikuttavista aineista. Minä kysyin: "Eikö alkoholi muka ole keskushermostoon vaikuttava aine joka aiheuttaa suurempaa riippuvuutta kuin kannabis?" Nainen: "Öööö... se on vähän eri juttu." Joo niin varmaan!

Saanko udella milloin kyseinen MOT tulee töllöttimestä ulos? Katsoisin sen mielelläni laittomalla televisiovastaanottimellani.

edit. Kannattaa muuten tutustua topiciin Kiinnijääneet kotikasvattajat
Viimeksi muokannut franckk, 4.1.2007 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hissin Appi
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja Hissin Appi » 4.1.2007 12:03

Vihreä_lehti kirjoitti:p.s. Epäasialliset kommentit pyytäisin jättämään sikseen. Foorumeille on tuskallista laittaa viestiä toimittajana, kun palaute on useimmiten tylyä ja aggressiivista. :roll:

Harvemmin tällä foorumilla kuitenkin :lohtu:

Omakohtaisia kokemuksia aiheesta ei ole (*koputtaa puuta*), mutta toivotan onnea työllesi ja odotan innolla mitä tuleman pitää.
Hamppufoorumin näkemyksiä "Lex kukkaruukusta" ja Nyt-lehden jutusta aiheen tiimoilta täällä
Mundus vult decipi.

No more running.

schenk

ViestiKirjoittaja schenk » 4.1.2007 13:05

Voisin kyllä osallistua jos saisin edes vähän tarkempaa osviittaa minkätyylistä ohjelmaa on luvassa. (Mitenkään epäasiallisuuksia laukomatta) MOT ei vaan ole minua aina vakuuttanut puolueettomuudellaan/asiapitoisuudellaan, mutta en nyt mitenkään lähde sen enempää hyydyttelemään, ainahan on mahdollista kehittyä.

ice

ViestiKirjoittaja ice » 4.1.2007 15:29

juu itsekkin olisin halukas tietämään että minkälaisesta näkökulmasta tätä asiaa tullaan käsittelemään..jos tämä on taas yksi niitä "hampuusit nisteiksi" yleistävää juttua niin silloin minulta turha odottaa mitään kertomuksia..mutta toivon että riikka tekee tämän alustavan tutkimuksensa juuri sen takia että ei tarvitsisi nojautua noihin ikivanhoihin oletuksiin..kannattaa myös katsoa topic missä on äänestys mistä eri ammatialoista jengiä on forumilla..

täällä ei ole kaikki työttömiä tyhjäntoimittajia ja todella suuri osa on töissä :wink: :guru:
Kirjoittaja ei ota vastuuta mistään kirjoittamastaan aiheesta ja kaikki ajatukset yms. ovat täysin fiktiivisiä.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 4.1.2007 17:25

aiheesta löytyy juttu myös vapaavyöhykkeeltä. -> https://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?t=23691

en ole jäänyt vielä kiinni.

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 4.1.2007 17:35

ice kirjoitti:juu itsekkin olisin halukas tietämään että minkälaisesta näkökulmasta tätä asiaa tullaan käsittelemään..jos tämä on taas yksi niitä "hampuusit nisteiksi" yleistävää juttua niin silloin minulta turha odottaa mitään kertomuksia..mutta toivon että riikka tekee tämän alustavan tutkimuksensa juuri sen takia että ei tarvitsisi nojautua noihin ikivanhoihin oletuksiin..kannattaa myös katsoa topic missä on äänestys mistä eri ammatialoista jengiä on forumilla..

täällä ei ole kaikki työttömiä tyhjäntoimittajia ja todella suuri osa on töissä :wink: :guru:

Jatkaakseni, eli on kuten mikä tahansa forum siinä mielessä.

Kannattaa tosiaan muistaa, että vastaajat ovat kuitenkin aina yksilöitä ja toisaalta taas unohtaa stereotypioiden ajattelu. Eli yhtenäistä linjaa ei kannata olla todellakaan hakemassa siihen laatuohjelmaan kasvattajista, koska sellaista ei ole.
Omalta puoleltani sanon vain, aihetta sivuten, että omiin tarpeisiin kasvattaminen pitäisi olla suotavaa. Otetaan vaikka nämä tyypilliset esimerkit, eli ei tarvitse tukea järjestäytynyttä rikollisuutta, 'terveellisempi' nautintoaine, kuin myynnissä olevat etyylialkoholi ja savukkeet ja opettavaista toimintaahan se on.

Ei muuta osaltani.

-Card-

ViestiKirjoittaja -Card- » 4.1.2007 19:16

Aivan järjetöntä vaania kotikasvattajia, koska samalla autetaan venäjän mafian hasiskauppaa. Suurenluokan diilerit ovat varmasti hyvinkin tyytyväisiä tähän uuteen lakiin. :?

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 4.1.2007 20:47

ice kirjoitti:juu itsekkin olisin halukas tietämään että minkälaisesta näkökulmasta tätä asiaa tullaan käsittelemään..jos tämä on taas yksi niitä "hampuusit nisteiksi" yleistävää juttua niin silloin minulta turha odottaa mitään kertomuksia..

Silloin varmaan käyttäjiltä ei kysyttäisi mitään. Jo se, että käyttäjän näkökulmaa kysytään antaa odottaa asiallisempaa juttua.

MOT ei vaan ole minua aina vakuuttanut puolueettomuudellaan/asiapitoisuudellaan

Martti Backmanin toimittamat MOT:it ovatkin olleet aika propagandistisia, mutta se on varmaankin kiinni toimittajasta.

TZR-Mies

ViestiKirjoittaja TZR-Mies » 4.1.2007 21:12

Itse olen valitettavasti jäänyt kasvattelusta kiinni. Tämäkin tapahtui nk. entisen hampuusin kostonhimon takia, joka harmittaa jo sinänsä. Hirveä rumba siitä tuli, olisin toivonut pääseväni vähemmällä. Sakot tuli, merkinnästä en tiedä kun eivät maininneet oikeudessa.

Olisi hyvä jos saisit urkittua jostakin ohjelmaasi perinpohjaista tietoa, siitä mitä seuraa kun jää kiinni. Jos vaikka joku ystävällinen foorumilainen viitsisi kertoa omasta kokemuksestaan.

Pahin tuomio huumeidenkäytöstä on mielestäni siitä seuraava "yhteiskuntakelvottomuus", joka tulee H-merkinnän mukana. Työpaikkaa ei välttämättä tule, voi joutua kaikennäköiseen syyniin matkustaessa jne.
”Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhan hoito – eikä sekään ole niin tärkeää”.

dupond
1 tähti
1 tähti

ViestiKirjoittaja dupond » 4.1.2007 22:13

Googlasin toimittajan nimellä, ja hän tuntuu olevan sen verran
lähellä "vastavirtamedioita" (anarkofeministisiä julkaisuja, Voima, Vihreä
Lanka, Maan ystävät) että kenties HUUmekauhistelu ei ole se ensisijainen
näkökulma. Joskaan en tiedä, kuka sen näkökulman Ylessä viime kädessä
päättää.

edit: jaha näyttää punkki68 ehättäneen ensin,
http://www.hamppu.net/forum/viewtopic.php?t=23691

Uranus

ViestiKirjoittaja Uranus » 5.1.2007 15:52

Tosiaan. Mitä tulee kukkapurkkilakiin, on se mielenkiintoinen tapaus. Paranoidisemmat ovat heittäneet, että se mahdollistaisi piippu- ja kasvatustarvikeliikkeiden sulkemisen, tai ainakin niiden asiakaskunnan valvomisen ja tähän asti esteettä postissa rajan yli kulkeneen siemenvirran tyrehdyttämisen.

Onneksi tuo laki ei muistaakseni mainitse siemeniä erikseen, mutta kai ne niin haluttaessa saadaan sinne "välineisiin, tarvikkeisiin ja aineisiin", joista pykälä puhui. Aika näyttää; toivo parasta, varaudu pahimpaan. Onneksi nykyään on raja auki Marokon rannikolle, Ceutaan asti ja onhan siinä tuo Hollantikin matkan varrella. :? Ihme, kun tuohon ei puututa; siemenet tunnistava huumekoira on taatusti mahdollista kouluttaa.
1 Kings 21:14 Then they sent word to Jezebel: "Naboth has been stoned and is dead."

Edwin

ViestiKirjoittaja Edwin » 11.1.2007 7:02

Jees, nyt on siis tilaisuus ottaa kantaa, mikäli lainsäädännön nykyinen malli pahasti haisee.

Erityiseti kannattaisi valottaa niitä räikeitä epäkohtia, joita liittyy lakiin sekä oikeuskäytäntöön, liittyen hampun kieltolakiin.

Käyttäkää mahdollisuus, ja kertokaa toimittajalle se kaikki, mitä tässä maassa nykyään tapahtuu, ette menetä mitään.

Ellei asioista koskaan edes aloiteta keskustelua, ei kannata odottaa ihmeitäkään siihen tilalle.

Aktiivisuus kannattaa...

åke pakana
2 tähteä
2 tähteä

ViestiKirjoittaja åke pakana » 11.1.2007 18:21

länsi-suomi 11.1.07

"huumeita taskussa kantaneelle päiväsakkoja

rauman käräjäoikeus tuomitsi keskiviikkona nuorehkolle raumalaismiehelle päiväsakkoja huumausainerikoksesta ja huumausaineen käyttörikoksista.
miehen taskuista oli lokakuussa takavarikoitu yhteensä runsaat 12 grammaa kannabis-tuotteita, jotka oli pakattu kelmuun ja pakastepusseihin.
lisäksi taskun pohjalla oli ollut pari kannabis-kasvin oksaa. syytteen mukaan mies oli tunnustanut oman käytön lisäksi tarjonneensa hasista myös tuttavalleen.
miehelle mitattiin 45 päiväsakkoa, jonka määrästä vähennettiin kiinniolon takia muutama päivä."

tämä kuuluisi tietysti enemmän pienet uutiset osastoon, mutta haluan tällä uutisella korostaa rauman poliisin vakiintunutta käytäntöä tapauksissa, jossa asiakkaan hallusta löydetään nimenomaan itsekasvatettua kannabista.

aina putkaan "pariksi päiväksi" ja kotietsintä !!

jos hallustani löytyy pikakiväärin ammuksia, niin silti "ei ole riittävää syytä epäillä" rikosta, jonka minimirangaistus olisi 6kk vankeutta. eli kotietsintää ei suoriteta.
jos hallustani löytyy lasolilla terästettyä pontikkaa, niin silti "ei ole riittävää syytä epäillä" rikosta, jonka minimirangaistus olisi 6kk vankeutta. eli kotietsintää ei suoriteta.
jos heilun humalassa kirveen kanssa kaupungilla, niin silti "ei ole riittävää syytä epäillä" rikosta, jonka minimirangaistus olisi 6kk vankeutta. eli kotietsintää ei suoriteta.

mutta jos taskusta löytyy edes gramma itsekasvatettua, niin kotietsintä on taattu.
ymmärtäisin, jos kiinnijääneellä olisi repussaan kymmeniä tasamääräisiä kannabispusseja. tällöin olisi "riittävä syy epäillä kaupalliseen tarkoitukseen kasvatusta"
kui mä vallan vedän pöllit, enne ko mä ruppe kirjottelema tervessi ja muit jaarituksi ?

tattis

ViestiKirjoittaja tattis » 11.1.2007 18:37

Itse jäin kiinni muutama kuukausi sitten hasiksen käytöstä. Minua epäiltiin sekä välityksestä että käytöstä. Välittänyt en ole koskaan. Käyttänyt olen satunnaisesti pummimalla kavereilta, jonka vuoksi olen muutaman kerran ostanut itsekin ikään kuin syyllisyydentunnosta, jotta en olisi itse aina se poltteluporukan "pummi". Tiesin kyllä hasiskauppaan kuuluvan järjestäytyneen rikollisuuden, jota nykyinen laki ruokkii mm. kieltämällä kotikasvatuksen huumausainetarkoitukseen.

Minun tapaukseni oli osa isompaa juttua, jossa poliisit olivat ottaneet kiinni ja kuulustelleet useaa kaveriani, joiden puhelimien viestit lukemalla he saivat päähänsä suorittaa kotietsinnät, ottaa kiinni ja kuulustella minuakin. Kotietsinnöissä he löysivät minulta käytetyn älypullon ja takavarikoivat sen.

Kuulusteluissa he väittivät erään kuulustellun ystäväni sanoneen, että olisin välittänyt hänelle kaksi (2, II) kertaa gramman annoksen hasista. Kielsin tuon ja ihmettelin, että miksi ystäväni olisi keksinyt minusta moista.
Kun sain ystäväni kiinni, kävikin ilmi, että poliisit olivat itse keksineet tämän välityssyytöksen, ja syöttäneet kuulusteluissa samaa pajunköyttä ystävälleni. Kuulusteluissa poliisit olivat väittäneet hänelle että minä olisin sanonut hänen välittäneen minulle (jota en todistettavasti ollut tehnyt).
Asia meni syyteharkintaan ja siitä päätettiin nostaa syyte.
Oikeudenkäyntiä odotellessa.
Porttiteoreetikko etsii neulaa heinäsuovasta.

Insanick

ViestiKirjoittaja Insanick » 12.1.2007 18:48

åke pakana kirjoitti:...
tämä kuuluisi tietysti enemmän pienet uutiset osastoon, mutta haluan tällä uutisella korostaa rauman poliisin vakiintunutta käytäntöä tapauksissa, jossa asiakkaan hallusta löydetään nimenomaan itsekasvatettua kannabista.

aina putkaan "pariksi päiväksi" ja kotietsintä !!
...

Tuli vain mieleen toisesta ketjusta.. Voiko ne viedä tietokoneetkin pelkän kotietsinnän yhteydessä vai vasta silloin jos löytyy puskat kaapista?
"Hyvä matemaatikko heti, jos on synnin tuoksuakaan ilmassa, tarkistaa." -Armo Pohjanvirta

Mesh

ViestiKirjoittaja Mesh » 17.1.2007 9:29

Kun jäin kiinni pyrin olemaan erittäin yhteistyöhaluinen ja ymmärtäväinen. Possut veivät minut asemalle missä sain alastomana pyllistellä pervolle sedälle joka totesi etten ollut sullonut hamppua perseeseeni. Tämän jälkeen possut poistuivat asunnolleni ja minä jatkoin asemalla rutiineja (sormenjäljet, dna-näyte, kyselyjä, kuulustelua jne), jonka jälkeen minut vietiin putkaan.

Päästyäni vankeudesta menin asunnolleni tutkimaan possujen aikaansaannoksia. Possut olivat sotkeneet asuntoni täysin(paperit pitkin lattioita, kumihanskoja ympäriinsä, lannoitteet ja lamppu viety, lämpömittari ja kaikki kasvatukseen edes vähän viittava anastettu, jääkaapin paneelitkin revitty irti) ja pöyristyneenä jäin ihmettelemään sotkua.

Sakkoa sain 7 kannabis sativa kasvin kasvatuksesta 300 euroa. Taloudellista tappiota syntyi yhteensä n. 700 euron edestä. Tietysti myös valmiit kasvit menivät, päivä putkassa ja helvetinmoinen siivousurakka.
Finnish hash is like a chocolate box, you never know what you get. You might even end up like Gump, Forrest Gump.

Minus

ViestiKirjoittaja Minus » 25.1.2007 16:24

Kaksi siviiliasuista virkavallan edustajaa tuli talonmiehen avustuksella sisään kun olivat ensin kerran soittaneet ovikelloa.
Pöydällä oli noin gramma hasista ja kaapissa 5cm taimi jota olivat tulleet tervehtimään, ilmeisesti huoneistossa käyneen remonttimiehen ansiosta.
Siitä sitten asemalle, ensin putkaan muutamaksi tunniksi, sitten kuulusteluja jossa mm. kertoivat olevansa kiinnostuneita ainoastaan hasiksen alkuperästä, taimelle oli kuulemma aivan sama(vaikka tietenkin takavarikoivat senkin).
Ihmetytti kysymys siitä että kuinka sitä nyt noin aikuisiällä on tuollaisiin hommiin alettu ja kun toinen kuulustelija heitti jopa aikovansa itse kokeilla kannabista kunhan pääsee eläkkeelle. Totesin että eiköhän tuo ole jo ainakin dekriminalisoitu siihen mennessä, josta hän olikin sitten samaa mieltä. Kuulusteluissa mentiin ihan asialinjalla muutenkin.
Sitten valokuvat, sormenjäljet, dna-näytteet jne. ja sitten takaisin putkaan. Ulos pääsin vasta seuraavana päivänä, noin 20 tunnin "lusimisen" jälkeen.

Asunnosta siis takavarikoitiin hasiksen ja taimen lisäksi kaikki kasvatusvälineet ja piippu. Paikkoja oli pengottu muttei mitenkään sotkettu.

Sitten tuli hieman yllättäen haaste oikeuteen jota en kyllä osannut odottaa. Siis reilusta grammasta hasista ja parin sentin taimesta! Näistä rikoksista ihmiskuntaa vastaan sain sitten sakkoja yhteensä 220 euroa. Yhteenlaskettu taloudellinen menetys siis noin 500 euroa.
Että näin.

anonym9

ViestiKirjoittaja anonym9 » 29.1.2007 13:22

Itse en ole mistään kiinni jäänyt, ja hyvä niin. Kiinnostaisi kyllä itseäkin tietää milloin tämä ohjelma on ulos tulossa, ja minkälaista juttua on luvassa. Katosiko toimittaja tosiaan heti aloitusviestin jälkeen?

schenk

ViestiKirjoittaja schenk » 29.1.2007 14:17

Minä ainakin olen käynyt em. toimittajan kanssa "ajatustenvaihtoa" yksityisviesteillä/sähköpostilla, joten tokkopa mihinkään on kadonnut.

Palaa sivulle “Politiikka ja media”